Ik vrees dat ik me moet scharen onder diegenen die nu hun zaakjes voor hun oude ouder(s) moeten regelen en erachter komt dat ze een abonnement bij Pretium hebben. Helaas óók de koppelverkoop van dat rotblad Privilege.
Op precies 12-9-2007 is mijn bejaarde (82 jarige) verwardde vader in de telefonische verkoop gestonken. Een klein jaar na het overlijden van zijn vrouw.
In eerste instantie regelt mijn broer al het administratieve, maar ten aanzien van Pretium levert dit problemen op. Hij woont in Belgie.
In april 2010 heeft hij middels een schrijven het totale abonnement opgezegd. Niettemin blijft Pretium bezig met afschrijven van 15,95.
Omdat hij niet vanuit het buitenland met Pretium kan bellen heb ik dat gedaan.
Na bijna 15 minuten in de wacht te hebben gestaan:
- De eerste callcenter medewerkster stond mij op een behoorlijk onbeschofte manier te woord, zonder dat ikzelf überhaupt nog maar één zin heb kunnen uitbrengen.
Ik heb me niet door haar uit de tent laten lokken en bleef keurig fatsoenlijk.
Ik heb haar verteld dat mijn vader in maart naar een verpleeginstelling is gebracht en mijn broer in april een brief heeft geschreven warin hij het abonnement bij Pretium opzegt.
De dame gaf mij te kennen dat die brief niet was aangekomen.
Toen had ik nog een vraag over een onduidelijke afschrijving en werd ik doorverbonden met een collega.
- 2e callcenter medewerkster (vermoedelijk afdeling nota):
Vraag: Waarom is er in april een bedrag van 12,- afgeschreven en de daarop volgende maanden 15,95?
Ze heeft me netjes te woord gestaan en me duidelijke te volgen uitleg gegeven. Hiervoor complimenteerde ik haar ook.
Omdat het gesprek met haar prettig verliep legde ik haar dezelfde vraag voor als aan mederwerkster 1: de brief van mijn broer met de opzeggingsmededeling.
"Ja die zie ik hier staan" zegt ze. Waarop ze hem voorlas.
Stevig verbaasd en me ergerend aan het feit dat nummer 1 dus had gelogen, zei ik dat haar collega nog geen 5 minuten geleden mij vertelde dat die brief hun niet bereikt had. Dat er niks stond of bij hun bekend was.
"Nee, hij staat echt in het systeem. Hij zit bijgevoegd bij een rekening van april die retour is gestuurd". Waarop ze hem weer voorlas.
Tsja................. Maar deze dame kon mij niet verder helpen inzake opzeggingen. Daarvoor was een andere afdeling. Dus werd ik weer doorverbonden.......
- Medewerker nummer 3 aan de telefoon:
En ja hoor, daar begon het geneuzel.
Opzeggingen moesten schriftelijk gebeuren. Ik zeggen:"dat is schriftelijk gebeurd!"
Hij zegt: "Ja, maar in dat schrijven staat 'opzeggen' vermeld. In dat geval schakelen we het telnummer uit, maar blijft het abonnement actief. Wij wachten dan namelijk op een bericht van de nieuwe provider waar uw vader dan bij aangesloten gaat worden.
Met andere woorden: als je opzeggen gebruikt, dan deactiveren ze het telnummer, maar blijft de aansluiting actief.
Ik zeg, we gan toch niet neuzelen om de begrippen opheffen/opzeggen!
Ja dat gingen we wel doen.
"Goed" zeg ik vevolgens..."dan maak ik bij deze bekend dat ik het abonnement met terugwerkende kracht ingaande per 1 mei wil OPHEFFEN".
Euhh,... en dat kon dan weer niet.
Dit MOEST schriftelijk plaatsvinden. Volgens hem staat dat ook in de voorwaarden. Nergens in die voorwaarden kan vinden dat dit schriftelijk moet plaatsvinden. Ik vraag hem mij te wijzen waar dat staat.
Hij zegt dat het er staat.
Afijn,........... toen vertelde hij dat op de site een opzegbrief (jaja,.opzegbrief!!) staat. Ik had de site natuurlijk open en vooraf al gezocht, maar wist zeker dat die brief bergens stond. Hij zei met 1 klik opent die vooropgezetten brief zich voor u.
Ik vraag: "waar moet ik ik klikken om die brief te zien, vinden?"
Op de website, met slechts 1 klik.
Samenvattend,...hij leuterde wat uit zijn nek want al met al kon of wilde hij mij niet vertellen waar die brief dan op hun site zou moeten staan.
Verder kreeg ik de mededeling dat de opheffing niet met terugwerkende kracht zou plaatsvinden maar 1 maand nadat zij de brief hebben ontvangen. Al met al incasseert Pretium dus nog maandenlang voor een aansluiting die al opgezegd was, maar omdat er nhiet het begrip opheffen was gebruikt.......
Goed na dit hele relaas:
Als ik op het internet zoek naar standaard opzegbrieven staat overal OPZEGGEN gehanteerd. (wat mijn inziens ook goed en terecht is, want je zegt een abonnement op, maar een rekeningnummer hef je op)
Zelfs bij Consuwijzer staat het opzeggen in de voorbeeldbrief.
Zie: http://www.consuwijzer.nl/Voorbeeldbrie ... abonnement
Het zou betekenen dat Pretium een dergelijke brief, notabene afkomstig van Consuwijzer niet als een opzegging erkent, omdat het woord opheffen niet gebruikt wordt.
Ik voel me bedonderd en wil me er niet bij neerleggen.
Op RADAR kan ik nergens iets vinden over opzeggen/opheffen inzake Pretium.
Handelt Pretium hier rechtmatig door te stellen dat opzeggen niet hetzelfde is als opheffen?
Welke juridische stappen zijn hierin te nemen indien Pretium over de schreef gaat door het opzeg/ophef geneuzel met verstrekkende gevolgen te hanteren?
Overigens als je hun voorwaarden leest hanteren ze daar zelf ook het begrip OPZEGGEN en zeker niet opheffen.
"15.7 Voor een Overeenkomst die de levering van de Aansluiting en de Telefoondienst of de ADSL-Dienst omvat geldt dat de Contractant de Overeenkomst schriftelijk dient op te zeggen "
Bron: http://www.pretium-telecom.nl/Over+Pret ... arden.aspx
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pretium: Opzeggen-Opheffen
-
MementoMori
Re: Pretium: Opzeggen-Opheffen
Beste Shine,
Op het grote Pretium topic op dit forum (dat met die 142 pagina's
) vind je vrij veel over het "opzeggen - opheffen" gelul van Pretium. Het is gewoon een gore truuk om klanten te pesten en pogingen tot opzeggen te traineren. Je kunt ze gewoon keihard terugpakken door al het automatisch geïncasseerde geld van het afgelopen jaar te laten terugboeken door de bank en hun incasso te blokkeren. Hoe dat moet, dat vind je in De Telefoongids hoofdstuk 12 met nog veel meer recepten om Pretium aan te pakken (klacht bij de Consumentenautoriteit, bij de bank enz.). Ook staat er in hoe je hun incassodreigementen afpoeiert. Het is wel wat leeswerk, want De Telefoongids is met Duitse grondigheid geschreven.
Groetjes,
MementoMori
Op het grote Pretium topic op dit forum (dat met die 142 pagina's
Groetjes,
MementoMori