Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming
Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming
Op 13-1 heb ik op Schiphol mijn data roaming uitgezet. Na 10 uur vliegen heb ik op BKK mijn wifi aangezet voor gratis airport wifi.Ik kreeg gelijk bericht dat ik 90% buiten mijn bundel zat. 47,95 Euro. Kontact opgenomen met Caiway en die vertelden dat ik data roaming in de app caiway mobiel uit had moeten zetten. Nog nooit van gehoord! Maar op hun website staat als je data roaming wilt aanzetten dat je dat via instellingen moet doen, in mijn geval Ipone. Omgekeerd dus niet! Heel vreemd. Herkend iemand zich hierin?
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming
biese043 schreef: ↑05 feb 2023 15:25Op 13-1 heb ik op Schiphol mijn data roaming uitgezet. Na 10 uur vliegen heb ik op BKK mijn wifi aangezet voor gratis airport wifi.Ik kreeg gelijk bericht dat ik 90% buiten mijn bundel zat. 47,95 Euro. Kontact opgenomen met Caiway en die vertelden dat ik data roaming in de app caiway mobiel uit had moeten zetten. Nog nooit van gehoord! Maar op hun website staat als je data roaming wilt aanzetten dat je dat via instellingen moet doen, in mijn geval Ipone. Omgekeerd dus niet! Heel vreemd. Herkend iemand zich hierin?
https://www.caiway.nl/klantenservice/mobiel/gebruikenDe belangrijkste netwerkinstellingen kun je eenvoudig zelf via de Caiway Mobiel-app aanpassen. Denk hierbij aan onder andere:
Roaming data:Zet deze optie uit wanneer je géén data wilt verbruiken in het buitenland. Internetten is dan alleen mogelijk via wifi.
Wel vreemd dat je IPhone toch is gaan roamen terwijl je zegt het te hebben uitgeschakeld. Maar Caiway is natuurlijk niet verantwoordelijk voor jouw IPhone denk dat je dit dan bij Apple moet navragen hoe dit kan?
Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming
En je weet 100% zeker dat je wijziging van de setting helemaal hebt uitgevoerd? Als het echt uit staat gaat het niet zomaar aan. Als het een bug in iOS was geweest was dit ongetwijfeld voorpaginanieuws geweest gezien de grote aantallen iPhones die in gebruik zijn.
sjohie
vindt dit leuk
Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming
Geen idee wat BKK is.
Maar het is onmogelijk dat uw telefoon roaming heeft geregistreerd als u uw roaming of mobiele data uit hebt gezet.
In uw instellingen op uw eigen telefoon kunt u vaak zien welke apps op welke dag roaming gebruikt heeft.
Maar het is onmogelijk dat uw telefoon roaming heeft geregistreerd als u uw roaming of mobiele data uit hebt gezet.
In uw instellingen op uw eigen telefoon kunt u vaak zien welke apps op welke dag roaming gebruikt heeft.
Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming
gewoon een lokaal sim kaartje erin doen als je dit soort problemen niet wilt
Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming
Ja inderdaad. Roaming uitzetten moet voldoende zijn.
Wat TS schrijft
Ik heb in de navigatie app staan dat de locatie gebruikt mag worden (voor navigeren belangrijk)
Maar als ik in de telefoon de locatie uitzet dan doet de navigatie het niet. Ook al staat daar het mogen gebruiken ervan nog steeds aan.
Wat TS schrijft
Is in feite heel raar want als roaming in de telefoon uitstaat mag roaming niet gebruikt worden. Ook al staat het in de app aan. Dat klopt gewoon niet.Kontact opgenomen met Caiway en die vertelden dat ik data roaming in de app caiway mobiel uit had moeten zetten
Ik heb in de navigatie app staan dat de locatie gebruikt mag worden (voor navigeren belangrijk)
Maar als ik in de telefoon de locatie uitzet dan doet de navigatie het niet. Ook al staat daar het mogen gebruiken ervan nog steeds aan.
Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming
Volgens caiway sturen ze standaard een sms als je buiten je bundel dreigt te gaan. Heeft TS die niet gehad?
https://www.caiway.nl/klantenservice/mobiel/gebruiken
https://www.caiway.nl/klantenservice/mobiel/gebruiken
Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming
Toch hoeft dat niet raar te zijn, bij het uitzetten van roaming op een telefoon kan iets mis gaan, en daarnaast zijn telefoons ook niet ongevoelig voor software bugs. IOS heeft bijvoorbeeld meerdere roaming issues gekend in het verleden. Dit zijn ook geen zaken waar de provider voor verantwoordelijk is.PGros schreef: ↑07 feb 2023 09:38Ja inderdaad. Roaming uitzetten moet voldoende zijn.
Wat TS schrijftIs in feite heel raar want als roaming in de telefoon uitstaat mag roaming niet gebruikt worden. Ook al staat het in de app aan. Dat klopt gewoon niet.Kontact opgenomen met Caiway en die vertelden dat ik data roaming in de app caiway mobiel uit had moeten zetten
Ik heb in de navigatie app staan dat de locatie gebruikt mag worden (voor navigeren belangrijk)
Maar als ik in de telefoon de locatie uitzet dan doet de navigatie het niet. Ook al staat daar het mogen gebruiken ervan nog steeds aan.
Dat deze dus een manier aanbied op roaming op een hoger niveau af te sluiten, zodat je bij een fout of bug in de toestelsoftware alsnog niet met een probleem geconfronteerd wordt is dus alleen maar handig.
Waardoor je dus een matrix krijgt van:
Op toestel uit in App aan = in principe geen roaming op dat toestel (uitgezonderd fout gebruiker of software bug) maar wel roaming als bijvoorbeeld de sim in een ander toestel zit.
Op toestel aan in App uit = Geen roaming mogelijk met die sim (behoudens fout bij de provider)
Op toestel aan in App aan = Roaming aan
Op toestel uit in App uit = Geen roaming (behoudens eerder genoemde fouten of bugs, wel kleinere kans op fouten omdat het in deze situatie zowel bij de gebruiker als bij de provider fout zou moeten gaan).