Sinds september 2017 heb ik een contract afgesloten bij Tele2 met een Iphone7 abonnement.
Direct al was het toestel niet helemaal goed, defect geluid en scherm reageerde niet goed.
Door vakantie dit gemeld op de 15e dag na ontvangst van het toestel. Na contact met Tele2, moest ik toestel opsturen ter reparatie naar Dynafix, hun reperatieservice. Had ik het een dag eerder gemeld had het toestel nog geruild mogen worden. Toestel heb ik inmiddels drie keer opgestuurd naar Dynafix waarbij zij aangeven het probleem niet te constateren. Dus voor het gemak had ik Tele2 filmpjes (gefilmd met een ander toestel) van het probleem wat er dus wel degelijk was doorgestuurd, na een week wist niemand waar mijn toestel was. Uiteindelijk bleek dat Dynafix had aangegeven dat het toestel door hun niet te repareren was en deze naar Apple is verzonden. Trouwens had Dynafix het toestel nog verder kapot gemaakt doordat de homebutton/fingerprint ineens ook niet meer werkte. En ja wel, ik kreeg een ander toestel. Ik vroeg nog, een nieuw toestel of een andere? Ik vind het niet terecht dat ik een 2e hands/refurbished/service toestel zou krijgen terwijl ik wel moet betalen voor een nieuw toestel. Nee verzekerde Tele2 mij op schrift, ik kreeg echt een nieuw toestel. Deze blijkt na een dag ook echt geen goed toestel te zijn, batterij in not time leeg, raakt oververhit en valt automatisch uit. Vandaag contact met Apple, a.d.h.v. imei nummer blijkt het inderdaad te gaan om een service/refurbished toestel, ze hebben met mij allerlei tests gedaan, ik moest de laatste update downloaden, maar als het nog zo bleef toestel niet meer gebruiken, zou onverantwoord zijn. Nou ja, je brand bijna je vingers, dus veel keus is er niet. Terug naar Tele2, ze doen er niets mee, of ik probleem al had gemeld bij Dynafix. Ik moest daar maar weer naar opsturen voor reparatie. Nou dat ga ik dus niet doen. Ik eis een nieuw toestel zonder problemen, en die ga ik dan ook zonder problemen betalen, maar ik sta toch in mijn recht dat ik niet akkoord ga met een service toestel met gebreken en daar dan de volle mep voor moet betalen. Tele2 geeft net als laatst aan dat ze deze maand (het is de 1e van de maand) gaan reageren. Ik ga toch geen maand meer wachten. Wat zijn nou precies mijn rechten als consument? Heb tot op heden altijd netjes betaald, maar mijn geduld is echt op.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tele2 verstuurt refurbished toestel als nieuw exemplaar
Tele2 verstuurt refurbished toestel als nieuw exemplaar
Laatst gewijzigd door Radar op 02 mar 2018 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Reden: Titel door Moderatie aangepast
-
Re: Tele2 verstuurt refurbished toestel als nieuw exemplaar
Geen u heeft geen recht op een nieuw toestel, u heeft recht op een werkend toestel. Als het vervagende toestel defect is dient u de Tele2 in staat te stellen om dit te herstellen, als het hierna nog steeds problemen heeft veranderd de situatie natuurlijk. Niet meewerken en niet betalen is niet slim om te doen, dit veranderd de situatie niet in je voordeel.Diana19 schreef:Sinds september 2017 heb ik een contract afgesloten bij Tele2 met een Iphone7 abonnement.
Direct al was het toestel niet helemaal goed, defect geluid en scherm reageerde niet goed.
Door vakantie dit gemeld op de 15e dag na ontvangst van het toestel. Na contact met Tele2, moest ik toestel opsturen ter reparatie naar Dynafix, hun reperatieservice. Had ik het een dag eerder gemeld had het toestel nog geruild mogen worden. Toestel heb ik inmiddels drie keer opgestuurd naar Dynafix waarbij zij aangeven het probleem niet te constateren. Dus voor het gemak had ik Tele2 filmpjes (gefilmd met een ander toestel) van het probleem wat er dus wel degelijk was doorgestuurd, na een week wist niemand waar mijn toestel was. Uiteindelijk bleek dat Dynafix had aangegeven dat het toestel door hun niet te repareren was en deze naar Apple is verzonden. Trouwens had Dynafix het toestel nog verder kapot gemaakt doordat de homebutton/fingerprint ineens ook niet meer werkte. En ja wel, ik kreeg een ander toestel. Ik vroeg nog, een nieuw toestel of een andere? Ik vind het niet terecht dat ik een 2e hands/refurbished/service toestel zou krijgen terwijl ik wel moet betalen voor een nieuw toestel. Nee verzekerde Tele2 mij op schrift, ik kreeg echt een nieuw toestel. Deze blijkt na een dag ook echt geen goed toestel te zijn, batterij in not time leeg, raakt oververhit en valt automatisch uit. Vandaag contact met Apple, a.d.h.v. imei nummer blijkt het inderdaad te gaan om een service/refurbished toestel, ze hebben met mij allerlei tests gedaan, ik moest de laatste update downloaden, maar als het nog zo bleef toestel niet meer gebruiken, zou onverantwoord zijn. Nou ja, je brand bijna je vingers, dus veel keus is er niet. Terug naar Tele2, ze doen er niets mee, of ik probleem al had gemeld bij Dynafix. Ik moest daar maar weer naar opsturen voor reparatie. Nou dat ga ik dus niet doen. Ik eis een nieuw toestel zonder problemen, en die ga ik dan ook zonder problemen betalen, maar ik sta toch in mijn recht dat ik niet akkoord ga met een service toestel met gebreken en daar dan de volle mep voor moet betalen. Tele2 geeft net als laatst aan dat ze deze maand (het is de 1e van de maand) gaan reageren. Ik ga toch geen maand meer wachten. Wat zijn nou precies mijn rechten als consument? Heb tot op heden altijd netjes betaald, maar mijn geduld is echt op.
Heb je daar een bron bij?sylvesterb schreef:Geen u heeft geen recht op een nieuw toestel, u heeft recht op een werkend toestel. Als het vervagende toestel defect is dient u de Tele2 in staat te stellen om dit te herstellen, als het hierna nog steeds problemen heeft veranderd de situatie natuurlijk. Niet meewerken en niet betalen is niet slim om te doen, dit veranderd de situatie niet in je voordeel.
1. De consument heeft (in beginsel) een vrije keuze uit herstel of vervanging. De consument is dus niet verplicht om eerst het toestel te laten herstellen.
2. Bij vervanging heeft de consument recht op een nieuw toestel, als deze een nieuwe toestel heeft gekocht.
3. De consument heeft ook een opschortingsrecht, waarbij ik aanneem dat TS de telefoon moet afbetalen. Daarnaast zijn er andere opschorting mogelijk, maar daarvoor kan wel verzuim (dus ingebrekestelling) vereist zijn.
Mijn bronnen:
Titel 6.7 BW
Artikel 6:262 BW
Artikel 7:21 BW
"Apple moet een klant een nieuw product leveren en geen exemplaar met mogelijk gebruikte onderdelen ter vervanging van een kapot product."
"9. Artikel 7:21 BW bepaalt dat de koper herstel of vervanging van de verkoper kan eisen als de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst beantwoord. Het is dus in beginsel aan de koper te kiezen of zij herstel of vervanging van de zaak wenst, (...)."
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2519
"Consumentenrecht, non-conformiteit. Iphone van € 799,00 die na acht maanden niet meer op wil starten is non-conform. Richtlijnconforme uitleg van artikel 7:21 BW brengt dan met zich mee dat Apple een nieuw toestel aan koper moet verschaffen, zij kan niet met een refurbished toestel volstaan."
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2016:4197
"Non-conformiteit motorboot. Op grond van artikel 7:21 BW mocht gedaagde herstel van de gebreken eisen en – in afwachting van dat herstel – mocht zij tevens de betaling van het restant opschorten."
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 012:BW6479
Gevaarlijk, onjuiste adviezen geven...sylvesterb schreef:Geen u heeft geen recht op een nieuw toestel, u heeft recht op een werkend toestel.
Om te beginnen dient u in het contract te kijken wat hier staat over het toestel. Heeft u het gekocht of in bruikleen. Als u het gekocht heeft gelden er andere regels dan als u het in bruikleen heeft. Als u een gekocht toestel heeft, kunt u het best op de site van "Consuwijzer.nl" kijken wat uw recht (en plichten) zijn.
U heeft meer dan voldoende gedaan om uw nieuw aangeschafte toestel werkend te krijgen. Drie keer opgestuurd naar Dynafix op aanraden van uw verkoper Tele-2. Pas toen u de 3e keer met filmpjes aantoonde dat er wel degelijk een storing in het toestel zat merkten die prutsers bij Dynafix de storing pas op. Intussen was uw toestel door die prutsers nog meer kapot gemaakt. Ten einde raad hebben zij uw toestel naar Apple gestuurd.
De verantwoordelijke voor dit geheel, uw verkoper Tele2 trekt, nu ze een gerenoveerd toestel aan u hebben toegestuurd i.p.v. een nieuw werkend toestel, hun handen er vanaf. Maar daar komen ze niet mee weg. Tele-2 is uw verkoper en blijft eindverantwoordelijk.
Maar Tele-2 is duidelijk onwillig. U kunt aantonen voldoende gedaan te hebben om tot een goede oplossing te komen. Rest u een klacht bij de Geschillencommissie Telecom tegen Tele-2 in te dienen. Een hele juridische strijd hoeft u dan niet te doorlopen. Uw inleggeld van € 50,00 ontvangt u, als u in het gelijk wordt gesteld, gewoon terug.
De verantwoordelijke voor dit geheel, uw verkoper Tele2 trekt, nu ze een gerenoveerd toestel aan u hebben toegestuurd i.p.v. een nieuw werkend toestel, hun handen er vanaf. Maar daar komen ze niet mee weg. Tele-2 is uw verkoper en blijft eindverantwoordelijk.
Maar Tele-2 is duidelijk onwillig. U kunt aantonen voldoende gedaan te hebben om tot een goede oplossing te komen. Rest u een klacht bij de Geschillencommissie Telecom tegen Tele-2 in te dienen. Een hele juridische strijd hoeft u dan niet te doorlopen. Uw inleggeld van € 50,00 ontvangt u, als u in het gelijk wordt gesteld, gewoon terug.