LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Worden tijdelijke nummers vaker gebruikt?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Nicole1971

Worden tijdelijke nummers vaker gebruikt?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Ik heb vorige week voor mijn dochter een abonnement aangevraagd en afgelopen zaterdag heeft zij een nieuwe simkaart gekregen met daarbij een tijdelijk telefoonnummer, totdat haar eigen nummer overgezet kan worden.
Morgen gaat haar abonnement in.

Vanavond zag ze dat ze 3 gemiste oproepen had van één en hetzelfde nummer en toen ze net in bed lag werd ze weer door dat nummer gebeld.
Ze nam op en hoorde: Goedendag, U...en toen heeft ze uit angst opgehangen. Ze is 11 jaar oud en vond het doodeng.

Ik ben het nummer gaan zoeken via internet en kwam bij een incassobureau uit! Ik heb het nummer meteen teruggebeld, maar toen kreeg ik een bandje te horen waarop werd gezegd dat het nummer tijdens kantooruren bereikbaar is.
Wel raar, want ze werd om iets voor 9 uur vanavond nog door dat nummer gebeld en voor zover ik weet valt dat niet onder kantooruren.

Nu heb ik het idee dat tijdelijke nummers telkens opnieuw gebruikt worden en weer vrij komen nadat het eigen nummer is overgezet.
Kan het zijn dat ik gelijk heb?
Ik heb het incassobureau om uitleg gevraagd via mail, want ik zou heel graag willen weten hoe zij aan het nummer van mijn dochter komen!

rozemarijntje

Re: Worden tijdelijke nummers vaker gebruikt?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

heel vaak wordt je in de avond gebeld door call centers.

denk zelf dat nr idd wel hergebruikt worden,
ik heb nu zelf al 2 jr dit nummer en ik wordt nog steeds gebeld of ze die en die aan de lijn hebben...
en dat is een vast nummer ....
dochter even vertellen dat het nummer van iemand anders geweest en dat netjes zeggen ,dat haar nummer nu is...tegen de gene die haar belt..
bang hoeft ze niet te zijn???

Linoge

Ongelezen bericht door Linoge »

Natuurlijk worden nummers die tijdelijk zijn opnieuw gebruikt. Als dat niet zo was gingen we wel erg hard door de beschikbare nummers heen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Nicole1971 schreef:Ik heb vorige week voor mijn dochter een abonnement aangevraagd en afgelopen zaterdag heeft zij een nieuwe simkaart gekregen met daarbij een tijdelijk telefoonnummer, totdat haar eigen nummer overgezet kan worden.

Vanavond zag ze dat ze 3 gemiste oproepen had van één en hetzelfde nummer en toen ze net in bed lag werd ze weer door dat nummer gebeld.
Ze nam op en hoorde: Goedendag, U...en toen heeft ze uit angst opgehangen. Ze is 11 jaar oud en vond het doodeng.

Ik ben het nummer gaan zoeken via internet en kwam bij een incassobureau uit! Ik heb het nummer meteen teruggebeld, maar toen kreeg ik een bandje te horen waarop werd gezegd dat het nummer tijdens kantooruren bereikbaar is.
Wel raar, want ze werd om iets voor 9 uur vanavond nog door dat nummer gebeld en voor zover ik weet valt dat niet onder kantooruren.

Nu heb ik het idee dat tijdelijke nummers telkens opnieuw gebruikt worden en weer vrij komen nadat het eigen nummer is overgezet.
Ik heb het incassobureau om uitleg gevraagd via mail, want ik zou heel graag willen weten hoe zij aan het nummer van mijn dochter komen!
Waarom bent u in de veronderstelling dat tijdelijke nummers niet hergebruikt worden ? Prepaidnummers en abonummers worden na verloop van tijd ook hergebruikt als het nummer vervallen is of niet meegenomen wordt. Doorgaans zijn ze dan wel een poos uit roulatie geweest. Met 8 cijfers achter de 06 is het aantal nummers dat ze kunnen uitgeven logischerwijs aan een maximum gebonden, waarbij bepaalde ranges geblokkeerd zijn voor specifieke doelen en niet vrij uitgegeven worden. Dus op een gegeven moment zullen ze moeten hergebruiken.

Ook bij vaste nummers gebeurt dit. Wij hebben ons telefoonnummer al een jaar of 10 en worden zo af en toe nog steeds gebeld dat men op zoek is naar meneer x. Wel veel minder dan in het begin maar het is pas nog voorgekomen.

Daarbij als uw dochter van 11 oud genoeg is voor een mobiel met abo, zou ze ook oud genoeg moeten zijn om ermee om te kunnen gaan. Of heeft ze thuis ook nog nooit de telefoon opgenomen ? Het kan altijd gebeuren dat er wildvreemden bellen. Het kan een gebruikt nummer zijn maar ook als ze het definitieve nummer straks krijgt, kan het een gebruikt nummer zijn.

Bovendien kunnen ook call centers bellen, zeker als ze haar eigen telefoonnummer op internet gaat zetten bijvoorbeeld. Denk maar eens aan de reclames u heeft gewonnen en vul de gegevens maar even in of enquêtes enz. Of kan het gebeuren dat iemand een verkeerd nummer intoetst.

Het grote voordeel van een mobiel is dat die allerlei knopjes hebben om het ding uit te zetten of stil te zetten waardoor de nachtrust niet verstoord hoeft te worden als ze in bed ligt.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vele mensen die schulden hebben nemen juist een nieuw nummer om van dit gezeur af te zijn en na 3 maanden worden de eerste weer opnieuw uitgegeven.

Gewoon melden dat je nog nooit van deze persoon gehoord hebt en dat dit jou nummer nu sinds kort is.
Als ze blijven bellen kun je bij de Opta een klacht indienen want na 1x duidelijk melden dat dit jou nieuwe nummer is moeten zij dit gelijk verwerken.

Het kan zijn dat ze tot 21.00 uur werken en daarna gesloten zijn.
Dus incasso, niet op reageren en melden dat zij verkeerd zitten.
Stuur nooit een bewijs wie je bent want dat hoeft niet.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Normaal gesproken gaat een nummer 6 maanden in quarantaine nadat het gebruikt is.

Emmy75

GJvdZ schreef:Normaal gesproken gaat een nummer 6 maanden in quarantaine nadat het gebruikt is.
6 maanden kan erg kort zijn zeker als het nummer veel is doorgegeven.

GJvdZ

Emmy75 schreef:
GJvdZ schreef:Normaal gesproken gaat een nummer 6 maanden in quarantaine nadat het gebruikt is.
6 maanden kan erg kort zijn zeker als het nummer veel is doorgegeven.
Klopt, maar praktisch is het onmogelijk om het nog langer vast te houden. Het aantal beschikbare nummers is nu eigenlijk al te weinig. Er zijn operators in Nederland die hun halve netwerk moeten ombouwen omdat ze geen extra nummers meer krijgen van de OPTA.

Emmy75

GJvdZ schreef: Klopt, maar praktisch is het onmogelijk om het nog langer vast te houden. Het aantal beschikbare nummers is nu eigenlijk al te weinig. Er zijn operators in Nederland die hun halve netwerk moeten ombouwen omdat ze geen extra nummers meer krijgen van de OPTA.
Dat kan, geen flauw idee eigenlijk. Ik kan best begrijpen dat de periode zo gekozen is uit noodzaak.

Iemand moet dan net geluk hebben dat het oude nummer niet teveel is gecommuniceerd en overal opgegooid door de vorige eigenaar. Als dit wel het geval is kan de nieuwe eigenaar er nog een poosje last van hebben. Zeker bij zakelijke nummers of categorische wanbetalers bijvoorbeeld. Hoe dan ook voor een volwassene is dit hooguit wat vervelend, voor een kind is dit een stuk vervelender dat kan ik me wel voorstellen.

Desalniettemin kinderen zijn tegenwoordig ook steeds jonger mobiel of aan de smartphone. Allemaal leuk en aardig maar dan zullen ze ook moeten leren met zulke dingen omgaan.

GJvdZ

Emmy75 schreef: Dat kan, geen flauw idee eigenlijk. Ik kan best begrijpen dat de periode zo gekozen is uit noodzaak.

Iemand moet dan net geluk hebben dat het oude nummer niet teveel is gecommuniceerd en overal opgegooid door de vorige eigenaar. Als dit wel het geval is kan de nieuwe eigenaar er nog een poosje last van hebben. Zeker bij zakelijke nummers of categorische wanbetalers bijvoorbeeld. Hoe dan ook voor een volwassene is dit hooguit wat vervelend, voor een kind is dit een stuk vervelender dat kan ik me wel voorstellen.

Desalniettemin kinderen zijn tegenwoordig ook steeds jonger mobiel of aan de smartphone. Allemaal leuk en aardig maar dan zullen ze ook moeten leren met zulke dingen omgaan.
In de praktijk zijn veruit de meeste mensen "normaal" dus het probleem wat je schetst zal niet zo heel vaak voorkomen. Al heb ik het zelf met mijn eerste telefoonnummer (uit de tijd dat de nog weken moest wachten voordat de PTT je aangesloten had) ook meegemaakt. Was van een failliete kunsthandel geweest en nog maanden later kreeg ik telefoontjes van boze klanten. Maar ik vrees dat daar niet zoveel aan te doen is. Je kan de operators ook moeilijk verplichten om nummers waarvoor ze hebben betaald niet meer uit te mogen geven.

verzendingen

Ongelezen bericht door verzendingen »

Ik had een nummer dat van een huisarts was. Dat is pas irritant! Dan valt dit nog wel mee zo te lezen.

GJvdZ

verzendingen schreef:Ik had een nummer dat van een huisarts was. Dat is pas irritant! Dan valt dit nog wel mee zo te lezen.
Inderdaad. Helaas is daar weinig aan te doen.

De enige oplossing is dat we 2 cijfers aan alle telefoonnummers gaan toevoegen. Dan zitten we in ieder geval de komende decennia goed (1 cijfer kan ook, maar met 2 weet je zeker dat er genoeg nummers zijn). Maar dat is niet iets wat je "zomaar" doet.

bbrouwer81

Ongelezen bericht door bbrouwer81 »

Nicole1971 schreef:Ik heb vorige week voor mijn dochter een abonnement aangevraagd en afgelopen zaterdag heeft zij een nieuwe simkaart gekregen met daarbij een tijdelijk telefoonnummer, totdat haar eigen nummer overgezet kan worden.

Ja er zijn tijdelijke nummers. Als er een portering word uitgevoerd, weet de nieuwe provider door middel van het tijdelijke nummer en simkaart nummer waar het oude nummer op moet. Dan word het op de dag van de portering OVER het tijdelijke nummer heen geschreven.

Telefoonnummers worden in de roulatie gezet. Daarna weer hergebruikt. Dit is inderdaad logisch, want in Nederland hebben wij een Tekort aan nummers. Vroeger (praat ik over 4 jaar geleden ongeveer) werden telefoon nummers 3 jaar in de roulatie gehouden. Dit is gekort naar 6 maanden en in sommige gevallen zelfs 3 maanden. Door die korte roulatie tijd hebben bedrijven en particulieren eigenlijk bijna geen tijd gehad om het nummer aan te passen waardoor wij soms welleens gebeld worden door onbekenden.

Via de OPTA kan je dit laten blokkeren, je kan dit zelf ook in de telefoon aangeven, of bij de provider zelf. Ze zijn hier via Prepaid niet happerig op maar als je een abonnement hebt kan dat wel!

Groet, Brouwer

Emmy75

GJvdZ schreef:
verzendingen schreef:Ik had een nummer dat van een huisarts was. Dat is pas irritant! Dan valt dit nog wel mee zo te lezen.

De enige oplossing is dat we 2 cijfers aan alle telefoonnummers gaan toevoegen. Dan zitten we in ieder geval de komende decennia goed (1 cijfer kan ook, maar met 2 weet je zeker dat er genoeg nummers zijn). Maar dat is niet iets wat je "zomaar" doet.
Hebben we dat niet zoveel jaar geleden gehad toen alle nummers 10 cijfers kregen de vaste nummers bedoel ik ?

Dat zijn inderdaad wel dingen die men niet snel doet. Het is een hele investering voor de telecombedrijven maar ook de overlast in het algemeen voor iedereen. Zolang ze het kunnen oplossen door dit soort tijden in te korten is er al veel gewonnen. Dus zeker begrijpelijk wat mij betreft.

Natuurlijk schetste ik eerder nogal wat extreme gevallen en zal het niet zo vaak voorkomen, maar een enkel geval kan al genoeg zijn voor een topic hier. Ook al krijgt men het telefoonnummer die wel veel uitgegeven is, ook dan zal de overlast vrij snel afnemen. Even zeggen dat het nummer niet mer van die en die is, is meestal voldoende.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:

De oplossing voor de toekomst is om van domeinnamen gebruik te maken netzo als op het internet. Telefonie en Internet zijn sowieso al heftig met elkaar verbonden, en technisch is het systeem vergelijkbaar omdat internet zijn oorsprong in telefonie vindt. Voor telefonie zou dan de tel tld gebruikt kunnen worden. Op die manier is het gedonder met verhuizen (ja zelfs naar het buitenland) definitief voorbij. 1x een telefonie domein aanvragen en je hele leven gebruiken...

olaf79

Emmy75 schreef:
GJvdZ schreef:

Hebben we dat niet zoveel jaar geleden gehad toen alle nummers 10 cijfers kregen de vaste nummers bedoel ik ?

Dat zijn inderdaad wel dingen die men niet snel doet. Het is een hele investering voor de telecombedrijven maar ook de overlast in het algemeen voor iedereen. Zolang ze het kunnen oplossen door dit soort tijden in te korten is er al veel gewonnen. Dus zeker begrijpelijk wat mij betreft.
In principe valt dat wel mee, mits de telecom boeren moderne software gebruiken. Die software regelt zo'n beetje alles en maalt er niet om of een nummer uit 4, 10 of 100 cijfers bestaat. Het probleem zit meer in de hoofden van de mens. De mens heeft nou eenmaal moeite zoveel nummers te onthouden. Dat is lang het argument geweest om niet meer dan 7 nummers te gebruiken want daarna is het niet meer te onthouden. Nu elke telefoon een geheugen heeft is dat wat minder relevant. Daarnaast is het wel een heel gedoe, stel je zou steeds telefoonnumers met 23 cijfers moeten intypen.
Vandaar de oplossing (zie mijn vorige post): geef iedereen een telefoniedomeinnaam en het probleem is opgelost. Daar zijn er namelijk oneindig veel van.

Emmy75

Olaf,

Telefoonnummers staan overal bij bedrijven of op websites talloze keren geregistreerd de aanpassing van alle telefoonnummers overal kost de maatschappij toch best behoorlijk veel geld. Voor de telecomprovider zal het redelijk kunnen met softwarematige aanpassingen. Desalniettemin zijn investeringen hierin zeker niet goedkoop. Software is nu eenmaal een dure aangelegenheid.

Of het domein een oplossing biedt weet ik nog zo net niet. Er zijn nog steeds talloze "ouderwetse" analoge telefoonlijnen. Daarmee zal het iets moeilijker functioneren. Analoge lijnen zijn voor sommigen dan wel aardig ouderwets aan het raken, maar voor bepaalde zaken zijn deze lijnen nog steeds een must. Zoals bijvoorbeeld een verbinding tussen een alarminstallatie en een meldkamer of een systeem die sommigen zieken en ouderen hebben van alarmknoppen in de woning. Die moeten vaak op een eigen analoge lijn waar toch een telefoonnummer achter schuilgaat.

olaf79

Emmy75 schreef:Olaf,

Telefoonnummers staan overal bij bedrijven of op websites talloze keren geregistreerd de aanpassing van alle telefoonnummers overal kost de maatschappij toch best behoorlijk veel geld. Voor de telecomprovider zal het redelijk kunnen met softwarematige aanpassingen. Desalniettemin zijn investeringen hierin zeker niet goedkoop. Software is nu eenmaal een dure aangelegenheid.

Of het domein een oplossing biedt weet ik nog zo net niet. Er zijn nog steeds talloze "ouderwetse" analoge telefoonlijnen. Daarmee zal het iets moeilijker functioneren. Analoge lijnen zijn voor sommigen dan wel aardig ouderwets aan het raken, maar voor bepaalde zaken zijn deze lijnen nog steeds een must. Zoals bijvoorbeeld een verbinding tussen een alarminstallatie en een meldkamer of een systeem die sommigen zieken en ouderen hebben van alarmknoppen in de woning. Die moeten vaak op een eigen analoge lijn waar toch een telefoonnummer achter schuilgaat.
Ja ik zeg ook niet laten we hier morgen mee beginnen. Ik zeg alleen dat het het enige houdbare systeem voor de toekomst is. En het mooie is het is een eenmalige investering, en stel je eens voor de kostenbesparing die je later behaalt.

GJvdZ

olaf79 schreef:
GJvdZ schreef:

De oplossing voor de toekomst is om van domeinnamen gebruik te maken netzo als op het internet. Telefonie en Internet zijn sowieso al heftig met elkaar verbonden, en technisch is het systeem vergelijkbaar omdat internet zijn oorsprong in telefonie vindt. Voor telefonie zou dan de tel tld gebruikt kunnen worden. Op die manier is het gedonder met verhuizen (ja zelfs naar het buitenland) definitief voorbij. 1x een telefonie domein aanvragen en je hele leven gebruiken...
Maar voordat we dat echt kunnen gaan uitrollen moet eerst de migratie naar IPv6 afgerond zijn. Anders krijgen we weer andere problemen.

Emmy75

Nu geloof ik alleen niet zo in eenmalige investeringen, ooit zal ook dat weer achterhaald zijn of tegen grenzen aanlopen. Of wij dat nog meemaken is dan weer een heel ander verhaal.

Natuurlijk is dit niets iets wat van vandaag op morgen gerealiseerd is. Het geval wat ik schetste van de alarmeringen is er wel nog een dat daar nog weinig geschikte alternatieven voor zijn. Toch is dat oude analoge systeem nog steeds minder kwetsbaar daarom moet daar een analoge lijn voor zijn.

Gesloten