LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opzeggen hi ivm maandtarief verhogen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
daantje1980

opzeggen hi ivm maandtarief verhogen

Ongelezen bericht door daantje1980 »

Afgelopen week kreeg ik mijn rekening van Hi. In de eerste instantie zag ik er niks vreemds aan, totdat vandaag mijn blik erop viel dat ik niet 20 euro, zoals altijd, moet betalen, maar 20.38.
Ik vroeg me af waar die 38 ct vandaan kwam, maar dat was op mijn rekening niet te achterhalen. Ik dacht eerst nog dat ik per ongeluk online was geweest met mijn mobiel, maar nee hoor. Niks van dat alles.
Ik op de site gezocht, hoop gedoe, kon er niks over vinden.
Dus 1200 gebeld, na een hoop opties gehoord te hebben, eindelijk een telefoniste aan de lijn. Daar begon het volgende gedonder. Ik legde uit dat ik wilde weten of de verhoging een reden was om mijn abonnement te beëindigen.
Vraagt ze of ik wil weten wanneer ik mijn abonnement kan beëindigen!!!! Slecht luisteren!
Ik het nogmaals uitgelegd. Ze was heel resoluut, nee ivm verhoging kan er niks stop gezet worden. Uw abonnement loopt tot juli 2012.
Ik uitgelegd dat als een ziektekosten verzekering halverwege het jaar een verhoging doorvoert of pakket wijzigt, dat je kunt opzeggen in de eerstvolgende maand.
Zij navraag gedaan, nee hoor. Het staat in je contract, de verhoging heeft met de inflatie te maken, je kunt niet opzeggen! Ik heb uitgelegd dat ik de service waardeloos vind, ik krijg geen bericht over een verhoging en dan kan ik nog niet eens van het abonnement af ook! Volgens de telefoniste had ik mijn rekening maar in de gaten moeten houden, daar zijn de verhoging zichtbaar op! Nou vraag ik je! Ze deed niets eens moeite om een klant te behouden!
Ik heb zowel Kassa als Radar hierover ingelicht

Hatertje

Re: opzeggen hi ivm maandtarief verhogen

Ongelezen bericht door Hatertje »

Ik zie niet hoe de service van Hi slecht is? Je vroeg waarom je abonnementskosten zijn verhoogd, en het antwoord kreeg je: Inflatiecorrectie...

Het klopt inderdaad dat dit in de algemene voorwaarden staat opgenomen en zodoende mag je ook niet ontbinden. Elke provider hanteert inflatiecorrectie dus bij ieder ander heb je hetzelfde probleem.

GodsSon

Ongelezen bericht door GodsSon »

daantje1980 schreef: Ik heb zowel Kassa als Radar hierover ingelicht
En wat verwacht je van deze instanties, dat ze herhalen wat de telefoniste je vertelde?
Waarom zou iemand moeite doen om je vandaag te behouden, je contract loopt nog bijna een jaar. De inflatiecorrectie is iets dat helaas in veel contracten tegenwoordig terug komt. De zorgverzekeringen doen het ook, alleen per 1 januari, toevallig hetzelfde moment dat je jaarcontract afloopt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

daantje1980 schreef:Afgelopen week kreeg ik mijn rekening van Hi. In de eerste instantie zag ik er niks vreemds aan, totdat vandaag mijn blik erop viel dat ik niet 20 euro, zoals altijd, moet betalen, maar 20.38.
Ik vroeg me af waar die 38 ct vandaan kwam, maar dat was op mijn rekening niet te achterhalen. Ik dacht eerst nog dat ik per ongeluk online was geweest met mijn mobiel, maar nee hoor. Niks van dat alles.
Ik op de site gezocht, hoop gedoe, kon er niks over vinden.
Dus 1200 gebeld, na een hoop opties gehoord te hebben, eindelijk een telefoniste aan de lijn. Daar begon het volgende gedonder. Ik legde uit dat ik wilde weten of de verhoging een reden was om mijn abonnement te beëindigen.
Vraagt ze of ik wil weten wanneer ik mijn abonnement kan beëindigen!!!! Slecht luisteren!
Ik het nogmaals uitgelegd. Ze was heel resoluut, nee ivm verhoging kan er niks stop gezet worden. Uw abonnement loopt tot juli 2012.
Ik uitgelegd dat als een ziektekosten verzekering halverwege het jaar een verhoging doorvoert of pakket wijzigt, dat je kunt opzeggen in de eerstvolgende maand.
Zij navraag gedaan, nee hoor. Het staat in je contract, de verhoging heeft met de inflatie te maken, je kunt niet opzeggen! Ik heb uitgelegd dat ik de service waardeloos vind, ik krijg geen bericht over een verhoging en dan kan ik nog niet eens van het abonnement af ook! Volgens de telefoniste had ik mijn rekening maar in de gaten moeten houden, daar zijn de verhoging zichtbaar op! Nou vraag ik je! Ze deed niets eens moeite om een klant te behouden!
Ik heb zowel Kassa als Radar hierover ingelicht
Alle pogingen van de aanbieder ten spijt, de telecom wet beslist in uw voordeel. De wijziging moet 4 weken van te voren zijn aangekondigd per brief (of email als dat uw correspondentiekeuze is) en in deze brief moet u een redelijke termijn krijgen waarop u kosteloos en zonder verdere verplichtingen kunt opzeggen. De telecom provider is gehouden mee te werken aan het overdragen van het nummer aan een andere provider en mag hiervoor de gebruikelijke kosten in rekening brengen.
Wel is het de vraag of u voor 38 cent moeilijk moet gaan doen.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Niet....lees de voorwaarden. Een inflatiecorrectie is wettelijk toegestaan en dan geldt er geen ercht van opzegging.
Schrijf geen onzin waarmee je TS valse info geeft!

olaf79

dhc schreef:Niet....lees de voorwaarden. Een inflatiecorrectie is wettelijk toegestaan en dan geldt er geen ercht van opzegging.
Schrijf geen onzin waarmee je TS valse info geeft!
Jammer maar helaas voor hun voorwaarden. Alleen indien een wettige verplichting leidt tot verhoging van de kosten mag deze worden doorberekend zonder het recht op opzeggen. In overige gevallen mag een telco de prijzen niet aanpassen zonder voorafgaande aankondiging en zonder daarbij recht op opschorting te bieden.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Nogmaals, klets niet uit je nek, deze bepaling is door de Opta goedgekeurd!

daantje1980

Ongelezen bericht door daantje1980 »

Het gaat me niet om de 38 ct, het gaat om het principe.
Mogen zij dit doen, zonder berichtgeving?
Service is het niet.
En dat zorgverzekeringen aan inflatieverhoging doen klopt, maar als zij halverwege het haar een verhoging doen ivm inflatie of wat dan ook, geeft je dat het recht om op te stappen en word je op de hoogte gesteld van de verhoging en waarom er verhoogd is. Nu is er verhoogd, zonder mededeling. Ik moet er zelf achteraan bellen, wat dus weer van mijn bundel afgaat.
Nogmaals, het is een principekwestie.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Strikt genomen, kun je elke verhoging als een nadeel zien en dus kun je het kontrakt op basis daarvan opzeggen. Dit staat helemaal los van de algemene voorwaarden. Die zijn ondergeschikt aan de consumentenwetgeving. Het mag elkaar wel aanvullen maar niet bijten.

Maxiem.

GodsSon

MAXIEM schreef:@

Strikt genomen, kun je elke verhoging als een nadeel zien en dus kun je het kontrakt op basis daarvan opzeggen. Dit staat helemaal los van de algemene voorwaarden. Die zijn ondergeschikt aan de consumentenwetgeving. Het mag elkaar wel aanvullen maar niet bijten.

Maxiem.
ONZIN, zie eerdere posts. Een inflatiecorrectie is een middel dat is toegestaan, helaas maar waar.

olaf79

GodsSon schreef:
MAXIEM schreef:@

Maxiem.
ONZIN, zie eerdere posts. Een inflatiecorrectie is een middel dat is toegestaan, helaas maar waar.
Je hebt gelijk. Als in de algemene voorwaarden staat dat de prijs jaarlijks mag worden aan gepast aan de door het CBS gepubliceerde inflatiecijfer mag een bedrijf dit doen.
Echter, er is een uitzondering. Voor telefonie, internet en televisie geldt dat elke aanpassing van het contract dat nadelige gevolgen heeft voor de consument (hoe klein ook) 4 weken van te voren moet worden aangekondigd, en dat dit recht op ontbinding van het contract geeft.
Ook hierop bestaat dan weer een uitzondering. Als de prijsverhoging (of andere wijzigingen in het contract) het gevolg zijn van een wettelijke verplichting. In dat geval vervallen bovenstaande rechten.

olaf79

Conclusie:
Strikt genomen heeft TS gelijk. Echter blijft de vraag of je voor 38 cent je gelijk moet gaan halen bij de rechter of geschillencommissie.

GodsSon

Mea culpa.
In mijn veronderstelling was een inflatiecorrectie, op een vooraf afgesproken datum (in veel contracten volgens mij vastgezet op 1 september of zoiets) wel toegestaan. Dit omdat de tariefaanpassing, door de vaste datum, al duidelijk is.

olaf79

GodsSon schreef:Mea culpa.
In mijn veronderstelling was een inflatiecorrectie, op een vooraf afgesproken datum (in veel contracten volgens mij vastgezet op 1 september of zoiets) wel toegestaan. Dit omdat de tariefaanpassing, door de vaste datum, al duidelijk is.
Dat is het dus ook, tenzij het een telefoon / televisie / internet abbonnement betreft.

GodsSon

Heb net even de website van KPN bekeken, gezocht op inflatiecorrectie vind ik het volgende:
http://www.kpn.com/prive/mobiel/Tarieve ... rectie.htm

Met daarbij onderstaande opmerking:
Wanneer en hoe krijg ik bericht over deze inflatiecorrectie?

Je kunt het bericht over de inflatiecorrectie terugvinden bij je rekeningen in MijnKPN.
Lijkt dus dat het aangekondigd is, althans, kan me niet voorstellen dat KPN hierbij "fouten" maakt. Als er teveel mensen opzeggen is dat niet echt voordelig namelijk :)

olaf79

GodsSon schreef:Heb net even de website van KPN bekeken, gezocht op inflatiecorrectie vind ik het volgende:

Je kunt het bericht over de inflatiecorrectie terugvinden bij je rekeningen in MijnKPN.
Lijkt dus dat het aangekondigd is, althans, kan me niet voorstellen dat KPN hierbij "fouten" maakt. Als er teveel mensen opzeggen is dat niet echt voordelig namelijk :)
Ja en dit staat er ook:
In het contract staat vermeld dat je abonnementsbedrag naar inflatie wordt verhoogd. Het is niet mogelijk je abonnement naar aanleiding van deze verhoging voortijdig op te zeggen.

Dat klopt dus niet. Volgens de wet is dat dus weldegelijk mogelijk.

olaf79

Ik heb het nog even nagezocht, het betreft artikel 7.2 TW.

Zie alhier:
Telecommunicatiewet schreef: Artikel 7.2
1.Ten minste vier weken voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.

GodsSon

olaf79 schreef:
GodsSon schreef:Heb net even de website van KPN bekeken, gezocht op inflatiecorrectie vind ik het volgende:

Ja en dit staat er ook:
In het contract staat vermeld dat je abonnementsbedrag naar inflatie wordt verhoogd. Het is niet mogelijk je abonnement naar aanleiding van deze verhoging voortijdig op te zeggen.

Dat klopt dus niet. Volgens de wet is dat dus weldegelijk mogelijk.
Tijd voor een proefproces :) Want volgens de wet zou het niet mogen, terwijl het volgens mij door allen gedaan wordt.

olaf79

GodsSon schreef:Tijd voor een proefproces :) Want volgens de wet zou het niet mogen, terwijl het volgens mij door allen gedaan wordt.
Misschien wel, zou wel interessant zijn en de telco's een hoop geld kosten. Uiteindelijk zou het denk ik negatief voor de consument uitpakken. Dan is het gedaan met de voordelige 2 jaars contracten. Uiteindelijk draait de consument vaak op voor dit soort zaken, jammer maar helaas.

kss

Ongelezen bericht door kss »

voordat een voorgenomen wijziging van een beding
olaf je hebt helaas geen gelijk, de voorwaarde(beding) zelf wordt namelijk niet gewijzigd.

heel banaal is als je die tekst heel letterlijk neemt, elke voorwaarde aanpassing opzegbaarheid uitlokt.

dus biijv. als een telco in haar voorwaarden opneemt dat je iets moet terugsturen naar die en die adres en dat later wil aanpassen of de telco gaat bijvoorbeeld verhuizen (want ook die gegevens moeten worden opgenomen in de AV) er dus in technische zin sprake is van een wijzing dat opzeggen wel weer gerechtvaardigd.

Gesloten