LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Orange berekent gratis inbelnummers

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Fr1
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2005 22:06

Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fr1 »

Pas op voor extra telefoonkosten die uw povider ten onrechte doorberekent bij gratis inbelnummers in het buitenland
Na mijn vakantie in buitenland werd mij vorig jaar voor ca € 125,- extra kosten doorberekend voor “gratis inbelnummers”. Dit jaar was dat maar € 35,-. Maar toch!
De “gratis inbelnummers” had ik eerst betaald door een telefoonkaart te kopen. Vervolgens berekende Orange nog eens de gesprekken in het buitenland door.
Een deel van de fout van vorig jaar was ook aan mijzelf te wijten maar dit jaar was dat anders. Orange berekende in de nota van juli alle “gratis gesprekken” via Orange Switz gewoon door maar in de nota van augustus waren exact dezelfde gesprekken ineens gratis.
De klachten van vorig jaar werden afgedaan met het verhaal dat zij er ook niets aan konden doen. Dit jaar krijg ik tot op heden geen enkele reactie.
Opzeggen van het abonnement is denk dan ook het enige middel.

Fully
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:55

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fully »

Het lijkt gratis en dat is het ook.... in Nederland....
In het buitenland worden er kosten doorberekend door het netqwerk waar je gebruik vasn maakt....
die kosten kunnen gescheiden op de factuur komen te staan voor het gedeelte van het buitenlandse netwerk en je eigen provider ... dit heeft te maken met het moment waarop het andere netwerk de kostenspecificatie doorstuurt naar je eigen provider

Fr1
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2005 22:06

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fr1 »

Fully is zeker van Orange.
Als ik een kaart van Budgetphone koop dan zijn het wel degelijk gratis inbelnummers. (zie vakantiebellen.com)
Dat dat ook zo werkt blijkt ook uit mijn telefoonrekening. Verreweg de meeste gesprekken zijn ook "gratis". (Uiteraard moet je wel eerst de kaart kopen) Sommige buitenlandse providers berekenen echter kennelijk toch de gesprekken door. Daarbij maakt Orange het wel heel erg bont door de de ene maand de gesprekken gewoon te berekenen en de andere maand zijn dezelfde gesprekken ineens gratis. Dit riekt naar oplichting.

Predicador
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2005 14:45

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Predicador »

roaming en gratis bellen gaan gewoon niet samen. Dacht je dat het netwerk waar je op belt in het buitenland dat gratis doet?

Die belast dat door aan Orange, als dat je provider is. Gratis bestaat dus niet met je mobieltje, goedkoop bellen wel.

Fully
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:55

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fully »

Fully is niet van Orange
dit is gewoon een vaststaand feit dat voor alle providers geldt..... :D

Fully
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:55

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fully »

btw... ik ga ervan uit dat het 0800 nummers zijn die je belt.....
bij iedere provider is de vaste regel dat een 0800 nummer niet in ELK land gratis is.....
graits is het sowieso niet omdat je eerst de kaart moet kopen..... :roll:

Fr1
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2005 22:06

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fr1 »

Het gaat hier inderdaad om een o8oo nummer. Uit de informatie van Bodgetphone blijkt duidelijk dat dit een gratis nummer is in Zwitserland. (muv voor Telfort en T-Mobile) Orange berekend daar ook niets voor als er gebeld wordt via Swisscom en in de nota van augustus ook niet voor Orange Switz. In de nota van juli (afreken van bellen tot 13 juni) wordt hetzelfde nummer wel berekend. Het lijkt erop dat als je gaat klagen ze geen enkele reactie geven, je gewoon laten betalen en in vervolg hun fout corrigeren. Dat is toch oplichting?

Fully
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:55

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fully »

kijk het is natuurlijk niet uitgesloten dat er een tariferingsfout is opgetreden aan de kant van Orange of Swisscom.... kan voorkomen... maar als je een schriftelijke klacht hierover indient dan mag je verwachten dat het wel zal worden uitgezocht ... en dat je dan natuurlijk ook een reactie krijgt binnen dertig dagen.... (en denk erom: schriftelijke reactie bij voorkeur aangetekend versturen :wink: )

Fr1
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2005 22:06

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fr1 »

Ik ben benieuwd want de brief is al op 16 augustus verstuurd.

jaimita
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2005 22:37

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door jaimita »

Hallo,

Niet alleen orange rekent kosten voor GRATIS bellen vanuit het buitenland. Telfoort rekent ook geld voor gratis bellen voor opwaarderen en beltegoed opvragen. Zij blijven volhouden dat ALLES gratis is maar toch wordt er iedere keer 1 a 2 euro van het beltegoed afgeschreven.

gr.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door queenfan »

0800 nummers zijn gratis in Nederland, zodra je in het buitenland bent heb je te maken met roaming en dat kost geld.
Het ligt aan de provider hoeveel het gaat kosten.

Fr1
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2005 22:06

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fr1 »

Tot op heden (6 oktober 2005) heeft Orange totaal nog niet gereageerd op mijn klachten. Alleen op het opzeggen heb ik een reactie gehad. Maar verder is Orange geheel onbereikbaar voor mijn klacht.

Fr1
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2005 22:06

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fr1 »

Vandaag schreef ik aan Orange:
Ik vind het echt schandalig dat ik tot op heden geen enkele reactie op mijn brieven van 16 augustus 2005 en 20 september 2005 hebt gekregen.
Het wordt nog erger doordat uw bedrijf alleen in staat is betalingsherinneringen te sturen en te dreigen met afsluiting. Vandaag kreeg ik weer een SMS’je (die ik overigens weer niet met een SMS kan beantwoorden) met de mededeling: ”Wij hebben nog geen betaling van u ontvangen. Daarom gaan we uw mobiele aansluiting blokkeren”.
Aangezien ik inmiddels mijn abonnement heb opgezegd zal ik de ten onrechte teveel betaalde kosten verrekenen met de nota’s augustus, september en oktober.
Daarbij aanvaard ik eventuele reacties van uw kant alleen schriftelijk. Dat wil ik gaarne als volgt toelichten:
• Reacties zijn in het verleden vaak met een SMS’je of een voice-mail bericht beantwoord. Dat legt gewoon het initiatief weer bij mij terug met alle kosten en tijd die er mee gemoeid zijn.
• Als ik een SMS’je met een SMS’je wil beantwoorden kan dat niet want alleen éénrichtingsverkeer is op deze manier mogelijk.
• Ook een E-mail bericht komt bij Orange nooit aan.
• Een telefoongesprek met Orange kost veel tijd en geld en levert alleen vage onprofessionele verhalen op zonder in te geen op mijn argumenten.
Vanaf nu zal ik dan ook verdere publiciteit niet schuwen

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door queenfan »

Als je naar een 0800 nummer die zich bevind in Nederland en je belt vanuit het buitenland dan betaal je de kosten voor het gebruik van het netwerk in het des betreffende land en de landen die er tussen zit dit heet roaming.

Fr1
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2005 22:06

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fr1 »

Dat kan zijn dat je roaming moet betalen. Echter voor Budgetphonenummers via bepaalde providers in een aantal Europeesche landen is deze roaming 0,00 Euro. Dat geldt zeker voor Zwitserland en voor de provider Orange Switz. Dat wordt door alle partijen erkend. Budgetphone meldt dat dat in Zwitserland voor alle providers geldt en Orange rekent ook in de nota van augustus hier niets voor. En toch boeken ze vrolijk geld af in de maand juli. De ene maand wel en de andere maand voor dezelfde gesprekken niets. Volgens mij zijn er bij Orange een paar wakker geworden en hebben een fout voor de toekomst gecorrigeerd maar de consequenties van het verleden wentelen ze gewoon op hun gebruikers (want klanten zijn we bij Orange al lang niet meer) af. Wat mij vervolgens stoort is dat ze nergens op reageren en als je wel bericht krijg gaat het niet over jouw vraag of probleem maar leggen alle acties en kosten en innitiatief bij de gebruiker. Jij kan als gebruiker bij hun tegen een muur van bureaucratie aan lopen maar jij kan wachten, bellen en betalen. Ook voor dit probleem is er nog niet 1 reactie op mijn brieven en opzegging gekomen behalve dan dat de formele termijn van 2 maanden gemeld is en er SMS'jes komen met het bericht dat ik afgesloten zal worden.
Dit is exact hetzelfde gedrag als ik vanavond op Trosradar zag over o.a. Tiscali

Fr1
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2005 22:06

Re: Orange berekent gratis inbelnummers

Ongelezen bericht door Fr1 »

Op 9 december zond ik de volgende brief naar Orange. Ook daar zal ik wel weer geen reactie op krijgen.
Na overleg met mijn rechtsbijstandsverzekeringsmaatschappij voer ik hierbij verweer tegen de door u ingediende nota’s. Een en ander als reactie op Incassobrief van 7 december 2005.
Al lang probeer ik uw organisatie duidelijk te maken welke rekeningen ik ten onrechte ontvang. (zie bijlage 1 t/m 4) Tot nog toe krijg ik hierop geen enkele reactie. Wat dat betreft overtreft Orange het gedrag van de vroegere monopolisten ruimschoots. (een klant is alleen belangrijk voor het geld)
Kern van de zaak is dat ik niet kan accepteren dat ik bel via betaalde Budgetphonekaarten en bij Orange nog eens opnieuw dezelfde gesprekken moet betalen (zie bijlage 5)
Het wordt nog eens gekker als in 1 nota voor precies dezelfde gesprekken zowel wel als niet moet betalen. (zie bijlage 6) De maand daarna is het kennelijk doorgedrongen dat dit fout is worden deze gesprekken niet meer berekend. (zie bijlage 7) Op deze wijze is mij € 38,53 teveel berekend voor mijn telefoontjes uit Zwitserland. (zoals gespecificeerd op bijlage 6)
Gelukkig is mijn opzegging van het abonnement per 9 november wel gelukt. (bijlage 8) Daarbij constateer ik dat Orange ineens 2 maanden opzegtermijn hanteert terwijl ik alleen een contract heb getekend met een opzegtermijn van 1 maand. (Duchtone)
Ook is ten onrechte voor de periode van 3-11-2005 t/m 2-12-2005 de volledige bundel berekend terwijl dit voor de resterende 7 dagen t/m de opzegging slechts € 3,50 had moeten zijn. (€ 11,50 teveel)
Resumerend kom ik tot de volgende kosten (daarbij heb ik nog geen rekening gehouden met de maand extra opzegtermijn):
• Nota 7 december 2005 € 51,60
• Te veel betaald voor bundel november € 11,50
• Tegoed telefoonkosten Zwitserland € 38,53
• Onbetwist tegoed € 1,57
Dit bedrag zal ik per omgaande aan u overmaken.

Daarbij aanvaard ik eventuele reacties van uw kant alleen schriftelijk. Dat wil ik gaarne als volgt toelichten:
• Reacties zijn in het verleden vaak met een SMS’je of een voice-mail bericht beantwoord. Dat legt gewoon het initiatief weer bij mij terug met alle kosten en tijd die er mee gemoeid zijn.
• Als ik een SMS’je met een SMS’je wil beantwoorden kan dat niet want alleen éénrichtingsverkeer is op deze manier mogelijk.
• Ook een E-mail bericht komt bij Orange nooit aan.
• Een telefoongesprek met Orange kost veel tijd en geld en levert alleen vage onprofessionele verhalen op zonder in te geen op mijn argumenten.

Gesloten