LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] radar weer begonnen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Julie4444

Re: radar weer begonnen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

BUNA schreef:@jullie4444!!! Mooi verwoordt en ben volledig met je eens!!!

Wij hebben ook wel eens zaken die niet helemaal goed gaan!!!maar met redelijkheid en billijkheid is altijd alles goed opgelost!!!

Maar dit soort programma's dragen er niet aan bij! Merk het ook in de maandelijkse evaluatie met de front office medewerkers dat er wel heel makkelijk gedreigt wordt met radar/kassa etc als het niet gelijk naar hun zin behandelt wordt
Inderdaad kun je met wat geduld en redelijkheid veel problemen oplossen. Dat mensen snel dreigen zien we hier op het forum ook terug, want veel klachten zijn ongegrond, slaan nergens op, of zijn in ieder geval deels te wijten aan (wan)gedrag van de consument-klager. Wanneer forumleden een dergelijke klager geen gelijk geven werken we allemaal ineens bij alle telecombedrijven, alle energieleveranciers, of waar de klacht dan ook over gaat.

Best triest eigenlijk, als je erover nadenkt. :roll:

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

Miepje1 schreef:Ik zie het maar als een programma met amusementswaarde - net als dit forum ;-)
De presentatrice wordt flink betaald voor haar show en haar douches, feitelijk steek je er als gemiddelde consument geen snars mee op, hopelijk zoeken we bij aankopen en contracten alles van te voren goed uit, dit laatste niet via de consumentenbond !!!!

BUNA

Ongelezen bericht door BUNA »

Ja!!! En zij denkt de wijzheid in pacht te hebben!!!helaas laat zij mensen niet uitpraten!!!

Is een grote narcisten show!!!!en geeft mensen het idee dat zij altijd in hun recht staan onder het mom van " klant is koning(ing)"

Laat duidelijk zijn ik ben natuurlijlook consument en ervoor dit zo

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:En ik schrik ook niet van pittig doorvragende presentatoren van dit soort programma's.
Pittig doorvragen is niks mis mee, sterker nog, dat is hard nodig. Maar... Er is in Radar zelden sprake van objectief pittig doorvragen, maar heel vaak wel van eenzijdig doordrammen richting de gewenste uitkomst. Aanvullende opmerkingen van de kant van de "beklaagde" worden continu afgekapt. En de samenvattende conclusie die Antoinette vervolgens aan het eind van het gesprek trekt, wordt vaak niet gesteund door hetgeen daarvoor is besproken.

Kijk maar eens kritisch naar een uitzending over een onderwerp waar je zelf verstand van hebt, dan zul je zien hoe gemanipuleerd dit programma is.

harkja
Contacteer:

Ongelezen bericht door harkja »

Ik neem de programma's van Radar altijd op en als ik niet in slaap kom, kijk ik een paar minuten naar een uitzending en val dan in diepe slaap. Van mij mogen ze blijven. Het is voor mij een soort ' meneer de uil' snaveltje toe en nu maar lekker slapen of zo iets.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

harkja schreef:Ik neem de programma's van Radar altijd op en als ik niet in slaap kom, kijk ik een paar minuten naar een uitzending en val dan in diepe slaap. Van mij mogen ze blijven. Het is voor mij een soort ' meneer de uil' snaveltje toe en nu maar lekker slapen of zo iets.
Compleet anders hier, ik droom van Antoinette, schrik wakker en slaap niet meer in...........

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Julie4444, aha, u noemt wat voorbeelden. Het is me nu duidelijk waar u op doelt. Ik ken de genoemde items niet en detail moet ik zeggen.
Maar zelfs al zouden er wat fouten gemaakt zijn door de redactie van Tros Radar, is dat dan zo'n ramp? In een programma dat al sinds 1995 bestaat kan best eens wat misgaan. Ik ben niet foutloos en u vast ook niet. Ik kijk daar zelf altijd met een zekere mildheid naar.
Als ik google op bijvoorbeeld 'rectificatie Tros Radar' dan rollen daar de nodige hits uit. Maar wel heel erg veel hits waaruit blijkt dat de klager volgens de rechter niets te klagen heeft. Een goed voorbeeld is/was het bedrijf Pretium [tekst verwijderd door de Moderator].

Verder wil ik het onderwerp Woekerpolisaffaire naar voren brengen. Tros Radar heeft het onderwerp met bijzonder veel volharding op de kaart gezet.
Dat heeft in de financiële wereld en in de politiek veel teweeg gebracht. Tienduizenden mensen hebben er baat bij gehad en velen zullen er nog baat bij hebben. En zoals ik zei, prima journalistiek.

Hallo @moneyman, ik volg al het nieuws altijd kritisch. Zelfs dit forum :wink: Maar zie geen aanleiding om mijn mening over 'pittig doorvragen' door de presentatie bij te stellen. Ook niet als het gaat om onderwerpen waar ik zelf kennis heb. Het fileren van een onderwerp tot de kern en daar naar toe vragen is een noodzakelijke eigenschap van de presentatie. De presentatoren van de VARA en de TROS beschikken gelukkig over die eigenschap.

@Algemeen: Sinds eind jaren 60 van de vorige eeuw zie je consumentenprogramma's op TV. Steeds meer en steeds vaker. Zonder die programma's zou de positie van de consument er anno nu heel anders uitzien. Kijk er eens vanuit een positieve benadering naar. En goed voor een zonnig humeur.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 aug 2016 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebrek aan onderbouwing

Moneyman

Klaas Jan schreef:@Algemeen: Sinds eind jaren 60 van de vorige eeuw zie je consumentenprogramma's op TV. Steeds meer en steeds vaker. Zonder die programma's zou de positie van de consument er anno nu heel anders uitzien. Kijk er eens vanuit een positieve benadering naar. En goed voor een zonnig humeur.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik ben ook zeker niet tegen consumentenprogramma's, in tegendeel. De hele woekerpolisaffaire is wel het beste voorbeeld van wat bereikt kan worden.

Dat neemt echter niet weg dat ik tegelijk ook kritisch ben. In mijn bescheiden mening was de kwaliteit van Radar een aantal jaren geleden beter dan nu. Misschien een nadelig bij-effect van het succes? De scheidslijn tussen volhardende onderzoeksjournalistiek (waar niets mis mee is) en "ivoren-toren-gehamer" waar veel mis mee is) is soms zeer dun. En als je naar de verkeerde kant doorslaat, geef je consumenten geen eerlijk en volledig beeld meer, en schiet je als consumentenorganisatie dus in je eigen voet. En dat is jammer en onnodig.

Volgens mij mogen we ook op dit soort programma's best kritisch zijn - daar valt immers alleen maar van te leren.

Julie4444

Klaas Jan schreef:Hallo @Julie4444, aha, u noemt wat voorbeelden. Het is me nu duidelijk waar u op doelt. Ik ken de genoemde items niet en detail moet ik zeggen.
Maar zelfs al zouden er wat fouten gemaakt zijn door de redactie van Tros Radar, is dat dan zo'n ramp? In een programma dat al sinds 1995 bestaat kan best eens wat misgaan.
Je mag van een programma of journalist verwachten dat ze degelijk onderzoek doen en fact-checking toepassen. De fouten die ik als voorbeeld neem zijn niet alleen zeer makkelijk te checken, maar (naar wat ik denk) bewust verdraaid. Als je dat dan vervolgens noemt en je wordt met je medestanders gecensureerd, in plaats van erkend met rectificaties, kan je niet anders dan concluderen dat het slechte journalistiek en bewuste stemmakerij is. Immers zouden ze het anders hebben gerectificeerd. En dan nog: bewuste foute weergave van items is m.i. zeer kwalijk. Als dit niet bewust zou zijn geweest zijn de verantwoordelijken zeer incompetent. Dat klinkt misschien hard, maar het zijn wel de feiten die voor ons liggen.
Klaas Jan schreef: Ik ben niet foutloos en u vast ook niet. Ik kijk daar zelf altijd met een zekere mildheid naar.
Het lijkt erop dat jij toen niet actief was op het forum, maar de houding zoals ik die beschreef en de ernst van de "fouten" laat mij concluderen dat dit ofwel expres gedaan is, ofwel een groot teken is van incompetentie, slechte journalistiek en een onvermogen kritiek te accepteren. Ja, soms hebben ze nut gehad, maar meer dan niet is de weergave van items alles behalve objectief en accuraat.
Klaas Jan schreef:Hallo @moneyman, ik volg al het nieuws altijd kritisch. Zelfs dit forum :wink: Maar zie geen aanleiding om mijn mening over 'pittig doorvragen' door de presentatie bij te stellen. Ook niet als het gaat om onderwerpen waar ik zelf kennis heb. Het fileren van een onderwerp tot de kern en daar naar toe vragen is een noodzakelijke eigenschap van de presentatie. De presentatoren van de VARA en de TROS beschikken gelukkig over die eigenschap.
Zoals Moneyman aangaf zijn de conclusies die door de presentatrice worden getrokken vaak niet consistent met het voorafgaande gesprek. Daarnaast geeft ze andere partijen geen kans om een verklaring te geven. Ja, er zitten partijen tussen die drogreden na drogreden opnoemen, maar het getuigt zeker niet van "pittig doorvragen" met als doel de waarheid boven water te krijgen. Het is meer dan eens simpelweg verbale diaree met als doel de gewenste uitkomst te kunnen citeren als waarheid.

Dit geldt zeker voor de presentratrice, die in Tros Opgelicht ook meer dan eens "getuigen" van een oplichter die overduidelijk aan het liegen waren hun zegje liet doen zonder daar iets mee te doen.

Voorbeeld: aflevering van begin 2015, waar men aandacht besteedde aan oplichter Anne K.

In deze aflevering deed een slachtoffer haar beklag waar ze vertelde dat wanneer ze in de rechtbank haar verhaal deed meneer Anne K. dan vervolgens ging getuigen en dat de jury dan zo'n medelijden met hem had ze hem vrijspraken.

Sinds wanneer heeft Nederland jury-rechtspraak? Mevrouw de gedupeerde heeft te veel Law & Order gekeken, en was aan het liegen. Mevrouw de presentratrice bedankte deze leugenaar vervolgens voor haar verhaal en ging vrolijk verder.

Hoezo goede journalistiek?

En ja, een aantal jaar geleden was het beter, zoals Moneyman ook zegt. Na een reeks van dit soort foute items ben ik gestopt met kijken. Genoeg fictie die een stuk meer entertainment value heeft. Misschien is het vanwege het vroegere succes, misschien vanwege de eventuele lakse houding van mensen betrokken bij het maken van het programma. Maar vroeger succes is in ieder geval geen garantie voor eeuwige waarheid in de toekomst, en zolang programma's mensen misleiden mogen kritische mensen dat toch zeker wel kwalijk vinden, hoop ik.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Julie4444 schreef:Voorbeeld: aflevering van begin 2015, waar men aandacht besteedde aan oplichter Anne K.

In deze aflevering deed een slachtoffer haar beklag waar ze vertelde dat wanneer ze in de rechtbank haar verhaal deed meneer Anne K. dan vervolgens ging getuigen en dat de jury dan zo'n medelijden met hem had ze hem vrijspraken.

Sinds wanneer heeft Nederland jury-rechtspraak? Mevrouw de gedupeerde heeft te veel Law & Order gekeken, en was aan het liegen. Mevrouw de presentratrice bedankte deze leugenaar vervolgens voor haar verhaal en ging vrolijk verder.
Echt waar? Dat meen je niet! :shock:

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

mh73 schreef:
Julie4444 schreef:Voorbeeld: aflevering van begin 2015, waar men aandacht besteedde aan oplichter Anne K.

Wie weet een verbetering :roll:
http://zappen.blog.nl/avrotros/2016/05/ ... -opgelicht

Julie4444

mh73 schreef:

Echt waar. Dat was ook gelijk de laatste aflevering die ik heb gekeken. Het is een beetje jammer dat ik de aflevering zo snel niet online kan vinden, maar het was vrij schokkerend om te zien dat niemand dit blijkbaar doorhad. Overigens is meneer Kregel wel een echte oplichter hoor (en ook veroordeeld), maar dat betekent nog niet dat er verzonnen verhaaltjes waarin iemand beschuldigd wordt op nationale TV moeten worden verkondigd.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wees blij dat er ten minste 1 programma is dat opkomt voor consumenten . En daarbij grondig te werk gaat. Zie bijvoorbeeld de woekerpolisaffaire. Het gaat daarbij om consumenten die in totaal voor miljarden euro's zijn benadeeld. Deze kwestie wordt al jaren kritisch door Radar gevolgd. En daarmee zijn de gedupeerden beslist geholpen.

En dan altijd dat gezever over het salaris van de presentatrice. Minder dan de helft van dat van RTL 4's roddelkoning.

Julie4444

@Bob: mijn hele punt van kritiek is dat ze dus in een heleboel zaken helemaal niet grondig zijn geweest.

Daarnaast is het salaris van de presentratrice wel betaald uit belastingcenten, terwijl dat bij commerciële zenders niet hetgeval is. Niet dat dat relevant is verder.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Weet jij dan een beter consumentenprogramma? Vara Kassa? Laat me niet lachen zeg. En als je kritiek hebt: kom met een feitelijke onderbouwing aan de hand van een concreet voorbeeld dat Radar niet grondig zou zijn. Lariekoek wat mij betreft.

En hoe goed zou het programma zijn als de presentatrice een tientje per uur verdient? Van "onze belastingcenten"?

Julie4444

Bob Schurkjens schreef:Weet jij dan een beter consumentenprogramma? Vara Kassa? Laat me niet lachen zeg. En als je kritiek hebt: kom met een feitelijke onderbouwing aan de hand van een concreet voorbeeld dat Radar niet grondig zou zijn. Lariekoek wat mij betreft.

En hoe goed zou het programma zijn als de presentatrice een tientje per uur verdient? Van "onze belastingcenten"?
Lees even de voorbeelden die ik eerder in dit topic heb genoemd. Je kan de afleveringen er op nakijken, als je wenst.

Zoals ik al zei; het salaris van de presentratrice is niet relevant.

Moneyman

Bob Schurkjens schreef:Weet jij dan een beter consumentenprogramma? Vara Kassa? Laat me niet lachen zeg. En als je kritiek hebt: kom met een feitelijke onderbouwing aan de hand van een concreet voorbeeld dat Radar niet grondig zou zijn. Lariekoek wat mij betreft.
Dat er geen betere concurrent is, maakt niet ineens dat Radar goed is...

Concrete onderbouwingen zijn er al genoeg gegeven en zijn bovendien niet moeilijk te vinden (als je er tenminste voor open staat).

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Julie4444 schreef:Voorbeeld: aflevering van begin 2015, waar men aandacht besteedde aan oplichter Anne K
............
Dat was ook gelijk de laatste aflevering die ik heb gekeken. ........
Het lijkt mij een beetje lastig te beoordelen, als je sinds begin 2015 geen afleveringen meer gekeken hebt , hoe goed of slecht het programma nu is na ÷ 20 mnd :D
Dat iemand wel eens een bok schiet ( of geschoten heeft ) betekent n.m.m niet dat zo iemand dus altijd bokken schiet .
Ik vind lang niet alle afleveringen even goed, maar om nu te zeggen dat het het journalistiek gezien niet goed in elkaar steekt?
Ik weet het niet..maar zonder douchen moeten toch 1 a 2 onderwerpen in goed een half uur worden gepropt. Ga er maar aanstaan.
Ik ben geen presentator, noch journalist dus ik ga ook niet op haar stoel zitten en kan het zeker niet nadoen en / of verbeteren.
En wat verdient een Matthijs , een Paul de L wel niet? Wat voegen zij toe? Een hoop geschreeuw en weinig wol.
En haar salaris ? Ach......het zal toen wel ooit zo zijn afgesproken.
Er worden miljoenen aan belastinggeld over de balk gesmeten met megalomane onrealistische projecten. :evil:

Julie4444

moederslink schreef:
Julie4444 schreef:Voorbeeld: aflevering van begin 2015, waar men aandacht besteedde aan oplichter Anne K
............
Dat was ook gelijk de laatste aflevering die ik heb gekeken. ........
Het lijkt mij een beetje lastig te beoordelen, als je sinds begin 2015 geen afleveringen meer gekeken hebt , hoe goed of slecht het programma nu is na ÷ 20 mnd :D
Dat voorbeeld had betrekking op de presentratrice in Opgelicht. Radar heb ik sindsdien zo nu en dan bekeken en daaruit volgden de andere voorbeelden die ik gaf.
moederslink schreef:Ik vind lang niet alle afleveringen even goed, maar om nu te zeggen dat het het journalistiek gezien niet goed in elkaar steekt?
Dat is een feit, onderbouwd door meerdere voorbeelden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

julie4444 schreef:Dat voorbeeld had betrekking op de presentratrice in Opgelicht. Radar heb ik sindsdien zo nu en dan bekeken en daaruit volgden de andere voorbeelden die ik gaf
Dat had ik gezien
moederslink schreef:Ik vind lang niet alle afleveringen even goed, maar om nu te zeggen dat het het journalistiek gezien niet goed in elkaar steekt?
julie4444 schreef:Dat is een feit, onderbouwd door meerdere voorbeelden.
Ik zou dat in ieder geval niet zo boud durven beweren ........ik ben geen beste stuurman die aan wal staat..... :D

Gesloten