LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nieuwe regels telemarketing ???
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
nieuwe regels telemarketing ???
Ik beweer altijd dat ik niets telefonisch koop als ik word gebeld door een telemarketeer. Maar het is me toch gebeurd...
Ik heb een prepaid abonnement bij Vodafone en ik werd eerder deze week door Vodafone gebeld met een aanbieding om dit om te laten zetten in een abonnement. Het verkoopgesprek werd opgenomen, de dame was heel vriendelijk en er werd me verteld dat ik 2 weken de tijd had om te annuleren.
Bovendien is er nieuwe regelgeving voor telemarketeers die bepaald dat alle telefonisch afgesloten contracten nog eens schriftelijk bevestigd moeten worden.
Maar zojuist werd ik gebeld door Vodafone die een afspraak wilde maken voor het leveren van mijn bestelling .
Ik zei verbaasd dat ik niets had besteld maar volgens de dame die belde zou ik een nieuwe simkaart krijgen.
Hiervoor moest ik dan tekenen en een bedrag van 1 cent pinnen ter controle van mijn rekeningnummer. Prima allemaal, afgesproken voor morgen.
Ik vond het wel raar dat ik een nieuwe sim-kaart nodig had (ik behoud hetzelfde nummer) en dat ze een koerier langs zouden sturen voor iets dat makkelijk in een envelopje past.
Maar nu komt het :
Hierop kreeg ik zojuist een email die ik citeer :
Belangrijke informatie over de levering
Om de levering van je bestelling zo soepel mogelijk te laten verlopen leggen we uit welke handelingen je kan verwachten:
1.Het legitimatiebewijs dat je hebt gebruikt met het plaatsen van de bestelling wordt door de koerier nog een keer gecheckt;
2.Je bankgegevens controleren we door een pintransactie van €0,01 op een mobiel pinapparaat;
3.Als alle gegevens kloppen onderteken je het contract;
4.De Dynalogic-koerier maakt een scan* van het ondertekend contract, je legitimatiebewijs, je bankpas en het pinbonnetje;
5.Je neemt de bestelling in ontvangst en tekent hiervoor;
6.Eventuele rembourskosten kun je afrekenen via het mobiele pinapparaat.
Het gaat mij mij om zinnetje 3: Ik heb nog geen contract gezien maar morgen komt er dus iemand langs en dan moet ik terplekke dat contract meteen ondertekenen. En dan is er dus voldaan aan de nieuwe regels en zit ik vast aan een contract.
Ik heb meteen een mail teruggestuurd om de afspraak te annuleren, met de mededeling dat ik graag eerst alle kleine lettertjes in het contract wil lezen op mijn gemakje en de aanbieding ook nog wil vergelijken met die van andere aanbieders.
Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen
Ik heb een prepaid abonnement bij Vodafone en ik werd eerder deze week door Vodafone gebeld met een aanbieding om dit om te laten zetten in een abonnement. Het verkoopgesprek werd opgenomen, de dame was heel vriendelijk en er werd me verteld dat ik 2 weken de tijd had om te annuleren.
Bovendien is er nieuwe regelgeving voor telemarketeers die bepaald dat alle telefonisch afgesloten contracten nog eens schriftelijk bevestigd moeten worden.
Maar zojuist werd ik gebeld door Vodafone die een afspraak wilde maken voor het leveren van mijn bestelling .
Ik zei verbaasd dat ik niets had besteld maar volgens de dame die belde zou ik een nieuwe simkaart krijgen.
Hiervoor moest ik dan tekenen en een bedrag van 1 cent pinnen ter controle van mijn rekeningnummer. Prima allemaal, afgesproken voor morgen.
Ik vond het wel raar dat ik een nieuwe sim-kaart nodig had (ik behoud hetzelfde nummer) en dat ze een koerier langs zouden sturen voor iets dat makkelijk in een envelopje past.
Maar nu komt het :
Hierop kreeg ik zojuist een email die ik citeer :
Belangrijke informatie over de levering
Om de levering van je bestelling zo soepel mogelijk te laten verlopen leggen we uit welke handelingen je kan verwachten:
1.Het legitimatiebewijs dat je hebt gebruikt met het plaatsen van de bestelling wordt door de koerier nog een keer gecheckt;
2.Je bankgegevens controleren we door een pintransactie van €0,01 op een mobiel pinapparaat;
3.Als alle gegevens kloppen onderteken je het contract;
4.De Dynalogic-koerier maakt een scan* van het ondertekend contract, je legitimatiebewijs, je bankpas en het pinbonnetje;
5.Je neemt de bestelling in ontvangst en tekent hiervoor;
6.Eventuele rembourskosten kun je afrekenen via het mobiele pinapparaat.
Het gaat mij mij om zinnetje 3: Ik heb nog geen contract gezien maar morgen komt er dus iemand langs en dan moet ik terplekke dat contract meteen ondertekenen. En dan is er dus voldaan aan de nieuwe regels en zit ik vast aan een contract.
Ik heb meteen een mail teruggestuurd om de afspraak te annuleren, met de mededeling dat ik graag eerst alle kleine lettertjes in het contract wil lezen op mijn gemakje en de aanbieding ook nog wil vergelijken met die van andere aanbieders.
Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen
Re: nieuwe regels telemarketing ???
En wat is nu het probleem?
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: nieuwe regels telemarketing ???
Ik heb niet zozeer een probleem met dit abonnement, of met vodafone.
En toegegeven, sinds mijn ervaringen met Pretium ben ik misschien een beetje paranoide geworden op dit gebied.
Waar ik een beetje moeite mee heb is de wijze waarop zoiets allemaal verloopt.
Tijdens het verkooppraatje is me duidelijk verteld dat ik een abonnement aanging , en ik zou een email krijgen en een brief en ik kan binnen 2 weken annuleren.
Ik heb een email ontvangen met de orderbevestiging zonder verdere details, en ik heb ook nog geen brief gezien. En dan moet ik straks aan de deur bij een koerier een handtekening plaatsen. Niet zozeer voor ontvangst van dat nieuwe sim-kaartje ,maar blijkbaar moet ik dan bij aflevering meteen "even snel" het contract tekenen. Zonder dat ik dan gelegenheid krijg om dat contract eerst grondig door te lezen. Tenminste, ik denk niet dat die koerier het erg op prijs zou stellen als ik er een half uurtje voor zou willen uittrekken, vermoedelijk heeft hij/zij nog meer klantjes.
En toegegeven, sinds mijn ervaringen met Pretium ben ik misschien een beetje paranoide geworden op dit gebied.
Waar ik een beetje moeite mee heb is de wijze waarop zoiets allemaal verloopt.
Tijdens het verkooppraatje is me duidelijk verteld dat ik een abonnement aanging , en ik zou een email krijgen en een brief en ik kan binnen 2 weken annuleren.
Ik heb een email ontvangen met de orderbevestiging zonder verdere details, en ik heb ook nog geen brief gezien. En dan moet ik straks aan de deur bij een koerier een handtekening plaatsen. Niet zozeer voor ontvangst van dat nieuwe sim-kaartje ,maar blijkbaar moet ik dan bij aflevering meteen "even snel" het contract tekenen. Zonder dat ik dan gelegenheid krijg om dat contract eerst grondig door te lezen. Tenminste, ik denk niet dat die koerier het erg op prijs zou stellen als ik er een half uurtje voor zou willen uittrekken, vermoedelijk heeft hij/zij nog meer klantjes.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: nieuwe regels telemarketing ???
Nou idd " langste adem " het wordt nu allemaal wel heel rap door je strot geduwd, althans zo lijkt het.
Zie je kans morgen die koerier vooralsnog af te bellen en even langs een fysieke Vodafone winkel te gaan en het eea te laten toelichten? En wat zo.n contract dan precies inhoudt etc etc? Er is nog niets getekend , je hebt 14 dagen bedenktijd , je hebt nog geen brief ontvangen , dus ik denk dat je nog nergens aan vastzit.
Je moet toch even tijd krijgen om na te denken en alles goed door te nemen?! Toch?
Zie je kans morgen die koerier vooralsnog af te bellen en even langs een fysieke Vodafone winkel te gaan en het eea te laten toelichten? En wat zo.n contract dan precies inhoudt etc etc? Er is nog niets getekend , je hebt 14 dagen bedenktijd , je hebt nog geen brief ontvangen , dus ik denk dat je nog nergens aan vastzit.
Je moet toch even tijd krijgen om na te denken en alles goed door te nemen?! Toch?
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: nieuwe regels telemarketing ???
Nee ik heb nog niets ondertekend. Sterker nog, ik denk dat die hele bedenktijd van 2 weken voor mij helemaal niet geld als ik niets onderteken, dankzij die nieuwe wet die voorschrijft dat een telefonische verkoop schriftelijk moet worden bevestigd voordat ie geldig is.
Maar het is juist de voortvarendheid waarmee ze je zo'n contract zo snel mogelijk willen laten ondertekenen waar ik me een beetje aan erger.
Ik ben helemaal geen grootgebruiker qua bellen, en zelfs als het abonnement elders ietsjes goedkoper kan, maakt me dat niet heel veel uit. Het gaat me meer om het principe.
In het laatste gesprek van vodafone is me verteld dat ik een nieuwe simkaart zou krijgen en daarvoor moest tekenen. En dat me dat 1 cent aan pinbedrag zou kosten. Vind ik allemaal prima, maar in de email staat het net allemaal eventjes anders dan in het telefoongesprek werd verteld. Ik wil best dat contractje tekenen als ze me dat even van tevoren hadden doorgemaild.
Ik heb de afspraak overigens per email geannuleerd met vermelding van de reden en ik kreeg als antwoord :
"Wij hebben bij deze uw afspraak geannuleerd echter dit gaat alleen over het transport, mocht u de gehele bestelling willen annuleren dan dient u contact op te nemen met Vodafone Online via: 0348-462801 of via: [email protected]"
In de email die ik gehad hen staat toch duidelijk : EN tekenen voor het contract (stap 3) EN tekenen voor het transportgedeelte (stap 5) .
Maar het is juist de voortvarendheid waarmee ze je zo'n contract zo snel mogelijk willen laten ondertekenen waar ik me een beetje aan erger.
Ik ben helemaal geen grootgebruiker qua bellen, en zelfs als het abonnement elders ietsjes goedkoper kan, maakt me dat niet heel veel uit. Het gaat me meer om het principe.
In het laatste gesprek van vodafone is me verteld dat ik een nieuwe simkaart zou krijgen en daarvoor moest tekenen. En dat me dat 1 cent aan pinbedrag zou kosten. Vind ik allemaal prima, maar in de email staat het net allemaal eventjes anders dan in het telefoongesprek werd verteld. Ik wil best dat contractje tekenen als ze me dat even van tevoren hadden doorgemaild.
Ik heb de afspraak overigens per email geannuleerd met vermelding van de reden en ik kreeg als antwoord :
"Wij hebben bij deze uw afspraak geannuleerd echter dit gaat alleen over het transport, mocht u de gehele bestelling willen annuleren dan dient u contact op te nemen met Vodafone Online via: 0348-462801 of via: [email protected]"
In de email die ik gehad hen staat toch duidelijk : EN tekenen voor het contract (stap 3) EN tekenen voor het transportgedeelte (stap 5) .
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: nieuwe regels telemarketing ???
Terecht die ergernis over die voortvarendheid, pfff, stap 3 en 5 is idd ... je handtekening zetten!
Ik zou alles per mail eerst maar eens annuleren en in een fysieke Vodafonewinkel een voorbeeld van een dergelijk contract willen zien , meenemen en rustig thuis doornemen . Dan kun je daarna de procedure opnieuw opstarten en dan weet je waarvoor je tekent tenminste. Dat zou mijn advies zijn iig.
Ik zou alles per mail eerst maar eens annuleren en in een fysieke Vodafonewinkel een voorbeeld van een dergelijk contract willen zien , meenemen en rustig thuis doornemen . Dan kun je daarna de procedure opnieuw opstarten en dan weet je waarvoor je tekent tenminste. Dat zou mijn advies zijn iig.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 15 dec 2014 19:38
Re: nieuwe regels telemarketing ???
procedure opnieuw starten! Wil je nog bij zo'n firma een abonnement aangaan?
als ze nu beweren dat alleen het transport is geannuleerd hebben ze het niet begrepen.
gelukkig heb je nog nergens voor getekend!
(en inderdaad een vreemde smoes om een sim te wisselen bij de zelfde provider)
als ze nu beweren dat alleen het transport is geannuleerd hebben ze het niet begrepen.
gelukkig heb je nog nergens voor getekend!
(en inderdaad een vreemde smoes om een sim te wisselen bij de zelfde provider)
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: nieuwe regels telemarketing ???
Ja dat is mijn motto ook altijd. Eerst alles rustig doornemen en dan zelf bepalen waar je het best terecht kunt. En dat hoeft overigens helemaal geen Vodafone zijn. Mijn vorige simkaart was van KPN maar die was vervallen , en toen ik een nieuwe wilde kopen waren de KPN-simkaartjes net op bij die winkel en is het een Vodafone sim geworden.
Gewoon prepaid bellen vind ik ook prima met mijn belgedrag, het grootste voordeel van een abonnement vind ik eigenlijk dat je niet zonder beltegoed komt te staan.
Anyway het is allemaal geen halszaak . Ik ga ook geen contact opnemen met hen om te annuleren. Laat ze dan maar met mij contact opnemen, als ze willen dat ik iets teken . Ik wacht nog even af op die brief die gepost zou worden.
Gewoon prepaid bellen vind ik ook prima met mijn belgedrag, het grootste voordeel van een abonnement vind ik eigenlijk dat je niet zonder beltegoed komt te staan.
Anyway het is allemaal geen halszaak . Ik ga ook geen contact opnemen met hen om te annuleren. Laat ze dan maar met mij contact opnemen, als ze willen dat ik iets teken . Ik wacht nog even af op die brief die gepost zou worden.
Re: nieuwe regels telemarketing ???
Misschien een domme opmerking.
Heeft U in het gesprek aangegeven dat U het contract, voorwaarden en tarieven schriftelijk had willen ontvangen zodat U het e.e.a. vooraf door zou kunnen lezen. Vodafone maakt niet voor iedere klant nieuwe voorwaarden en abonnementen. Er zijn een aantal standaard abonnementen en voorwaarden. Als U uw gekozen abonnement zoekt op de site van Vodafone kunt U daar vast wel alle gegevens, voorwaarden en tarieven vinden. Bij de koerier tekent U vervolgens het contract tussen U en Vodafone. En U tekent voor de ontvangst van de goederen, in Uw geval alleen een SIM-kaart.
En dat er voor een koerier gekozen is lijkt de duidelijk. Want anders hadden we U misschien wel gezien met de vraag waarom er met de door U niet ontvangen SIM-kaart een maand lang naar 0900 nummers gebeld was
Heeft U in het gesprek aangegeven dat U het contract, voorwaarden en tarieven schriftelijk had willen ontvangen zodat U het e.e.a. vooraf door zou kunnen lezen. Vodafone maakt niet voor iedere klant nieuwe voorwaarden en abonnementen. Er zijn een aantal standaard abonnementen en voorwaarden. Als U uw gekozen abonnement zoekt op de site van Vodafone kunt U daar vast wel alle gegevens, voorwaarden en tarieven vinden. Bij de koerier tekent U vervolgens het contract tussen U en Vodafone. En U tekent voor de ontvangst van de goederen, in Uw geval alleen een SIM-kaart.
En dat er voor een koerier gekozen is lijkt de duidelijk. Want anders hadden we U misschien wel gezien met de vraag waarom er met de door U niet ontvangen SIM-kaart een maand lang naar 0900 nummers gebeld was
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: nieuwe regels telemarketing ???
Ik heb dat niet zo specifiek aangegeven tijdens het gesprek nee. Wel werd me verteld dat ik een email en een brief zou krijgen waarna ik hen kon contacteren over de datum waarin het nieuwe abonnement in zou gaan. Het was mij ook helemaal niet duidelijk dat ik een nieuwe simkaart zou krijgen.
En er werd ook gezegd dat mijn huidige beltegoed op de prepaidkaart niet zou vervallen : dat bedrag zou worden overgeheveld naar het nieuwe abonnement. (Hoe dat gaat werken als ik een nieuwe simkaart krijg, geen idee.)
Dit soort dingen wil ik wel even eerst zwart op wit bevestigd zien voordat ik straks achteraf te horen krijg dat ik het verkeerd heb begrepen over dat resterende beltegoed.
(Aluhoedje op) Het blijven toch gehaaide telemarketeers... Ze beweerden ook dat het een hele goede aanbieding was die ze me konden aanbieden als vaste klant van Vodafone. Maar als ik op hun website kijk zie ik eigenlijk precies dezelfde prijzen die gelden voor iedereen..
En er werd ook gezegd dat mijn huidige beltegoed op de prepaidkaart niet zou vervallen : dat bedrag zou worden overgeheveld naar het nieuwe abonnement. (Hoe dat gaat werken als ik een nieuwe simkaart krijg, geen idee.)
Dit soort dingen wil ik wel even eerst zwart op wit bevestigd zien voordat ik straks achteraf te horen krijg dat ik het verkeerd heb begrepen over dat resterende beltegoed.
(Aluhoedje op) Het blijven toch gehaaide telemarketeers... Ze beweerden ook dat het een hele goede aanbieding was die ze me konden aanbieden als vaste klant van Vodafone. Maar als ik op hun website kijk zie ik eigenlijk precies dezelfde prijzen die gelden voor iedereen..
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: nieuwe regels telemarketing ???
Voor wie het interesseert...
Nadat ik zaterdag nog steeds geen brief heb gehad,maar wel een factuur over de email, had ik er geen goed gevoel meer bij, en ik heb via de mail de hele boel geannuleerd. Ik heb keurig een bevestigingsmail terugontvangen van Vodafone.
Al kreeg ik daarna wel weer een SMS dat ik mijn bestelling moest activeren... Ik hoop niet dat ik in hun systeem blijf hangen en dat er straks automatische afschrijvingen plaatsvinden... Ik ben de praktijken vvan Pretium nog niet vergeten
Mijn excuses aan Vodafine dat ik ze extra werk heb opgeleverd en dat ik uiteindelijk toch niet met ze in zee ga. Ik neem me (alweer) voor om nooit meer iets te kopen via telemarketeers.
In ieder geval heb ik me er nu wel even in verdiept , en het blijkt dat ziggo (waar ik al bij zit voor TV , internet en vaste telefonie) een veel interessantere aanbieding heeft voor me dan vodafone. Dus wellicht stap ik daar op over als mijn beltegoed opraak.
Nadat ik zaterdag nog steeds geen brief heb gehad,maar wel een factuur over de email, had ik er geen goed gevoel meer bij, en ik heb via de mail de hele boel geannuleerd. Ik heb keurig een bevestigingsmail terugontvangen van Vodafone.
Al kreeg ik daarna wel weer een SMS dat ik mijn bestelling moest activeren... Ik hoop niet dat ik in hun systeem blijf hangen en dat er straks automatische afschrijvingen plaatsvinden... Ik ben de praktijken vvan Pretium nog niet vergeten
Mijn excuses aan Vodafine dat ik ze extra werk heb opgeleverd en dat ik uiteindelijk toch niet met ze in zee ga. Ik neem me (alweer) voor om nooit meer iets te kopen via telemarketeers.
In ieder geval heb ik me er nu wel even in verdiept , en het blijkt dat ziggo (waar ik al bij zit voor TV , internet en vaste telefonie) een veel interessantere aanbieding heeft voor me dan vodafone. Dus wellicht stap ik daar op over als mijn beltegoed opraak.
Re: nieuwe regels telemarketing ???
U dacht toch niet serieus dat Vodafone voor U een speciale aanbieding die niet voor andere klanten beschikbaar zou zijn in het leven gaat roepen. De enige reden dat U gebeld werd is simpelweg dat Prepaid klanten een onzekere bron van inkomsten zijn (u koopt immers tegoed als dat U uitkomt). Met een abonnement zit U er gewoon 2 jaar aan vast en heeft Vodafone 2 jaar gegarandeerde inkomsten. Daar hoeft niets mis mee te zijn overigens.langste adem schreef:(Aluhoedje op) Het blijven toch gehaaide telemarketeers... Ze beweerden ook dat het een hele goede aanbieding was die ze me konden aanbieden als vaste klant van Vodafone. Maar als ik op hun website kijk zie ik eigenlijk precies dezelfde prijzen die gelden voor iedereen..
Vodafone zelf heeft overigens ook niet alle aanbiedingen. Regelmatig staan er in tvgidsen ed aanbiedingen van Vodafone, de de helft goedkoper zijn dan Vodafone zelf. Mijn vrouw had zo'n abonnement 15 euro per maand. Verlengen bij Vodafone met een nieuw toestel was niet mogelijk voor dat geld bij Vodafone. Maar via de aanbieding in een TVgids was het geen probleem.
Ziggo is, als je al meer bij Ziggo afneemt, inderdaad niet duur en per maand opzegbaar.In ieder geval heb ik me er nu wel even in verdiept , en het blijkt dat ziggo (waar ik al bij zit voor TV , internet en vaste telefonie) een veel interessantere aanbieding heeft voor me dan vodafone. Dus wellicht stap ik daar op over als mijn beltegoed opraak.