LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pretium en alarmsysteem voor ouderen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
langste adem

pretium en alarmsysteem voor ouderen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik hoorde viavia dat mijn vroegere buurvrouw (een dame op leeftijd) een alarmsysteem heeft, zodat ze , als ze onwel wordt of zoiets, hulp in kan schakelen met een zendertje om haar nek. Hoe het precies werkt weet ik niet, en voor zover ik weet heeft ze er nog nooit gebruik van hoeven maken.
Echter, een week of 2 geleden was er iets van een storing (de alarmcentrale bleek alarmberichten ontvangen terwijl er niets aan de hand was) en toen is haar kenbaar gemaakt dat het alarmsysteem niet werkt via Pretium bellen (met KPN wel).

Wie heeft soortgelijke ervaringen met Pretium en zo'n alarmsysteem ?
-Is het inderdaad zo dat het alarmsysteem niet werkt als je met Pretium belt ?
-Als het WEL werkt , moet ze dan nog iets speciaals doen ?
-Als het NIET werkt, is er dan een mogelijkheid om terug naar KPN te moeten gaan (zonder een jaar lang abonnementskosten aan Pretium te voldoen).

Ik heb in het verleden weleens een akkefietje gehad met Pretium (en weet dus dat het haast onmogelijk is om van Pretium af te komen), maar mijn probleem was toch net iets anders.
Het blijkt dat ze al ruim een half jaar via Pretium belt. Ik laat in het midden of dat haar eigen keuze was, of dat ze is overruled door een aggressieve telefonische verkoper van Pretium.
Blijkbaar heeft ze geen problemen verder met Pretium, maar ze zou het wel een veilig idee als dat alarmsysteem gewoon werkt in geval van nood.

Vandaar mijn vraag , wie heeft soortgelijke ervaringen, en wat zou ik kunnen doen om de oude dame te helpen ?

langste adem

Re: pretium en alarmsysteem voor ouderen

Iemand die me verder kan helpen hiermee ?

Wie heeft ervaringen met soortgelijke problemen, ligt de "schuld" van het niet werkende alarmsysteem bij Pretium (alles blijft hetzelfde als u naar Pretium overstapt, het wordt alleen goedkoper) , of juist de aanbieder van dat alarmsysteem.

Als ze al een half jaar lang belt via Pretium kun je denk ik niet alsnog spreken van een "ongewild abonnement". Hooguit kun je spreken van "onvolledig geinformeerd" door Pretium.
Maar nogmaals het gaat erom om dat alarmsysteem werkende te krijgen, en als dat via Pretium niet werkt en via KPN wel, zou ze graag terugwillen naar KPN. Maar het zou jammer zijn als ze dan nog wel verplicht is om de maandelijkse abonnenmentskosten aan zowel Pretium als aan KPN te voldoen. En misschien ben ik te negatief over Pretium , maar gezien mijn ervaring met Pretium ga ik er vanuit dat zij zich (totaal) niet coulant opstellen in deze.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Hierin staat iets over personenalarmering en digitale telefonie.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... e/speel/1/

Hier de combi kerktelefoon en alarmering.

http://support.kerkdienstgemist.nl/kb/i ... adsl-actie

langste adem

Bedankt Jolijn
De kassa aflevering is al uit 2007 en blijkbaar bestaat dit probleem nog steeds, en speelt het probleem bij meerdere aanbieders van digitale telefonie.
Het geeft me in ieder geval een beetje een indruk van wat het probleem nu precies is.

Wie heeft ervaringen met hoe Pretium omgaat met dit soort gevallen ?

MementoMori

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste Langste adem,

De precieze technische achtergrond van het probleem weet ik niet, maar het heeft te maken met de mogelijkheid om verbinding te maken door de hulpcentrale zonder dat de gevallen bejaarde opneemt of opgenomen heeft. Het is namelijk zo dat moeder die op de grond ligt in de keuken, de alarmknop die ze om haar nek draagt indrukt. Dat alarm gaat dan draadloos naar de 'terminal' aan de telefoonaansluiting. De alarmcentrale wordt dan automatisch gebeld en neemt aan en krijgt verbinding met de terminal, ondanks dat de hoorn van moeders telefoon gewoon op de haak ligt. De hulpcentrale vraagt door een harde luidspreker, die door het hele huis te horen is, wat er aan de hand is. Als de hulpcentrale niets of hulpgeroep hoort, sturen ze er iemand op af.

Pretium huurt vaste net capaciteit van KPN, maar om de prijs te drukken huren ze dat niet met alle bijzonderheden en mogelijkheden. Er kan namelijk veel meer dan alleen maar spreek luister verbinding maken, zoals schakelen op afstand en afluisteren. Die mogelijkheden houden ze er dus buiten.

Uit diverse klachten over door Pretium gekaapte alarmlijnen, blijkt dat ze er niets mee doen. Er zijn dus ook enkele ernstige ongelukken mee gebeurd.

Groetjes,
MementoMori

langste adem

Ik heb er aan zitten denken om Pretium hierover te benaderen hoe het nu precies zit, maar uit ervaring weet ik dat :
-je heel moeilijk contact kunt krijgen met de klantenservice, en ALS je dan eindelijk iemand aan de lijn krijgt , die niet altijd kennis van zaken hebben, laat staan klantgericht denken. Ook is het antwoord dan net afhankelijk van met wie je gesproken hebt.
-op brieven wordt totaal niet gereageerd (ook op aangetekende brieven niet), tenzij Pretium daarmee een gang naar de rechter kan voorkomen.
-Pretium geeft (om overduidelijke redenen !) geen emailadres waarin je bijvoorbeeld je vragen kunt stellen, of probleem kunt voorleggen.

Ik heb ook nog eens de website van Pretium bekeken , maar kan niets vinden hierover. Wel staan er termen als :

"Meer dan 200.000 tevreden Pretium Telecom abonnees gingen u voor. Zij ervaren al dat Pretium Telecom precies dezelfde telefoondienst met dezelfde kwaliteit levert tegen een lagere prijs"

"Bij alternatieve technieken zoals bellen via de kabel of internet is betrouwbaarheid helemaal niet vanzelfsprekend. Bellen met een vastnetabonnement van Pretium Telecom biedt u de grootste zekerheid en kwaliteit. Uw keuze hiervoor is dan ook terecht."

In de algemene voorwaarden van Pretium vond ik dit :
"9.3 Pretium Telecom geeft geen garantie dat de Aansluiting na installatie naar behoren functioneert en aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid terzake"

Als ik het goed begrijp zijn er 2 opties :
1) Mijn buurvrouw moet teruggaan naar KPN om het alarmsysteem werkende te krijgen (en daarnaast nog extra een half jaar abonnementspremie aan Pretium betalen "vanwege contract"). Niet leuk als AOW-ertje met al weinig te besteden, maar wel nodig voor een werkend alarmsysteem
2) Het alternatief zou zijn dat ze opzegt bij Pretium per ingang van einde van de contractsperiode, en dan pas overstapt naar KPN. Geen veilig idee als je alarmsysteem het komende half jaar niet werkt.

Eigenlijk hoopte ik op een elegantere oplossing, zoals het oplossen van dit probleem door Pretium, of als dit technisch niet haalbaar is voor Pretium, dat ze dan kosteloos kan overstappen naar KPN. Maar Pretium kennende zal dat niet gaan.
Nogmaals, ik begrijp dat dit hele probleem niet alleen bij Pretium ligt, en ook bij andere telefionie aanbieders. En misschien ben ik te negatief over Pretium, ik hoop dan ook dat er iemand van Pretium is die dit leest en een oplossing kan bieden.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Mijn opa heeft ook Pretium, maar bij hem werkt zijn persoonlijk alarm prima.

langste adem

door Brainless » 12 feb 2013 11:59

Mijn opa heeft ook Pretium, maar bij hem werkt zijn persoonlijk alarm prima.
Dat is interessant. Dit doet bij mij de vraag rijzen waarom het bij mijn oude buurvrouw niet werkt in combinatie met Pretium. Zij dacht ook dat het werkte, maar bij toeval kwam ze erachter dat dat niet zo was. Wellicht is er sprake van een ander type alarmsysteem, en werkt het ene systeem wel, en de andere niet ?

Lekker verwarrend allemaal. En een leuk einde van je leven als je tijdens je hartaanval tevergeefs op het knopje drukt omdat het alarmsysteem niet werkt.

Gesloten