| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verzekeren voor reparatie/leentoestel
-
Monique666
Verzekeren voor reparatie/leentoestel
Mijn nog geen 3 maanden oude Iphone geeft al weken problemen. Hij loopt vast, moet dan een volledige reset krijgen welke ruim 2 uur duurt. De afgelopen dagen loopt ook het touchscreen vast, de telefoon doet dan helemaal niets meer.
Nu moet hij gerepareerd worden. De telefoon is dan ongeveer 2 weken weg. Volgens Tmobile had ik me moeten verzekeren voor een leentoestel. Ik ga ervan uit dat een nieuw toestel deze problemen niet mag hebben en dat men hem gewoon moet omruilen. Daarnaast vind ik een verzekering hiervoor onzin. Wet Productaansprakelijkheid lijkt me meer van toepassing.
Wie kan hier iets over zeggen?
Nu moet hij gerepareerd worden. De telefoon is dan ongeveer 2 weken weg. Volgens Tmobile had ik me moeten verzekeren voor een leentoestel. Ik ga ervan uit dat een nieuw toestel deze problemen niet mag hebben en dat men hem gewoon moet omruilen. Daarnaast vind ik een verzekering hiervoor onzin. Wet Productaansprakelijkheid lijkt me meer van toepassing.
Wie kan hier iets over zeggen?
Re: Verzekeren voor reparatie/leentoestel
Een toestel van 3 maand is geen nieuw toestel meer. Het beroepen op een doa(death on arrival) gaat in dezen niet op. Het zal dus gewoon volgens de garantie gerepareerd worden.
Je bent ook niet verplicht om te verzekeren, de reparatie zal volgens de garantie uitgevoerd worden. En helaas heb je geen recht op een vervangend toestel. Wel moet het zo zijn dat de reparatie niet onnodig bezwarend moet zijn.
Het gedeelte productaansprakelijkheid gaat hier niet op. Die gaat op bij exploderende batterijen van iphones. Niet bij defecten die onder de garantie vallen:
Je bent ook niet verplicht om te verzekeren, de reparatie zal volgens de garantie uitgevoerd worden. En helaas heb je geen recht op een vervangend toestel. Wel moet het zo zijn dat de reparatie niet onnodig bezwarend moet zijn.
Het gedeelte productaansprakelijkheid gaat hier niet op. Die gaat op bij exploderende batterijen van iphones. Niet bij defecten die onder de garantie vallen:
Volgens de wet is een product gebrekkig indien het, op het moment van op de
markt brengen, niet de veiligheid biedt die men ervan mag verwachten.
Daarmee is gebrekkigheid een bewegend doelwit geworden dat van jaar tot
jaar verandert. Een product kan b.v. als onveilig worden bestempeld indien:
· Een bepaalde veiligheidsvoorziening ontbreekt.
· Er waarschuwingen tegen "niet in het ontwerp uitgesloten" risico's
ontbreken.
· De gebruiksaanwijzing onvoldoende doeltreffend is.
Zelfs het feit dat een product voldoet aan alle van toepassing zijn de
wettelijke eisen (waar onder CE) sluit niet uit dat een product in een
concreet schadegeval toch als gebrekkig zal worden beschouwd.