LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] U wordt belazerd bij aanschaf mobiel(opties)!!

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
PJ66

U wordt belazerd bij aanschaf mobiel(opties)!!

Ongelezen bericht door PJ66 »

Zo'n 1,5 jaar geleden kocht ik een Samsung SGH-C100. Het toestel zou uiterst compleet zijn met GPRS, Wappen, Ringtones downloaden, afijn u kent het wel uit de reclamespots. Eenmaal thuisgekomen kreeg ik een koude douche voorgeschoteld. GEEN GPRS, GEEN WAP FUNCTIE, GEEN RINGTONES downloaden. De winkelier wilde het toestel wel terug nemen maar dat hoefde voor mij niet. Het probleem zit bij KPN!! Deze ondersteund de genoemde functies niet bij Pre-paid!! Ik moest maar een abonnement nemen!! Of over stappen op I-mode!! Ja dank je de koekoek. Ik vind dit misleidende reclame en heb Radar/consumentenbond hier al tig keren over bericht maar kennelijk vindt men het item niet belangrijk genoeg. Let wel u wordt WEL belazerd als u niet op de hoogte bent, waarvan akte!! :evil:

Tosbaga

Re: U wordt belazerd bij aanschaf mobiel(opties)!!

Ongelezen bericht door Tosbaga »

misleiding door de verkoper niet door kpn.

De verkoper heeft het product aan u verkocht en is verplicht u goed te informeren, hij weet en behoord te weten dat kpn gprs wel of niet ondersteunt bij prepay...

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het toestel zou uiterst compleet zijn met GPRS, Wappen, Ringtones downloaden
Het toestel kan dat ook allemaal, dus geen misleiding wat betreft het toestel.
Alleen KPN maakt het voor pre-paid niet mogelijk.
De verkoper had dit uiteraard wel van te voren kunnen melden.
Maar om nu te zeggen dat het toestel het niet kan, klopt niet.

pj66

Ongelezen bericht door pj66 »

KPN heeft hier misschien geen schuld aan, maar zij kunnen maar willen het niet mogelijk maken. Zij willen liever dat je overstapt op een abonnement of I-mode. Bovendien is het wel ondersteund door Vodafone voor wat betreft het wappen. Ik denk ook dat het voor de verkoper erg lastig is met zoveel providers wat nu wel en niet ondertsteund wordt, met prepaid, abonnement en I-mode.

Het toestel is verder goed klopt. De reclamefolders zouden wel beter mogen vind ik. Alle mogelijkheden staan erop maar de beperkingen laten ze er bewust uit! Daar kom je thuis dan achter.

PJ

Tosbaga

Als het voor de verkoper moeilijk is om te bepalen welke provider en welk toestel wat ondersteunt, dan is het een slechte verkoper. Als verkoper is het zijn taak om hierover op de hoogte te zijn en de klant een product aan te bieden dat past bij zijn gebruik of eisen. De schuld ligt bij de verkoper niet bij de provider.

Er zijn ook prepay toestellen die imode ondersteunen, de reden dat wap niet meer wordt ondersteunt bij KPN is omdat er gewoonweg niet genoeg vraag naar is en de ontwikkelingen gericht zijn op imode en umts.

Gast

Ben het niet met je eens Tosbaga. Werk je soms zelf bij de KPN? KPN vindt het te duur heb ik van hun gehoord dat is de ware reden. En hoezo geen vraag naar. Wie wil er nou geen ringtones of wallpapers downloaden. Dat maakt echt geen verschil of je nu een abonnement hebt of een prepaid. Nee KPN blijft dwars liggen door dit niet te ondersteunen.

Over die verkoper oke, maar kijk eens in de reclamefolders van bijvoorbeeld V&D, Kijkshop etc... Alles zit erop maar zonder de juiste provider of verbinding heb je niks. Kijk als ik een auto koop en men geeft aan dat er electrische ramen in zitten moeten ze bij de aflevering niet zeggen dat het een optie is. Gewoon MISLEIDING dus!

PJ :evil:

Tosbaga

de filosofie achter prepaid is dat mensen weinig bellen en eigenlijk bereikbaar willen zijn. En de reden dat het zo duur is omdat er weinig vraag naar is, drom wordt het niet meer ondersteunt.

Het is natuurlijk net zo gemakkelijk om voor de koop van een prepaid toestel erachter te komen of kpn wap ondersteunt of als daar na, toch??

Waar het eigenlijk om gaat is, dat er weer een consument zich van te voren niet goed heeft laten inlichten. Ze heeft uit het grote aanbod aan toestellen wel kunnen uitzoeken welk toestel bij haar eisen past, maar heeft het na gelaten om erachter te komen of de provider die ze gekozen heeft de betreffende diensten ondersteunt. Dat is niet de schuld van de provider maar van haar zelf en ook deeld van de verkoper.

Ik weet niet wat voor gesprek er is gevoerd, maar het is natuurlijk vanzelfsprekend dat als je een toestel wil omdat je bv wil wappen je eerst vraagt of het toestel en provider wap ondersteunen.

De provider heeft ervoor gekozen om wap niet te ondersteunen, hieraan zijn vooraf discussies geweest en heeft de betreffende afdeling met meerdere mensen besloten wap niet te ondersteunen.

Bij de koop van het toestel waren 2 mensen bij de beslissingm, zij zelf en de verkoper, de provider heeft hierbij geen rol gespeelt.

De consument schuift altijd de schuld naar de dienstverlener!!

harryvbos

Ongelezen bericht door harryvbos »

hoe heb je dat toestel gekocht meneer pj66 , als je samsung c100 los hebt gekocht dan is uiteraard de verkoper niets te verwijten,sterker nog aangezien volgens mij dit toestel nooit in een kpn prepaid vorm is geweest !..

dus je koopt het toestel wat inderdaad kan wappen,gprs ,beltonen kan downloaden ,alleen had je een kpn prepaidkaart wat je er in wilde doen,helaas kan dit niet met kpn prepaid raar maar waar.

wellicht van te voren informeren of het netwerk wat je gebruikt dit ondersteund ,en belazerd wordt je niet ,mensen laten zich belazerd
gewoon je huiswerk doen en niet blind afgaan op de verkopers.

pj66

Bedankt voor je ruime uitleg al ben ik het er gedeeltelijk mee eens. Het is maar de vraag of de klant dat allemaal MOET weten. Daarom spreek ik hier ook over misleiding. Het is niet evident genoeg om iets aan te prijzen, zonder de condities te weten. Dit hoort dus ook in reclamefolders te staan. Als klant hoef je en kan je niet alles weten. Het is ook te gek voor woorden, dat je alles moet vragen of iets mogelijk is. Als iets erop staat moet je daarvan uit kunnen gaan. Is dit niet het geval dat moet dit ook duidelijk aan de klant of in de folder vermeld worden.
Overigens heb ik het toestel inderdaad los gekocht. Het is vreemd genoeg feitelijk geen Prepaid toestel. Maar ik had al een simkaart van de KPN zodoende. Maar alle toestellen zijn vreemd genoeg verbonden aan de providers. Ook dat is een vreemd verschijnsel.

Gast

wanneer je het toestel los hebt gekocht dan is er zeker geen spraken van misleiding.
Het toestel kan het namelijk allemaal wel wat ze van te voren aangeven.
Op het moment dat je het toestel los koopt vind ik het wel de verantwoordelijkheid van de klant om te vragen of dat dan ook werkt met jouw simkaart.
Verkoper kan namelijk niet van te voren weten wat u met het toestel wilt doen en wat voor simkaart u thuis heeft liggen.
U bent in dit geval dus absoluut niet belazerd.
U heeft zich er zelf niet voldoende in verdiept.

userroy

Ongelezen bericht door userroy »

De oplossing:

Maak de telefoon simlockvrij, als deze een simlock had teminste. Kpn vraagt hier geld voor als dit binnen een jaar moet gebeuren, het kan ook op de snelle en goedkopere manier de unlocker, zie voor informatie www.gsm-unlock.pagina.nl

Vervolgens moet een nieuwe simkaart worden aangeschaft. Prepay's van Telfort, Orange, Vodafone en T-Mobile kunnen wappen, zowel inbellen als via GPRS. Deze vier providers staan trouwens op volgorde van goedkoop naar duur (5,00 per MB tot 15,00 per MB)

Deze discussie is overigens wel vaker voorgekomen. Het lijkt mij logisch dat de verkoper de nodig kennis heeft over een product. Hij of zij had dus moeten waarschuwen dat het niet mogelijk was met Kpn. Zou makkelijk zijn als een autoverkoper jou een waterstofauto zou verkopen, terwijl het nog niet te tanken is.

marmar

Ongelezen bericht door marmar »

Je wordt belazerd door de KPN.

Want op de zijkant van de doos staat zowel KPN PrePay en Direct Internet Toets.

De combinatie hiervan klopt dus niet en in dus niet juist.

Ligt dus aan KPN en niet aan de verkoper. Kan alleen afgaan op ervaring en we worden dus misleid.

Zie ook nieuwe topic

pj66

Natuurlijk worden we misleid. Vreemd dat een aantal inzenders niet gewoonweg niet zien. Zij hebben het steeds maar over de verkoper! Maar er is meer dan een verkoper. RECLAME!! Folders, advertenties etc. etc. Ziet u daar iets staan van evt. beperkingen? Nee, dus misleiding! Pak een willekeurig Kijkshop folder en zie wat het toestel allemaal van mogelijkheden heeft. Maar nergens staan de beperkingen bij de providers. Het is netter als erbij staat * zie algemene voorwaarden om van deze opties gebruik te kunnen maken.

Dit staat dus nergens vermeld en daar ben ik dus P.. over. En begin nu niet weer over die verkoper.....dat verhaal kennen we nu wel. Pak maar eens een doos van zo'n toestel. Alles zit erop ja, maar nergens vindt je iets over de providers. Wat mij betreft zou er een sticker op moeten. Afhankelijk van uw provider. Dat is pas evident!!

PJ :!:

Gast

pj66, je hebt alleen het toestel gekocht.
De sim had je zelf al.
Dan is er dus echt geen sprake van misleiding.
Het toestel kan namelijk exact de dingen die op de doos staan.
Denk je nu dat die toestellen alleen voor Nederland wordt gemaakt ofzo?
Denk je nu echt dat de fabrikant van het toestel eerst bij alle operators na gaat vragen of zij hun opties ook in alle vormen aan gaan bieden?
Jij koopt een losse telefoon met bepaalde opties en die opties zijn dus ook aanwezig op de telefoon.
Je hebt dus gekregen wat je wilde.
Dat je operator vervolgens het niet mogelijk maakt dat de opties ook werken is een heel ander verhaal.

PJ66

Ongelezen bericht door PJ66 »

Kennelijk kan gast niet goed lezen en weet betrokkene niet hoe de WET in elkaar steekt.

Nogmaals ik koop een toestel waarop tig mogelijkheden op staan. Moet ik er dan vanuit gaan dat deze mogelijkheden het ook doen. Het antwoord is JA, TENZIJ DIT EVIDENT IS AANGEGEVEN. Een sticker is voldoende wat mij betreft. Natuurlijk kan dat toestel van alles daar ga ik ook vanuit, maar het ging mij met name op de beperkingen die er niet op staan. En hoezo mag ik geen los toestel kopen. Ook al zo'n kul. Ik ben vrij in het kopen van een artikel. Stel ik koop een software pakket. Wat staat daar dan op? Precies waar je het kunt afspelen en wat voor processor je minimaal moet hebben. Dat weet je dus als klant VOORAF!! Bij een mobieltje moet je dit allemaal eerst gaan uitzoeken. En ik blijf erbij dat het misleidend is als de mogelijkheden erop staan zonder de beperkingen middels een sticker. VRAAG NAAR DE VOORWAARDEN OVER DE GEBRUIKSMOGELIJKHEDEN!

PJ :!:

Gast

Ik zeg niet dat je geen los mobieltje mag kopen.
Het gaat erom dat je de beperking bij de verkeerde partij legt.
Het mobieltje zelf heeft namelijk geen beperkingen.
Het mobieltje zelf kan alles wat het belooft.

KPN echter biedt het niet aan.
Dus moet je bij KPN zijn met je klachten en de klachten dus niet weerleggen naar het mobieltje.

Tosbaga

als je de moeite neemt om te onderzoeken of je mobieltje het ondersteunt, is het natuurlijk ook een kleine moeite om te onderzoeken of je provider dit ook ondersteunt, het is natuurlijk te gek voor woorden dat je de schuld probeert af te schuiven, of het nu de telefoon verkoper of de provider is.

Jij wist dat de telefoon die je gekozen had die dienst ondersteunde, daaraan voorafgaand heb je onderzoek gedaan, dat je het nagelaten hebt om te checken of de kaart van de provider die je hebt die dienst ook daadwerkelijk ondersteunt, is ook aan jouw, de schuld ligt bij jezelf!!

het is voor de leveranciers van telefoons onmogelijk om van alle providers alle diensten die ze wel of niet ondersteunen op de verpakking te zetten. Als een klant een bepaalde dienst wil gaan gebruiken, en daar een passend toestel bij zoekt, is het ook zijn verantwoordelijkheid om te onderzoeken of de provider die hij gekozen heeft die dienst ook ondersteunt. Dat is niet mer dan vanzelssprekend....

Het is ook vanzelfsprekend dat als de consument een fout maakt de schuld probeert af te schuiven...

Gast

Als ik een auto (telefoon) koop en daar staat bij dat ik 220 kan rijden en de verkoper beaamt dit en ik kom naar buiten en blijkt dat de wegen/verkeerregels (netwerk kpn) dat niet mogelijk maken... ben ik dan misleid of voorgelogen?

Tosbaga

voorgelogen en misleid door de verkoper...

maar daar is in dit geval geen sprake van, mnr had al een kaart van kpn en wist niet of had niet onderzocht of de provider de dienst ondersteunde.

hij heeft vervolgens een toestel gekocht wat geschikt was voor de dienst.

de schuld ligt dus bij de verkoper en koper zelf...

Gast

Tosbaga, lees alles nog eens rustig door... :lol:

Gesloten