LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
dvdouden
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jul 2011 16:57

Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door dvdouden »

Heerlijk op vakantie geweest in Engeland/Schotland, maar bij thuiskomst een onaangename verrassing. Mijn mobiele rekening bedroeg maar liefst 160 euro! :shock: En dat voor een SIM only abonnement...
Papieren rekeningen doen we tegenwoordig blijkbaar niet meer aan, dus ik na een hoop gedoe ingelogd op MijnKPN om de specificatie op te zoeken. Vermoeden was dat we veel in het buitenland gebeld hadden, maar die kosten bleken wel mee te vallen, op 1 gesprek na. Voor dat ene gesprek van een half uur werd een kleine 130 euro in rekening gebracht, er stond ook geen land bij vermeld (wat bij de andere gesprekken wel het geval was). Ter vergelijking, 25 minuten bellen vanuit Engeland kost 9,75 (42ct/m).
Dus ik bellen naar de klantenservice, heel gedoe, ruim een kwartier aan de lijn (in de wacht) gehangen voordat de medewerkster me een keer duidelijkheid kon verschaffen over waarom die kosten nou precies zo hoog zijn.
Puntje bij paaltje blijkt dus dat dit gesprek vanaf de veerboot van Newcastle naar Ijmuiden plaatsgevonden heeft en dit dus niet onder Engeland, niet onder Europa, nee zelfs niet onder "Rest van de wereld" valt, maar onder "Uitzonderingen". De medewerkster wist me te vertellen dat het hier een sateliet gesprek betrof. Waar ik dit op de website van KPN terug kon vinden wist ze me ook niet zo 1 2 3 te vertellen. Op de vraag of ik dit van tevoren had kunnen weten, of waarom ik geen smsje ontvangen had met de tarieven (zoals gebruikelijk als je in het buitenland komt) moest ze me het antwoord schuldig blijven.

Ben ik nou zo dom dat ik dit niet wist?

Maar goed, bij deze dus alvast een waarschuwing voor eenieder die van plan is naar Engeland op vakantie te gaan: zet je mobiel uit als je op de boot zit.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door dhc »

Ben ik nou zo dom dat ik dit niet wist?
Nee, en voor het geval ik door iemand wordt beschuldigd niet inhoudelijk te reageren:
Op zee staan geen zendmasten dus zal het via de satelliet moeten....
Dat is, zoals al gesteld, de reden van de hoge kosten.

henk51
Berichten: 1679
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door henk51 »

Maar goed, bij deze dus alvast een waarschuwing voor eenieder die van plan is naar Engeland op vakantie te gaan: zet je mobiel uit als je op de boot zit.
Iedereen moet gewoon zijn telefoon op handmatig zoeken naar provider instellen en niet op automatisch.Dan had je dit vooraf gemerkt
OP automatisch zoekt hij het sterkste signaal dat is in Zuid Limburg vooral bij T-Mobile een Duitse Provider ook nog met dezelfde naam( alleen tegen hogere kosten).En op de veerboot in dit geval de sataliet.
Ook eens vooraf kijken op je beeldscherm met welke provider je aan het bellen bent vooral in grensgebieden en net over de grens kan veel kosten besparen.

gr Henk

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door lostlovey »

T-Mobile stuurt nog wel netjes een sms. In mei zat ik ook op de boot naar Engeland en kreeg het bericht: "Let op, u maakt nu gebruik van Maritiem (veerdiensten en cruises) telefonie. Uw tarief voor bellen naar Nederland en lokaal is 3.00 p/m, gebeld worden 1,25 p/m, starttarief 0,70 p/gesprek..." etc. etc.

Ik heb mijn instellingen wel op automatisch staan en eigenlijk nooit de mist in gegaan maar ik ben niet zo'n beller ;-). Het is in veel gevallen zeker wel verstandig netwerkmodus op handmatig in te stellen.

dvdouden
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jul 2011 16:57

Re: Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door dvdouden »

Bedankt voor de reacties. Ik had wel gezien dat er een andere provider in m'n scherm stond, maar had geen idee dat het zoveel zou gaan kosten. Nou ja, les geleerd zullen we maar zeggen, dat overkomt me niet nog eens. :)

Netjes van T-mobile dat ze het wel melden, ik zou bijna spijt krijgen dat ik bij ze weg ben gegaan :P ik had bij aankomst in Engeland overigens wel gewoon een smsje gehad met de tarieven.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door GJvdZ »

dvdouden schreef:Bedankt voor de reacties. Ik had wel gezien dat er een andere provider in m'n scherm stond, maar had geen idee dat het zoveel zou gaan kosten. Nou ja, les geleerd zullen we maar zeggen, dat overkomt me niet nog eens. :)

Netjes van T-mobile dat ze het wel melden, ik zou bijna spijt krijgen dat ik bij ze weg ben gegaan :P ik had bij aankomst in Engeland overigens wel gewoon een smsje gehad met de tarieven.
En je moet maar zo denken: in de tijd voor de mobiele telefonie betaalde je je ook al blauw als je op de ferry wilde bellen. Dat was minstens zo duur.

andre208
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2011 22:55

Re: Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door andre208 »

Precies dezelfde ervaring alleen op de veerboot Oslo Kiel ook een gesprek van 54 euro voor 12 minuten met Hi. Ook geen enkele sms gehad over de hoge tarieven voor dat netwerk. Ja als je Duitsland , Noorwegen , Zweden binnen komt dan krijg je wel de sms met het kost u zoveel. Maar zo gauw je de boot op rijd gaat hij in Oslo al op het maritieme netwerk en dan sturen ze niks. Terwijl een hi prepyad wel iedere keer overschakelde van het noorse netwerk naar zweeds netwerk en daarna het deens en duits.
En voor de opmerking er staan geen zendmasten op zee bij die oversteek vaar je zoveel langs de kust dat het gewoone landnetwerk meestal bereikbaar is. Hoe je dan moet weten dat je via een maritiemnetwerk belt ik zou het niet weten want in mijn display stond alleen een nummer provider en dat heb ik wel vaker in het buitenland gehad en belde toen wel tegen normalen kosten.
Aangezien de andere klacht bij kpn was en hi is ook kpn is het gewoon hele slechte service van kpn om niet zoals ze wel bij gewoone netwerken doen even een sms sturen met de kosten

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door dirkib »

Ik heb dan wel niet gebeld maar kreeg wel de melding via een SMSje op de boot van Puttgarden naar Rodby (Duitsland-Denemarken). Bellen: 458 ct/min, gebeld worden 254 ct/min, data € 5,01 per MB. Daarna heb ik die welkoms-SMSjes afgezet, op de terugweg kreeg ik geen melding meer. Je verwacht het niet omdat je binnen de EU blijft, en daarnaast het is een stukje van minder dan 20 km of zo, dus ook niet zo ver uit de kust dat je geen bereik naar land meer kan maken.

Het kan allemaal we verklaarbaar zijn omdat je dan via satelliet een verbinding maakt, maar ik lees nergens in de tarieven van mijn provider dat je binnen de EU hier tegenaan kan lopen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door kweenie »

Strikt genomen blijf je niet binnen de EU, je vertrekt uit de EU, komt op de zee buiten de EU en je arriveert weer in de EU. Je komt dus niet in een niet-EU land, maar je bent toch buiten de EU.

Het gaat er daarbij ook niet (alleen) om dat een GSM signaal theoretisch nog de afstand kan overbruggen, maar ook dat een GSM mast een zeer beperkt aantal gesprekken tegelijk aankan. Daarom zijn er in steden bijvoorbeeld om de paar honderd meter antennes. Dat is iets wat op zee natuurlijk niet kan, zodat je daar te maken hebt met een zeer slechte (of geen) verbinding als alles alleen via de land-antennes zou gaan.

Een oplossing zou misschien wel voor je kunnen zijn om roaming uit te zetten op de boot. Dan forceer je je GSM om met je 'oude' land-aanbieder verbinding te maken in plaats van met de satellietverbinding die de veerboot aanbiedt.

16again
Berichten: 16209
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door 16again »

dvdouden schreef:De medewerkster wist me te vertellen dat het hier een sateliet gesprek betrof.
Zijn er GSM toestellen die via de satelliet werken dan?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hoge telefoonrekening na bellen vanaf veerboot UK-NL

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
dvdouden schreef:De medewerkster wist me te vertellen dat het hier een sateliet gesprek betrof.
Zijn er GSM toestellen die via de satelliet werken dan?
Nee, op het schip staat een GSM/UMTS netwerk dat aan de achterkant is verbonden via een satellietverbinding. Daarnaast zijn dit soort dingen de krenten in de pap voor ferrymaatschappijen. Op de kale tickets wordt niet zo veel verdiend (als er al wat wordt verdiend) door de heftige concurrentie, de winst komt uit services aan boord.

Gesloten