Hoe lang moet een mobile GSM provider jouw facturen bewaren?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
RVRVRVRV

Hoe lang moet een mobile GSM provider jouw facturen bewaren?

Ongelezen bericht door RVRVRVRV »

Geachte Radar,
Mobiele Provider Ben wil me niet de facturen toesturen van 1,5 jaar geleden. Via mijn account kan ik wel inloggen maar heb geen optie meer om de facturen nog in te zien (facturen staan er niet meer). Gebeld met de helpdesk en daar werd me vandaag verteld dat kan niet meer. Er werd verwezen naar het feit dat ik geen klant meer ben en omdat ze de facturen maar maximaal 18 maanden bewaren. Volgens mij mag dit wettelijk niet, klopt dit wat Ben doet?
Mvrgr.

Moneyman

Re: Hoe lang moet een mobile GSM provider jouw facturen bewaren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De meeste logische termijn om bij aan te sluiten is 2 jaar, omdat dat de verjaringstermijn in consumentenzaken is.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als die facturen nog onbetaald zijn en ze het geld nog willen ontvangen lijkt me het overhandigen van de betreffende facturen wel zo handig.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

RVRVRVRV schreef:
04 mar 2025 11:51
Geachte Radar,
Mobiele Provider Ben wil me niet de facturen toesturen van 1,5 jaar geleden. Via mijn account kan ik wel inloggen maar heb geen optie meer om de facturen nog in te zien (facturen staan er niet meer). Gebeld met de helpdesk en daar werd me vandaag verteld dat kan niet meer. Er werd verwezen naar het feit dat ik geen klant meer ben en omdat ze de facturen maar maximaal 18 maanden bewaren. Volgens mij mag dit wettelijk niet, klopt dit wat Ben doet?
Mvrgr.
Een bedrijf is wettelijk verplicht facturen zeven jaar lang te bewaren. Deze verplichting geldt ook voor Ben.

De medewerker van Ben heeft u dus in het ooitje genomen.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Speedy123 schreef:
04 mar 2025 13:31

Een bedrijf is wettelijk verplicht facturen zeven jaar lang te bewaren. Deze verplichting geldt ook voor Ben.

Die wettelijke verplichting van 7 jaar geldt voor de Belastingdienst.
Bij Ziggo kun je nog oude facturen opvragen van maximaal 18 maanden geleden. Verder terug lukt niet meer.

Moneyman

Speedy123 schreef:

Er zit natuurlijk wel verschil tussen het voldoen aan de fiscale bewaarplicht enerzijds en het beschikbaar stellen van facturen aan ex-klanten anderzijds.

Je conclusie is dus niet juist.

Thijs124

Ben is van Odido, was anderhalf jaar geleden nog TMobile of Tele2. Daar is veel veranderd en waarschijnlijk ook niet terug te vinden als het afgesloten is zonder schuld.

Speedy123

Moneyman schreef:
04 mar 2025 13:49
Speedy123 schreef:

Er zit natuurlijk wel verschil tussen het voldoen aan de fiscale bewaarplicht enerzijds en het beschikbaar stellen van facturen aan ex-klanten anderzijds.

De medewerker van Ben stelde dat de facturen maar 18 maanden bewaard worden. Dat is niet correct, Ben bewaart ze zeven jaar.

Dat Ben de facturen na achttien maanden niet meer wil leveren aan een klant is iets anders, dat is een keuze van Ben. Maar de facturen zijn er nog altijd gewoon. De fiscus kan ze zo opvragen.

Mijn conclusie is dus correct

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

RVRVRVRV schreef:
04 mar 2025 11:51
Geachte Radar,
Mvrgr.
Ja en Nee. Als bedrijf zijn ze volgens mij verplicht om facturen voor de belasting 7 jaren te bewaren. Echter nergens staat volgens mij dat ze de facturen ook (kosteloos) ter beschikking moeten stellen van ex-klanten.
U had de facturen ook kunnen downloaden toen U nog klant was. Ik doe dat namelijk wel omdat ik toch altijd even een controle doe op de juistheid van de factuur. Soms maken ze namelijk wel eens een foutje. Zodra er geld van mijn rekening geschreven wordt via een (automatische) incasso is dat een seintje om de factuur even te controleren (en dus ook te downloaden voor mijn administratie).

Moneyman

Speedy123 schreef:
04 mar 2025 14:04
Moneyman schreef:
04 mar 2025 13:49
Speedy123 schreef:

De medewerker van Ben stelde dat de facturen maar 18 maanden bewaard worden. Dat is niet correct, Ben bewaart ze zeven jaar.

Dat Ben de facturen na achttien maanden niet meer wil leveren aan een klant is iets anders, dat is een keuze van Ben. Maar de facturen zijn er nog altijd gewoon. De fiscus kan ze zo opvragen.

Mijn conclusie is dus correct
Natuurlijk niet. Je moet alleen dat gesprek zien zoals het is: een verzoek van een klant die alsnog zijn facturen wil. Het logische antwoord is dan dat die voor de klant niet meer beschikbaar zijn/ bewaard worden. Dat er ergens anders in de administratie nog een fiscale bewaarplicht is, waarbij het nog maar de vraag is of de facturen bewaard meoten worden of dat de factuuradministratie volstaat, staat daar volledig los van. En dat een helpdeskmedewerker dát niet aan een klant gaat vertellen, lijkt me nogal logisch.

Er is dus, anders dan jij stelt, helemaal geen sprake van "een medewerker van Ben die TS in het ooitje neemt".

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Als u geen klant meer bent en er staan geen facturen meer open waarom wil u die facturen alsnog inzien?.

Thijs124

Hier staat alles over het bewaren van de facturen van oa Ben. Ze schrijven in de community dat gedetailleerde facturen hooguit 2 jaar volgens de eisen van de AVG opvraagbaar zijn.

https://www.odido.nl/privacy

Speedy123

Moneyman schreef:
04 mar 2025 14:14
Er is dus, anders dan jij stelt, helemaal geen sprake van "een medewerker van Ben die TS in het ooitje neemt".
Tuurlijk wel. Als de medewerker zegt, na achttien maanden verstrekken wij geen facturen meer aan een klant, prima. Maar dat is niet wat TS stelt, de medewerker zegt dat de facturen maar achttien maanden bewaren, dus de facturen zijn er niet meer. En dat is niet juist. Ben wil de oudere facturen niet meer verstrekken, maar kan het wel. Ze hebben de facturen nog gewoon.

Heb het vroeger in mijn werk bij een Factor maatschappij meegemaakt. Een oude klant had brand en verloor zijn complete administratie. Was mijn werkgever zo vriendelijk om alle debiteur en factuur gegevens tot tien jaar terug beschikbaar te stellen. Was niet standaard via het portaal beschikbaar maar zo moeilijk om het te regelen was het nu ook weer niet.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
04 mar 2025 12:26
De meeste logische termijn om bij aan te sluiten is 2 jaar, omdat dat de verjaringstermijn in consumentenzaken is.
Wat zou de bewaartermijn nou eigenlijk zijn?
Moneyman schreef:
19 jan 2025 14:54
Consumenneke schreef:
19 jan 2025 14:49
geengast schreef:
18 jan 2025 18:33
Maar dat wil zeker niet zeggen dat je contactgegevens niet bewaard blijven, die moeten voor de wettelijke termijn (meestal 7 jaar) bewaard blijven. Compleet in de database dus, met alle gegevens die nodig waren om de verkoop mogelijk te maken.
Waar haal je die wettelijke termijn vandaan, noem eens een bron. Volgens de AVG mag je vragen en verwachten dat al je persoonsgegevens verwijderd worden.
Dat een bedrijf een wettelijke bewaarplicht heeft voor zijn administratie is toch wel héél basaal hoor...
Het lijkt erop dat die basale bewaartermijn van geval tot geval verschilt. :lol:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Klok klepel..

Thijs124

Wie het zegt, duidelijk.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik haak af want het wordt weer een discussie die zijn weerga niet kent.

Moneyman

Consumenneke schreef:
04 mar 2025 15:21
Moneyman schreef:
04 mar 2025 12:26
Wat zou de bewaartermijn nou eigenlijk zijn?
Moneyman schreef:
19 jan 2025 14:54
Consumenneke schreef:
19 jan 2025 14:49

Waar haal je die wettelijke termijn vandaan, noem eens een bron. Volgens de AVG mag je vragen en verwachten dat al je persoonsgegevens verwijderd worden.
Dat een bedrijf een wettelijke bewaarplicht heeft voor zijn administratie is toch wel héél basaal hoor...
Het lijkt erop dat die basale bewaartermijn van geval tot geval verschilt. :lol:
De post waarvan je wist dat die zou komen... :lol: :roll:

Als het verschil tussen een discussie over het verwijderen persoonsgegevens en over het verstrekken van facturen je al niet duidelijk is, blijf dan alsjeblieft uit de discussie. Je veroorzaakt wederom alleen maar ruis.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
04 mar 2025 14:20
Als u geen klant meer bent en er staan geen facturen meer open waarom wil u die facturen alsnog inzien?.
Voor belastingaangiftes.
Voor een rechtszaak waarbij je moet bewijzen iets of iemand gebeld te hebben.
Om een nummer te herinneren?

Het lijkt soms wel wraak: je bent geen klant meer, dus heb je geen toegang meer tot de data die we van jou bewaren, de hele wettelijke bewaarplicht lang niet.

Wat was die wettelijke bewaarplicht ook al weer?
Welke data waren daarbij ook al weer betrokken?

Waarom mag de klant die niet zien?
Ik denk zelfs dat degene die de data bewaart een plicht heeft die data te tonen.

De wettelijke toonplicht! 8)
Controle over eigen persoonsgegevens
De overheid heeft met de AVG geregeld dat mensen zo veel mogelijk controle houden over hun eigen persoonsgegevens. Daarom heeft iedereen het recht op:
  • Inzage: u kunt de gegevens bekijken die van u verzameld zijn.
    Correctie: u kunt gegevens die niet kloppen, laten aanpassen.
    Verwijdering: u heeft het recht gegevens die niet (meer) van belang zijn, te laten wissen.
    Overdraagbaarheid: u kunt de gegevens die een organisatie van u heeft, (laten) doorgeven aan een andere organisatie.
    Bezwaar: u kunt bezwaar maken tegen het gebruik van bepaalde gegevens.
    Informatie: u krijgt duidelijke informatie over wat een organisatie met uw persoonsgegevens doet en waarom.
    Beperking: een organisatie mag niet meer gegevens van u verzamelen dan nodig.

Consumenneke

Thijs124 schreef:
04 mar 2025 14:24
Hier staat alles over het bewaren van de facturen van oa Ben. Ze schrijven in de community dat gedetailleerde facturen hooguit 2 jaar volgens de eisen van de AVG opvraagbaar zijn.
Wat ze in hun Privacy Statement schrijven of in hun community beweren, is niet belangrijker dan de wet (AVG).
4. Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens?

<>
  • De verbruiksgegevens waarop je facturen gebaseerd zijn, bewaren we nadat je de factuur hebt betaald nog maximaal 6 maanden. <>
    Voor de Belastingdienst zijn we verplicht factuurgegevens maximaal 7 jaar na het einde van het abonnement te bewaren.
Die 2 jaar slaat op contractgegevens (oftewel NAW) ten behoeve van marketingdoeleinden.

Ik denk dat de Klantenservice van BEN uit z'n nek kletst om klanten af te poeieren, en ik hoor die echo wel vaker. Allemaal bureaucratenbluf.

Let ook op die maximaal zeven jaar. :lol:

Plaats reactie