LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Standby duur GSM

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
merkez
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mar 2012 19:18

Standby duur GSM

Ongelezen bericht door merkez »

Onlangs heb ik een mobiele telefoon gekocht van Nokia, type c2-01. In de productinformatie stond dat deze telefoon een standby tijd heeft van ca. 400 uur. Ik moet hem echter na drie etmalen alweer opladen. Ik had hierover contact opgenomen met de leverancier en die schreef me dat de standby tijd in de praktijk veel korter is dan door de fabrikant wordt beweerd. Ik vind dit toch wat misleidend, 72 uur is heel wat anders dan 400 uur. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door berndv »

Drukt u wel eens op een toets? Schakelt u het scherm wel eens in om bijv de tijd te zien? Dan wordt de standby tijd al drastisch verlaagd. Verplaatst u zich wel eens met de telefoon? Zo gauw de telefoon moet schakelen naar een andere mast wordt de standby tijd ook verminderd. En dit betekent niet seconden er af, maar echt uren er af van de standbytijd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door bprosman »

Verder worden die waarden vaak opgegeven met WiFi en Bluetooth uit.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door sjohie »

Als de WiFi en bluetooth uit staan, en je de telefoon niét aanraakt of gebruikt, dan kom je een heel eind richting die 400 uur is mijn ervaring met Nokia's. Echter zie ik dat de telefoon 8 uur gesprekstijd kent, maw 1 uur bellen snoept +/- 50 uur van de standby tijd af. Als je belt via een bluetooth headset, en tegelijk via WiFi de facebook app aan het syncen is, dan gaat het dus hard.

Het is een beetje bierviltje wiskunde, maar zou je toch een idee moeten geven wat er aan de hand is, als je hem in die 72 uur ook gebruikt hebt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door Emmy75 »

merkez schreef:Onlangs heb ik een mobiele telefoon gekocht van Nokia, type c2-01. In de productinformatie stond dat deze telefoon een standby tijd heeft van ca. 400 uur. Ik moet hem echter na drie etmalen alweer opladen. Ik had hierover contact opgenomen met de leverancier en die schreef me dat de standby tijd in de praktijk veel korter is dan door de fabrikant wordt beweerd. Ik vind dit toch wat misleidend, 72 uur is heel wat anders dan 400 uur. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?
Zoals de anderen ook al aangeven, de (maximale) standby duur gemeten in een testomgevimg van een fabriek of in de praktijk is een wereld van verschil.

In de onder fabrieksomstandigheden gemeten testruimte is WiFi en Bluetooth uitgeschakeld, wordt niet op een toets gedrukt welke het scherm doet oplichten. Staan er geen apps op die af en toe eens syncen. De telefoon wordt niet gebeld en er komen geen smsjes binnen waarbij ook het scherm oplicht / knippert enz. Komen geen meldingen van allerlei apps binnen waarbij ook het scherm weer oplicht. Mogelijk zit er niet eens een simkaart in of wordt de netwerkconnectie naar de provider helemaal uitgeschakeld en blijft het toestel op 1 plek en dus geen geswitch tussen netwerken. En zo kunnen we nog wel even doorgaan...

Als dan aan al (en niet slechts enkele van) die omstandigheden is voldaan ja dan zou het aardig kunnen kloppen. Maar in de paktijk en normaal gebruik totaal onmogelijk.

JDaniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:20

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door JDaniel »

Onlangs heb ik een Nokia 113 gekocht en hiervan is de standby tijd ook aanzienlijk korter dan Nokia vermeldt. De standby tijd zou circa 33 dagen moeten zijn. Echter, na de batterij van het toestel te hebben opgeladen, ging deze maar 10 dagen mee, terwijl ik in die periode alleen maar 2 of 3 sms-jes heb verzonden. Voor de mensen die vinden dat ik onterecht klaag: de batterij van mijn 6 jaar oude Nokia 6021 gaat bij hetzelfde gebruik ongeveer acht dagen mee (enkele maanden geleden was dit overigens nog 10 dagen).

Ik heb de situatie voorgelegd aan Nokia. Van het antwoord werd ik niet echt vrolijk. Allereerst gaf de medewerker aan dat hij uit mijn e-mail begreep dat ik van mening ben dat mijn Nokia Asha 311 te snel leeg is en dat hij zich goed kon voorstellen dat ik graag wilde weten of daar wat aan te doen is.

Vervolgens gaf hij het volgende aan:
"De standby tijd die wordt vermeld in de handleiding is de levensduur van de batterij onder ideale omstandigheden. Dit betekent dat de batterij volledig opgeladen, zonder enig gebruik buiten een toestel wordt bewaard om de levensduur te testen. Aangezien deze omstandigheden in de werkelijkheid niet voorkomen zal de gebruiksduur van de batterij veel minder zijn dan de standby tijd. De 10 dagen die je aangeeft is een zeer goede score voor een batterij die daadwerkelijk wordt gebruikt."

De oplossing is dus blijkbaar om de batterij op te laden en deze daarna uit de gsm te halen. :lol:

Op mijn vraag hoe ik de firmware van het toestel kan updaten (geen mogelijkheid voor usb-kabel, geen wifi, internet alleen mogelijk met een bundel), gaf hij helaas geen antwoord.

Mijn conclusie is, laat ik het maar algemeen houden, dat de kwaliteit van Nokia niet meer is, wat het ooit is geweest.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JDaniel schreef:Onlangs heb ik een Nokia 113 gekocht en hiervan is de standby tijd ook aanzienlijk korter dan Nokia vermeldt. De standby tijd zou circa 33 dagen moeten zijn. Echter, na de batterij van het toestel te hebben opgeladen, ging deze maar 10 dagen mee, terwijl ik in die periode alleen maar 2 of 3 sms-jes heb verzonden. Voor de mensen die vinden dat ik onterecht klaag: de batterij van mijn 6 jaar oude Nokia 6021 gaat bij hetzelfde gebruik ongeveer acht dagen mee (enkele maanden geleden was dit overigens nog 10 dagen).

Ik heb de situatie voorgelegd aan Nokia. Van het antwoord werd ik niet echt vrolijk. Allereerst gaf de medewerker aan dat hij uit mijn e-mail begreep dat ik van mening ben dat mijn Nokia Asha 311 te snel leeg is en dat hij zich goed kon voorstellen dat ik graag wilde weten of daar wat aan te doen is.

Vervolgens gaf hij het volgende aan:
"De standby tijd die wordt vermeld in de handleiding is de levensduur van de batterij onder ideale omstandigheden. Dit betekent dat de batterij volledig opgeladen, zonder enig gebruik buiten een toestel wordt bewaard om de levensduur te testen. Aangezien deze omstandigheden in de werkelijkheid niet voorkomen zal de gebruiksduur van de batterij veel minder zijn dan de standby tijd. De 10 dagen die je aangeeft is een zeer goede score voor een batterij die daadwerkelijk wordt gebruikt."

De oplossing is dus blijkbaar om de batterij op te laden en deze daarna uit de gsm te halen. :lol:

Op mijn vraag hoe ik de firmware van het toestel kan updaten (geen mogelijkheid voor usb-kabel, geen wifi, internet alleen mogelijk met een bundel), gaf hij helaas geen antwoord.

Mijn conclusie is, laat ik het maar algemeen houden, dat de kwaliteit van Nokia niet meer is, wat het ooit is geweest.
Heeft u eigenlijk het hele topic wel gelezen en doel ik mn even op deze:
berndv schreef:Drukt u wel eens op een toets? Schakelt u het scherm wel eens in om bijv de tijd te zien? Dan wordt de standby tijd al drastisch verlaagd. Verplaatst u zich wel eens met de telefoon? Zo gauw de telefoon moet schakelen naar een andere mast wordt de standby tijd ook verminderd. En dit betekent niet seconden er af, maar echt uren er af van de standbytijd.
of:
sjohie schreef:... maw 1 uur bellen snoept +/- 50 uur van de standby tijd af. ..
Ten tweede vind ik het "alleen 2-3 smsjes versturen" nogal ongeloofwaardig voor een nieuwe telefoon. Een nieuwe telefoon wordt in het begin vaker veel meer gebruik om te kijken wat ie allemaal kan en om te laten zien aan vrienden, bekenden en familie, daarbij gaat het scerm ook weer aan.

Ten derde is een nokia asha 311 totaal niet te vergelijken met een nokia 6021. Een nokia 6021 is een ouder type mobiele telefoon met een vrij eenvoudig kleurenschermpje. De asha 311 smartphone heeft een groot touchscreen. Het scherm even laten oplichten en even wat intoetsen vreet werkelijk heel snel heel veel uren van de standbytijd af. Dan heb ik het nog niet eens over het aanstaan van WiFi en 3G enz.

Dus ja ik vind het heel goed verklaarbaar en ik vind het netjes dat nokia het uitlegt en reageert. En nee ik werk niet bij Nokia oid.
Als u geen rekening houdt met het feit dat dit onder ideale condities gemeten wordt, gelooft u zeker ook direct dat de verbruikscijfers die een autofabrikant opgeeft altijd maar haalbaar zijn in de praktijk.

william.22
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 nov 2012 14:25

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door william.22 »

als je een hevige smsser of beller bent verschiet ik daar niet van ,maar uiterraard het kan ook door je wifi ligge of bluethoot.

JDaniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:20

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door JDaniel »

@Emmy75:

Je durft nogal een hoge toon aan te slaan, de volgende keer iets beleefder graag!

1. Ik heb een Nokia 113 en geen Asha 311 (de medewerker van Nokia maakte de zelfde leesfout, ik heb de betreffende e-mail nog eens nagelezen).

2. Mijn gsm (prepaid!) gebruik gebruik ik niet zo vaak, in de genoemde periode heb ik écht alleen maar 2 of 3 een sms-jes verstuurd en niet getelefoneerd o.i.d. (de instellingen had ik al gedaan voor het opladen, evenals het uitproberen e.d.). Niet iedereen is verslaafd aan zijn/haar gsm. Hier wil ik nog aan toevoegen dat mijn moeder tegelijkertijd met mij de Nokia 113 heeft aangeschaft. Ook bij haar gsm ging de batterij maar 10 dagen mee, terwijl ze deze maar precies eenmaal heeft gebruikt voor het ontvangen van een code voor het internetbankieren (voor jou misschien weer ongeloofwaardig, maar het is niet anders).

3. Het kleurenscherm van de Nokia 113 is vergelijkbaar met dat van de Nokia 6021.

4. De standby tijd van de Nokia 6021 was volgens de specificaties nog niet eens de helft van de standby tijd van de Nokia 113. Voor mij is het dan ook vreemd dat de standby tijd van een nieuw gelijkwaardig toestel maar 2 dagen langer is dan die van een 6 jaar oude gsm die aan vervanging toe is.

5. Ik heb verschillende Nokia's gebruikt. Bij alle toestellen was de daadwerkelijke standby tijd, bij ongeveer hetzelfde gebruik (niet alleen enkele sms-jes maar ook gesprekken!), ongeveer 55 tot 60% van de gespecificeerde standby tijd. Ik had dan ook gerekend op een standby tijd van een dag of 16, zeker nadat ik in een review van een gebruiker op bol.com had gelezen dat een periode van ruim 14 dagen geen probleem zou zijn (helaas zijn er op internet niet zoveel gebruikersreviews over de Nokia 113 te vinden, laat staan waarin wordt gesproken over de daadwerkelijke standby tijd).

Dus neen, ik vind de reactie van de medewerker, hoe goed bedoeld misschien ook, onvoldoende.

JDaniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:20

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door JDaniel »

@william.22:

Bedankt voor je suggesties. Echter, op de Nokia 113 zit geen wifi en blue tooth is niet ingeschakeld (daar heb ik op gelet toen ik de gsm ging gebruiken).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JDaniel schreef:@Emmy75:

Je durft nogal een hoge toon aan te slaan, de volgende keer iets beleefder graag!
Ik spreek u tenminste nog met u aan, dus mijn toon acht ik toen iets belefder dan die van u! Lees vooral ook eens enkele commentaren van anderen op dit forum van andere posters, mijn toon zou vele malen erger kunnen. Dat ik een andere mening ben toegedaan dan u wil niet per definitie zeggen dat ik dan maar onbeleefd ben.
JDaniel schreef: 1. Ik heb een Nokia 113 en geen Asha 311 (de medewerker van Nokia maakte de zelfde leesfout, ik heb de betreffende e-mail nog eens nagelezen).
Dat wij niet geheel duidelijk uit de post, het was wat handiger geweest als u even erbij had gezet dat de Nokia medewerker diezelfde fout maakte. Maar goed mijn excuus.
JDaniel schreef: 2. Mijn gsm (prepaid!) gebruik gebruik ik niet zo vaak, in de genoemde periode heb ik écht alleen maar 2 of 3 een sms-jes verstuurd en niet getelefoneerd o.i.d. (de instellingen had ik al gedaan voor het opladen, evenals het uitproberen e.d.). Niet iedereen is verslaafd aan zijn/haar gsm.
Ik ben ook niet verslaafd aan mijn telefoon als u dat impliceert. Voor uw beeldvorming, mijn mobiele telefoon is ook een of ander oud Nokia toestelletje van een jaar of 6. Geen flauw idee wat het type is.

Het simpele feit dat het toestel aanstaat (in de praktijk) zorgt al voor meer verbruik van de accu dan in de fabrieksomstandigheden getest. Een mobiele telefoon houdt een netwerkconnectie in stand en bij verplaatsing van het toestel switcht het apparaat regelmatig van mast enz. Ook dit zorgt voor meer belasting van de accu. Dit soort dingen gebeuren allemaal niet bij het bepalen van de standby tijd in fabrieksomstandigheden.

Persoonlijk vind ik 16 dagen of 10 dagen standby tijd eigenlijk niet zo'n drama. Het is in mijn optiek niet realistisch te verwachten dat de standby duur gemeten in fabrieksomstandigheden gehaald worden in de praktijk. Net zoals de verbruikscijfers van een auto bijna nooit gehaald worden in het normale verkeer op de weg.

Ik vraag me af wat u verwacht van de reactie van de Nokia medewerker. Het lijkt me nogal lastig om er wat aan te doen. Overigens als u vindt dat het toestel niet aan uw verwachtingen voldoet, heeft u een issue met het bedrijf waar u de telefoon gekocht heeft aangezien u daar de overeenkomst mee heeft. Weet u bijvoorbeeld wel zeker dat u echt een nieuw toestel gekregen heeft ? Misschien een rare vraag maar het zou niet de eerste keer zijn dat een bedrijf met een vrij makkelijk ruilbeleid een geruild exemplaar als nieuw verkoopt, ook al is deze al eens half opgeladen ed geweest.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door bprosman »

Het simpele feit dat het toestel aanstaat (in de praktijk) zorgt al voor meer verbruik van de accu dan in de fabrieksomstandigheden getest.
En hoe verder van de mast hoe harder de telefoon moet "stoken" om de verbinding in stand te houden.
Als voorbeeld, als ik een dag bij mijn ouders zit is de stand-by tijd minder dan de helft dan dat ik thuis zit, zelfde telefoon, zelfde belgedrag.

JDaniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:20

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door JDaniel »

@ Emmy 75:

1. Ik heb uw reactie onbeleefd genoemd, omdat u mijn relaas over het gebruik van mijn gsm "nogal ongeloofwaardig" noemde. Aangezien u mij daar héél boos over heeft gemaakt, heb ik dat in mijn bericht door laten schemeren (o.a. door het gebruik van je/jij e.d. in plaats van u). Overigens vind ik het onbeleefder dat iemand mij "nogal ongeloofwaardig" noemt dan dat iemand mij tutoyeert.

2. Uw opmerking of ik het vorenstaande had gelezen, maakte mijn humeur er niet beter op. Ik had de eerdere berichten gelezen, maar daar staat mijn ervaring met andere Nokia toestellen tegenover! Hier wil ik nog iets aan toevoegen: mijn broer heeft vorige week een Nokia C2-05 gekocht. Deze heeft hij direct opgeladen. Naderhand heeft hij met een datakabel gedurende een half uur de nodige informatie opgezet, verder heeft hij het toestel niet gebruikt en heeft het alleen standby gestaan. Nu, een week later, is de batterij nog half vol. Hierbij merk ik op dat die batterij iets zwaarder is en de door Nokia gespecificeerde standby tijd ongeveer 600 uur bedraagt (dat is bijna 25% minder dan die van de Nokia 113).

3. In mijn eerste bericht heb ik het volgende aangegeven: "Onlangs heb ik een Nokia 113 gekocht [...]", zie eerste alinea, en "Ik heb de situatie voorgelegd aan Nokia. Van het antwoord werd ik niet echt vrolijk. Allereerst gaf de medewerker aan dat hij uit mijn e-mail begreep dat ik van mening ben dat mijn Nokia Asha 311 [...]", zie 2e alinea. Niets ingewikkelds aan, ik heb zelfs bewust "Asha 311" nog vet gedrukt.

4. Dat u het verschil tussen een 10 en 16 dagen geen drama vindt, moet u zelf weten. Ik heb echter gekozen voor een zo groot mogelijke standby tijd. Duurzaamheid heet zoiets.

5. Van een Nokia medewerker verwacht ik aanzienlijk meer technische kennis dan een verkoopmedewerker. Mijn gedachte was om eerst informatie in te winnen bij de fabrikant en eventueel daarna naar de winkel terug te gaan. Eerst zorgvuldig nagaan of het zin heeft om terug te gaan naar de winkel dus!

JDaniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:20

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door JDaniel »

@Merkez:

Op het internet (kieskeurig.nl en bol.com) ben ik enkele reviews van gebruikers tegengekomen, waarin als minpunt werd aangegeven dat batterij van de Nokia C2-01 vlug moet worden opgeladen. Er werden periodes van 2 tot 5 dagen genoemd. Over langere periodes ben ik niets tegengekomen. Dit was voor mij een reden om in elk geval geen C2-01 aan te schaffen. Wellicht zijn er nog lezers op dit forum die meer kunnen vertellen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef:
Het simpele feit dat het toestel aanstaat (in de praktijk) zorgt al voor meer verbruik van de accu dan in de fabrieksomstandigheden getest.
En hoe verder van de mast hoe harder de telefoon moet "stoken" om de verbinding in stand te houden.
Als voorbeeld, als ik een dag bij mijn ouders zit is de stand-by tijd minder dan de helft dan dat ik thuis zit, zelfde telefoon, zelfde belgedrag.
Bijvoorbeeld inderdaad. En niet te vergeten als mensen zich net even op plekken bevinden dat ze zich net ongeveer even ver van 2 of 3 masten bevinden en de telefoon maar "niet weet" welke mast die nu eigenlijk wil en constant wisselt. Dat vreet accu.

Een ander praktijkvoorbeeldje, we waren ruim een maandje terug op vakantie in Mexico en manlief heeft een iPhone. Ondanks dat we de telefoon heel weinig gebruikte, moest het ding iedere dag opgeladen worden. Binnen 24 uur was de accu leeg omdat de telefoon maar niet kon beslissen welke provider hij wilde hebben en de hele tijd aan het wisselen was tussen providers. Dat trok de hele accu leeg in een dag. Natuurlijk verwachten we zoiets in een exotisch oord, maar eerlijk gezegd zo erg hadden we het ook niet verwacht. We hebben op vakantie nog nooit zo slecht bereik gehad. Zelfs op de Dominicaanse Republiek hadden we altijd beter bereik.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JDaniel schreef:1. Ik heb uw reactie onbeleefd genoemd, omdat u mijn relaas over het gebruik van mijn gsm "nogal ongeloofwaardig" noemde. Aangezien u mij daar héél boos over heeft gemaakt, heb ik dat in mijn bericht door laten schemeren (o.a. door het gebruik van je/jij e.d. in plaats van u). Overigens vind ik het onbeleefder dat iemand mij "nogal ongeloofwaardig" noemt dan dat iemand mij tutoyeert.
U hoeft mij niet ineens u te gaan noemen hoor. Ik heb er geen enkel probleem mee dat mensen mij tutoyeren op het forum of in het dagelijks leven. Ik zelf zo'n tik dat ik het zelf liever niet doe, daar hoeft u echt niet in mee.

Ik denk dat u mijn opmerking "nogal ongeloofwaardig" zwaarder heeft opgevat dan ik deze had bedoeld. Ik bedoelde met nogal zoiets als een beetje of ietwat. Daarbij had ik het alleen over die opmerking van 2-3 smsjes en geenszins over u als persoon of in zijn algemeenheid.

Als iemand smsjes verstuurd komt er zo ook af en toe een terug en dan licht het scherm weer op. Mogelijk leest u later de sms en licht het scherm weer op enz. Ook als men dan soms weer gaat nadenken over die 10 dagen waren het toch een paar smsjes meer of een keer vaker gekeken naar de telefoon of een berichtje is ontvangen, een oproep gemist of kijken hoe laat het is. Een ander voorbeeld als ik een oproep mis of sms ontvang knipperen met enige langzame regelmaat 2 blauwe lampjes links en rechts van het toestel. Allemaal dingen die de standby tijd meteen met uren verkorten tov de in de fabriek gemeten waarden.
JDaniel schreef: 3. In mijn eerste bericht heb ik het volgende aangegeven: "Onlangs heb ik een Nokia 113 gekocht [...]", zie eerste alinea, en "Ik heb de situatie voorgelegd aan Nokia. Van het antwoord werd ik niet echt vrolijk. Allereerst gaf de medewerker aan dat hij uit mijn e-mail begreep dat ik van mening ben dat mijn Nokia Asha 311 [...]", zie 2e alinea. Niets ingewikkelds aan, ik heb zelfs bewust "Asha 311" nog vet gedrukt.
Weet ik, dit had ik ook teruggelezen om te kijken waar ik het niet goed had begrepen. Ik ben echter gewend dat mensen een stuk dat geciteerd wordt in een quote zetten of nog eens erbij zetten dat de medewerker daar de fout in ging.
JDaniel schreef: 4. Dat u het verschil tussen een 10 en 16 dagen geen drama vindt, moet u zelf weten. Ik heb echter gekozen voor een zo groot mogelijke standby tijd. Duurzaamheid heet zoiets.

5. Van een Nokia medewerker verwacht ik aanzienlijk meer technische kennis dan een verkoopmedewerker. Mijn gedachte was om eerst informatie in te winnen bij de fabrikant en eventueel daarna naar de winkel terug te gaan. Eerst zorgvuldig nagaan of het zin heeft om terug te gaan naar de winkel dus!
Er zijn ook opladers in de handel die een mobiele telefoon kunnen opladen op zonlicht. Da's heel duurzaam en hoe vaker men moet opladen hoe eerder men de investering weer terug heeft verdiend. 16 dagen of 12 dagen, lijkt heel veel. Maar wat we dus met meerderen al proberen aan te geven in dit forum is dat een smsje meer een gemiste oproep meer meteen 1 dag standby kost. Lees als voorbeeld ook hetgeen eens wat ik zojuist schreef van onze ervaring tijdens een vakantie in reactie op bprosman. Het is enkel bedoeld ter illustratie hoe de standby tijd drastisch verkort wordt door kleine dingetjes. Zelfs zo klein dat dit soort dingen gebeuren zonder dat men het merkt. Als de telefoon bijvoorbeeld op een tafel ligt en de hele tijd van netwerk wisselt, heeft men dat amper in de gaten, maar slurpt wel accu.

Eerlijk gezegd zou ik dit antwoord wel verwachten, net zoals de autofabrikanten doorgaans reageren met "dat ligt aan uw rijgedrag". Kennelijk is het verwachtingspatroon anders. De 1elijns medewerkers die dit soort vragen meestal als eerste beantwoorden hebben doorgaans niet veel meer technische kennis dan een verkoper van mobiele telefoons. Vandaar ook mijn vraag weet u wel zeker dat u een echt nieuw toestel heeft gekregen. Ik heb op dit forum echt meer dan genoeg voorbeelden gelezen van mensen die een nieuwe telefoon of laptop kochten (of dachten dat het nieuw was en ook mochten denken) maar dat ze toch telefoonnummers of data en instellingen van anderen in de telefoon of laptop vonden omdat ze vergeten waren de fabrieksinstellingen terug te zetten.

U kunt altijd een keer proberen terug te gaan naar de winkel en (netjes) uitleggen dat de telefoon niet geheel aan uw verwachtingen voldoet. Misschien kunt u ook wel een andere nieuwe accu meekrijgen om eens te testen. U kent vast de uitdrukking wel "met stroop vangt u meer vliegen dan met azijn" vandaar dat ik netjes tussen haakjes zette. U wilt iets bereiken dus altijd eerst even vriendelijk proberen. Ik hoop dat u dit niet verkeerd opvat, want het is niet vervelend bedoeld. Sommigen op dit forum hebben meteen de neiging om "op hoge poten" te gaan "eisen". Vaak werkt dit niet en die strategie kan altijd nog, maar andersom werkt het meestal niet zo goed.

JDaniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:20

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door JDaniel »

@Emmy75:

Wat mij betreft, hebben we het vanaf nu niet meer over wat beleefd is of niet en houden we de discussie inhoudelijk.

Ik begrijp dat de gespecificeerde standby tijd niet reëel is. Echter, mijn ervaring met eerdere Nokia toestellen is dat, met mijn gebruik (enkele sms-jes versturen en lezen, af en toe bellen, 's avonds het geluid afzetten en 's morgens weer aan), makkelijk 55 tot 60% hiervan gehaald werd. Verblijf in een andere regio of in het buitenland (in Europa, daarbuiten ben ik allang niet meer geweest) had gek genoeg geen merkbare invloed op de standby tijd. Waarschijnlijk maakt het uit van welk netwerk een beller gebruik maakt, in het buitenland stel ik dit handmatig in wanneer ik merk dat steeds wordt geschakeld naar een ander netwerk.

In theorie zou het kunnen dat mijn toestel inderdaad niet nieuw is. Echter, zoals ik al eerder heb verteld, heeft mijn moeder tegelijk met mij ook een Nokia 113 gekocht. Daarvan moest de batterij eveneens na ongeveer 10 dagen (het kan ook een halve dag later zijn geweest) worden opgeladen. Daarnaast had mijn moeder hetzelfde euvel met de Nokia 101 (tot tweemaal toe, uiteindelijk heeft ze haar geld teruggekregen). Vier maal een "tweedehands" toestel kopen lijkt mij wel erg veel.

Teruggaan naar de winkel is inderdaad een goed idee, maar uit ervaring weet ik dat winkelmedewerkers je met een kluitje het riet in sturen, VOORAL als je aardig bent. Daarom dat ik eerst informatie wil hebben. Aangezien op het internet weinig door mensen wordt aangegeven hoe lang de batterij van hun Nokia 113 ongeveer meegaat (ik heb er een gevonden, deze persoon meldde dat ruim 14 dagen geen probleem was), heb ik contact opgenomen met Nokia. En ja, dan verwacht je toch een serieus antwoord, wat helaas niet gebeurde. Zoals ik al eerder zei, de betreffende medewerker reageerde bedroevend slecht: zijn verhaal ging over een verkeerd toestel, een heel rare uitleg over standby tijd en mijn vragen werden niet beantwoord.

Wellicht gebruikt Nokia voor de toestellen tegenwoordig batterijen die qua kwaliteit minder zijn dan voorheen (in elk geval bij de 101, 113 en C2-01). In dat geval zal ik moeten kiezen: óf ermee leren leven, óf uitzoeken welk merk nog wel toestellen met goede batterij maakt.

Uw mededeling dat er ook opladers verkrijgbaar zijn waarmee een gsm met zonlicht opgeladen kan worden, waardeer ik ten zeerste. Bedankt voor de tip, ik had er zelf nog niet eens aan gedacht!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@JDaniel,

Akkooord we gaan verder op de inhoud.

4 maal een tweedehandstoestel lijkt me inderdaad ook wel erg veel van het goede, dat zou toch al al te toevallig moeten zijn. Hoewel het niet uitgesloten is bij een winkel met een heel soepel retourbeleid voor dit soort producten. Er zijn ook winkels die doen niet moeilijk.

Persoonlijk heb ik juist de ervaring dat door rustig te blijven en het probleem voor te leggen, aardig en beleefd blijven ik juist veel meer gedaan krijg dat dat ik meteen van de toren ga blazen (bij wijze van spreken dan). Als het aardig zijn niet lukt, kan ik nog altijd van de toren gaan blazen, maar andersom werkt het niet. Ik zeg ook niet dat u poeslief of mierzoet moet zijn maar gewoon rustig en zakelijk en argumenten waar ze eigenlijk niet omheen kunnen. Misschien moet ik er even bijzetten waarom ik dit beschrijf. Vorig jaar hebben we zelf een akkefietje gehad met een bedrijf en een bed dat geleverd werd in de verkeerde kleur. Wij gingen naar de winkel om het probleem daar te bespreken. De verkoper in kwestie keek er echt van op dat we gewoon netjes en zakelijk het gesprek aangingen en dat we niet meteen allerlei onredelijke eisen op tafel gooide of begonnen te schreeuwen. Deze opmerking is me gewoon zo bijgebleven en het is toch eigenlijk ook een beetje te gek voor woorden dat mensen dan maar meteen zo'n opstelling moeten kiezen. Ik verwacht echt niet dat ze het probleem dan sneller oplossen. Hetgeen bij de oplossing wel geholpen heeft, is dat ik donders goed wist wat mijn rechten waren in die kwestie. Dus het is zeker verstandig om van te voren even uw argumenten op een rijtje te krijgen en informatie in te winnen, dat begrijp ik maar al te goed.

Heeft u eigenlijk nog eens contact gezocht met Nokia over het feit dat ze bijvoorbeeld het verkeerde toestel noemde ? En of ze uw mail eens willen doorsturen naar de 2de lijn ? Ik ben helemaal niet thuis in Nokia en wat ze nu gebruiken qua accu's. Misschien zijn ze van inferieure kwaliteit of misschien ligt het toch aan het toestel. Of u echt rechten heeft of iets te eisen heeft dat dit toch wel andere verwachtingen schept durf ik niet te zeggen. U zou het altijd eens kunnen navragen bij bijvoorbeeld consuwijzer of misschien wel juridisch loket. Het is altijd handig om te weten hoe sterk de positie is.

Aangezien u duurzaamheid aanhaalde dacht ik dat u dat hoog in het vaandel heeft staan, vandaar dat ik schreef dat het zo'n opladers geeft op zonne-energie. Ik moet er wel bij vertellen dat ik deze dingen totaal niet ken uit eigen ervaring. Dus ik heb werkelijk geen flauw idee of het echt goed werkt en hoe lang het bijvoorbeeld duurt om een telefoon helemaal op te laden. Het lijkt me in deze wintertijd nogal eens een nadeel omdat het veel en lang donker is bijvoorbeeld.

JDaniel
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2012 12:20

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door JDaniel »

@Emmy75:

Door vriendelijk te blijven, kun je in winkels inderdaad vaak meer bereiken. Zo maak ik in supermarkten regelmatig een praatje met medewerkers. Omdat we elkaar daar beter kennen (voor zover dat uiteraard mogelijk is), helpen ze mij daar zo.

In elektronicazaken is dat helaas anders. Je ziet daar niet steeds de zelfde medewerkers. Hier komt nog bij dat de technische kennis van de mensen daar, met name bij begin twintigers, onvoldoende is. Ja, ze kunnen bv. goed uitleggen hoe een smartphone werkt, maar als je naar technische specificaties vraagt, dan weten ze nog minder dan ik (en mijn technische kennis is al beperkt). Uitzonderingen daargelaten, want je treft gelukkig wel eens "vakidioten" - een rotwoord overigens - aan, die ook nog eens in staat zijn het probleem aan te voelen.

Om weer terug te komen op de gemiddelde winkelmedewerkers van elektronicazaken, ze weten niet alleen weinig, ze luisteren niet eens naar argumenten. Het klinkt misschien ongelooflijk, maar ze denken écht dat een gsm elke dag aan de oplader moet, elke dag dat deze langer meegaat, zou je blij mee moeten zijn. Zelfs als je erbij vertelt dat het om een doodgewoon toestelletje gaat en niet om een smartphone, blijven ze hun standpunt tot vervelens toe herhalen. Gelukkig heb ik ontdekt dat contact via de e-mail met de serviceafdeling dan meer resultaat kan opleveren.

Nogmaals contact opnemen met Nokia, zoals u adviseert, heb ik gedaan. De betreffende medewerker bood zijn excuses aan voor de verwarring over het model. Verder schreef hij dat een standby tijd van 10 dagen een zeer goede score voor de duurzaamheid van de batterij is en dat deze periode niet te verlengen is door instellingen van het toestel te wijzigen. Over het feit dat de batterij van mijn Nokia 6021 van 6 jaar oud, dat gelijkwaardig is aan de Nokia 113, met vergelijkbaar gebruik nog steeds 8 dagen meegaat, repte hij met geen woord.

Uw suggestie om bv. naar een juridisch loket te stappen, gaat mij op dit ogenblijk een beetje ver. Het enige wat ik op dit moment wil weten, is of mijn verwachtingen van het batterijgebruik van de Nokia 113, gelet op mijn ervaringen met eerdere Nokia toestellen, te hoog gespannen waren. Ik heb tot op heden op het internet nog slechts één (positief) berichtje hierover gevonden. Kennelijk hebben de meeste mensen meer interesse in een smartphone dan in een simpel toestelletje.

Ik had wel eens eerder gehoord van opladers die werken op zonne-energie. De ontwikkeling hiervan stond echter nog in de kinderschoenen, dus heb ik me daarna niet meer daarin verdiept. Misschien is de tijd ervoor gekomen om dit eens te doen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Standby duur GSM

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JDaniel schreef:Uw suggestie om bv. naar een juridisch loket te stappen, gaat mij op dit ogenblijk een beetje ver.
Dat vermoedde ik eigenlijk ook wel toen ik het schreef, maar ik dacht laat ik het er wel maar even bijzetten.

Een product dat bepaalde verwachtingen schept, zou dat eigenlijk in grove lijnen ook moeten waarmaken. Ikzelf heb wel eens een nieuwe mobiele telefoon gekocht als de batterij echt begint na te laten. Voor mij is een mobiele telefoon eigenlijk totaal onbelangrijk en verslijt ik mijn schoenen veel sneller. In een winkel kunnen ze je inderdaad aan staan kijken alsof ze water zien branden als je geen smartphone en het nieuwste van het nieuwste hoeft.

In dat opzicht kan ik best begrijpen dat u het vreemd vindt dat een nieuwe mobiele telefoon nauwelijks beter presteert qua accuduur dan een toestel van 6 jaar oud. Daarbij neem ik even aan dat de accu net zo oud is. Als er net een nieuwe accu in had gezeten, vind ik dat wel wat anders liggen. Dat de standby tijd niet gehaald wordt die de fabrikant opgeeft, ja dat weet ik donders goed. Maar mijn ervaring met mobiele telefoons is wel dat de standby duur gedurende de jaren van het gebruik van een telefoon (accu) aardig afneemt, dus zou ik van een nieuwe ook beter verwachten. Maarja lastig is dan te bepalen "wat en hoeveel is beter ?"

Gesloten