LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In het buitenland bellen met T-mobile

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
FreekGeldof

In het buitenland bellen met T-mobile

Ongelezen bericht door FreekGeldof »

Ik woon sinds 1 maart in Brussel, praktisch 100 km van Nederland ongeveer. De eerste dagen had ik nog geen belgische simkaart en heb ik wat spoedbelletjes gepleegd naar belgische nummers.
Nu heb ik mijn factuur binnen gekregen waarop stond dat ik 18 minuten had gebeld alhier. Prijs: 45 euro! Dat is 2,50 euro per minuut!

Nu is het heel onduidelijk hoe die factuur nu precies inelkaar steekt, maar als ik de prijslijst bekijk van T-mobile staat er 1,10 euro per minuut (wat ook veel is, maar goed).

Ik weet dat ze hier in Brussel bezig zijn de roaming prijzen van de telecomaanbieders af te schaffen in Europa, maar 2,50 euro per minuut is toch absurd veel geld.

Inmiddels heb ik een email verstuurd naar de klantenservice, ben benieuwd of ze mij (snel) een goede verklaring hiervoor kunnen geven.

Hebben anderen ervaring hiermee?

EDIT:

Door een reactie van de klantenservice (toch wel vrij snel na mijn vraag),heb ik inmiddels in een detailoverzicht van mijn factuur kunnen inzien:
Gebleken is dat altijd de eerste minuut moet worden betaald bij internationaal bellen (dat wist ik nog niet). Maar ook zogenaamde nepverbindingen naar voice mails. (1 sec verbindingen) (hiervan bestaan meer dan de helft van mijn telefoontjes, 20 stuks ongeveer)
Bij gebeld worden betaal je wel per minuut.

Verder uit de factuur blijkt bijvoorbeeld dat ik 2 nummers op 7 minuten van elkaar heb gebeld.
28.02.06 17:53 TEL ---------------- Belgie Mobistar 0:34 min. 0,57 (v)
28.02.06 18:00 TEL ---------------- Belgie Mobistar 0:20 min. 0,80 (v)
(prijzen excl. btw)
Zoals je ziet betaal ik dus 23 cent meer voor een korter telefoontje met de zelfde belgische provider.

Dit lijkt mij vrij inconsistent. Ik heb daarom een reactie verstuurd naar de klantenservice, ben in afwachting daarvan.

??

Re: In het buitenland bellen met T-mobile

Ongelezen bericht door ?? »

Die nepverbindingen naar de voicemail zijn gewoon doorschakelingen. Iemand belt jou, je neemt niet op en dus gaat het gesprek weer terug naar Nederland richting de voicemail. Je betaalt voor het ontvangen van een voicemail bericht dus dubbel; één keer voor gebeld worden en één keer om te bellen naar Nederland.

De berekening van het gesprek van 20 seconden is correct; 80 cent ex BTW is 95 cent in BTW, precies het bedrag wat je per minuut hoort te betalen op een voordeelnetwerk. Gesprek van 34 seconden is mij niet geheel duidelijk.

FreekGeldof

Inmiddels ben ik gebeld door T-mobile op mijn NL telefoon hier in belgie. Natuurlijk wilden ze het niet te lang maken dit gesprek ivm extra kosten die zij maken.

Maar goed je hebt inderdaad gelijk wat betrefd de kosten voor die voicemail doorschakelingen.
Het komt dus hier op neer.

Ik heb mijn telefoon hier liggen, iemand belt mij vanuit nederland, ik neem niet op (meestal doe je dat om die andere persoon de kosten te besparen voor het buitenlandse gesprek), die persoon krijgt mijn voice mail en hangt direct op.
Uiteindelijk betaal ik dus bijna een euro voor een dienst waar ik nooit gebruik van maak!
Dit lijkt mij toch in strijd met mijn rechten als klant?

In ieder geval advies: neem nooit je mobiele telefoon mee naar het buitenland.

??

1) Een persoon die jouw 06 nummer belt vanuit Nederland betaald alleen de normale gesprekskosten. Je hoeft een gesprek dus niet te weigeren om iemand de kosten voor het bellen naar het buitenland uit te sparen, tenzij iemand die geen NL abo heeft je belt;

2) Het is doodnormaal dat je kosten betaald om gebeld te worden in het buitenland. De kosten voor het stukje vanaf de Nederlandse grens tot aan jou zijn altijd voor jou. Logisch ook, aangezien de persoon die je belt niet altijd weet dat je in het buitenland zit. Het zou dan niet netjes zijn om de beller in één keer te confronteren met gigantische gesprekskosten. Dus betaald de gebelde.

Er is niets in strijd met je rechten. Ik moet wel zeggen dat het mij verbaasd dat je dit niet weet. Mobiele telefoons zijn al een jaar of wat gemeengoed en het systeem heeft altijd al zo in elkaar gezeten. En dan erbij; één telefoontje naar de klantenservice van je provider voor vertrek had eea ook al opgehelderd... Daarnaast had je vermoedelijk ook de tip gekregen om je voicemail uit te zetten. Alhoewel er al enkele tienduizenden keren is gewaarschuwd voor de dubbele kosten in het buitenland.

FreekGeldof

Sorry, dat van die voice mail snap ik echt niet, er kan geen verbinding met mij worden gemaakt, het bericht van de belgische provider naar T-mobile dat ik niet bereikt kan worden kost toch geen 0,90 cent per keer? (een sms kost nog minder) Die voice mail wordt in nederland ingesproken neem ik aan.

Ok, het zal allemaal wel in de regels staan, ik had me beter kunnen informeren, true, maar ik begrijp de kosten die verekend worden hiervoor gewoon niet. (mijn inziens gewoon pure geldklopperij)

Het verbaasd op mijn beurt dat jij puur vanuit de regels reageert en geen vraagtekens zet bij deze rare praktijken. Ik vind het namelijk niet normaal dat hier kosten voor worden berekend. Als ik iemand in het buitenland bel en laat hem 4 of 5 keer overgaan betaal ik toch geen kosten?

??

Waarom zou ik vraagtekens moeten zetten bij dingen die gewoon normaal zijn?

Jij wordt gebeld. Het gesprek gaat dan dus eerst vanuit de beller naar jouw provider. Je provider ziet dat je in het buitenland zit en stuurt het gesprek dus door naar de buitenlandse operator. Dat kost je al geld. Vervolgens kijkt de buitenlandse operator waar je telefoon zit en stuurt een signaal naar de telefoon. Vervolgens gaat je telefoon over. Je neemt niet op, waarop de buitenlandse provider kijkt wat er met het gesprek moet gebeuren. Operator ziet een doorschakeling naar een Nederlands nummer (de voicemail) en stuurt het gesprek weer terug naar Nederland. Dat doen ze niet gratis, waardoor ook dat je geld kost. Dit is standaard in GSM wereld. Voor het inspreken van de voicemail terwijl je in het buitenland zit worden er twee verbindingen opgezet en dus betaal je ook voor twee verbindingen.

De gebelde persoon betaalt altijd die rekening. Waarom heb ik al uitgelegd. Volg dus de adviezen die iedere operator je geeft en zet je voicemail uit zodra je het buitenland in gaat, of activeer hem met een *directe* doorschakeling (dan gaat alles standaard naar de voicemail en verlaat het gesprek Nederland niet, ergo geen kosten).

FreekGeldof

Je zet wel vraagtekens bij je naam overigens.

Maar goed, ik reis tussen belgie en nederland. Dan moet ik dus mijn voicemail elke keer dat ik de grens over ga aan/uitzetten ofzo? ,

Er wordt verbinding gemaakt met mijn telefoon. Kan je me uitleggen waarom het laten overgaan van een telefoon in het buitenland dan geen geld kost (als de ander de telefoon oplegd voordat de voicemail komt?) ? Er wordt dan toch ook verbinding gezocht met mijn telefoon, lijkt me dat het ook kosten met zich meebrengt. Dat lijkt me een beetje inconsistent.
Je spreekt over kosten maken voor het terugsturen van een bericht: telefoon wordt niet opgenomen. Zijn deze kosten + fatsoenlijke marge echt 80 cent? Die verhouding klopt volgens mij niet. Er lopen toch meer processen tussen de operators als ik een sms stuur?
Het gaat mij dus ook over de redelijkheid van de kosten die verrekend worden.

blaat

Ongelezen bericht door blaat »

als de ander ophangt voordat de voicemail komt is er geen verbinding. Er wordt gezocht naar verbinding, maar die is niet aanwezig. de verbinding komt pas tot stand als de andere partij opneemt. in jou geval is dat de voicemail.
Daarom wordt er ook altijd geadviseerd om de voicemail uit te schakelen in het buitenland. Dat jou persoonlijke situatie zo is, dat dat misschien wat lastig is..tja daar kan je provider ook niets aan doen...

??

Freek,

Het is niet zo maar even een 'signaal' dat de telefoon niet wordt opgenomen dat terug gaat, het hele gesprek gaat retour Nederland. Als iemand je belt gaat het gesprek dus eerst naar België, waarop de Belgische operator vervolgens een verbinding legt met de voicemail in Nederland (omdat de telefoon niet wordt opgenomen). Er worden dus twee verbindingen opgezet, waar je dus ook voor betaald.

Het laten overgaan van een telefoon in het buitenland is meestal gratis (niet altijd en overal, ligt aan het netwerk waar je op zit) omdat het niet redelijk is om een bedrag te vragen voor een nooit tot stand gekomen telefonische verbinding. Daar betaal je in NL immers ook niet voor.

Gesloten