LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sizz/Vodafone en SMSen naar 'nationale nummers'

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
NicoleWJD

Sizz/Vodafone en SMSen naar 'nationale nummers'

Ongelezen bericht door NicoleWJD »

Ik heb een Sizz Friend-3 abonnement (Vodafone). Daarbij zit o.a. in dat ik onbeperkt kan SMSen. Ik begrijp dat er waarschijnlijk een fair use policy aan vast zit. Maar ik SMS niet zoveel dat daar überhaupt sprake van is.

Er stond vorige maand in mijn overzicht/Vodafone App dat ik € 0,60 buiten mijn bundel had verbruikt. Nu zat ik in het begin wel een beetje te stuntelen met mijn telefoon en dacht ik dat ik iets fout gedaan had.

Nu keek ik net weer op mijn VF app en zag ik dat ik weet € 0,30 buiten mijn bundel had verbruikt. Ik had zoiets van... "Dat kan niet, ik heb niets aparts gedaan."

Toch maar even op MijnVodafone gekeken wat het was. Er stond op mijn overzicht: "SMS naar Nationale nummers". Hoezo nationale nummers? Wat is dat nou weer. Toen ben ik gaan zoeken wat een 'nationaal nummer is, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer uit. En ook in de voorwaarden van Sizz kan ik het niet duidelijk vinden. Dus nog maar even verder kijken op het overzicht dat bij de factuur zit.

En wat heet? Ik moet als ik werk altijd een smsje sturen ter aanmelding 's ochtends. Dit is een 4-cijferig nummer. En dan krijg ik een sms terug dat ik ben aangemeld. Blijkbaar is dat een 'nationaal nummer'.

Ik vraag me toch af of dit wel kan. Onbeperkt gratis SMSen is toch gratis? Het moet toch niet uit maken waarnaar je de SMS naar stuurt?

Kan iemand mij hier een duidelijk antwoord op geven? Zijn er andere mensen die hiermee te maken hebben?

VioletPrue

Re: Sizz/Vodafone en SMSen naar 'nationale nummers'

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Het is hetzelfde als gratis bellen naar vaste nummers.
Dat geldt ook niet voor 0800 en 0900 nummers.
Ja, dit mag gewoon, want het is geen normaal nummer.

NicoleWJD

Ik weet wel dat 0800 en 0900 nummers betaald zijn. Dat is algemeen bekend. Maar ik kan nergens vinden wat ze bedoelen met 'nationale nummers'. Dit staat ook niet vermeld in de algemene voorwaarden voor zover ik kan vinden. Is het niet de plicht van de provider om dit duidelijk te vermelden?

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Uit de algemene voorwaarden:
AV Sizz schreef:Gratis SMS BloX actie

De gratis SMS BloX actie geldt voor zowel 1‐ als 2‐ jarige Sizz abonnementen, inclusief Sim Only abonnementen en abonnementen met een iPhone. De actie houdt in dat bij iedernieuw Sizz abonnement, afgesloten in de periode 14 mei t/m 30 september 2012 bij een Sizz verkooppunt, de onbeperkt SMS BloX t.w.v. € 6,50 gratis wordt aangeboden voor de gehelecontractsduur. De actie geldt alleen wanneer de BloX direct bij aankoop wordt aangesloten.
Met de “Onbeperkt SMS BloX” kun je in Nederland onbeperkt SMS-en naar andere Nederlandse vaste en mobiele telefoonnummers.
Het SMS-en naar en ontvangen van betaalde SMS-diensten (zoals premium sms-diensten) valt niet binnen de bundel. Hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht tegen de daarvoor geldende tarieven, deze kun je terugvinden op sizz.nl.
In geval van (een vermoeden van) misbruik, kan Sizz extra kosten voor het SMS-en in rekening brengen, voorwaarden stellen aan het gebruik, of de mogelijkheid tot SMS-en tijdelijk of geheel opschorten/beëindigen. Er is in ieder geval sprake van misbruik indien de onbeperkte SMS-mogelijkheid gebruikt wordt voor commerciële doeleinden, waaronder in ieder geval begrepen het versturen van spam of bulk-sms (het excessief versturen van SMS vanuit 1 nummer naar 1 of meerdere ontvangende nummer(s)) en/of het aanbieden van de SMS-mogelijkheid aan derde(n).

Versie september 2012
Dus hop, naar de website.
En verdomd, als je de tarieven bekijkt, vind je dit:
tarieven Sizz schreef:SMS naar verkorte nummers:
Het versturen van een sms naar een verkort nummer of ‘shortcode’ wordt apart in rekening gebracht.
Soms betaal je de reguliere kosten voor sms versturen, maar vaak wordt een hoger bedrag in rekening
gebracht. Kijk hiervoor op smsgedragscode.nl. De kosten voor het ontvangen van de sms-diensten
van content aanbieders zijn verschillend. Een bedrijf bepaalt in beperkte mate zelf hoeveel je betaalt
per ontvangen bericht. Je vindt de specifieke kosten per dienst terug op smsgedragscode.nl. Deze
premium SMS diensten kunnen te allen tijde kosteloos geblokkeerd worden via smsdienstenfilter.nl.
BRON
Dus het is even zoeken, maar het staat wel goed uitgelegd.

NicoleWJD

Dank je wel. Ik kwam er in ieder geval niet uit. Dan maar even bellen naar mijn werkgever, want ik vind het eigenlijk wel schofterig dat je moet betalen voor het aanmelden voor werk waar je voor betaald wordt! Ze zeggen dat elk 0800 en 0900 nr gekoppeld is aan een vaste lijn. Waarschijnlijk is dit voor een verkort nummer ook het geval...

Gesloten