| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Is telfort verplicht unlockcodes gratis te verstrekken?
-
Bubbleblower
Is telfort verplicht unlockcodes gratis te verstrekken?
Ik was in de veronderstelling dat je tegenwoordig gratis je unlockcodes kunt krijgen en dat daar speciale Europese wetgeving voor was. Die informatie heb ik bv van de consuwijzer van onze overheid. Daar staat:
"Mobiele aanbieders mogen een simlock op telefoons zetten. Met de mobiele aanbieders is afgesproken dat de simlock een jaar is toegestaan. Na dat jaar kunt u bij uw eigen aanbieder de simlock gratis laten verwijderen. Hij is verplicht om dat voor u te doen wanneer u daar naar vraagt."
In de praktijk blijkt het toch heel anders te werken. telfort bv weigert die gegevens gratis te verstrekken al ga je op je kop staan. Je moet er naar dure service nummers bellen en je naw-gegevens verstrekken vóórdat je de unlockcode krijgt. De houding van telfort in deze is buitengewoon arrogant.
Daarom zou ik graag weten hoe die wet dan precies in elkaar zit en of de aanbieder wellicht toch een tegenprestatie mag eisen voor het verwijderen van de simlock?
telfort schijnt daar namelijk erg zeker van te zijn.
"Mobiele aanbieders mogen een simlock op telefoons zetten. Met de mobiele aanbieders is afgesproken dat de simlock een jaar is toegestaan. Na dat jaar kunt u bij uw eigen aanbieder de simlock gratis laten verwijderen. Hij is verplicht om dat voor u te doen wanneer u daar naar vraagt."
In de praktijk blijkt het toch heel anders te werken. telfort bv weigert die gegevens gratis te verstrekken al ga je op je kop staan. Je moet er naar dure service nummers bellen en je naw-gegevens verstrekken vóórdat je de unlockcode krijgt. De houding van telfort in deze is buitengewoon arrogant.
Daarom zou ik graag weten hoe die wet dan precies in elkaar zit en of de aanbieder wellicht toch een tegenprestatie mag eisen voor het verwijderen van de simlock?
telfort schijnt daar namelijk erg zeker van te zijn.
Re: Is telfort verplicht unlockcodes gratis te verstrekken?
Ik denk dat je het antwoord zelf voor een deel al geeft: het moet gratis zijn.
Is er geen andere manier om met Telfort hierover in contact te komen dan een duur servicenummer?
Als ze stellig beweren dat je ervoor moet betalen, terwijl je je toestel al langer dan een jaar hebt, dan kun je zeggen dat je dit aan de geschillencommissie voor zult leggen of dat je een klacht naar de OPTA stuurt.
Is er geen andere manier om met Telfort hierover in contact te komen dan een duur servicenummer?
Als ze stellig beweren dat je ervoor moet betalen, terwijl je je toestel al langer dan een jaar hebt, dan kun je zeggen dat je dit aan de geschillencommissie voor zult leggen of dat je een klacht naar de OPTA stuurt.
-
Bubbleblower
Mijn veronderstelling bleek niet juist.
telfort mag feitelijk doen en laten wat ze wilt en er is geen wetgeving op dit punt.
Kennelijk is dat een hardnekkig misverstand. Het recht op de simunlocks is ontleend aan een onderlinge afspraak tussen de providers waaraan zij zich niet hoeven te houden:
"In Nederland hebben de providers onderling afgesproken dat zij simlocks een jaar na aankoop zullen verwijderen. Wie meer dan 12 maanden na aankoop geen medewerking van zijn provider krijgt, kan een klacht indienen via Consuwijzer. Er zijn bij de OPTA geen problemen bekend met het verwijderen van simlocks na een jaar.
Deze regel heeft de goedkeuring van de OPTA, maar is niet op een wet, AMvB of ander overheidsbesluit gebaseerd. De OPTA wilde dit in 2002 al wettelijk vast laten leggen, maar dat is er nooit van gekomen. In 2006 schreef het ministerie van Economische Zaken nog dat men onvoldoende aanleiding zag om hierover regelgeving in te voeren."
telfort mag feitelijk doen en laten wat ze wilt en er is geen wetgeving op dit punt.
Kennelijk is dat een hardnekkig misverstand. Het recht op de simunlocks is ontleend aan een onderlinge afspraak tussen de providers waaraan zij zich niet hoeven te houden:
"In Nederland hebben de providers onderling afgesproken dat zij simlocks een jaar na aankoop zullen verwijderen. Wie meer dan 12 maanden na aankoop geen medewerking van zijn provider krijgt, kan een klacht indienen via Consuwijzer. Er zijn bij de OPTA geen problemen bekend met het verwijderen van simlocks na een jaar.
Deze regel heeft de goedkeuring van de OPTA, maar is niet op een wet, AMvB of ander overheidsbesluit gebaseerd. De OPTA wilde dit in 2002 al wettelijk vast laten leggen, maar dat is er nooit van gekomen. In 2006 schreef het ministerie van Economische Zaken nog dat men onvoldoende aanleiding zag om hierover regelgeving in te voeren."
Toch als je op hun site kijkt, kan je dit vinden.
http://www.telfort.nl/klantenservice/mo ... unlockcode
Langer dan één jaar geleden geactiveerd
Vraag de unlockcodes kosteloos op via Mijn Telfort.
U hebt hierbij het IMEI-nummer van uw toestel nodig.
Maak uw toestel simlockvrij met behulp van de unlockcodes en de toestelinstructies.
Korter dan één jaar geleden geactiveerd
U ontvangt de unlockcode nadat:
u het IMEI-nummer van uw telefoon heeft doorgegeven via e-mail en;
u € 68,- heeft overgemaakt en deze betaling door Telfort is ontvangen.
De betaling kunt u overmaken naar:
Girorekeningnummer: 9275549 (ING).
Ten name van: Telfort B.V.
Plaats: Amsterdam
Kenmerk: het mobiele nummer van de telefoon én de toevoeging 'Simlock vergoeding'.
Dus het kan wel gewoon kosteloos, soms even verder kijken, want het kan dus wel gewoon!
Maak uw toestel simlockvrij met behulp van de unlockcodes en de toestelinstructies.
Kenmerk: het mobiele nummer van de telefoon én de toevoeging 'Simlock vergoeding'.
Dus het kan wel gewoon kosteloos, soms even verder kijken, want het kan dus wel gewoon!
De heer Bubbleblower verteld niet zijn hele echte verhaal.
Hij staat ook op Vara Kassa en op de site van Telfort. Daar is hij op de kassa site ook al naar terug verwezen http://forum.telfort.nl/topic5926.html.
Hij heeft geen enkele relatie met Telfort en is ook nooit klant geweest. Hij weigert als Telfort erom vraagt zijn n.a.w. gegevens te verstrekken. als hij dat gedaan had had hij allang zijn unlockcode gekregen. Je kan je ook afvragen is de telefoon wel legaal verkregen gezien het geheimzinnige gedoe.
gr Henk
Hij staat ook op Vara Kassa en op de site van Telfort. Daar is hij op de kassa site ook al naar terug verwezen http://forum.telfort.nl/topic5926.html.
Hij heeft geen enkele relatie met Telfort en is ook nooit klant geweest. Hij weigert als Telfort erom vraagt zijn n.a.w. gegevens te verstrekken. als hij dat gedaan had had hij allang zijn unlockcode gekregen. Je kan je ook afvragen is de telefoon wel legaal verkregen gezien het geheimzinnige gedoe.
gr Henk
-
Bubbleblower
Helaas werkt dat in de praktijk niet.kaarsje69 schreef:Toch als je op hun site kijkt, kan je dit vinden.
Als ik daar op "prepaid" druk krijg ik de mededeling dat ik geen toegang heb tot dat gedeelte van Mijn Telfort. Daarvoor moet ik eerst een Mijn Telfort account aanmaken wat theoretisch kan door een wachtwoord aan te vragen. In de praktijk werkt dat echter ook niet, want dan krijg ik steeds de mededeling: dit is geen telfort nummer.
Zelfde probleem met het dure servicenummer.
Dat klopt en dat vind ik juist reden te meer dat zij mijn naw-gegevens niet hoeven te hebben.henk51 schreef:Hij heeft geen enkele relatie met Telfort en is ook nooit klant geweest.
Die laatste opmerking is nogal laf en zegt meer over jou dan over mij.
-
Telfort webcare
- verified
- Contacteer:
Beste Bubblepower/"Sukkels",
Even wat achtergrond informatie voor de lezers hier; deze gebruiker is al geruime tijd aan het rebelleren tegen het feit dat Telfort een naam, adres en woonplaats vraagt bij het opvragen van een unlockcode van een prepaid toestel.
Wat ik niet wil doen is hier zelf een random adres voor uit het telefoonboek pakken of hiervoor gegevens van een huidige klant gebruiken.
U dient dus echt zelf met een adres te komen.
Unlockcodes opvragen via webcare of per brief is nog altijd gratis. U blijft weigeren het via deze manier te regelen en daarom is als alternatief een gesprek met de klantenservice voorgesteld. Let wel, ook hier zal er om een naam, adres en woonplaats gevraagd worden. Hierbij heeft u ook de uitleg gekregen hoe dit kan als u zelf geen Telfort 06-nummer heeft.
Vele gebruikers via dit forum, ons eigen forum, Vara Kassa en gebruikers.eu gingen u naar volle tevredenheid voor en hebben gewoon kosteloos hun unlockcodes ontvangen. Zonder daarna enige vorm van spam/reclame op dat adres te ontvangen.
Zondag kreeg ik van deze gebruiker het volgende verzoek:
Hugo
Even wat achtergrond informatie voor de lezers hier; deze gebruiker is al geruime tijd aan het rebelleren tegen het feit dat Telfort een naam, adres en woonplaats vraagt bij het opvragen van een unlockcode van een prepaid toestel.
Wat ik niet wil doen is hier zelf een random adres voor uit het telefoonboek pakken of hiervoor gegevens van een huidige klant gebruiken.
Unlockcodes opvragen via webcare of per brief is nog altijd gratis. U blijft weigeren het via deze manier te regelen en daarom is als alternatief een gesprek met de klantenservice voorgesteld. Let wel, ook hier zal er om een naam, adres en woonplaats gevraagd worden. Hierbij heeft u ook de uitleg gekregen hoe dit kan als u zelf geen Telfort 06-nummer heeft.
Vele gebruikers via dit forum, ons eigen forum, Vara Kassa en gebruikers.eu gingen u naar volle tevredenheid voor en hebben gewoon kosteloos hun unlockcodes ontvangen. Zonder daarna enige vorm van spam/reclame op dat adres te ontvangen.
Zondag kreeg ik van deze gebruiker het volgende verzoek:
Ons aanbod staat nog steeds, via webcare kunt u volledig kosteloos en snel in het bezit komen van uw unlockcodes. U weet ons te vinden.Zeg Hugo,
En jou geef ik nog 24 uur om me de code te geven die jullie gratis dienen te verstrekken. Als jullie daar een gratis servicenummer voor hebben, prima en anders zullen jullie die code MOETEN geven.
Punt, geen stomme smoesjes meer.
Anders zal ik zo vriendelijk zijn mijn discussie elders voort te zetten waar de reacties zinniger zijn en de deelnemers kritischer.
We zullen wel zien of jullie het je kunnen veroorloven een speciaal op jullie bedrijf toegesneden wet dusdanig consequent te negeren.
Sukkels
Hugo
Telfort webcare schreef:Beste Bubblepower/"Sukkels",
Zondag kreeg ik van deze gebruiker het volgende verzoek:Ons aanbod staat nog steeds, via webcare kunt u volledig kosteloos en snel in het bezit komen van uw unlockcodes. U weet ons te vinden.Zeg Hugo,
En jou geef ik nog 24 uur om me de code te geven die jullie gratis dienen te verstrekken. Als jullie daar een gratis servicenummer voor hebben, prima en anders zullen jullie die code MOETEN geven.
Anders zal ik zo vriendelijk zijn mijn discussie elders voort te zetten waar de reacties zinniger zijn en de deelnemers kritischer.
We zullen wel zien of jullie het je kunnen veroorloven een speciaal op jullie bedrijf toegesneden wet dusdanig consequent te negeren.
Sukkels
Hugo
@bubblepower
Is dit de juiste toedracht ?
-
Bubbleblower
Nee, het vetgedrukje woordje een is plotseling nieuw en volledig in tegenspraak met hun eerder opgegeven reden:tennis schreef:Telfort webcare schreef:Beste Bubblepower/"Sukkels",
Zondag kreeg ik van deze gebruiker het volgende verzoek:Ons aanbod staat nog steeds, via webcare kunt u volledig kosteloos en snel in het bezit komen van uw unlockcodes. U weet ons te vinden.Zeg Hugo,
Sukkels
Hugo
@bubblepower
Is dit de juiste toedracht ?
Wij (webcare) vragen uw naw-gegevens alleen op om te controleren of u de rechtmatige eigenaar van de simkaart (en dus het toestel) bent.
In al hun eerdere reacties is ook nooit sprake van een naam/adres geweest, dus dit hebben ze net in de ochtendvergadering bedacht.
De "waarschuwing" hierboven is een reactie op een waarschuwing die ik van Hugo kreeg in soortgelijke bewoordingen.
-
Bubbleblower
Heb je daar misschien een termijn bij, want ik wacht met grote spanning af.Telfort webcare schreef:via webcare kunt u volledig kosteloos en snel in het bezit komen van uw unlockcodes.
Volgens jullie procedure dien ik -nu ineens- een valse naam en adres op te geven als ik mijn eigen naw-gegevens niet wens te verstrekken, maar is dat niet strafbaar? En geldt hetzelfde niet voor het aanzetten tot een misdrijf?
Telfort is de topicstarter gewillig met het verstrekken van unlockcodes,
Echter de TS moet even zo vriendelijk zijn om zijn naam en adresgegevens bij Telfort neer te leggen,
Helaas doet TS dat niet ( wat te verbergen?...) en dan mag Telfort zich beroepen op de algemene voorwaarden die Telfort stelt,
De telefoon kan gestolen of gevonden zijn..., en niet bij de rechtmatige eigenaar,
Bubbleblower kan beter open kaart spelen, en niet altijd het vizier dichthouden, dit wekt argwaan bij de provider én op het forum,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Echter de TS moet even zo vriendelijk zijn om zijn naam en adresgegevens bij Telfort neer te leggen,
Helaas doet TS dat niet ( wat te verbergen?...) en dan mag Telfort zich beroepen op de algemene voorwaarden die Telfort stelt,
De telefoon kan gestolen of gevonden zijn..., en niet bij de rechtmatige eigenaar,
Bubbleblower kan beter open kaart spelen, en niet altijd het vizier dichthouden, dit wekt argwaan bij de provider én op het forum,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Wat een gedoe!Bubbleblower schreef:Heb je daar misschien een termijn bij, want ik wacht met grote spanning af.Telfort webcare schreef:via webcare kunt u volledig kosteloos en snel in het bezit komen van uw unlockcodes.
Volgens jullie procedure dien ik -nu ineens- een valse naam en adres op te geven als ik mijn eigen naw-gegevens niet wens te verstrekken, maar is dat niet strafbaar? En geldt hetzelfde niet voor het aanzetten tot een misdrijf?
Als de procedure voor het unlocken inhoud, dat de provider een naam moet hebben, begrijp ik niet, dat er zo geheimzinnig gedaan wordt.
Jou naw wordt toch niet hier op het forum vermeld!
Ik kan helaas jou klacht niet serieus nemen!
-
Bubbleblower
Maar zou dat dan niet uit het I-mei nummer blijken dat ik ze heb gegeven?Ulbe schreef:De telefoon kan gestolen of gevonden zijn..., en niet bij de rechtmatige eigenaar
Van telfort mag ik nu trouwens ook een valse naam en adres opgeven
Beetje jammer van de reacties dat als ik mijn naw-gegevens niet in het telfort bestand wil ik wel iets te verbergen zal hebben.
Het gaat hier niet over mij maar of telfort een tegenprestatie voor de code mocht verlangen.
Hier heb je de cliffs:
Het begint als ik mijn unlockcode aanvraag in deze thread.
telfort reageert:
Wij zijn u graag van dienst. In een PB kunt u uw naw-gegevens, het 06-nummer van Telfort en het merk/type toestel aan ons kenbaar maken.
Hierop heb ik die gegevens kenbaar gemaakt muv mijn NAW-gegevens met de opmerking dat die toch niet in hun bestand staan en hen dus niets zeiden.
telfort reageert:
Uw naw-gegevens zijn nodig voor de betreffende tool die wij gebruiken om de codes op te vragen. Indien u deze niet kenbaar wil maken aan Telfort Webcare, kunt u het eventueel telefonisch proberen via onze klantenservice.
Vervolgens heb ik dat dure servicenummer gebeld, waar je niet doorheen komt zonder telfort nummer. Dat was webcare natuurlijk ook bekend en de gemaakte kosten waren dus onnodig. Nadat ik hen erop wijs dat zij verplicht zijn die code te vestrekken en daarvoor geen tegenprestatie mogen verlangen reageert telfort:
Wij zijn niet de telefoonkraam op uw plaatselijke markt, voor het verwijderen van een simlock dient er een naam en adres opgegeven te worden.
2 Dagen later maak ik een nieuwe thread aan Waarom ben ik verplicht mijn NAW gegevens te verstrekken?
telfort reageert:
Wij (webcare) vragen uw naw-gegevens alleen op om te controleren of u de rechtmatige eigenaar van de simkaart (en dus het toestel) bent. note: het is een PrePaid toestel.
Gisteren ten slotte maakte ik deze thread aan.
telfort reageert:
Hopelijk is het verhaal zo duidelijk.
telfort benadrukt graag dat ik weiger mee te werken, maar zegt nu ook zelf dat ik daar helemaal niet toe verplicht ben. Ondertussen zijn zij wel verplicht die code te geven, dus wie weigert er hier nou iets? De eis om naw-gegevens al zijn ze vals is natuurlijk ronduit belachelijk.
-
witte angora
Goh... je maakt er wel ontzettend veel werk van om een unlockcode te krijgen zonder je NAW-gegevens door te geven. Het laatste is helemaal niet zo'n gek verzoek van telfort, het eerste is wel bijzonder bevreemdend.
Net als alle anderen zie ik het probleem ook niet, sorry. Tenzij je vergeten bent wie je bent en waar je woont, maar dan heb je die telefoon ook niet meer nodig.
Net als alle anderen zie ik het probleem ook niet, sorry. Tenzij je vergeten bent wie je bent en waar je woont, maar dan heb je die telefoon ook niet meer nodig.
Beste Bubbleblower,
Maak er geen probleem van en laat je adresgegevens bij Telfort achter, heb je wat te verbergen?, heb je illegalen bij je inwonen of een wietplantage?,
Doe niet zo moeilijk!,
Open kaart spelen en je hebt je unlockcodes, dat probleem ook weer uit de wereld!,
Maak er geen probleem van en laat je adresgegevens bij Telfort achter, heb je wat te verbergen?, heb je illegalen bij je inwonen of een wietplantage?,
Doe niet zo moeilijk!,
Open kaart spelen en je hebt je unlockcodes, dat probleem ook weer uit de wereld!,
-
Bubbleblower
Jij hebt ook niets te verbergen neem ik aan?Ulbe schreef:Beste Bubbleblower,
Maak er geen probleem van en laat je adresgegevens bij Telfort achter, heb je wat te verbergen?, heb je illegalen bij je inwonen of een wietplantage?,![]()
Doe niet zo moeilijk!,![]()
Dus als je me je naw-gegevens zou willen PM-en en een telefoonnummer zodat ik kan controleren dat jij het wel bent. Als je geen open kaart speelt heb je vast illegalen op zolder, die gelijk voor je wietplantage daarzo zorgen en handel je volgens mij nog in drugs ook.
Natuurlijk heeft dit niets met "open kaart" spelen te maken, want ik kan mijn mobiel ook bij de plaatselijke telecom boer laten unlocken en bij telfort mag je sinds gisteren ook een valse naam opgeven. Dus.
Zullen we het er nu weer over hebben dat telfort de regels aan haar laars lapt?
71 Dagen na mijn 1ste verzoek daartoe heb ik mijn code nog niet ontvangen.
Je moet het toestel een jaar hebben om gratis unlock te krijgen volgens de wetgeving.
-
stofzuigertje
Na 1 jaar.... dus bij aankoop en 1 jaar gebruik....
Dus als ik vandaag 13 mei 2010 een toestel koop en start zal deze op 12 mei 2011 aflopen en dus niet gratis simlock vrij worden.
Dus ik moet voor einde 1x opwaarderen waardoor ik na 13 mei 2011 nog een recht heb en dan kan het, dus met de eerste gratis beltegoed lukt het niet bij vrijwel alle providers!
Dus 1x opwaarderen tot langer dan 1 jaar na aankoop dus extra beltegoed niet gelijk eerste maand erop zetten maar later!
Ik vermoed dat ze daarom weigeren want vele kopen een prepaid om volgend jaar voor hun abonnement te misbruiken zonder opwaardering tussendoor.
Dus als ik vandaag 13 mei 2010 een toestel koop en start zal deze op 12 mei 2011 aflopen en dus niet gratis simlock vrij worden.
Dus ik moet voor einde 1x opwaarderen waardoor ik na 13 mei 2011 nog een recht heb en dan kan het, dus met de eerste gratis beltegoed lukt het niet bij vrijwel alle providers!
Dus 1x opwaarderen tot langer dan 1 jaar na aankoop dus extra beltegoed niet gelijk eerste maand erop zetten maar later!
Ik vermoed dat ze daarom weigeren want vele kopen een prepaid om volgend jaar voor hun abonnement te misbruiken zonder opwaardering tussendoor.
-
Pindakaaspotje
ze moeten het ook aan ex-klanten gewoon geven dus dat is onzin. Dat ze om je naam en adres vragen moet toch nite zo'n probleem zijn? Vaak wordt de code per brief toegestuurd.stofzuigertje schreef:Na 1 jaar.... dus bij aankoop en 1 jaar gebruik....
-
stofzuigertje
Bij Tele2 die vele kosten en problemen kreeg over dit is het nu naar 1 jaar automatisch simlockvrij zonder aanvraag.....
Dus zo kan het ook, het bespaarde hun veel kosten en zo kan het dus ook!
Warme douche?
Dus zo kan het ook, het bespaarde hun veel kosten en zo kan het dus ook!
Warme douche?