Heb een sim-only abonnement bij Youfone. Daarbij heb in een onbeperkt internet abonnement afgesloten met als kanttekening dat de snelheid na 2000MB verbruik wordt verlaagt naar 64 kbps.
Afgelopen weekend werd mijn internet enorm traag. Ik dacht eerst dat het aan mijn telefoon/simkaart lag dus heb dit door middel van een reset proberen te verhelpen. Tevergeefs bleef het internet enorm traag. Toen heb ik gelijk de website van youfone benaderd om mijn verbruik te checken. Dit bleek op 1,1 GB te zitten, wat mijn gemiddelde verbruik is na 2 weken.
Heb toen Youfone benaderd wat het probleem was en kreeg te horen dat de lopende kosten van het abonnement nog niet aangepast waren en dat ik inderdaad over de 2000MB zou zijn gegaan. Wat ik al erg opmerkelijk vond aangezien ik naar mijn idee niet extreem veel meer data had verbruikt dan de maanden ervoor. Gister heb ik bijgehouden wat mijn verbruik is geweest en zag tot mijn verbazing dat dit vanochtend wel is bijgewerkt bij de lopende kosten. Neem aan dat het data verbruik van gister sneller zou worden verwerkt dan dat van de week ervoor?!
Nu zie ik de laatste dagen op social media veel meer klachten voorbij komen van Youfone klanten waarbij de internetsnelheid drastisch omlaag is gehaald zonder de grens van 2000MB te hebben bereikt.
Onder andere kwam dit verhaal naar boven:
Youfone licht haar klanten op.
Dat is nogal een uitspraak. Maar laat me even uitleggen waarom ik ze hiervan beschuldig.
Op een bepaald moment kom ik er achter dat mijn databandbreedte geknepen wordt, ik beschik nog maar over 64 kB/s. Aangezien ik een onbeperkte databundel heb met voorwaarden zou dat betekenen dat ik meer dan 2 GB data verstookt heb. Als dat zo is, prima, dat zijn de afspraken.
Maar als ik op mijn telefoon check, blijkt dat ik nog maar 1,1 GB heb verstookt, zowel android als een app zeggen dat. Ook geeft de vebruiksmonitor op de site van Youfone aan dat ik rond de 1,1 GB heb verbruikt.
Geconfronteerd hiermee begint het grote afschuiven. De data op hun site klopt niet, ze hebben immers van de KPN gehoord dat ik wel degelijk meer heb gebruikt dan 2 GB. Ook claimt men dat de beperking automatisch is en dat men er geen invloed op heeft.
Oh ja, en het spijt hen echt heel erg.....
Juischt.....
I call onzin.
Het erge is nog dat ik waarschijnlijk weet waardoor dit komt. In de algemene voorwaarden staat dat het datagebruik gemeten wordt in minimaal 100 kB per sessie.
100 kB, even voor de goede orde, dat zijn 100.000 letters.
Een whatsapp bijvoorbeeld gebruikt blokken van 1024 bytes. Dat betekent dus dat het zou kunnen dat als je een whatsapp verstuurt via youfone, je 1024 (best veel letters als, een tweet is 140) bytes vebruikt, maar 100.000 bytes kwijt bent uit je bundel.
Ook even je mail checken (zenden: "is er mail?" ontvangen: "nee") kost 100.000 bytes indien het een geisoleerd verzoek is (telt u zelf de letter even?)
Niet zo gek dat je volgens die methode bijna twee keer zoveel data verbruikt dan je daadwerkelijk doet.
Maarre, waarom klopt de data dan niet op hun eigen website? Als ik het in de gaten zou kunnen houden zou dat wel handig zijn? Nu doe ik dat af en toe wel, maar blijk dus al die tijd foute gegevens te raadplegen.
En waarom geeft men een klant dan niet het voordeel van de twijfel als ze het:
1. Zelf niet snappen
2. hun eigen data en die van de klant wel overeenkomen en die van de KPN niet.
Ok, maar ik heb toch de algemene voorwaarden getekend, wat zeur ik eigenlijk?
Ja klopt, ik heb ze getekend, ik ging er niet van uit dat in de algemene voorwaarden dingen stonden die je neerkomen op ordinaire diefstal. Als ik bij de bakker een brood haal hoef ik ook niet te betalen voor 5 omdat dat de minimale afhaalhoeveelheid is. Ik kan zelfs halve broden krijgen, of een krentebol voor de kleine honger.
En dit is niet de eerste keer, toen heb ik het er bij laten zitten. Toen wist men wel vaag dat ze iets met minimale datablokken deden, maar precies konden ze het niet uitleggen. Daar zou iemand op terugkomen. Ze zouden bellen of mailen. Nooit wat gehoord of gezien....
Conclusie, youfone.nl licht haar klanten op. Ze claimen dat ze niet weten wat er aan de hand is, ontwijken vragen, verschuilen zich achter derden, blazen rookgordijnen over de oorzaken waarvan ze zich terdege beseffen dat het oplichting is.
Oh ja, en het spijt hen echt heel erg. Excuses voor het ongemak. We kunnen helaas niets doen, per 1 juni is alles weer goed, beloofd! Zo maar, vanzelf. Daar hoeven zij gelukkig niets voor te doen.