Tijdens het paasweekeinde was ik bezig in de tuin. In de hoek van het huis en de schutting moest een struikje verplaatst worden. Ik heb het struikje mbv een spade losgestoken. Helaas bleek achteraf dat ik niet alleen de wortels had geraakt, maar ook een kabel. Het bleek de kabel van de KPN te zijn die door mijn tuin naar de buren loopt.
De kabel was helemaal doormidden en de buren konden niet meer telefoneren. Omdat het weekeinde was, heb ik de KPN storingsdienst niet gebeld, maar zelf de kabel provisorisch hersteld.
Ik was verbaasd dat de kabel maar 23 cm (on)diep in de grond lag, waardoor ik de kabel heb kunnen beschadigen met de spade.
Inmiddels heeft de KPN de kabel herstelt en tot mijn ontsteltenis worden de reparatiekosten in rekening gebracht (87,96 euro). Deze kosten worden automatisch van de rekening afgeschreven samen met de reguliere 2 maandelijkse rekening.
Kan dit zomaar? Zijn er regels over hoe diep een dergelijke kabel behoort te liggen? Is de KPN zelf destijds fout geweest met het aanleggen van de kabel? Wie kan mij hierover meer vertellen?