Teunbosseman schreef:Ik hoefde deze "service" niet was geen probleem, zat nergens aan vast. Kan mij niet voorstellen dat nu deze "service" verplicht zou zijn.
Dat is ook niet zo - het is een keuze.
Tsja, volgens de ervaring van TS niet.
De prijs van de Opstartkosten was geen optie. Dit werd erbij gerekend.
Als je goed leest op de site van Mediamarkt merk je dat die € 29,00 opstartkosten in principe nauwelijks een keuze is maar een verborgen prijsverhoging. Klik maar eens op dat witte vraagtekentje in het zwarte rondje. Dan lees je het volgende: “In de winkel maken wij je tv startklaar zodat je thuis meteen tv kunt kijken”.
Als je bij Mediamarkt dus een tv koopt zal de verkoper vaak zeggen “wij (Mediamarkt) hebben de tv voor u al startklaar gemaakt en moet u, overeenkomstig wat op de internetsite staat, die € 29,00 betalen”. Bewijst u als koper maar eens dat die tv door Mediamarkt niet startklaar is gemaakt.
Meestal heeft dit soort grote firma’s wel zulke goede verpakkingsmethodes dat u achteraf niet meer kunt bewijzen of die doos wel of niet opengemaakt is door Mediamarkt. In zulks geval moet je dus kijken hoe de doos eruit ziet als je zo’n tv zou kopen. Is die doos dichtgeplakt met plakband van de fabrikant, met gewoon plakband zonder fabrikantskenmerk of met plakband van de Mediamarkt? In de laatste twee voorkomende gevallen moet je dus argwaan krijgen anders betaal je bij Mediamarkt die € 29,00 extra. Ik durf wel te stellen dat je zo’n tv-doos echt niet te zien krijgt als je de tv nog niet gekocht heeft.
Die hele € 29,00 extra is dus waarschijnlijk een heel bewuste actie van Mediamarkt om u in alle gevallen € 29,00 extra te laten betalen. Oppassen dus met daar producten kopen en goed vergelijken met andere sites waar die € 29,00 opstartkosten NIET extra in rekening worden gebracht.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 29 aug 2017 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
BreejKC schreef:Als je goed leest op de site van Mediamarkt merk je dat die € 29,00 opstartkosten in principe helemaal geen keuze is maar een verborgen prijsverhoging. Klik maar eens op dat witte vraagtekentje in het zwarte rondje. Dan lees je het volgende: “In de winkel maken wij je tv startklaar zodat je thuis meteen tv kunt kijken”.
Dat klopt, dat doen ze ook - als je daarvoor kiest. En die keuze is niet verplicht.
In principe heeft u gelijk, Moneyman. Maar of de verkoper het ook zo uitlegt is een tweede. Waarschijnlijk wordt naar de argeloze koper geredeneerd zoals door mij omschreven "wij hebben de tv voor u al startklaar gemaakt". Vervolgens zegt de argeloze koper: "Ok, dank u wel". Dat "Ok"dan opgevat als een wilsovereenkomst en Mediamarkt int € 29,00 extra.
Toen ik vorige week een TV voor mijn tante kocht, is het woord opstartkosten niet eens gevallen.
Uiteraard kán het door jou geschetste scenario voorkomen, maar dan spreken we wel over misleidende handelspraktijken. Daar zal de MM geen standaard werkwijze van maken.
Of die service en keuzemogelijkheden bij Mediamarkt werkelijk zo veel beter zijn als bij de concullega's daar durf ik een groot vraagteken bij te zetten. Lees de diverse topics hier over Mediamarkt en aan die service achteraf lijkt het nogal eens te schorten. Als je van consumentenwetgeving niet goed op de hoogte bent dan kun je bij Mediamarkt nog wel eens van een koude kermis terug komen.
Ook het soort nieuwe acties, zoals aangehaald in dit topic, kan je als argeloze koper nog wel eens extra geld kosten. Keuzemogelijkheden, mwa, ja. Dat lijkt in de winkel inderdaad zo te zijn. Maar een beetje doorzoeken op ons onvolprezen internet leert je al gauw dat zelfs Mediamarkt redelijke beperkingen heeft in haar assortiment dat zij aanbiedt.
Tot slot de zo geroemde prijsstelling. Bij Mediamarkt heb ik wel geleerd dat als je er een product van je gading vindt een zoektocht op een vergelijkingssite, als bijvoorbeeld Pricewatch van Tweakers.nl, je vaak nog een extra voordeel kan opleveren.