LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] pretium abbonement opzeggen
pretium abbonement opzeggen
Ik bel al een aantal jaren via pretium, maar heb mij vorig jaar maart laten overhalen om ook de aansluiting via pretium te betalen, dat was goedkoper dan via kpn. Dat kon zonder problemen van kpn naar pretium, omdat mijn contract al ouder was dan een jaar en je dan vrij bent om van aanbieder te wisselen. Althans ik heb begrepen, dat het wettelijk zo was geregeld. In mei ben ik overgestapt op VOIP bellen en heb mijn provider tegelijkertijd het contract bij Pretium laten opzeggen (via zo'n opzegkaart). Er van uitgaand dat dezelfde regels zouden gelden voor Pretium. Pretium haalt helaas gewoon nog geld van mijn rekening, en ik vraag mij af hoe het met het contract zit is er iemand die dat weet? Ze hebben inmiddels al wel gemeld dat het contract is opgezegd, maar niet per wanneer.
Re: pretium abbonement opzeggen
Allereerst is van belang te weten per wanneer uw contract beëindigd is om na te gaan of Pretium al dan niet terecht automatische incasso's doet.
Ik neem aan dat u schriftelijk aangetekend heeft opgezegd per een bepaalde datum?
Zie hun A.V. punt 15
http://www.pretium-telecom.nl/Over+Pret ... arden.aspx
U dient uw contract na te kijken op grond van welke voorwaarden u dit heeft afgesloten.
Pas als u weet wat de einddatum contract is kunt u na einddatum de onterechte incasso's laten storneren. Dit kan dan tot een jaar nadat onterechte incasso's gedaan zijn.
Ik neem aan dat u schriftelijk aangetekend heeft opgezegd per een bepaalde datum?
Zie hun A.V. punt 15
http://www.pretium-telecom.nl/Over+Pret ... arden.aspx
U dient uw contract na te kijken op grond van welke voorwaarden u dit heeft afgesloten.
Pas als u weet wat de einddatum contract is kunt u na einddatum de onterechte incasso's laten storneren. Dit kan dan tot een jaar nadat onterechte incasso's gedaan zijn.
Re: pretium abbonement opzeggen
Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb niet schriftelijk opgezegd, maar een opzegging gedaan via de nieuwe aanbieder (xs4all in dit geval). Pretium heeft dit ontvangen, zoals ze melden in een brief aan mij gericht, zonder te zeggen wanneer het contract is afgelopen. Vervelend genoeg kan ik het contract wat ik van Pretium heb gekregen niet meer vinden . Ik probeer ze nu te bellen om de contractdatum te achterhalen, maar kom er nog niet doorheen. Ik ben er vanuit gegaan dat wat voor kpn geldt (door de OPTA afgedwongen om het monopolie van kpn op vaste lijnen open te breken), na een jaar contract mag je van aanbieder veranderen, zonder (lange) opzegtermijn ook voor Pretium zou gelden. Zo heeft Pretium het ook aan mij gebracht.
Het is prettig om te weten dat ik de eventueel teveel betaalde incasso's kan laten storneren.
Het is prettig om te weten dat ik de eventueel teveel betaalde incasso's kan laten storneren.
Re: pretium abbonement opzeggen
Als u op de site kunt terug vinden in de A.V. van Pretium dat deze de A.V. veranderd heeft.
Ik lees het volgende in hun A.V.
15. Duur en beëindiging
15.1 De Overeenkomst voor de Telefoon- en/of de Internetdienst zonder Aansluiting wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en kan door Pretium Telecom of de Contractant slechts tussentijds worden beëindigd overeenkomstig het bepaalde in dit artikel. De Overeenkomst voor de Aansluiting in combinatie met de Telefoondienst (het Telefoonabonnement) wordt aangegaan voor een jaar (te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum waarop de Overeenkomst tot stand is gekomen) en zal stilzwijgend worden verlengd met telkens een termijn van één jaar met een opzegtermijn van dertig dagen. De Overeenkomst voor de ADSL-Dienst wordt aangegaan voor een jaar en zal stilzwijgend worden verlengd met telkens een termijn van één jaar met een opzegtermijn van twee maanden. Pretium Telecom behoudt zich het recht voor om de Contractant afsluitkosten te berekenen.
------------------
http://www.pretium-telecom.nl/Over+Pret ... arden.aspx
---------------------
Het tot een jaar na dato laten storneren van onterchte incasso's geldt alleen bij onterechte incasso's.
------------------------------
Als u uw afrekeningen bewaard heeft kunt u aan de hand van hun eerste afschrijving terugvinden per wanneer u het contract bent aangegaan.
Ik lees het volgende in hun A.V.
15. Duur en beëindiging
15.1 De Overeenkomst voor de Telefoon- en/of de Internetdienst zonder Aansluiting wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en kan door Pretium Telecom of de Contractant slechts tussentijds worden beëindigd overeenkomstig het bepaalde in dit artikel. De Overeenkomst voor de Aansluiting in combinatie met de Telefoondienst (het Telefoonabonnement) wordt aangegaan voor een jaar (te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum waarop de Overeenkomst tot stand is gekomen) en zal stilzwijgend worden verlengd met telkens een termijn van één jaar met een opzegtermijn van dertig dagen. De Overeenkomst voor de ADSL-Dienst wordt aangegaan voor een jaar en zal stilzwijgend worden verlengd met telkens een termijn van één jaar met een opzegtermijn van twee maanden. Pretium Telecom behoudt zich het recht voor om de Contractant afsluitkosten te berekenen.
------------------
http://www.pretium-telecom.nl/Over+Pret ... arden.aspx
---------------------
Het tot een jaar na dato laten storneren van onterchte incasso's geldt alleen bij onterechte incasso's.
------------------------------
Als u uw afrekeningen bewaard heeft kunt u aan de hand van hun eerste afschrijving terugvinden per wanneer u het contract bent aangegaan.
Re: pretium abbonement opzeggen
Vorig jaar maart heeft u zich laten "overhalen", er van uit gaande dat de overstap niet tot in september geduurd zal hebben, vermoedelijk mei of juni?, zit u er voorlopig nog aan vast, het nieuwe jaarcontract is stilzwijgend al weer ingegaan.
Als u via Voip belt betaalt u aan Pretium alleen abonnementskosten.
Zeker met een beruchte provider als Pretium had u dit beter uit kunnen zoeken voor u een beslissing nam om weer over te stappen, maar goed, daar bent u zelf ook al achter.
Als u via Voip belt betaalt u aan Pretium alleen abonnementskosten.
Zeker met een beruchte provider als Pretium had u dit beter uit kunnen zoeken voor u een beslissing nam om weer over te stappen, maar goed, daar bent u zelf ook al achter.
Re: pretium abbonement opzeggen
Mogelijke tussenoplossing:
CPS: carrier preselect
Tegenwoordig kun je op je vaste lijn (pstn of isdn) er ook voor kiezen om niet via KPN te bellen. Dit heet Carrier Preselectie. Je krijgt dan een voorkiesnummer, dit begint altijd met 16**. Het voorkiesnummer van KPN zelf is 1655. Dit is handig in geval bijvoorbeeld de centrale van uw cps operator eruit ligt.
Bron: http://telefonie.web-log.nl/telefonie/2 ... r_pre.html
--------------------------------------------------
------------------------------------------------
Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
U programmeert of draait voor elk nummer wat u belt: 1655. Dan belt u weer via KPN.
Als u niet eerder van contract pretium af kan, is dit de manier om de gesprekskosten via KPN te laten verlopen. U krijgt hier dan een rekening van.
U voldoet dan wel de rekening van de abonnementskosten bij Pretium, maar niet meer de gesprekskosten.
Niet vergeten tijdig schriftelijk aangetekend op te zeggen bij Pretium ( in de 4de maand voor einde contract zit u altijd goed) Zet het op een dagkalender waar u dus dagelijks op kijkt om het niet te vergeten. Dan tevens aanmelden bij nieuwe provider.
CPS: carrier preselect
Tegenwoordig kun je op je vaste lijn (pstn of isdn) er ook voor kiezen om niet via KPN te bellen. Dit heet Carrier Preselectie. Je krijgt dan een voorkiesnummer, dit begint altijd met 16**. Het voorkiesnummer van KPN zelf is 1655. Dit is handig in geval bijvoorbeeld de centrale van uw cps operator eruit ligt.
Bron: http://telefonie.web-log.nl/telefonie/2 ... r_pre.html
--------------------------------------------------
------------------------------------------------
Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
U programmeert of draait voor elk nummer wat u belt: 1655. Dan belt u weer via KPN.
Als u niet eerder van contract pretium af kan, is dit de manier om de gesprekskosten via KPN te laten verlopen. U krijgt hier dan een rekening van.
U voldoet dan wel de rekening van de abonnementskosten bij Pretium, maar niet meer de gesprekskosten.
Niet vergeten tijdig schriftelijk aangetekend op te zeggen bij Pretium ( in de 4de maand voor einde contract zit u altijd goed) Zet het op een dagkalender waar u dus dagelijks op kijkt om het niet te vergeten. Dan tevens aanmelden bij nieuwe provider.
Re: pretium abbonement opzeggen
Mijn moeder van 90 jaar heeft zich laten verleiden tot een abonnement bij Pretium telecom. Zij is verhuisd naar een inleunwoning in een verzorgingstehuis waar ze een eigen provider hebben. We hebben het abonnement al 2x schriftelijk en aangetekend opgezegd, maar Pretium reageert hier totaal niet op.
Inmiddels heeft mijn moeder een hartinfarct gehad en weet ik niet welk soort abonnement zij heeft en wat haar inlogcodes zijn zodat ik via internet bij Pretium kan klagen. Hoe kan het dat iemand een IC (automatische incasso) ondertekent en niet weet hoe je hier weer vanaf komt? Dit is toch te gek voor woorden!! Graag hulp.
Inmiddels heeft mijn moeder een hartinfarct gehad en weet ik niet welk soort abonnement zij heeft en wat haar inlogcodes zijn zodat ik via internet bij Pretium kan klagen. Hoe kan het dat iemand een IC (automatische incasso) ondertekent en niet weet hoe je hier weer vanaf komt? Dit is toch te gek voor woorden!! Graag hulp.
Re: pretium abbonement opzeggen
Binnen een termijn van 3 maanden na begin overeenkomst kunt u de overeenkomst annuleren.
zie
Pretium: coulanceregeling
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... start=1305
Als het langer als 3 maanden geleden is en u heeft toen binnen 7 werkdagen de overeenkomst geannuleerd, kunt u naar de Geschillencommissie gaan om dit voor te leggen. U kunt dit ook doen omdat uw moeder verhuisd is naar een plaats waar Pretium niet kan leveren.
Als u opgezegd heeft bij pretium omdat zij in het bejaardenhuis niet kunnen leveren, ga dan naar de Geschillencommissie en u kunt daar dan ook eventueel onterechte incasso's terugvorderen als schadevergoeding.
Incasso's zijn altijd schriftelijk te annuleren. Als u tijdig opgezegd heeft en u zou overwegen naar de Geschillencommissie te gaan, dan kunt u meteen in die brief zetten dat u de toestemming tot automatische incasso intrekt.
Ook kunt u naar de bank met geldig identiteitsbewijs en eventueel machtiging van uw moeder om te vragen of er een selectieve blokkade op Pretium gezet kan worden. Dit pas doen als u nu buiten drie maanden na overeenkomst bent of tijdig de overeenkomst voor de 1ste keer heeft opgezegd.
Onterechte incasso's kunnen tot een jaar na incasso worden gestorneerd door de bank. U hoeft dan geen codes te weten. Dat doet de bank voor u als u met geldig identiteitsbewijs naar bank gaat.
zie
Pretium: coulanceregeling
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... start=1305
Als het langer als 3 maanden geleden is en u heeft toen binnen 7 werkdagen de overeenkomst geannuleerd, kunt u naar de Geschillencommissie gaan om dit voor te leggen. U kunt dit ook doen omdat uw moeder verhuisd is naar een plaats waar Pretium niet kan leveren.
Als u opgezegd heeft bij pretium omdat zij in het bejaardenhuis niet kunnen leveren, ga dan naar de Geschillencommissie en u kunt daar dan ook eventueel onterechte incasso's terugvorderen als schadevergoeding.
Incasso's zijn altijd schriftelijk te annuleren. Als u tijdig opgezegd heeft en u zou overwegen naar de Geschillencommissie te gaan, dan kunt u meteen in die brief zetten dat u de toestemming tot automatische incasso intrekt.
Ook kunt u naar de bank met geldig identiteitsbewijs en eventueel machtiging van uw moeder om te vragen of er een selectieve blokkade op Pretium gezet kan worden. Dit pas doen als u nu buiten drie maanden na overeenkomst bent of tijdig de overeenkomst voor de 1ste keer heeft opgezegd.
Onterechte incasso's kunnen tot een jaar na incasso worden gestorneerd door de bank. U hoeft dan geen codes te weten. Dat doet de bank voor u als u met geldig identiteitsbewijs naar bank gaat.
Re: pretium abbonement opzeggen
Ik reageer nog even op mijn eerdere post en het antwoord daarop. Ik heb inmiddels mijn abonnement bij pretium opgezegd, dat is ook al bevestigd. het abonnement wordt steeds per drie maanden verlengd., gelukkig niet per jaar! Ik heb ze ook nog gebeld en bij pretium wisten zij dat ik niet meer via pretium belde dat het bij KPN ook opgezegd was, dat ik dus geen diensten meer van ze af nam dat was allemaal keurig opgezegd, maar aangezien ik niet het abonnement schriftelijk persoonlijk had opgezegd, moest ik toch door betalen tot het abonnement was afgelopen. Toen ik daarop dus zei dat ik betaal voor niks, bevestigde zij dat, maar zo lag dat bij pretium. Dit is toch verlakkerij van de hoogste orde, dat ze wel noteren dat je geen diensten meer van ze afneemt, dat ze dat niet aan je melden, dat ze überhaupt niks melden, maar wel rustig maandelijks je abonnementsgeld van de rekening halen, wat zij niet meer aan kpn hoeven te betalen want dat is al opgezegd.
Re: pretium abbonement opzeggen
Was uw contract beëindigd door de provider die telefonie met behoud van telefoonnummer overgenomen heeft?
Indien dit het geval is, dan moet u bij uw nieuwe provider informeren of deze naast portering telefoonnummer ook uw abonnement hebben beëindigd. Is dit het geval dan int Pretium m.i. onterecht abonnementsgelden.
Ik adviseer u Consuwijzer.nl te bellen en deze vraag daar voor te leggen.
M.i. heeft Pretium u niet terecht abonnementsgelden afhandig gemaakt. Zeker met het oog op hoe zij mensen tegen hun wil weg lijken te kapen bij KPN!
Het lijkt mij zinnig om na te gaan of u datum einde abonnement als een Geschil kunt voorleggen bij de Geschillencommissie.
Indien dit het geval is, dan moet u bij uw nieuwe provider informeren of deze naast portering telefoonnummer ook uw abonnement hebben beëindigd. Is dit het geval dan int Pretium m.i. onterecht abonnementsgelden.
Ik adviseer u Consuwijzer.nl te bellen en deze vraag daar voor te leggen.
M.i. heeft Pretium u niet terecht abonnementsgelden afhandig gemaakt. Zeker met het oog op hoe zij mensen tegen hun wil weg lijken te kapen bij KPN!
Het lijkt mij zinnig om na te gaan of u datum einde abonnement als een Geschil kunt voorleggen bij de Geschillencommissie.
Re: pretium abbonement opzeggen
Ik heb mijn huidige provider xs4all gevraagd of zij ook mijn abonnement hebben opgezegd hebben beëindigd, dit is hun antwoord:
Pretium Telecom staat bij ons bekent dat ze op het randje balanceren wat betreft regels en afspraken. Iedere telefoonaanbieder in Nederland heeft met elkaar afgesproken dat, als er sprake is van een nummerportering, het abonnement bij de ouder provider opgezegd wordt. Dit is voortgekomen uit de wetgeving van de OPTA. Het kan namelijk niet zo zijn dat u een telefoon abonnement heeft lopen bij Pretium Telecom maar geen telefoonnummer heeft, want dan kunt u geen gebruik van maken van de dienst.
Ze raden mij aan een klacht in te dienen bij Pretium en ik denk dat ik dat ga doen, mochten ze daar niet op reageren zal ik het voorleggen aan de geschillencommissie.
Pretium Telecom staat bij ons bekent dat ze op het randje balanceren wat betreft regels en afspraken. Iedere telefoonaanbieder in Nederland heeft met elkaar afgesproken dat, als er sprake is van een nummerportering, het abonnement bij de ouder provider opgezegd wordt. Dit is voortgekomen uit de wetgeving van de OPTA. Het kan namelijk niet zo zijn dat u een telefoon abonnement heeft lopen bij Pretium Telecom maar geen telefoonnummer heeft, want dan kunt u geen gebruik van maken van de dienst.
Ze raden mij aan een klacht in te dienen bij Pretium en ik denk dat ik dat ga doen, mochten ze daar niet op reageren zal ik het voorleggen aan de geschillencommissie.
Re: pretium abbonement opzeggen
Goed plan.
Het lijkt mij hoog tijd worden dat de Geschillencommissie zich hier over uitspreekt!
Succes.
Het lijkt mij hoog tijd worden dat de Geschillencommissie zich hier over uitspreekt!
Succes.
Re: pretium abbonement opzeggen
Er zijn echt nog meerdere manieren om de bende van Nyks aan te pakken. Nogmaals laat je niet, never en nooit, intimideren door hun smerige dreigbrieven. Maar wat je altijd moet doen, blijf je verzetten en blijf actie ondernemen, hoe meer, hoe vaker hoe beter. Geef nooit op, want samen staat u sterk:
1) Dien een klacht in bij de ConsuWijzer Leidschendam
2) Doe aangifte van oplichting en misleiding door PT bij de politie in uw woonplaats (kost wat tijd maar daardoor moeten ze gaan rechercheren)
3) Stel de oplichtingpraktijken van PT aan de kaak bij de Officier van Justitie in Haarlem, PT zit namelijk in Haarlem.
4) Zorg dat uw bank een selectieve blokkade zet op alle bankrekeningnummers van PT zodat ze geen geld van u kunnen incasseren.
5) Leg de zaak neer bij uw rechtsbijstandverzekering, als u die heeft.
6) Ga nooit maar dan ook nooit in op een zogenaamde schikking met PT
En daarnaast, het onderstaande (met dank aan forum van Vara's kassa), waarbij blijkt dat de geschillencommissie er helaas ook een zooitje van maakt: (26 september 2008)
Goed nieuws voor mensen die slechte ervaringen hebben met agressieve telecomaanbieders zoals Pretium Telecom.
Agressieve telecomaanbieders benaderen mensen met wie ze nog geen relatie hebben vaak telefonisch. Dit wordt Cold Calling genoemd. Tijdens een dergelijk gesprek wordt er een contract en een opname van een deel van het gesprek gemaakt (Voicelog). Vast onderdeel van het gesprek is een machtiging voor automatische incasso van abonnementsgeld en kosten.
Voor het telefonisch vragen van een automatische incasso zijn voorwaarden opgesteld door de organisatie Currence. Currence is in 2005 opgericht door een aantal grote banken en faciliteert het betalingsverkeer in Nederland. Iedere partij die gebruik wil maken van bv automatische incasso dient te voldoen aan de regels van Currence om er zo voor te zorgen dat er een helder en gelijk speelveld is voor iedereen.
Een van deze regels van Currence heeft betrekking op automatische incasso via "cold calling". Currence stelt "Als u nog geen relatie hebt met de incassant, mag hij u niet ongevraagd bellen en om een machtiging vragen. Een telefonische machtiging is dan alleen toegestaan als u zelf het initiatief neemt via uw vaste telefoonaansluiting." Anders gezegd; als een organisatie die u nog niet kent u belt, dan mag die organisatie niet in het eerste gesprek u om een automatische incasso vragen.
Als consumenten een geschil hebben met een telecomaanbieder kunnen ze zich wenden tot de Geschillencommissie Telecommunicatie. De geschillencommissie onderzoekt dan het geschil en doet een bindende uitspraak. Recentelijk heeft de Geschillencommissie een aantal maal geoordeeld dat telecomaanbieders vrij zijn in het naleven van de regels van Currence. Naar aanleiding van deze uitspraken heeft Currence de Geschillencommissie Telecommunicatie op de vingers getikt en gewezen op de voorwaarden en regels die gelden voor alle partijen die gebruik willen maken van automatische incasso. Anders gezegd; de Geschillencommissie heeft in het verleden fout geoordeeld en had telecomaanbieders moeten vragen om schriftelijk bewijs in plaats van alleen een opname van een deel van het telefoongesprek.
Voor consumenten die een geschil hebben met telecombedrijven die alleen een Voicelog hebben van Automatische Incasso is dit goed nieuws. Telecombedrijven dienen namelijk nu te overleggen dat ze een schriftelijke handtekening hebben om daadwerkelijk automatische incasso's te mogen uitvoeren. Het wachten is nu nog op het feit dat de Geschillencommissie Telecommunicatie in de toekomst wel goed oordeelt. Het Burgelijk Wetboek biedt consumenten veel zekerheid; als een bedrijf onduidelijk is geweest of achterwege is gebleven wordt de bedenktermijn standaard verlengd naar 3 maanden in plaats van 7 werkdagen. Het is aan het oordeel van de Geschillencommissie of het ontbreken van een handtekening voor automatische incasso ook een geldige reden is om de bedenktermijn tot 3 maanden ter verlengen.
Meer informatie over Currence op:
http://www.currence.nl/Currence.nl/coll ... older.html
1) Dien een klacht in bij de ConsuWijzer Leidschendam
2) Doe aangifte van oplichting en misleiding door PT bij de politie in uw woonplaats (kost wat tijd maar daardoor moeten ze gaan rechercheren)
3) Stel de oplichtingpraktijken van PT aan de kaak bij de Officier van Justitie in Haarlem, PT zit namelijk in Haarlem.
4) Zorg dat uw bank een selectieve blokkade zet op alle bankrekeningnummers van PT zodat ze geen geld van u kunnen incasseren.
5) Leg de zaak neer bij uw rechtsbijstandverzekering, als u die heeft.
6) Ga nooit maar dan ook nooit in op een zogenaamde schikking met PT
En daarnaast, het onderstaande (met dank aan forum van Vara's kassa), waarbij blijkt dat de geschillencommissie er helaas ook een zooitje van maakt: (26 september 2008)
Goed nieuws voor mensen die slechte ervaringen hebben met agressieve telecomaanbieders zoals Pretium Telecom.
Agressieve telecomaanbieders benaderen mensen met wie ze nog geen relatie hebben vaak telefonisch. Dit wordt Cold Calling genoemd. Tijdens een dergelijk gesprek wordt er een contract en een opname van een deel van het gesprek gemaakt (Voicelog). Vast onderdeel van het gesprek is een machtiging voor automatische incasso van abonnementsgeld en kosten.
Voor het telefonisch vragen van een automatische incasso zijn voorwaarden opgesteld door de organisatie Currence. Currence is in 2005 opgericht door een aantal grote banken en faciliteert het betalingsverkeer in Nederland. Iedere partij die gebruik wil maken van bv automatische incasso dient te voldoen aan de regels van Currence om er zo voor te zorgen dat er een helder en gelijk speelveld is voor iedereen.
Een van deze regels van Currence heeft betrekking op automatische incasso via "cold calling". Currence stelt "Als u nog geen relatie hebt met de incassant, mag hij u niet ongevraagd bellen en om een machtiging vragen. Een telefonische machtiging is dan alleen toegestaan als u zelf het initiatief neemt via uw vaste telefoonaansluiting." Anders gezegd; als een organisatie die u nog niet kent u belt, dan mag die organisatie niet in het eerste gesprek u om een automatische incasso vragen.
Als consumenten een geschil hebben met een telecomaanbieder kunnen ze zich wenden tot de Geschillencommissie Telecommunicatie. De geschillencommissie onderzoekt dan het geschil en doet een bindende uitspraak. Recentelijk heeft de Geschillencommissie een aantal maal geoordeeld dat telecomaanbieders vrij zijn in het naleven van de regels van Currence. Naar aanleiding van deze uitspraken heeft Currence de Geschillencommissie Telecommunicatie op de vingers getikt en gewezen op de voorwaarden en regels die gelden voor alle partijen die gebruik willen maken van automatische incasso. Anders gezegd; de Geschillencommissie heeft in het verleden fout geoordeeld en had telecomaanbieders moeten vragen om schriftelijk bewijs in plaats van alleen een opname van een deel van het telefoongesprek.
Voor consumenten die een geschil hebben met telecombedrijven die alleen een Voicelog hebben van Automatische Incasso is dit goed nieuws. Telecombedrijven dienen namelijk nu te overleggen dat ze een schriftelijke handtekening hebben om daadwerkelijk automatische incasso's te mogen uitvoeren. Het wachten is nu nog op het feit dat de Geschillencommissie Telecommunicatie in de toekomst wel goed oordeelt. Het Burgelijk Wetboek biedt consumenten veel zekerheid; als een bedrijf onduidelijk is geweest of achterwege is gebleven wordt de bedenktermijn standaard verlengd naar 3 maanden in plaats van 7 werkdagen. Het is aan het oordeel van de Geschillencommissie of het ontbreken van een handtekening voor automatische incasso ook een geldige reden is om de bedenktermijn tot 3 maanden ter verlengen.
Meer informatie over Currence op:
http://www.currence.nl/Currence.nl/coll ... older.html