LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tele2 ontkent het recht op afkopen abonnement

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
jeroen_76

Tele2 ontkent het recht op afkopen abonnement

Ongelezen bericht door jeroen_76 »

Hoi,

Mijn situatie is de volgende: ik heb ivm een zakelijk abonnement mijn prive nummer 'geparkeerd' bij de goedkoopste sim only aanbieder die ik kon vinden (Tele2 a 3 euro p/m). Mijn werkgever hanteert nu een BYOD policy; dit betekent dat ik mijn eigen nummer in de pool mag inbrengen. Ik wil dus mijn prive nummer nu weer terug (nog 2.5 maanden te gaan) en wil daarom mijn abonnement afkopen (ik vind het geen probleem om voor de resterende maanden te betalen).

Volgens Artikel 3 lid 4 (laatste zin) van de Algemene Voorwaarden Mobiele Telefonie van Tele2 Nederland b.v. heb ik het recht om mijn abonnement af te kopen. Daarnaast lees ik op de site van http://www.consuwijzer.nl/thema/abonnem ... verlenging het volgende:
Wilt u uw telecomabonnement voor het afgesproken einde opzeggen? Dan kan dat. Maar de telecomaanbieder kan dan bijvoorbeeld de resterende maandbedragen in rekening brengen. Hiervoor gelden geen vastgestelde bedragen. Ontstaat er een geschil over de hoogte van het bedrag? Dan kunt u De Geschillencommissie of de rechter vragen om hierover een uitspraak te doen.
Tele2 ontkent echter dat ik mijn abonnement zou kunnen afkopen. Ik heb hierover meermalen contact gehad met de klantenservice en er een forum topic voor geopend:

https://forum.tele2.nl/abonnementen-180 ... post181446

Ook hier wordt weer Tele2's standpunt herhaald: het kan niet.

Hoe nu verder?

Mvg,
Jeroen

langste adem

Re: Tele2 ontkent het recht op afkopen abonnement

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben een absolute noob op het gebied van mobiele telefonie, maar ik lees in Artikel 3 lid 4 van de algemene voorwaarden van Tele2 (de "vanaf 12 feb 2014 versie") niets over de mogelijkheid van afkopen. Er staat dat je het abonnement aangaat voor een minimale duur (bijvoorbeeld 12 of 24 maanden) . Na die tijd kun je het abonnement opzeggen (1 maand opzegtermijn).

Maar ik zie niet in waarom je niet zou kunnen opzeggen, als je aangeeft dat je de resterende maanden van het abonnement gewoon wilt betalen.
Het zal er wel mee te maken hebben dat het te weinig oplevert voor Tele 2 : van die 3 euro per maand pakken ze echt geen winst, die zal eerder komen uit de duurdere belminuten bij dat abonnement. Maar daar heb jij in feite niets mee te maken : je bent immers niet verplicht om ook daadwerkelijk te bellen.
En wat je feitelijk wil (denk ik) is je nummerbehoud.

Het lijkt me dat de informatie van de Consuwijzer wel juist is. Ik kan me ook nog wel voorstellen dat je wat administratiekosten zou moeten betalen aan Tele 2 voor handelingen die zij eventueel moeten doen bij de voortijdige opzegging.
Maar het lijkt me niet redelijk om jouw nog 2,5 maand te laten wachten tot je je eigen nummer weer kunt meenemen. Ik zou ook geen genoegen nemen met het antwoord van Tele 2 dat het gewoon niet kan.

Misschien reageert er op dit forum nog iemand van Tele 2 met een betere reactie ??

jeroen_76

Hoi langste adem,

Bedankt voor je reactie. Het gaat om het laatste stukje:
tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, onverlet jouw nakoming van de
(betalings) verplichtingen
Daar staat hetzelfde als bij consuwijzer... Ik wil anders overeenkomen en ben bereid om de resterende termijnen te voldoen. Ze kunnen in de algemene voorwaarden neerzetten wat ze willen maar de nederlandse wet is altijd bindend volgens mij.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is niet wettelijk geregeld. En wettelijk gezien bestaat er zo iets als regelend en dwingend recht. In het eerste geval is de wet van toepassing tenzij er iets ander is afgesproken. In het laatste geval mag er niet van de wet worden afgeweken.

Op grond van de overeenkomst heeft Tele2 een verplichting om een bepaalde prestatie te leveren en jij om een bepaald bedrag per maand te betalen. Het staat jou natuurlijk vrij om geen gebruik meer te maken van de diensten. Een redelijk belang heeft Tele2 niet bij het vasthouden van het nummer mijn inziens niet. En ik vindt dat ze dit moet loslaten op grond van de redelijkeheid en billijkheid. Maar een rechter kan zo anders oordelen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Dit is niet wettelijk geregeld. En wettelijk gezien bestaat er zo iets als regelend en dwingend recht. In het eerste geval is de wet van toepassing tenzij er iets ander is afgesproken. In het laatste geval mag er niet van de wet worden afgeweken.

Op grond van de overeenkomst heeft Tele2 een verplichting om een bepaalde prestatie te leveren en jij om een bepaald bedrag per maand te betalen. Het staat jou natuurlijk vrij om geen gebruik meer te maken van de diensten. Een redelijk belang heeft Tele2 niet bij het vasthouden van het nummer mijn inziens niet. En ik vindt dat ze dit moet loslaten op grond van de redelijkeheid en billijkheid. Maar een rechter kan zo anders oordelen.
Volgens mij staat hierover iets in de telecomwet / besluit nummer portabiliteit. Een provider moet meewerken aan nummer portabiliteit maar mag daarvoor redelijke kosten vragen. Redelijk zijn (in dit geval) de resterende abonnementskosten plus een kleine administratieve vergoeding (€ 10).

alfatrion

Ja, je hebt gelijk. Artikel twee en drie van het besluit zijn hier relevant. In artikel zeven is geregeld dat de vergoeding maximaal 10 euro mag bedragen. Dit bedrag kan inmiddels wel zijn verhoogt aan de hand van de consumentenprijsindex. Dit besluit is (uiteraard) van dwingend recht. De resterende termijn zijn niet direct opeisbaar.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0009994/g ... 24-04-2014

langste adem

wat wordt er eigenlijk bedoeld met "De resterende termijn zijn niet direct opeisbaar" ?
Tele 2 moet gewoon medewerking verlenen, uiteraard tegen de resterende abonnementskosten , en dat tientje administratiekosten.
Maar dan is het niet meer dan logisch dat dat totaalbedrag gewoon in 1x wordt gefactureerd door Tele 2 bij opzegging, en niet verspreid over de resterende periode van het abonnement?

encore

Ongelezen bericht door encore »

Jullie denken veel te moeilijk.
Dat nummer van Tele2 laten porteren naar een ander nieuw abo ( en ook een andere provider, liefst via een Overstapservice ) ) en dan blijft het lopende Tele2 abo nummerloos achter. Dan maakt het systeem heel eenvoudig een factuur van de resterende maanden en klaar ben je. En ook geen tientje NP-kosten, want da's toch al gel*l. Alles automatisch laten gaan, komt het vanzelf goed. Via een Klantenservice aangeven dat je wil afkopen kan niet, bij geen enkele goedkope aanbieder. Bovendien kun je bij afkopen ook je nummer niet direct laten porteren. Het gaat dan in een tijdelijke quarantaine totdat de administratieve rompslomp volledig doorlopen is.

Kortom > nieuw abo, NP aanvragen van je oude nummer en opzeggen via de Overstapservice. Komt het helemaal goed. Wel alle bevestigingen ed in de gaatjes houden.

jeroen_76

Nou, dat is wat ik initieel probeerde... maar het verzoek tot porteren werd door tele2 afgewezen omdat het contract nog niet is verlopen...

kaaskop 43

Ongelezen bericht door kaaskop 43 »

Als Tele2 niet meewerkt met de portatie houdt het op, al ga je op je kop staan.
Aan de andere kant, van die 3 euro zal het niet komen, ze verdienen aan je belgedrag bij dit sim-only abbonement dus is het logisch dat ze je niet eerder willen laten porteren.
Ik denk dat je beter je tijd uit kunt zitten en dan laten porteren, al is het kinderachtig gedrag van Tele2.
Goedkoop is duurkoop in dit geval, laat dat een wijze les zijn.

langste adem

Als Tele2 niet meewerkt met de portatie , houdt het helemaal niet op, al vertraagt dat de boel wel onnodig.
Het beste is dan om een klacht neer te leggen bij de Consuwijzer of de geschillencommissie. Het is dan overigens zeer de vraag of die dan snel met een uitspraak komen. Maar het wordt dan een principekwestie.

En ik begrijp dat je niet zit te wachten op een hoop administratieve rompslomp. Tele2 waarschijnlijk ook niet.
Vandaar dat ik nog steeds hoop dat er iemand van Tele 2 hier alsnog reageert met de mededeling dat het voor je wordt opgelost.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

langste adem schreef:Als Tele2 niet meewerkt met de portatie , houdt het helemaal niet op, al vertraagt dat de boel wel onnodig.
Het beste is dan om een klacht neer te leggen bij de Consuwijzer of de geschillencommissie. Het is dan overigens zeer de vraag of die dan snel met een uitspraak komen. Maar het wordt dan een principekwestie.

En ik begrijp dat je niet zit te wachten op een hoop administratieve rompslomp. Tele2 waarschijnlijk ook niet.
Vandaar dat ik nog steeds hoop dat er iemand van Tele 2 hier alsnog reageert met de mededeling dat het voor je wordt opgelost.
Tele2 lost veel zaken op, uiteraard kun je elk abo afkopen, kost alleen geld.
Tele2 zit regelmatig op dit forum te grasduinen, wie weet :lol:

encore

Ongelezen bericht door encore »

jeroen_76 schreef:Nou, dat is wat ik initieel probeerde... maar het verzoek tot porteren werd door tele2 afgewezen omdat het contract nog niet is verlopen...
Dat kan niet. Bij een NP klikt de nieuwe provider op een paar pagina's zodat er bij de latende partij een code wordt aangemaakt. Die code kan de NP zelf NOOIT tegenhouden. Je lopende contract wordt wel per eerstmogelijke datum beëindigd en kan zelfs per direct worden geïnd. Stiekem toch afkopen dus.
Ik denk dat je het aan Tele2 hebt gevraagd. En dan krijg je altijd van dat soort vreemde antwoorden.

Echt, en ik begrijp ook wel dat je me niet vertrouwd hoor, maar het NP systeem is zo gemaakt dat er niks te weigeren valt voor de latende provider.

alfatrion

langste adem schreef:wat wordt er eigenlijk bedoeld met "De resterende termijn zijn niet direct opeisbaar" ?
Dat de provider geen recht heeft om de resterende bedragen in een keer te krijgen, maar daarop gewoon moet wachten.
langste adem schreef:Maar dan is het niet meer dan logisch dat dat totaalbedrag gewoon in 1x wordt gefactureerd door Tele 2 bij opzegging, en niet verspreid over de resterende periode van het abonnement?
Nee. Er is een overeenkomst gesloten op grond waarvan de klant iedere maand een bepaald bedrag moet betalen. In ruil daarvoor moet de wederpartij een bepaalde tegenprestatie leveren. Opzegging is niet meer dan een uiting van de klant waarmee hij aangeeft na de afgesproken periode geen klant meer wil zijn. Deze uiting geeft de provider nu geen recht op het volledige bedrag. De provider heeft hier geen rechtens te beschermen belang bij. Daar staat tegenover dat de klant wel belang heeft om het hele bedrag niet in een keer te hoeven ophoesten.

kaaskop 43

Ongelezen bericht door kaaskop 43 »

Maar de vraag blijft, heeft Tele2 het recht om voortijdige portatie te dwarsbomen??
Het lijkt erop dat ze dit wapen tegen ts gebruiken.
Die paar euro voor de resterende maanden lijken hier van ondergeschikt belang, ts wil ze zo betalen als ik het goed begrijp.
Volgens mij staat er in de av van Tele2 dat ts gewoon het recht tot afkoop heeft, ik begrijp dan ook dit moeilijke gedoe van Tele2 niet...

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

kaaskop 43 schreef:Maar de vraag blijft, heeft Tele2 het recht om voortijdige portatie te dwarsbomen??
Die paar euro voor de resterende maanden lijken hier van ondergeschikt belang, ts wil ze zo betalen als ik het goed begrijp.
Volgens mij staat er in de av van Tele2 dat ts gewoon het recht tot afkoop heeft, ik begrijp dan ook dit moeilijke gedoe van Tele2 niet...
Ik heb geen inzage in de AV en het contract van Ts met de provider, sommigen van jullie klaarblijkelijk wel :mrgreen:

alfatrion

kaaskop 43 schreef:Maar de vraag blijft, heeft Tele2 het recht om voortijdige portatie te dwarsbomen??
Nee, daar heeft Tele2 geen redelijk belang bij.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
Nee, daar heeft Tele2 geen redelijk belang bij.
voortijdige portatie betekent voortijdig einde contract. Dat was nu net waarvan jullie gezegd hadden dat dat niet de bedoeling was. Gewoon overeenkomst uitzitten.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nee krachtens de telecom wet en het besluit nummer portabiliteit is Tele2 verplicht mee te werken aan het overdragen van het nummer naar een andere provider. Doet zij dat niet dat kunt u een klacht indienen bij de Authoriteit Consument en Markt

alfatrion

Een kort geding aanspannen zal meer direct resultaat hebben.

Gesloten