Als je een telecomabonnement afsluit, is bellen niet natuurlijk optioneel, maar de kern van de overeenkomst.alfatrion schreef: ↑02 aug 2025 11:18De € 20,- betaal je voor de lijn. Bellen is optioneel.Moneyman schreef: ↑02 aug 2025 10:30(...)alfatrion schreef: ↑01 aug 2025 18:31
Is dat wel zo? Je kan het ook zien als één overeenkomst met opties. Als je bij KPN een telefoonabonnement afsluit voor € 20 en dan voor het bellen € 0,05 per minuut moet betalen, kan KPN dan de prijs van het bellen verhogen naar € 0,20 per minuut zonder dat je kan opzeggen?
In jouw voorbeeld gaat het over een prijsverhoging van € 0,20 van het hoofdonderwerp van de overeenkomst, niet over een apart afgesloten optie.
Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
-
Consumenneke
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Onzin zou ik deze reactie niet willen noemen, maar wel een overhaaste aanname van iemand die de marktontwikkelingen niet zo goed meer bijhoudt. Er zijn immers ook veel mensen die een mobieltje hebben om gebeld te kunnen worden of alleen via wifi contact te houden. Die bellen zelden of nooit, volgens perplexity is dat zelfs 50% van alle sim-only gebruikers.
Nederland telde eind 2024 circa 9 miljoen mensen met een sim-only abonnement
Zulke abonnementen worden vaak afgesloten voor ouderen en jongeren, die overwegend in omgevingen zijn waar ze dankzij wifi prima contact kunnen houden. Dan kun je uiteraard app-bellen, maar dat is toch iets anders dan het bellen dat met tikken of minuten geregistreerd wordt.
Dat verklaart ook waarom Lebara zijn aanvullende inkomsten wil verhogen.
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Beter lezen dan maar. Waarom denk je dat Alfatrion in het voorbeeld in de reactie waarop ik reageer spreekt over “de lijn”?Consumenneke schreef: ↑02 aug 2025 13:10Onzin zou ik deze reactie niet willen noemen, maar wel een overhaaste aanname van iemand die de marktontwikkelingen niet zo goed meer bijhoudt. Er zijn immers ook veel mensen die een mobieltje hebben om gebeld te kunnen worden of alleen via wifi contact te houden. Die bellen zelden of nooit, volgens perplexity is dat zelfs 50% van alle sim-only gebruikers.
En zelfs als dat niet zo zou zijn, gaat het om de kern van de overeenkomst, niet om het feitelijke gebruik.
Over “overhaaste aannames” gesproken…
de auditu
vindt dit leuk
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Natuurlijk is dat wel optioneel. Immers, er zitten geen belminuten in.
Bij de abonnementen van Lebara heb je dat overigens wel. In een bundel zit bijvoorbeeld 200 minuten, 200 and en 2 GB. Behoort bellen buiten de bundel dan ook tot de kern? En waarom een datalimiet dan niet? Elders hoef je voor een datalimiet niet te betalen.
Het voorbeeld is uiteraard om aansluiting te zoeken bij iets ouds, waarvan we allemaal wel weten hoe het zit.
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Als je de overeenkomst van dat telecomabonnement erbij pakt, maakt die € 0,05 per minuut daar onderdeel van uit. Dat maakt het niet optioneel, maar gewoon onderdeel van de overeenkomst. Ik vind dat eerder een voorbeeld van variabele kosten, maar geen optionele kosten.
Als in de kernovereenkomst de kosten voor bellen buiten de bundel al is opgenomen (en dat is zo), dan is dat dus onderdeel van die overeenkomst. Het dataplafond is daar niet in opgenomen, die sluit je apart af. Dat is dus geen onderdeel van de hoofdovereenkomst.
Ik verwijs nogmaals naar het Ziggo-voorbeeld, want ook daar is het perfect duidelijk.
Dat was mij wel duidelijk ja
-
Consumenneke
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Als ik vandaag een sim-only abonnement bij Lebara wil afsluiten kan ik diverse keuzes maken. Het instellen van een plafond zit daar niet bij. Die mogelijkheid openbaart zich pas nadat ik de overeenkomst ben aangegaan. Het is voor mij als klant echter wel een factor van belang. Ik ben blij dat mij die optie binnen de overeenkomst wordt geboden voor slechts 50 cent, ook al is er geen directe noodzaak om die nu al te gebruiken.
Toen verhoogde Lebara ineens de prijs.
Dan zijn de opzegregels van de ACM (zie Consuwijzer) dus van toepassing.
We vallen in herhaling, dus ik staak dit welles-nietes spelletje en wacht een uitspraak van de geschillencommissie af, al denk ik dat Lebara eieren voor zijn geld kiest en de opzegging geruisloos accepteert zodra de vraagsteller een geschil aankaart.Wat moet de aanbieder doen als hij de voorwaarden wil wijzigen?
Wil de aanbieder uw abonnement wijzigen? Dan heeft de aanbieder de volgende verplichtingen:
- Hij moet u een maand van te voren informeren over de wijziging.
Hij moet u zo veel mogelijk persoonlijk informeren over deze verandering. Bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms. Zet hij de verandering alleen in de krant? Dan is dat niet voldoende.
Is de verandering nadelig voor u? Dan moet hij u laten weten dat u zonder bijkomende kosten uw abonnement kunt opzeggen.
Hij moet u laten weten op welke wijze u kunt opzeggen.
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Optioneel betekent dat iets naar keuze is, of dat je de mogelijkheid hebt om iets al dan niet te doen of te kiezen. Variabele kosten zijn optionele kosten omdat je de keuze hebt om niet te verbruiken.Moneyman schreef: ↑02 aug 2025 14:35Als je de overeenkomst van dat telecomabonnement erbij pakt, maakt die € 0,05 per minuut daar onderdeel van uit. Dat maakt het niet optioneel, maar gewoon onderdeel van de overeenkomst. Ik vind dat eerder een voorbeeld van variabele kosten, maar geen optionele kosten.
Zo heb je hier ook de keuze om het dataplafond niet aan te zetten.
Waar maak je uit op dat het bellen buiten de bundel wel onderdeel van de overeenkomst uitmaakt en een datalimiet niet?
Ik lees er niets over op de bestelpagina's en in de voorwaarden lees ik dit:
Op het tarievenblad staan de kosten voor bellen buiten je bundel natuurlijk wel vermeld, maar daar staat ook de kosten voor een datalimiet.Algemene voorwaarden
12.1 Voor de diensten die u bij ons afneemt, moet u de vastgestelde tarieven betalen.
Onze tarieven vindt u onder andere op onze website. De tarieven kunnen bestaan uit de volgende bedragen:
• een eenmalig bedrag, bijvoorbeeld aansluitkosten of activatiekosten
• een bedrag dat u periodiek betaalt, vaak per kalendermaand, bijvoorbeeld abonnementsgeld
• vergoedingen voor het gebruik van de dienst, bijvoorbeeld als u belt buiten uw bundel. Bij het vaststellen van de bedragen die u aan ons moet betalen, zijn onze gegevens beslissend, tenzij u aantoont dat onze gegevens niet kloppen. Bij het vaststellen van deze gegevens zijn we zo zorgvuldig als u van ons kunt verwachten. Wij behouden ons het recht voor onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. Het moment waarop dat gebeurt, verschilt per merk en per dienst. De datum van indexering staat in de tarievensheet op onze website. De indexering geldt alleen voor u als u op dat moment langer dan 3 kalendermaanden klant bent.
Lebara Post Paid Voorwaarden
6.1. Klant is voor de door klant afgenomen (Aanvullende) diensten de tarieven verschuldigd. Voor de vaststelling van het variabele deel van de tarieven is de administratie van Lebara bindend, tenzij de klant aantoont dat deze gegevens niet juist zijn. Het variabele deel van de tarieven (dat deel van de tarieven wat buiten de bundel valt dus bellen buiten Europa bijvoorbeeld), wordt gefactureerd op basis van het geldende tarievenoverzicht waarvan de meest actuele versie te vinden is
op lebara.nl/tarieven
Ik heb niet een duidelijke tekst gevonden op basis waarvan ik kan oordelen dat iets er wel of niet bij de basisovereenkomst hoort.
-
NeoDutchio
- Berichten: 13263
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Sim Only wil zeggen dat je alleen een Sim kaart besteld met een bepaald abonnement. Vroeger was dat zeldzaam aangezien je toen nagenoeg altijd een telefoon kocht met een sim. Sim Only zegt helemaal niets over het abonnement wat daar aan vast hangt.Consumenneke schreef: ↑02 aug 2025 13:10Nederland telde eind 2024 circa 9 miljoen mensen met een sim-only abonnement
Zulke abonnementen worden vaak afgesloten voor ouderen en jongeren, die overwegend in omgevingen zijn waar ze dankzij wifi prima contact kunnen houden. Dan kun je uiteraard app-bellen, maar dat is toch iets anders dan het bellen dat met tikken of minuten geregistreerd wordt.
Dat verklaart ook waarom Lebara zijn aanvullende inkomsten wil verhogen.
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Volledig correct. Sim Only zegt alleen dat er geen telefoon op krediet meeverkocht is via het abonnement. Vroeger was SIM met een 'gratis' telefoon de meest gekozen abonnementsvorm. Echter nadat de rechtelijke macht bepaalde dat het verkopen van een telefoon via een abonnement gezien moet worden als het verstrekken van een krediet, veranderde dit.NeoDutchio schreef: ↑02 aug 2025 18:06Sim Only wil zeggen dat je alleen een Sim kaart besteld met een bepaald abonnement. Vroeger was dat zeldzaam aangezien je toen nagenoeg altijd een telefoon kocht met een sim. Sim Only zegt helemaal niets over het abonnement wat daar aan vast hangt.Consumenneke schreef: ↑02 aug 2025 13:10Nederland telde eind 2024 circa 9 miljoen mensen met een sim-only abonnement
Zulke abonnementen worden vaak afgesloten voor ouderen en jongeren, die overwegend in omgevingen zijn waar ze dankzij wifi prima contact kunnen houden. Dan kun je uiteraard app-bellen, maar dat is toch iets anders dan het bellen dat met tikken of minuten geregistreerd wordt.
Dat verklaart ook waarom Lebara zijn aanvullende inkomsten wil verhogen.
Consument kregen inzicht in de daadwerkelijk kosten van de telefoon gekocht op afbetaling en kregen te maken met een BKR registratie wanneer het kredietbedrag hoger was dan 250 euro. Sindsdien is het sim-only abonnement veel populairder geworden.
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Variabel is afhankelijk van je uitleg (ook) optioneel, maar optioneel is niet automatisch variabel. Belkosten (binnen én buiten de bundel) zijn bij een telecomabonnement van Lebara gewoon onderdeel van de overeenkomst. Ik weet dat uit eigen ervaring. En ik ken daarnaast ook geen enkele andere telecomaanbieder waarbij niet tevens bepaald is wat de tarieven zijn als je buiten je bundel belt. Het lijkt me daarnaast ook volstrekt logisch, daar heb ik geen kleine lettertjes voor nodig.alfatrion schreef: ↑02 aug 2025 15:06Optioneel betekent dat iets naar keuze is, of dat je de mogelijkheid hebt om iets al dan niet te doen of te kiezen. Variabele kosten zijn optionele kosten omdat je de keuze hebt om niet te verbruiken.Moneyman schreef: ↑02 aug 2025 14:35Als je de overeenkomst van dat telecomabonnement erbij pakt, maakt die € 0,05 per minuut daar onderdeel van uit. Dat maakt het niet optioneel, maar gewoon onderdeel van de overeenkomst. Ik vind dat eerder een voorbeeld van variabele kosten, maar geen optionele kosten.
Zo heb je hier ook de keuze om het dataplafond niet aan te zetten.
Het dataplafond daarentegen maakt géén onderdeel uit van de basisovereenkomst, daar moet je (als je dat wilt tenminste) een aparte overeenkomst voor sluiten.
Nogmaals: net als bij het voorbeeld van Ziggo.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 02 aug 2025 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
***** mina,4 bladzijde met wat?
Niks,het gaat over een paar cent
Niks,het gaat over een paar cent
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Onjuist. De optie "wel of geen dataplafond" valt simpelweg niet binnen de basisovereenkomst.Consumenneke schreef: ↑02 aug 2025 14:54Als ik vandaag een sim-only abonnement bij Lebara wil afsluiten kan ik diverse keuzes maken. Het instellen van een plafond zit daar niet bij. Die mogelijkheid openbaart zich pas nadat ik de overeenkomst ben aangegaan. Het is voor mij als klant echter wel een factor van belang. Ik ben blij dat mij die optie binnen de overeenkomst wordt geboden voor slechts 50 cent, ook al is er geen directe noodzaak om die nu al te gebruiken.
Het is ook het standaard businessmodel van een goedkope provider (ongeacht op welk terrein): een goedkope basisovereenkomst aanbieden, die je naar wens kunt uitbreiden met gewenste aanvullende diensten, die je dan apart afsluit.
Denk aan de discussie pas over de luchtvaartmaatschappijen: bij de duurdere zitten bepaalde extra's (eten, drinken) bij de basisovereenkomst in, bij de goedkopere moet je daarvoor ter plekke in het vliegtuig een aparte overeenkomst sluiten.
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Ik vat je argument samen met "omdat ik dat vind". Het probleem met dat argument is dat een ander iets anders kan vinden. En er zijn ook genoeg mensen die iets anders vinden, waaronder Consumenneke, 16again, en ik. En natuurlijk een hoop tweakers.Moneyman schreef: ↑02 aug 2025 19:10Variabel is afhankelijk van je uitleg (ook) optioneel, maar optioneel is niet automatisch variabel. Belkosten (binnen én buiten de bundel) zijn bij een telecomabonnement van Lebara gewoon onderdeel van de overeenkomst. Ik weet dat uit eigen ervaring. En ik ken daarnaast ook geen enkele andere telecomaanbieder waarbij niet tevens bepaald is wat de tarieven zijn als je buiten je bundel belt. Het lijkt me daarnaast ook volstrekt logisch, daar heb ik geen kleine lettertjes voor nodig.
Het dataplafond daarentegen maakt géén onderdeel uit van de basisovereenkomst, daar moet je (als je dat wilt tenminste) een aparte overeenkomst voor sluiten.
Een klant die buiten de bundels verbruikt kan ook het standpunt nemen dat dat verbruik niet onder de overeenkomst valt. Immers, hij heeft slechts een aanbod van de bundel van 200 minuten, 200 sms en 2 GB aanvaard en geen ja gezegd tegen variabel gebruik tegen de andere tarieven.
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Dat is dan duidelijk een verkeerde samenvatting. Je komt ook niet met een inhoudelijke weerlegging, afgezien dat jij het niet kunt terugvinden op de site. En da;‘s logisch, tenzij ze een modelovereenkomst op de site zouden hebben staan.alfatrion schreef: ↑02 aug 2025 20:06Ik vat je argument samen met "omdat ik dat vind".Moneyman schreef: ↑02 aug 2025 19:10Variabel is afhankelijk van je uitleg (ook) optioneel, maar optioneel is niet automatisch variabel. Belkosten (binnen én buiten de bundel) zijn bij een telecomabonnement van Lebara gewoon onderdeel van de overeenkomst. Ik weet dat uit eigen ervaring. En ik ken daarnaast ook geen enkele andere telecomaanbieder waarbij niet tevens bepaald is wat de tarieven zijn als je buiten je bundel belt. Het lijkt me daarnaast ook volstrekt logisch, daar heb ik geen kleine lettertjes voor nodig.
Het dataplafond daarentegen maakt géén onderdeel uit van de basisovereenkomst, daar moet je (als je dat wilt tenminste) een aparte overeenkomst voor sluiten.
Maar goed, blijkbaar ga ik jou niet overtuigen. Geen probleem. Ik zou mezelf ook verder alleen maar gaan herhalen
Laatst gewijzigd door Moneyman op 02 aug 2025 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
-
Consumenneke
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Maar wel binnen de overeenkomst.
Als het plafond een aparte overeenkomst was geweest, had Lebara helemaal de mogelijkheid niet hoeven bieden om het abonnement op te zeggen. Lebara doet dat wel, dus die erkent simpelweg dat beide onlosmakelijk verbinden zijn.
Ik kan dat koppige wel waarderen. Zou interessant zijn als u uw visie mag bepleiten bij een geschillencommissie. Maar ik vrees dat het een kansloze en dus verloren zaak is,
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Jij vind je eigen standpunt "logisch" en het hoeft niet ergens te staan.
Ik kan alles inzien. Er is niet een duidelijke grens. Het komt neer op interpretatie of gevoel. Hoge coherentie, belangrijke samenhang. Een datalimiet is nauw verbonden met de basis: het verbruik, een instelling. Het is niet een dienst waarbij data verbruikt (voetbal kijken).
Lebara heeft er belang bij heeft dat verbruik buiten de bundel binnen de overeenkomst valt, omdat ze dan haar tarieven kan toepassen op dat verbruik, maar dat kan geen basis vormen voor wat wel of niet bij de overeenkomst hoort.
Niet als je de argumenten zijn "het is logisch" en "dat hoeft voor mij niet in de kleine lettertjes te staan." Dat komt neer op "omdat ik het vind."
Consumenneke
vindt dit leuk
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Dat standpunt lijkt me onverdedigbaar: De prijslijst behorend bij de basisovereenkomst heeft het overduidelijk wel over een optioneel dataplafond.Moneyman schreef: ↑02 aug 2025 22:24Wederom onjuist. In de basisovereenkomst wordt überhaupt niet gerept over het dataplafond.
https://www.lebara.nl/nl/tarieven.html
Consumenneke
vindt dit leuk
-
simonswald
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 12 jun 2017 15:17
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Gedoe allemaal bij die cowboys.
Ik zit gewoon bij kpn,u weet wel,dat bedrijf dat al sinds mensenheugenis zorgt dat we kunnen bellen.
Ik betaal 14 euro per maand,maar krijg 5 euro korting op mijn internet thuis,betaal dus eigenlijk maar 9 euro.
Daarvoor krijg ik 34 GB en onbeperkt bellen.
Voor mij onmogelijk om buiten de bundel te komen,maar mocht dat toch gebeuren,dan wordt de snelheid verlaagd.
Deze is echter nog steeds snel genoeg om een live voetbalwedstrijd te streamen op vakantie.
Ooit meegemaakt toen ik minder GB had.
Ik heb overigens maar een abonnement van 4 of 5 GB,de rest heb ik er in de afgelopen jaren gratis bij gekregen,waarschijnlijk omdat ik ze toch niet gebruik
,maar toch.
En een waarschuwing als je halverwege of aan het eind van je bundel zit,is gewoon gratis.
Kan geen reden bedenken om over te stappen naar een zogenaamde prijsvechter.
Ik zit gewoon bij kpn,u weet wel,dat bedrijf dat al sinds mensenheugenis zorgt dat we kunnen bellen.
Ik betaal 14 euro per maand,maar krijg 5 euro korting op mijn internet thuis,betaal dus eigenlijk maar 9 euro.
Daarvoor krijg ik 34 GB en onbeperkt bellen.
Voor mij onmogelijk om buiten de bundel te komen,maar mocht dat toch gebeuren,dan wordt de snelheid verlaagd.
Deze is echter nog steeds snel genoeg om een live voetbalwedstrijd te streamen op vakantie.
Ooit meegemaakt toen ik minder GB had.
Ik heb overigens maar een abonnement van 4 of 5 GB,de rest heb ik er in de afgelopen jaren gratis bij gekregen,waarschijnlijk omdat ik ze toch niet gebruik
En een waarschuwing als je halverwege of aan het eind van je bundel zit,is gewoon gratis.
Kan geen reden bedenken om over te stappen naar een zogenaamde prijsvechter.
