Wat is voordeliger: een abonnement mét telefoon of sim only met een los toestel?
Wat is voordeliger: een abonnement mét telefoon of sim only met een los toestel?
Dit item is op 9 okt in de Radar nieuwsbrief gepubliceerd. Het gaat er vanuit dat men iedere 2 jaar een nieuwe telefoon aanschaft. Als iemand voor een langere tijd de mobile houdt, ikzelf minstens 3 jaar, is een sim-only abonnement wel voordeliger. Ik vind het de moeite waard om dit toe te voegen aan deze publicatie.
bupaul
vindt dit leuk
-
witte angora
Re: Wat is voordeliger: een abonnement mét telefoon of sim only met een los toestel?
Eerlijk gezegd heb ik ook zo mijn twijfels. Ik had voor mijn sim-only een uitstekende aanbieding, voor de telefoon ook. Op dat moment was er geen goedkopere combinatie.
Is een eventuele combinatiekorting ook meegerekend, dus als je een telefoonabonnement hebt bij dezelfde aanbieder als je internet thuis? Zo niet, dan wordt dat toch ook weer anders.
Je kan rekenen, of je kan niet rekenen.
Is een eventuele combinatiekorting ook meegerekend, dus als je een telefoonabonnement hebt bij dezelfde aanbieder als je internet thuis? Zo niet, dan wordt dat toch ook weer anders.
Je kan rekenen, of je kan niet rekenen.
bupaul
vindt dit leuk
-
sergio1963
Re: Wat is voordeliger: een abonnement mét telefoon of sim only met een los toestel?
Net als WA ook al benoemd, het is een kwestie van wat je wil.
Zelf heb ik sinds februari de IPhone 16 pro samen met internet tv abonnement.
Hierdoor werd de prijs erg aantrekkelijk.
Mijn vrouw haar IPhone 14 was nog als nieuw, dus voor haar sim only , maar wel extra korting i.v.m meerdere abonnementen op 1 adres.
Zelf heb ik sinds februari de IPhone 16 pro samen met internet tv abonnement.
Hierdoor werd de prijs erg aantrekkelijk.
Mijn vrouw haar IPhone 14 was nog als nieuw, dus voor haar sim only , maar wel extra korting i.v.m meerdere abonnementen op 1 adres.
bupaul
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Even wat quotes uit de intro van het artikel (lees het zelf).
Voor een nieuwe telefoon leg je al snel een paar honderd euro neer. Dat is een behoorlijk bedrag om in een keer op te hoesten. Is het voordeliger om een abonnement inclusief mobiele telefoon te nemen? Of betaal je dan onnodig veel geld per maand?
Abonnement wint bij populaire modellen
Wat goedkoper is, hangt natuurlijk af van de telefoon en het moment waarop je hem aanschaft. Maar over het algemeen is een abonnement met telefoon goedkoper dan een losse telefoon in combinatie met een sim only abonnement, omdat providers vaak extra korting kunnen geven op een toestel. Dat vertelt Pricewise Telecomexpert Bram Cornelisse.
De voorbeelden gaan uit van tamelijk ongeïnteresseerde en gemakzuchtige consumenten. Wie een beetje oplet en kritisch inkoopt, kan volgens mij veel goedkoper bellen.Dit blijkt ook uit cijfers die vergelijkingswebsite Independer in september dit jaar publiceerde. Zij vergeleken de kosten van een tweejarig abonnement inclusief telefoon met een tweejarig sim only-abonnement in combinatie met een los toestel.
bupaul
vindt dit leuk
Zo kun je van alles meenemen zoals bijv dat je een toestel na 2 jaar ook weer kan verkopen, zeker bij een iphone. Daardoor gaat elke vergelijking mank.
Dit soort vergelijkingen maak je op basis van gelijke parameters en niet op uitzonderingen.
Wel is het natuurlijk zinvol om te noemen dat een langer gebruik bij sim only de kosten kan drukken en dat verkoop van een toestel na 2 jaar tot de mogelijkheden behoort zodat de kosten gedrukt kunnen worden.
Dit soort vergelijkingen maak je op basis van gelijke parameters en niet op uitzonderingen.
Wel is het natuurlijk zinvol om te noemen dat een langer gebruik bij sim only de kosten kan drukken en dat verkoop van een toestel na 2 jaar tot de mogelijkheden behoort zodat de kosten gedrukt kunnen worden.
sergio1963
en bupaul
vinden dit leuk
-
Wat-nou-weer
Goedkoper bellen? Het gaat niet over goedkoper bellen.Consumenneke schreef: ↑10 okt 2025 13:04De voorbeelden gaan uit van tamelijk ongeïnteresseerde en gemakzuchtige consumenten. Wie een beetje oplet en kritisch inkoopt, kan volgens mij veel goedkoper bellen.
Ik sluit altijd een abonnement met toestel af via Belsimpel.nl of Mobiel.nl. Zeker als je ook nog eens de dagprijzen in de gaten houdt en dus op een gunstig moment een abo afsluit.
Altijd goedkoper dan bij een provider, waar inderdaad zoals het artikel zegt meestal de prijzen voor een toestel ook lager zijn dan in een winkel.
Het allergoedkoopste is natuurlijk 10 jaar met hetzelfde toestel doen, maar wie doet dat nog.
Mijn toestel is een jaar of 5 nu,altijd sim only voor mij,de laatste keer zelfs met de eerste 6 maanden gratis
Ik hoef niet het laatste model toestel
Ik hoef niet het laatste model toestel
bupaul
en Consumenneke
vinden dit leuk
-
Consumenneke
Je hebt helemaal gelijk. Het gaat over voordeliger bellen.
Er zijn zoveel variabelen die de uiteindelijke kosten bepalen dat het eigenlijk een onzinnig artikel is. Gewoon zelf voor je eigen situatie berekenen is het enige zinvolle.
bupaul
vindt dit leuk
Een sim only abonnement is de goedkoopste optie want de huidige telefoons gaan veel langer mee dan twee jaar.
Voor de nieuwste telefoon met bijbehorend abonnement ga je een renteloze lening aan die in de abonnementskosten verwerkt is.
Vergeet niet dat renteloze leningen ook kredietvormen zijn die vanaf 250 euro bij het BKR geregistreerd worden en bij het aangaan van een lening of hypotheek van invloed zou kunnen zijn.
Daarbij dalen de nieuwste telefoons snel in waarde dus uiteindelijk is die korting op de allernieuwste telefoon een sigaar uit eigen doos.
Een redelijk recente 5G telefoon is zo kostbaar ook niet meer en een los sim only abonnement doet om en nabij de 10 euro per maand.
Voor de nieuwste telefoon met bijbehorend abonnement ga je een renteloze lening aan die in de abonnementskosten verwerkt is.
Vergeet niet dat renteloze leningen ook kredietvormen zijn die vanaf 250 euro bij het BKR geregistreerd worden en bij het aangaan van een lening of hypotheek van invloed zou kunnen zijn.
Daarbij dalen de nieuwste telefoons snel in waarde dus uiteindelijk is die korting op de allernieuwste telefoon een sigaar uit eigen doos.
Een redelijk recente 5G telefoon is zo kostbaar ook niet meer en een los sim only abonnement doet om en nabij de 10 euro per maand.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
witte angora
Exact. Als er een nieuw model uit gaat komen, daalt de verkoopprijs van de huidige modellen al. En nog een generatie terug, dan ben je spekkoper. Terwijl die toestellen nog vele jaren mee kunnen gaan, ook wat updates betreft.
-
Consumenneke
De smartphone waar ik op zit te azen is €100 goedkoper als ik deze koop in combinatie abonnement, in plaats van los. Dit terwijl de kale abonnementsprijs met Sim only hetzelfde zijn. Ik neem de gok om te wachten tot Black Friday, misschien komt er goed deal.
Of dit voor alle telefoons geldt, dat ga ik niet uitzoeken. Je kunt op https://tweakers.net/smartphones/vergelijken/ heel eenvoudig vergelijken.
Veel providers geven combinatie voordeel, bijvoorbeeld als je huisgenoot bij hetzelfde provider afsluit of in combinatie met alles in 1 pakket. Neem het mee in de vergelijking, maar ga niet blind op staren.
Steeds meer providers kan je bij het kopen van de toestel in 1 keer af betalen. Dit bespaart geld indien je een hypotheek of andere lening wilt afsluiten, of door de toestel gelijk te betalen is een hypotheek net mogelijk.
Een model van vorig jaar kan ook een hoop geld besparen. De software ondersteuning wordt steeds langer, waardoor een iets oudere model kopen geen probleem meer is.
Overigens een misverstand, je bent niet verplicht om na 2 jaar een nieuwe telefoon te kopen. Ik heb mijn smartphone 5 jaar geleden gekocht, en nadat de abonnement af is gelopen is het abonnement automatisch in sim only veranderd.
Of dit voor alle telefoons geldt, dat ga ik niet uitzoeken. Je kunt op https://tweakers.net/smartphones/vergelijken/ heel eenvoudig vergelijken.
Veel providers geven combinatie voordeel, bijvoorbeeld als je huisgenoot bij hetzelfde provider afsluit of in combinatie met alles in 1 pakket. Neem het mee in de vergelijking, maar ga niet blind op staren.
Steeds meer providers kan je bij het kopen van de toestel in 1 keer af betalen. Dit bespaart geld indien je een hypotheek of andere lening wilt afsluiten, of door de toestel gelijk te betalen is een hypotheek net mogelijk.
Een model van vorig jaar kan ook een hoop geld besparen. De software ondersteuning wordt steeds langer, waardoor een iets oudere model kopen geen probleem meer is.
Overigens een misverstand, je bent niet verplicht om na 2 jaar een nieuwe telefoon te kopen. Ik heb mijn smartphone 5 jaar geleden gekocht, en nadat de abonnement af is gelopen is het abonnement automatisch in sim only veranderd.
Vergeet niet de tweakers Price Alert aan te zetten. Erg handig als je op een specifieke deal wacht.
Speedy123
en Consumenneke
vinden dit leuk
Ik doe dat altijd bij kimovil, dan scheelt het iets meer geld.
Ja. Daarom zijn de korte adviezen op sites zoals deze vaak zinloos. Een goed advies zou een paar A4tjes beslaan.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
sergio1963
Als je trendsetter wil zijn en altijd met het nieuwste toestel wil lopen, is een combinatie telefoon en abonnement goedkoper.
Heb nu de IPhone 16 pro en die wilde ik eigenlijk los kopen, maar dan was ik een dief van mijn portemonnee.
Nu heb ik besloten om dit toestel 4 jaar te gebruiken, dus ga straks over naar simonly. Maar dan ook ben ik goedkoper uit met combineren.
Heb nu de IPhone 16 pro en die wilde ik eigenlijk los kopen, maar dan was ik een dief van mijn portemonnee.
Nu heb ik besloten om dit toestel 4 jaar te gebruiken, dus ga straks over naar simonly. Maar dan ook ben ik goedkoper uit met combineren.
Consumenneke
vindt dit leuk
Ongeïnteresseerd/Gemakzuchtig is mij iets te kort door de bocht. Het is de laatste jaren idd zoals de anderen al melden: als je langer met een toestel wilt doen, dan is sim-only + direct gekocht toestel voordeliger.Consumenneke schreef: ↑10 okt 2025 13:04Even wat quotes uit de intro van het artikel (lees het zelf).
[...]
De voorbeelden gaan uit van tamelijk ongeïnteresseerde en gemakzuchtige consumenten. Wie een beetje oplet en kritisch inkoopt, kan volgens mij veel goedkoper bellen.
Alternatief is een toestel uit winkel A en een abonnement bij provider B.
Desondanks geven de prijsverschillen wel te denken. Je zou verwachten, dat een toestel-met-abo duurder uitvalt, vanwege de rente (kopen op afbetaling/huurkoop). Aangezien dat niet zo is, is de enige verklaring voor de prijsverschillen het type consumenten. Blijkbaar zijn de mensen, die een los toestel kopen, de mensen, die er ook meer over hebben.
-
Consumenneke
Die duiken op als je bepaalde populaire nieuwe mobieltjes koopt en een abonnement bij de reguliere aanbieders afsluit.
Koop je daarentegen een outletmobiel of een refurb in combinatie met een lowcost-simonly (18 gig p/m) dan ben je voor iets meer dan 250 euro ook twee jaar voorzien. Dat is minder dan de helft van de meer dan 600 euro die de redactie noemt.
Tientje per maand!
-
Consumenneke