LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] toestel al 2x 'gerepareerd'

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
henning.zorn
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2011 20:58

toestel al 2x 'gerepareerd'

Ongelezen bericht door henning.zorn »

Vanaf de eerste dag heeft mijn Samsung Galaxy S9000 een mankement. Regelmatig verliest het toestel de connectie met het internet. Pas na uit en weer inschakelen worden mijn emails opgepikt en kan ik weer internetten. Het toestel ik hiervoor al twee keer in reparatie geweest, maar heeft nog steeds exact hetzelfde mankement. Vandaag is het weer opgehaald voor reparatie. (dankzij mijn verzekering krijg ik een vervangend toestel, maar dat is elke keer een ander merk en type en elke keer mag ik weer uitvinden hoe het werkt....)
Ik heb een klacht ingediend bij t-mobile en om een nieuw toestel verzocht, omdat ik geen vertrouwen meer heb in nog een 'reparatie'. Dit verzoek kan door t-mobile echter niet worden gehonoreerd, ook na lang aandringen niet. Ik heb op een compromis aangestuurd, en wilde afspreken, dat ik een nieuw toestel krijg op het moment dat ook deze keer de reparatie geen uitkomst brengt. Ook daar 'kon' t-mobile niet op ingaan.
Ik hoop, van ganser harte, dat ik een volledig werkende telefoon terug krijg na reparatie, maar ik ben bang dat dit nog een vervolg krijgt...

met een vriendelijke groet

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: toestel al 2x 'gerepareerd'

Ongelezen bericht door sephora30 »

Je moet de winkelier 3x de kans geven om het op te lossen, daarna kun je eventueel de koop ontbinden.
Hoe het precies zit weet ik niet maar ongetwijfeld zijn er hier forummers die je er het fijne van kunnen vertellen.

Emmy75
Berichten: 6709
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: toestel al 2x 'gerepareerd'

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sephora30 schreef:Je moet de winkelier 3x de kans geven om het op te lossen, daarna kun je eventueel de koop ontbinden.
Hoe het precies zit weet ik niet maar ongetwijfeld zijn er hier forummers die je er het fijne van kunnen vertellen.
Ja daar staat me ook iets van bij, maar weet even niet waar het staat.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: toestel al 2x 'gerepareerd'

Ongelezen bericht door BBCS »

Emmy75 schreef:
sephora30 schreef:Je moet de winkelier 3x de kans geven om het op te lossen, daarna kun je eventueel de koop ontbinden.
Hoe het precies zit weet ik niet maar ongetwijfeld zijn er hier forummers die je er het fijne van kunnen vertellen.
Ja daar staat me ook iets van bij, maar weet even niet waar het staat.
Dat is voor de uitzondering een ongeschreven regel waaraan de fabrikanten, winkelieren en ook rechters aan houden.
Daarom vindt je die regel ook nergens in de wetgeving terug.

Emmy75
Berichten: 6709
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: toestel al 2x 'gerepareerd'

Ongelezen bericht door Emmy75 »

BBCS schreef:
Emmy75 schreef:
sephora30 schreef:Je moet de winkelier 3x de kans geven om het op te lossen, daarna kun je eventueel de koop ontbinden.
Hoe het precies zit weet ik niet maar ongetwijfeld zijn er hier forummers die je er het fijne van kunnen vertellen.
Ja daar staat me ook iets van bij, maar weet even niet waar het staat.
Dat is voor de uitzondering een ongeschreven regel waaraan de fabrikanten, winkelieren en ook rechters aan houden.
Daarom vindt je die regel ook nergens in de wetgeving terug.
Waarschijnlijk wordt dit opgehangen aan het feit dat de verkoper die een dergelijke reparatie moet uitvoeren dit moet doen zonder de koper al te veel onverlast te bezorgen en dat staat wel weer ergens in Boek 7.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: toestel al 2x 'gerepareerd'

Ongelezen bericht door BBCS »

Emmy75 schreef: Waarschijnlijk wordt dit opgehangen aan het feit dat de verkoper die een dergelijke reparatie moet uitvoeren dit moet doen zonder de koper al te veel onverlast te bezorgen en dat staat wel weer ergens in Boek 7.
In de wetboek staat zonder ernstige overlast.
Vind ik persoonlijk nogal verkeerd.
Liever zou ik het zien:
Waarbij de overlast tot het minimum wordt beperkt.

Ik kan voorbeelden geven waarbij het onmogelijk is om ernstige overlast te voorkomen.

angel1978
Berichten: 11641
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: toestel al 2x 'gerepareerd'

Ongelezen bericht door angel1978 »

In de wetboek staat zonder ernstige overlast.
Vind ik persoonlijk nogal verkeerd.
Liever zou ik het zien:
Waarbij de overlast tot het minimum wordt beperkt.

Ik kan voorbeelden geven waarbij het onmogelijk is om ernstige overlast te voorkomen.
Wat jij vindt van een wetboek hebben we al talloze malen mogen lezen.. Dat jij hier zelfs juridische consequenties aan verbindt ook ( aan je eigen mening ).
Allemaal niet relevant. De wetgever heeft het zo opgeschreven en met een reden.
Wat de winkelier hiervan vindt is jammer voor de winkelier.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: toestel al 2x 'gerepareerd'

Ongelezen bericht door aaten »

Henning: de wet geeft aan dat je de leverancier een redelijke termijn moet bieden voor herstel. De gedachte daarachter is dat ook een leverancier natuurlijk niet bewust een defect/niet goed werkend artikel levert.
Schrijf T-Mobile aan dat je het toestel nu voor de 3e keer ter reparatie aanbiedt en dat T-Mobile voor de reparatie 3 weken (redelijke termijn) heeft waarna het toestel correct moet functioneren. Geef aan dat als het toestel daarna weer niet goed functioneert je een nieuw goed werkend toestel vordert, mocht T-Mobile daar niet mee accoord gaan dat je dan op basis van wanprestatie de overeenkomst ontbind en graag verneemt waar zij hun product afgeleverd willen hebben.

Daarna is het afwachten of er iemand binnen de klantenservice wel de juiste acties onderneemt.
Laatst gewijzigd door aaten op 19 apr 2011 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6709
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: toestel al 2x 'gerepareerd'

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Waarbij de overlast tot het minimum wordt beperkt.
Indien het zo was opgenomen, kan dit ook een hele verkeerde uitwerking hebben voor de winkelier.

Stel het is voor winkelier 2x zo duur om reparatie aan te bieden bij partij X. Maar bij partij X is de reparatie wel 2x zo snel uitgevoerd. In dit geval is het voor de winkelier duurder om de overlast tot een minimum te beperken. Enzo zijn er tal van voorbeelden te verzinnen.

De wetgever zal terdege goed nagedacht hebben over de mogelijke consequenties van een formulering.

alfatrion
Berichten: 22612
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: toestel al 2x 'gerepareerd'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is zeker niet zo dat de winkelier drie keer de kans gegeven moet worden om het probleem op te lossen.

Uitleg
Artikel 7:22 BW regelt het recht op ontbinding en/of prijsvermindering. Voor ontbinding geld als eist dat aan het gebrek geen geringe betekenis mag kleven. Verder geld voor de koper pas deze rechten verwerft op het moment dat:
  • herstel en vervanging onmogelijk zijn of
  • herstel en vervanging niet gevergd kan worden van de verkoper, danwel
  • de verkoper tekort is geschoten in een verplichting in een van zijn verplichtingen uit artikel 7:21 lid 3 BW.
Artikel 7:21 BW regelt het recht op herstel en/of vervanging. Lid 3 daarvan geeft aan de verkoper de verplichting om, gelet op de omstandigheden, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper zijn verplichting om de eis van de koper tot herstel of vervanging na te komen.

Voorbeeld
In de zaak LJN: BA9978 stond een geschil tussen een koper en verkoper centraal waarbij de verkoper de koper een eettafel met zes stoelen had geleverd. Vrij snel na de aflevering heeft de koper zich beroept op het recht op herstel omdat de stoelen afdrukken hadden van het verpakkingsmateriaal die niet wegtrokken en de afwerking van de stoelen slordig waren afgewerkt.

Zes weken later heeft de koper zijn stoelen terug gekregen. Deze maal waren sporen van het eerdere hechtwerk duidelijk te zien en de stof had ook hier en daar witte plekjes in de stof. Verder waren de oude klachten niet volledig verholpen. De tweede maal heeft de koper er voor gekozen om gebruik te maken van zijn inmiddels verworven recht op prijsvermindering en de schade ingeschat. De verkoper was het hier niet mee eens kwam met een ander aanbod. Toen de koper dit niet aanvaarde meende de verkoper recht te hebben op het volledige bedrag minus wat hij geboden had. De koper betaalde slechts een deel vanwege zijn schade. Zo ontstond een geschil over € 813,40.

In hoger beroep heeft de koper gewonnen. De rechters vonden dat de verkoper de stellingen van de koper onvoldoende hadden betwist. De rechter oordeelde dat de verkoper niet binnen een redelijke termijn aan zijn verplichting tot herstel had beantwoord omdat dit vijf weken had geduurd.

Verder wezen de rechters er op dat de afhankelijk tussen de verkoper en zijn leverancier(s) voor de rekening en risico kwam van de verkoper. En dat art. 7:22 lid 1 BW de koper de keuze gaf tussen ontbinding of prijsvermindering en zonder nadere toelichting niet in te zien viel waarom de koper voor ontbinding had moeten kiezen.

Conclusie
De koper kreeg gelijk in dat hij met één herstel termijn van vijf weken recht had op prijsvermindering. Zijn schattingen werden als juist aangenomen, omdat de verkoper deze onvoldoende gemotiveerd had betwist. De koper had op een klein deel van zijn vordering ongelijk gekregen en moest daarover de wettelijke rente betalen. Maar de verkoper werd wel, als grotendeels in het ongelijk gestelde partij, veroordeeld in de proceskosten.

Gesloten