LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 sep 2015 13:49
Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Mijn vader is sinds september 2012 trouwe klant bij T-Mobile, maar ontvangt sinds afgelopen maand (augustus 2015) ongevraagd onbekende SMS’jes (zie vermelding “6030-Telefuture-300” op factuur 901251044573). Niet één, maar minstens 4 SMS’jes per dag. En dat 1x in de week. Omdat hij de afzender niet kende, en zich niet graag ongevraagd inlaat met – naar het lijkt – marketing SMS’jes, heeft hij de berichten keer op keer direct verwijderd.
Op 15 september jl. werd het totaalbedrag van het gebruik van augustus 2015 geïncasseerd van zijn rekening. En deze keer was de incasso ruim € 50 hoger dan gebruikelijk!
Na inzage in de factuurspecificatie bleek dat de onschuldig ogende SMS’jes van hierboven in rekening zijn gebracht: 17 SMS’jes à € 2,48 exclusief BTW, oftewel € 51,01 inclusief BTW. Veel geld voor nutteloze SMS’jes die ongelezen verwijderd werden.
Mijn vader heeft vandaag telefonisch contact met T-Mobile gezocht voor opheldering van deze kosten, maar werd door de helpdesk afgewimpeld. Hij zou zijn klacht op http://www.payinfo.nl moeten melden, waarna zij uitspraak zouden doen of de betreffende kosten gerechtvaardigd in rekening zijn gebracht of niet. Nou, daar heb ik dus heel weinig vertrouwen in, aangezien de (gratis?) SMS-diensten die deze Stichting onder de buttons "Inzien & Opzeggen" de "(de)Blokkeren" al niet werken.
Mijn vader is niet bekend met Telefuture en heeft zich ook niet bij dit bedrijf aangemeld voor betaalde SMS-diensten. Zoals uit zijn gebruikhistorie bij T-Mobile valt af te leiden, heeft hij zich nooit geïnteresseerd voor dergelijke betaaldiensten.
Vast staat dat hij nooit schriftelijk dan wel mondeling toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van de aan deze dienst verbonden SMS’jes. Bovendien heeft hij nadat zijn nummer bij Telefuture aangemeld werd, nooit een verificatiebericht ontvangen om zijn nummer te bevestigen (double opt-in). Dit maakt het zeer aannemelijk dat zijn telefoonnummer door iemand anders dan hijzelf is opgegeven bij een dienst van Telefuture. Dit valt onder de noemer fraude.
Om bovengenoemde reden claimt mijn vader alle in rekening gebrachte kosten voor de Telefuture diensten terug van T-Mobile, die deze kosten immers gefactureerd heeft. Deze kosten tot heden bedragen € 42,16 (factuur 901251044573) + € 9,92 (huidige periode/ nog niet gefactureerd) = € 52,08 exclusief BTW.
Inmiddels heeft mijn vader zich weten af te melden voor deze SMS-dienst, erop rekende dat de kosten niet verder zullen oplopen.
Dan tot slot nog even dit. Dat bedrijven als Telefuture opgericht worden, lijkt me niet of moeilijk te voorkomen. Maar dat een gerespecteerd merk als T-Mobile een dergelijk bedrijf een platform biedt, en daarmee haar eigen (tevreden) klanten door middel van de kosten van dergelijke SMS’jes te factureren, tegen zich in het harnas jaagt, lijkt mij ernstig reden voor T-Mobile om af te wegen voor welke partijen zij factureringsdiensten verlenen en voor welke niet.
Op internet (zie bijvoorbeeld http://www.klacht.nl/telefuture) regent het vrijwel dagelijks klachten over dit bedrijf, dus deze klacht staat niet op zichzelf. Het is zeer aannemelijk dat meer consumenten zich groen en geel ergeren aan deze dienstverlening, maar dit niet online tot uiting brengen. In mijn optiek is Telefuture een zeer discutabel bedrijf, dat veel consumenten ongevraagd laat betalen voor haar – naar mijn mening – nutteloze diensten. Veel consumenten zullen zich niet bewust zijn dat voor het ontvangen van SMS’jes kosten in rekening gebracht zullen worden, alwaar zij bij de maandfacturering pas achter zullen komen. In het meest ongunstige geval is de consument al tenminste vier weken verder en zijn de kosten dan al erg opgelopen.
Het zou mooi zijn als een programma als Tros Radar mee kan helpen een bedrijf als Telefuture op te doeken.
Op 15 september jl. werd het totaalbedrag van het gebruik van augustus 2015 geïncasseerd van zijn rekening. En deze keer was de incasso ruim € 50 hoger dan gebruikelijk!
Na inzage in de factuurspecificatie bleek dat de onschuldig ogende SMS’jes van hierboven in rekening zijn gebracht: 17 SMS’jes à € 2,48 exclusief BTW, oftewel € 51,01 inclusief BTW. Veel geld voor nutteloze SMS’jes die ongelezen verwijderd werden.
Mijn vader heeft vandaag telefonisch contact met T-Mobile gezocht voor opheldering van deze kosten, maar werd door de helpdesk afgewimpeld. Hij zou zijn klacht op http://www.payinfo.nl moeten melden, waarna zij uitspraak zouden doen of de betreffende kosten gerechtvaardigd in rekening zijn gebracht of niet. Nou, daar heb ik dus heel weinig vertrouwen in, aangezien de (gratis?) SMS-diensten die deze Stichting onder de buttons "Inzien & Opzeggen" de "(de)Blokkeren" al niet werken.
Mijn vader is niet bekend met Telefuture en heeft zich ook niet bij dit bedrijf aangemeld voor betaalde SMS-diensten. Zoals uit zijn gebruikhistorie bij T-Mobile valt af te leiden, heeft hij zich nooit geïnteresseerd voor dergelijke betaaldiensten.
Vast staat dat hij nooit schriftelijk dan wel mondeling toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van de aan deze dienst verbonden SMS’jes. Bovendien heeft hij nadat zijn nummer bij Telefuture aangemeld werd, nooit een verificatiebericht ontvangen om zijn nummer te bevestigen (double opt-in). Dit maakt het zeer aannemelijk dat zijn telefoonnummer door iemand anders dan hijzelf is opgegeven bij een dienst van Telefuture. Dit valt onder de noemer fraude.
Om bovengenoemde reden claimt mijn vader alle in rekening gebrachte kosten voor de Telefuture diensten terug van T-Mobile, die deze kosten immers gefactureerd heeft. Deze kosten tot heden bedragen € 42,16 (factuur 901251044573) + € 9,92 (huidige periode/ nog niet gefactureerd) = € 52,08 exclusief BTW.
Inmiddels heeft mijn vader zich weten af te melden voor deze SMS-dienst, erop rekende dat de kosten niet verder zullen oplopen.
Dan tot slot nog even dit. Dat bedrijven als Telefuture opgericht worden, lijkt me niet of moeilijk te voorkomen. Maar dat een gerespecteerd merk als T-Mobile een dergelijk bedrijf een platform biedt, en daarmee haar eigen (tevreden) klanten door middel van de kosten van dergelijke SMS’jes te factureren, tegen zich in het harnas jaagt, lijkt mij ernstig reden voor T-Mobile om af te wegen voor welke partijen zij factureringsdiensten verlenen en voor welke niet.
Op internet (zie bijvoorbeeld http://www.klacht.nl/telefuture) regent het vrijwel dagelijks klachten over dit bedrijf, dus deze klacht staat niet op zichzelf. Het is zeer aannemelijk dat meer consumenten zich groen en geel ergeren aan deze dienstverlening, maar dit niet online tot uiting brengen. In mijn optiek is Telefuture een zeer discutabel bedrijf, dat veel consumenten ongevraagd laat betalen voor haar – naar mijn mening – nutteloze diensten. Veel consumenten zullen zich niet bewust zijn dat voor het ontvangen van SMS’jes kosten in rekening gebracht zullen worden, alwaar zij bij de maandfacturering pas achter zullen komen. In het meest ongunstige geval is de consument al tenminste vier weken verder en zijn de kosten dan al erg opgelopen.
Het zou mooi zijn als een programma als Tros Radar mee kan helpen een bedrijf als Telefuture op te doeken.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 sep 2015 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde beweringen verwijderd
Reden: Ongefundeerde beweringen verwijderd
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Tip: maak even een samenvatting van een paar regels. Dan is de kans op zinvolle reacties groter. Dit stuk gaat door niet veel mensen gelezen worden.
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Klaag schriftelijk bij T-mobile.
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Beste Mark, dank je wel voor het stuk wat jij geschreven hebt. Ook ik heb hiermee te maken. Het gaat bij mij om de dienst 6040 met de melding: DCB_ASSOCIATION (en nog wat cijfers en letters). Mag ik vragen hoe je vader er vanaf is gekomen? Want T-Mobile verwijst me ook door naar www.payinfo.nl en daar werkt helemaal niets.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Is er al iemand die weet hoe je hier van af komt?
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Ga naar payinfo.nl en kies voor inzien/opzeggen
Vul je telefoonnummer in en druk op verzenden
Je krijgt nu een sms met een code
Vul deze in op de site en ga door
Je ziet nu een pagina opgedeeld in 2 delen
Het linker deel is voor mobiele content diensten en is nu niet van toepassing
In het rechter gedeelte kun je nu zoeken op de shortcode van de sms-dienst (zoals 6090)
Je krijgt dan een lijst met alle diensten die achter dit nummer werken
Ook zie je een rode knop om alle diensten achter dit nummer te stoppen
Klik hierop
Klaar, je hebt de dienst opgezegd.
Payinfo is van de Stichting Gedragscode Mobiele Diensten. Zij doen geen onderzoek naar de kosten. Dit moet je altijd door je telecomprovider laten uitzoeken.
Log ook nog even in op je My T-Mobile om een blokkade hiervoor te plaatsen en vul een onderzoeksformulier hiervoor in. Deze vindt je wel op hun website. T-Mobile gaat dan voor je kijken of de kosten daadwerkelijk onterecht zijn.
Vul je telefoonnummer in en druk op verzenden
Je krijgt nu een sms met een code
Vul deze in op de site en ga door
Je ziet nu een pagina opgedeeld in 2 delen
Het linker deel is voor mobiele content diensten en is nu niet van toepassing
In het rechter gedeelte kun je nu zoeken op de shortcode van de sms-dienst (zoals 6090)
Je krijgt dan een lijst met alle diensten die achter dit nummer werken
Ook zie je een rode knop om alle diensten achter dit nummer te stoppen
Klik hierop
Klaar, je hebt de dienst opgezegd.
Payinfo is van de Stichting Gedragscode Mobiele Diensten. Zij doen geen onderzoek naar de kosten. Dit moet je altijd door je telecomprovider laten uitzoeken.
Log ook nog even in op je My T-Mobile om een blokkade hiervoor te plaatsen en vul een onderzoeksformulier hiervoor in. Deze vindt je wel op hun website. T-Mobile gaat dan voor je kijken of de kosten daadwerkelijk onterecht zijn.
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Verder blijf ik het wonderlijk vinden dat derden zomaar geld op je telefoonrekening kunnen drukken en dat de provider het ook zomaar, zonder confirmatie, ook incasseert. Ik kan me echt niet herinneren dat ik ze daar nadrukkelijk toestemming voor heb gegeven.
-
- verified
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02 feb 2016 13:04
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Telefuture verwerkt sms-berichten. Om een sms te versturen is er een bepaalde techniek nodig en Telefuture levert deze techniek. Wij zorgen ervoor dat bedrijven zoals radiostations, tv zenders, de overheid, banken, en aanbieder van digitale diensten SMS berichten kunnen versturen naar consumenten. Om een SMS van A naar B te krijgen heb je een gateway nodig en dat is precies wat Telefuture is. Ontvangt u berichten van één van onze klanten en heeft u hierover een klacht, bel dan met 0900-4004343 of mail met helpdeskklacht@telefuture.nl. Bent u lid geworden van een abonnementsdienst dan heeft u “OK” ingezonden naar een zogenaamde shortcode (4-cijferig-nummer). Sms het woord “STOP” naar de 4-cijferige code die bovenaan de ontvangen SMS berichten staat om weer af te melden. Indien u uw GSM nummer wilt blokkeren voor alle Premium SMS diensten in Nederland, kunt u dit doen via www.smsdienstenfilter.nl. Op deze website wordt stap voor stap uitgelegd hoe u dit aan kunt pakken.
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
SMS versturen gaat gewoon via het mobiele netwerk. Is GEEN extra techniek voor nodig. Sterker nog: het was in 1998 de reden voor providers om centen per SMS te berekenen omdat het PURE winst was. Er was geen investering voor nodig. Voor die datum knalde ik idd met een KPN-koelkast al jaren SMSjes over het Libertel- netwerk. Gratis.
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Ziet het zo, het gsm netwerk is de snelweg, met diverse auto's, (data, sms, voice) en zo nog wat dingen, oa de techniek voor NL-alert. Dit bedrijf levert een bepaald type auto voor bedrijven.igen schreef:SMS versturen gaat gewoon via het mobiele netwerk. Is GEEN extra techniek voor nodig. Sterker nog: het was in 1998 de reden voor providers om centen per SMS te berekenen omdat het PURE winst was. Er was geen investering voor nodig. Voor die datum knalde ik idd met een KPN-koelkast al jaren SMSjes over het Libertel- netwerk. Gratis.
Om dit soort premium smsdiensten te runnen is het eea nodig aan backend, dat kan je zelf kopen, inrichten en in de lucht houden, of zoals ik het begrijp als dienst afnemen bij een bedrijf als telefuture.
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
En daar ligt een enorm probleem. Men hoort je Privacy te respecteren. Een derde partij zomaar toegang verschaffen tot de eindafrekening hoort dus niet. Voor je bankrekening hoor je een overduidelijk akkoord tot incasso af te geven. Waarom zou dat niet hoeven bij een telecomprovider?
Ook in mijn huishouden zijn er zaken voorgevallen waardoor het beltegoed "zomaar" weg was. Tijdens een reconstructie van wat er was gebeurd zie ik toch echt dat de voorwaarden pas na drie pagina's te voorschijn komen, in een taal waar zelfs ik, als ondernemer, niet zomaar uitkomt. Protest aantekenen heeft ook geen zin. De opt-out voor dit soort zaken zou eigenlijk een opt-in moeten zijn ter bescherming van minderjarigen die de voorwaarden toch niet lezen.
Ook in mijn huishouden zijn er zaken voorgevallen waardoor het beltegoed "zomaar" weg was. Tijdens een reconstructie van wat er was gebeurd zie ik toch echt dat de voorwaarden pas na drie pagina's te voorschijn komen, in een taal waar zelfs ik, als ondernemer, niet zomaar uitkomt. Protest aantekenen heeft ook geen zin. De opt-out voor dit soort zaken zou eigenlijk een opt-in moeten zijn ter bescherming van minderjarigen die de voorwaarden toch niet lezen.
-
- verified
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02 feb 2016 13:04
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Men respecteert je privacy. Premium SMS is een volledig anonieme betaalmethode en mede daardoor erg populair bij gebruikers van bijvoorbeeld pornowebsites. Het is verder een gemakkelijke betaalmethode voor het doen van kleine betalingen, zoals het opnieuw onder de aandacht brengen van je advertentie op Marktplaats. Of voor het doneren aan een goed doeligen schreef:En daar ligt een enorm probleem. Men hoort je Privacy te respecteren. Een derde partij zomaar toegang verschaffen tot de eindafrekening hoort dus niet. Voor je bankrekening hoor je een overduidelijk akkoord tot incasso af te geven. Waarom zou dat niet hoeven bij een telecomprovider?
Ook in mijn huishouden zijn er zaken voorgevallen waardoor het beltegoed "zomaar" weg was. Tijdens een reconstructie van wat er was gebeurd zie ik toch echt dat de voorwaarden pas na drie pagina's te voorschijn komen, in een taal waar zelfs ik, als ondernemer, niet zomaar uitkomt. Protest aantekenen heeft ook geen zin. De opt-out voor dit soort zaken zou eigenlijk een opt-in moeten zijn ter bescherming van minderjarigen die de voorwaarden toch niet lezen.

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Betaalde sms diensten gaan buiten de provider om, inmiddels mag ik hopen weet toch iedereen dat je via je provider of payinfo je een blokkade kunt instellen tegen ongewenste betaalde sms diensten.
Velen denken een hoofdprijs te winnen en activeren zelf die diensten.
Veel providers betalen je het geld terug als coulance
Velen denken een hoofdprijs te winnen en activeren zelf die diensten.
Veel providers betalen je het geld terug als coulance
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Nogmaals, iedereen begrijpt dat jongere gebruikers makkelijker te verleiden zijn voor in-game aankopen. SMS link via Instagram. En daag tegoed. Omdat er een stel slimmeriken weten hoe ze andermans beltegoed kunnen overhevelen naar een eigen rekening. En daarom is een opt-in beter dan een opt-out. Als het om echt geld gaat staan de criminelen in de rij. Maar de providers leggen graag de verantwoordelijkheid bij de gebruikers. En da's fout.
Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Onjuist geformuleerd: Bijna alle providers kennen een coulance regeling, zelf 2* mogen ervaren dat oa Vodafone ons het geld terug betaalde middels de abo kosten , de laatste keer heeft de provider na overleg met mij de blokkering ingesteld tegen betaalde sms diensten via payinfo.igen schreef:Nogmaals, iedereen begrijpt dat jongere gebruikers makkelijker te verleiden zijn voor in-game aankopen. SMS link via Instagram. En daag tegoed. Omdat er een stel slimmeriken weten hoe ze andermans beltegoed kunnen overhevelen naar een eigen rekening. En daarom is een opt-in beter dan een opt-out. Als het om echt geld gaat staan de criminelen in de rij. Maar de providers leggen graag de verantwoordelijkheid bij de gebruikers. En da's fout.
Om providers nu gelijk te stellen aan criminelen ???
Advies aan Pa :hou zoontje z,n schuld gedeeltelijk in van z,n zakgeld



Laatst gewijzigd door Har06 op 06 feb 2016 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.