LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Youfone knijpt internetsnelheid dicht

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
jeweethetbeter

Youfone knijpt internetsnelheid dicht

Ongelezen bericht door jeweethetbeter »

Het probleem:

Heb een sim-only abonnement bij Youfone. Daarbij heb in een onbeperkt internet abonnement afgesloten met als kanttekening dat de snelheid na 2000MB verbruik wordt verlaagt naar 64 kbps.

Afgelopen weekend werd mijn internet enorm traag. Ik dacht eerst dat het aan mijn telefoon/simkaart lag dus heb dit door middel van een reset proberen te verhelpen. Tevergeefs bleef het internet enorm traag. Toen heb ik gelijk de website van youfone benaderd om mijn verbruik te checken. Dit bleek op 1,1 GB te zitten, wat mijn gemiddelde verbruik is na 2 weken.

Heb toen Youfone benaderd wat het probleem was en kreeg te horen dat de lopende kosten van het abonnement nog niet aangepast waren en dat ik inderdaad over de 2000MB zou zijn gegaan. Wat ik al erg opmerkelijk vond aangezien ik naar mijn idee niet extreem veel meer data had verbruikt dan de maanden ervoor. Gister heb ik bijgehouden wat mijn verbruik is geweest en zag tot mijn verbazing dat dit vanochtend wel is bijgewerkt bij de lopende kosten. Neem aan dat het data verbruik van gister sneller zou worden verwerkt dan dat van de week ervoor?!

Nu zie ik de laatste dagen op social media veel meer klachten voorbij komen van Youfone klanten waarbij de internetsnelheid drastisch omlaag is gehaald zonder de grens van 2000MB te hebben bereikt.

Onder andere kwam dit verhaal naar boven:
Youfone licht haar klanten op.

Dat is nogal een uitspraak. Maar laat me even uitleggen waarom ik ze hiervan beschuldig.
Op een bepaald moment kom ik er achter dat mijn databandbreedte geknepen wordt, ik beschik nog maar over 64 kB/s. Aangezien ik een onbeperkte databundel heb met voorwaarden zou dat betekenen dat ik meer dan 2 GB data verstookt heb. Als dat zo is, prima, dat zijn de afspraken.
Maar als ik op mijn telefoon check, blijkt dat ik nog maar 1,1 GB heb verstookt, zowel android als een app zeggen dat. Ook geeft de vebruiksmonitor op de site van Youfone aan dat ik rond de 1,1 GB heb verbruikt.
Geconfronteerd hiermee begint het grote afschuiven. De data op hun site klopt niet, ze hebben immers van de KPN gehoord dat ik wel degelijk meer heb gebruikt dan 2 GB. Ook claimt men dat de beperking automatisch is en dat men er geen invloed op heeft.
Oh ja, en het spijt hen echt heel erg.....

Juischt.....

I call onzin.

Het erge is nog dat ik waarschijnlijk weet waardoor dit komt. In de algemene voorwaarden staat dat het datagebruik gemeten wordt in minimaal 100 kB per sessie.

100 kB, even voor de goede orde, dat zijn 100.000 letters.
Een whatsapp bijvoorbeeld gebruikt blokken van 1024 bytes. Dat betekent dus dat het zou kunnen dat als je een whatsapp verstuurt via youfone, je 1024 (best veel letters als, een tweet is 140) bytes vebruikt, maar 100.000 bytes kwijt bent uit je bundel.
Ook even je mail checken (zenden: "is er mail?" ontvangen: "nee") kost 100.000 bytes indien het een geisoleerd verzoek is (telt u zelf de letter even?)
Niet zo gek dat je volgens die methode bijna twee keer zoveel data verbruikt dan je daadwerkelijk doet.

Maarre, waarom klopt de data dan niet op hun eigen website? Als ik het in de gaten zou kunnen houden zou dat wel handig zijn? Nu doe ik dat af en toe wel, maar blijk dus al die tijd foute gegevens te raadplegen.

En waarom geeft men een klant dan niet het voordeel van de twijfel als ze het:
1. Zelf niet snappen
2. hun eigen data en die van de klant wel overeenkomen en die van de KPN niet.

Ok, maar ik heb toch de algemene voorwaarden getekend, wat zeur ik eigenlijk?
Ja klopt, ik heb ze getekend, ik ging er niet van uit dat in de algemene voorwaarden dingen stonden die je neerkomen op ordinaire diefstal. Als ik bij de bakker een brood haal hoef ik ook niet te betalen voor 5 omdat dat de minimale afhaalhoeveelheid is. Ik kan zelfs halve broden krijgen, of een krentebol voor de kleine honger.

En dit is niet de eerste keer, toen heb ik het er bij laten zitten. Toen wist men wel vaag dat ze iets met minimale datablokken deden, maar precies konden ze het niet uitleggen. Daar zou iemand op terugkomen. Ze zouden bellen of mailen. Nooit wat gehoord of gezien....

Conclusie, youfone.nl licht haar klanten op. Ze claimen dat ze niet weten wat er aan de hand is, ontwijken vragen, verschuilen zich achter derden, blazen rookgordijnen over de oorzaken waarvan ze zich terdege beseffen dat het oplichting is.

Oh ja, en het spijt hen echt heel erg. Excuses voor het ongemak. We kunnen helaas niets doen, per 1 juni is alles weer goed, beloofd! Zo maar, vanzelf. Daar hoeven zij gelukkig niets voor te doen.

sjohie

Re: Youfone knijpt internetsnelheid dicht

Ongelezen bericht door sjohie »

jeweethetbeter schreef:Het probleem:

Heb een sim-only abonnement bij Youfone. Daarbij heb in een onbeperkt internet abonnement afgesloten met als kanttekening dat de snelheid na 2000MB verbruik wordt verlaagt naar 64 kbps.

Afgelopen weekend werd mijn internet enorm traag. Ik dacht eerst dat het aan mijn telefoon/simkaart lag dus heb dit door middel van een reset proberen te verhelpen. Tevergeefs bleef het internet enorm traag. Toen heb ik gelijk de website van youfone benaderd om mijn verbruik te checken. Dit bleek op 1,1 GB te zitten, wat mijn gemiddelde verbruik is na 2 weken.

Heb toen Youfone benaderd wat het probleem was en kreeg te horen dat de lopende kosten van het abonnement nog niet aangepast waren en dat ik inderdaad over de 2000MB zou zijn gegaan. Wat ik al erg opmerkelijk vond aangezien ik naar mijn idee niet extreem veel meer data had verbruikt dan de maanden ervoor. Gister heb ik bijgehouden wat mijn verbruik is geweest en zag tot mijn verbazing dat dit vanochtend wel is bijgewerkt bij de lopende kosten. Neem aan dat het data verbruik van gister sneller zou worden verwerkt dan dat van de week ervoor?!

Nu zie ik de laatste dagen op social media veel meer klachten voorbij komen van Youfone klanten waarbij de internetsnelheid drastisch omlaag is gehaald zonder de grens van 2000MB te hebben bereikt.

Onder andere kwam dit verhaal naar boven:

Dat is nogal een uitspraak. Maar laat me even uitleggen waarom ik ze hiervan beschuldig.
Op een bepaald moment kom ik er achter dat mijn databandbreedte geknepen wordt, ik beschik nog maar over 64 kB/s. Aangezien ik een onbeperkte databundel heb met voorwaarden zou dat betekenen dat ik meer dan 2 GB data verstookt heb. Als dat zo is, prima, dat zijn de afspraken.
Maar als ik op mijn telefoon check, blijkt dat ik nog maar 1,1 GB heb verstookt, zowel android als een app zeggen dat. Ook geeft de vebruiksmonitor op de site van Youfone aan dat ik rond de 1,1 GB heb verbruikt.
Geconfronteerd hiermee begint het grote afschuiven. De data op hun site klopt niet, ze hebben immers van de KPN gehoord dat ik wel degelijk meer heb gebruikt dan 2 GB. Ook claimt men dat de beperking automatisch is en dat men er geen invloed op heeft.
Oh ja, en het spijt hen echt heel erg.....

Juischt.....

I call onzin.

Het erge is nog dat ik waarschijnlijk weet waardoor dit komt. In de algemene voorwaarden staat dat het datagebruik gemeten wordt in minimaal 100 kB per sessie.

Een whatsapp bijvoorbeeld gebruikt blokken van 1024 bytes. Dat betekent dus dat het zou kunnen dat als je een whatsapp verstuurt via youfone, je 1024 (best veel letters als, een tweet is 140) bytes vebruikt, maar 100.000 bytes kwijt bent uit je bundel.
Ook even je mail checken (zenden: "is er mail?" ontvangen: "nee") kost 100.000 bytes indien het een geisoleerd verzoek is (telt u zelf de letter even?)
Niet zo gek dat je volgens die methode bijna twee keer zoveel data verbruikt dan je daadwerkelijk doet.

Maarre, waarom klopt de data dan niet op hun eigen website? Als ik het in de gaten zou kunnen houden zou dat wel handig zijn? Nu doe ik dat af en toe wel, maar blijk dus al die tijd foute gegevens te raadplegen.

En waarom geeft men een klant dan niet het voordeel van de twijfel als ze het:
1. Zelf niet snappen
2. hun eigen data en die van de klant wel overeenkomen en die van de KPN niet.

Ok, maar ik heb toch de algemene voorwaarden getekend, wat zeur ik eigenlijk?
Ja klopt, ik heb ze getekend, ik ging er niet van uit dat in de algemene voorwaarden dingen stonden die je neerkomen op ordinaire diefstal. Als ik bij de bakker een brood haal hoef ik ook niet te betalen voor 5 omdat dat de minimale afhaalhoeveelheid is. Ik kan zelfs halve broden krijgen, of een krentebol voor de kleine honger.

En dit is niet de eerste keer, toen heb ik het er bij laten zitten. Toen wist men wel vaag dat ze iets met minimale datablokken deden, maar precies konden ze het niet uitleggen. Daar zou iemand op terugkomen. Ze zouden bellen of mailen. Nooit wat gehoord of gezien....

Conclusie, youfone.nl licht haar klanten op. Ze claimen dat ze niet weten wat er aan de hand is, ontwijken vragen, verschuilen zich achter derden, blazen rookgordijnen over de oorzaken waarvan ze zich terdege beseffen dat het oplichting is.

Oh ja, en het spijt hen echt heel erg. Excuses voor het ongemak. We kunnen helaas niets doen, per 1 juni is alles weer goed, beloofd! Zo maar, vanzelf. Daar hoeven zij gelukkig niets voor te doen.
Vermoedelijk is je antwoord te vinden in de algemene voorwaarden (link pdf!), en dan bij de aanvullende voorwaarden F (fair use policy) 1 c, De Fair Use Policy wordt gebaseerd op het gemiddelde verbruik van alle gebruikers binnen een bepaalde bundel vermeerderd met 50%. Voor eenieder die hierboven komt wordt de snelheid vertraagd naar een maximale snelheid van 64kbps.

Stel je voor het gemiddelde gebruik van alle youphone klanten met een 2000mb bundel is in de praktijk 800mb, dat vermeerderd met 50%, zou betekenen dat jij boven de 1,2Gb dus teruggezet wordt naar die 64kb. Tenminste, zo lees ik het. :wink:

jeweethetbeter

Dat zou het wel kunnen verklaren. Echter snap ik dan niet dat ze er zo geheimzinnig over doen. Daarnaast heb ik gevraagd of ik tegen betaling mijn internet weer op de goede snelheid kon krijgen, dit was echter niet mogelijk. Maar in de voorwaarde staat:

"Tegen meer betaling is het mogelijk de snelheid te verhogen naar de reguliere snelheid met de daarbij
behorende voorwaarden."

Ook voorwaarde F.

Betekent dus dat ze zelf weinig verstand hebben van de voorwaarden die ze bieden.

encore

Ongelezen bericht door encore »

Van Youfone naar No-Fone, maar dan veel voordeliger.... :lol:

16again

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:Vermoedelijk is je antwoord te vinden in de algemene voorwaarden (link pdf!), en dan bij de aanvullende voorwaarden F (fair use policy) 1 c, De Fair Use Policy wordt gebaseerd op het gemiddelde verbruik van alle gebruikers binnen een bepaalde bundel vermeerderd met 50%. Voor eenieder die hierboven komt wordt de snelheid vertraagd naar een maximale snelheid van 64kbps.
FairUse beding lijkt mij aanvechtbaar, indien overeenkomst duidelijk een andere limiet stelt.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
sjohie schreef:Vermoedelijk is je antwoord te vinden in de algemene voorwaarden (link pdf!), en dan bij de aanvullende voorwaarden F (fair use policy) 1 c, De Fair Use Policy wordt gebaseerd op het gemiddelde verbruik van alle gebruikers binnen een bepaalde bundel vermeerderd met 50%. Voor eenieder die hierboven komt wordt de snelheid vertraagd naar een maximale snelheid van 64kbps.
FairUse beding lijkt mij aanvechtbaar, indien overeenkomst duidelijk een andere limiet stelt.
Lijkt me voer voor een juridisch loket of rechtsbijstandverzekering, deze voorwaarden maken immers wel onderdeel uit van dat contract?

16again

jeweethetbeter schreef:
..... In de algemene voorwaarden staat dat het datagebruik gemeten wordt in minimaal 100 kB per sessie.

Openen van een enkele webpagina in browser kan makkelijk 10 TCP sessies gebruiken. Elk plaatje , frame, apart blokje tekst etc wordt met een nieuwe TCP sessie opgehaald. Volgens mij uitgesloten dat meting op deze manier plaats vindt.

Wat volgens mij met sessie bedoeld wordt: Sessie start zodra je telefoon met internet verbindt, ten eindigt zodra verbinding door inactiviteit (of handmatig uitschakelen) verbroken wordt. Effect van afronden op 100kB valt dan wel mee.
Tenzij je telefoon veelvuldig automatisch verbindt, en steeds weer verbinding verbreekt.

16again

sjohie schreef:
16again schreef:
Lijkt me voer voor een juridisch loket of rechtsbijstandverzekering, deze voorwaarden maken immers wel onderdeel uit van dat contract?
Mogelijk is fair-use beding onredelijk bezwarend:
art 237c BW 6 schreef: .wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de Algemene Voorwaarden voorkomend beding.... dat de gebruiker de bevoegdheid verleent een prestatie te verschaffen die wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt
Indien contract een duidelijke limiet stelt, dan kan daar niet op deze manier van afgeweken worden.

De AV gelden voor meerdere mobiele abonnementen, fairuse beding lijkt meer bedoeld bij contracten zonder overeengekomen limiet

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
jeweethetbeter schreef:
..... In de algemene voorwaarden staat dat het datagebruik gemeten wordt in minimaal 100 kB per sessie.

Dan lichten ze klanten toch niet op als het duidelijk beschreven staat in de voorwaarden? Er is ook nog altijd zo iets als technische haalbaarheid. Theoretisch zou je op byte niveau kunnen charge, maar dan wordt de hele billing straat zo ongelofelijk duur (veel rekencapaciteit nodig) dat de tarieven omhoog moeten om die kosten te dekken. Blokken van 100k blijken in de praktijk vrij realistisch. Lullig als je mobiel internet alleen maar voor kleine berichten gebruikt, maar voor gemiddeld gebruik prima.

16again

GJvdZ schreef: Dan lichten ze klanten toch niet op als het duidelijk beschreven staat in de voorwaarden? Er is ook nog altijd zo iets als technische haalbaarheid. Theoretisch zou je op byte niveau kunnen charge, maar dan wordt de hele billing straat zo ongelofelijk duur (veel rekencapaciteit nodig) dat de tarieven omhoog moeten om die kosten te dekken. Blokken van 100k blijken in de praktijk vrij realistisch. Lullig als je mobiel internet alleen maar voor kleine berichten gebruikt, maar voor gemiddeld gebruik prima.
Lijkt mij dat die reactie komt vanuit weinig technische achtergrond.
Totaal verkeer dat over je ingelogde mobiele verbinding gaat, levert slechts een enkele totale waarde op van al je verkeer, veelal houdt netwerk apparatuur dit al automatisch bij.

Het is juist moeilijker individueel verkeer te tellen (checken op mail, pats afronding 100K daarna verzenden tweet met weer afronding 100k, openen facebook, met weer afronding)

jeweethetbeter

Heb net even gebeld na een kwartier in de wachtrij te hebben gestaan.

De data registratie op hun website is niet up2date. Het is hun woord tegen het mijne. Zij zeggen dat ik momenteel 2,2GB verbruikt heb en op mijn inlogpagina staat 1,4 GB. Cijfers willen ze alleen vertellen maar niet mailen o.i.d.

Verder kwam ik nog op het punt om tegen kosten het internet weer te verhogen, wat in de algemene voorwaarden staat. De telefoniste wees mij erop dat dit zeker niet mogelijk was. Toen ik haar verwees naar het artikel in de voorwaarde kreeg ik als antwoord: 'Oh, ja nu zie ik het. Ik zal het doorgeven'.

Heb wel onder deze voorwaarde een contract getekend. Zou daar nog iets mee gedaan kunnen worden?

encore

Ongelezen bericht door encore »

Dit soort dingen kun je beter uitvechten via de Geschillencommissie. Dan krijg je fatsoenlijk antwoord en word je niet met een kluitje in het riet gestuurd. Kost je wat, maar dat krijg je toch terug...

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Een vergelijkbare klacht is op dit forum ook geweest over, volgens mij, Hollandse nieuwe. Probleem is waarschijnlijk inderdaad het afronden van sessies op 100k. Als je telefoon bv ieder kwartier kijkt of je nieuwe mail hebt, heb je elke dag al bijna 100 keer contact gemaakt. Dan zit je elke dag al op 10 Mb zonder dat je iets extra's hebt gedaan. Dus 300 Mb per maand. Dan loopt het verbruik dus hard op.

Is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met afronden op minuten bij bellen. Met 100 korte gesprekken ben je dan al 100 minuten kwijt (plus starttarief) terwijl je misschien maar een half uurtje hebt gepraat.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:Dan lichten ze klanten toch niet op als het duidelijk beschreven staat in de voorwaarden? Er is ook nog altijd zo iets als technische haalbaarheid. Theoretisch zou je op byte niveau kunnen charge, maar dan wordt de hele billing straat zo ongelofelijk duur (veel rekencapaciteit nodig) dat de tarieven omhoog moeten om die kosten te dekken. Blokken van 100k blijken in de praktijk vrij realistisch. Lullig als je mobiel internet alleen maar voor kleine berichten gebruikt, maar voor gemiddeld gebruik prima.
Dus als ik in de voorwaarden zet dat ik je ga oplichten is het geen oplichting. Ja zo ken ik er nog een paar.
Het uitrekenen en afrekenen op werkelijk verbruik is niet zo moeilijk. Het is een kwestie van wat is financieel voordeliger voor de providers en meestal zal dat afronden naar boven zijn. Het zijn en blijven boeven, snelheden beloven die je zelden haalt (maar wel extra voor betaald), gesprekken afronden op minuten. Onbeperkt is niet onbeperkt maar beperkt, databundels worden afgeroomd, etc.

47712

Ongelezen bericht door 47712 »

encore schreef:Van Youfone naar No-Fone, maar dan veel voordeliger.... :lol:
Dit vind ik leuke humor met een knipoog naar telfort :D

Gesloten