Ik heb op het internet een leuke passage gevonden bij currence.
Een deel van de tekst geef ik hieronder weer.
Ook vermeld ik de link.
Dit stuk komt van: http://www.currence.nl/currence/Kan ik telefonisch een machtiging verstrekken aan een incassant?
Dat is inderdaad mogelijk. Hiervoor gelden wel extra voorwaarden:
• Als u nog geen relatie hebt met de incassant, mag hij u niet ongevraagd bellen en om een machtiging vragen. Een telefonische machtiging is dan alleen toegestaan als u zelf het initiatief neemt via uw vaste telefoonaansluiting.
• Bestaat er wel een relatie, dan kunt u allebei het initiatief nemen tot het geven van een machtiging. U hoeft dan alleen uw klantnummer op te geven voor identificatie. Uiteindelijk bepaalt u natuurlijk zelf of u een telefonische machtiging geeft.
• Hebt u een telefonische machtiging gegeven, dan moet de incassant u binnen enkele werkdagen een schriftelijke bevestiging sturen. Hij informeert u daarin onder meer over de terugboekingstermijn en de geplande datum van afschrijving. De incassant beschikt hiertoe over uw naam, uw adresgegevens, uw vaste telefoonnummer en uw rekeningnummer.
• Alleen incassanten die voldoen aan bepaalde bankeisen krijgen toestemming voor telefonische machtiging. Zo moeten zij jaarlijks een accountantsverklaring overleggen, waaruit blijkt dat zij voldoen aan alle verplichtingen.