LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbetaalde TV niet leverbaar

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
nl-x
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:22

Aanbetaalde TV niet leverbaar

Ongelezen bericht door nl-x »

Op 1 februari heb ik tijdens de zgn. BTW dagen van de MediaMarkt een televisie gekocht. De televisie was niet op voorraad maar zou voor mij worden besteld. Hij zou uiterlijk eind februari binnen zijn. Ik moest minstens 50% aanbetalen hiervoor.

Het is een grote televisie (52 inch) van een A-merk (Sharp) met Full LED technologie (ledjes zitten aan de achterkant van het paneel). DIt waren ook mijn redenen om voor deze televisie te kiezen.

Afgelopen zondag, 7 maart, ging ik terug naar de MediaMarkt om te zien waarom er nog geen contact met mij was opgenomen om de televisie te komen afhalen. Hier werd mij verteld:
- de televisie is nog niet geleverd
- de fabrikant kan niet melden wanneer de televisie zal worden geleverd
- het is uitgesloten dat de televisie nog binnen 2 weken zal worden geleverd
- het is onwaarschijnlijk dat de televisie binnen 3 weken zal worden geleverd

De verkoper stelde dat ik maar 3 keuzes had:
- mijn aanbetaling terug (circa 800 euro)
- nog meer wachten
- een ander model kiezen. (De nieuwere modellen van Sharp waren overigens duurder en bevatte geen Full LED technologie. Philips en Sony hadden wel Full LED technologie, maar waren behoorlijk duurder.)

Ik baal nu als een stekker, want ik heb mijn oude televisie al verkocht, en zit nu dus zonder. Ik vraag mij af welke rechten ik allemaal heb. Kan ik bijvoorbeeld de MediaMarkt dwingen om mij een Philips of Sony met zelfde formaat en technologie te geven voor dezelfde prijs? Of heb ik anderszins recht op schadevergoeding, gezien ik nu een tijd zonder TV moet zitten?

Graag advies.

nicolko1978
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2009 11:02

Re: Aanbetaalde TV niet leverbaar

Ongelezen bericht door nicolko1978 »

ik zou de mediamarkt voorstellen om een "btw"korting op een duurder model te geven. Als jij namelijk destijds had geweten dat de SHARP tv niet leverbaar was had je mogelijk een duurdere gekocht en ook kunnen profiteren van de BTW korting. Dat ze uiteindelijk niet kunnen leveren is ook deels overmacht maar ik vind wel dat ze jou tegemoed moeten komen bij het kopen van een duurdere tv.
Laatst gewijzigd door nicolko1978 op 09 mar 2010 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

nl-x
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:22

Re: Aanbetaalde TV niet leverbaar

Ongelezen bericht door nl-x »

Het is Sharp, niet Samsung.

Maar ik ben het verder niet met je eens. Vorige maand had ik het er niet voor over om veel meer geld voor uit te trekken (lees duizend euro meer).

Ben ik nou te opportunistisch of klopt mijn gedachte dat dit risico voor hen is? Heb je niet na een aanbetaling per definitie een koopovereenkomst, waar de verkoper zich niet zomaar aan mag onttrekken?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanbetaalde TV niet leverbaar

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit bewijst maar weer eens: betaal nooit aan! Stel dat de winkelier failliet was gegaan, dan had je fijn kunnen fluiten naar je 800 euro. Ik zou zo snel mogelijk dat geld terughalen. Immers: met MediaMarkt kun je gewoon geen zaken doen. Ze begrijpen daar kennelijk niet dat afspraak afspraak is.

Het kan heel goed zijn dat MediaMarkt wel kán leveren maar bij nader inzien niet wil. Dit is dan een leuke taktiek om je te ontmoedigen om nog op je teevee te wachten. In de tussentijd kunnen ze fijn rente trekken van je aanbetaling mocht je toch besluiten om nog te wachten. Win-win voor MediaMarkt (ze zijn duidelijk niet gek!).

Verder zou ik Sharp geen A-merk durven noemen en heeft Sony ook een led-teevee waar je in kan wonen (132cm doorsnee) voor 100 euro minder:
http://www.kieskeurig.nl/lcd_televisie/ ... 00/890140/

Gesloten