LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Caiway en Rekam gaan op 10 oktober 2010 helemaal digitaal

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
gastje13

Re: Caiway en Rekam gaan op 10 oktober 2010 helemaal digitaal

Ongelezen bericht door gastje13 »

Vorig jaar begeeft mijn oude analoge TV het. Dus een nieuwe flatscreen aangeschaft. Daarbij expliciet gezocht naar een DVB-C tuner met CAM-slot. Nu dus een Sony van ruim 1000 euro staan.
Vorige maand kondigt Caiway aan dat ze CI+ CAMs gaan gebruiken. Mijn TV van net een jaar oud doet alleen CI CAM, en staat dus niet op de lijst van gegarandeerd werkende toestellen. Het kan werken maar ze garanderen niets... Ik moet dus alsnog weer gewoon een decoder aansluiten als ik zenders uit het pluspakket wil bekijken!
Daarom zei ik, mits de decoders voor elke tv door CAIW volledig vergoed worden ;)
Hetzelfde geldt voor de meeste DVD en HDD recorders. Er zijn erg weinig recorders die standaard met een DVB-C tuner worden uitgerust. Opnemen via de decoder is geen optie, want je kunt dan dus niet geprogrammeerd opnemen van verschillende zenders, iets dat ik vaak doe als ik een avond weg ben. Eerst een programma van zender 1 opnemen, daarna van zender 2: gaat je niet lukken met de decoder!
Weet het niet zeker of alle decoders dat hebben, maar mijn humax (bij ziggo) kun je een tijd en zender instellen en die springt dan automatisch naar dat kanaal op die tijd. Kan volgens mij voor meerdere keren. is lastiger(twee apparaten), daarom is ook de PVR uitgevonden, maar kan begrijpen dat je daar geen extra geld voor wilt neerleggen.

Nog een extra tip voor degene die bang zijn hun oude video niet meer te kunnen gebruiken: als deze geen scart IN heeft, hebben ze meestal wel een composiet IN (geel tulpplugje)

Schorpioen

Ongelezen bericht door Schorpioen »

vogels schreef:
De standaard Samsung decoder van Caiway geeft maar 1 zender weer
Dat kan. Maar dat is wat anders dan dat er geen decoders zouden zijn die 2 zenden tegelijk kunnen opnemen. De Humax is voor rond de 300 euro te koop op het www. Valt wel mee dus, al zo'n 100 euro goedkoper in een paar maanden tijd.
Valt wel mee? Veel geld voor alleen een decoder.
Beetje bijleggen en je hebt een recorder.

suedje

Ongelezen bericht door suedje »

gastje13 schreef:
Vorig jaar begeeft mijn oude analoge TV het. Dus een nieuwe flatscreen aangeschaft. Daarbij expliciet gezocht naar een DVB-C tuner met CAM-slot. Nu dus een Sony van ruim 1000 euro staan.
Vorige maand kondigt Caiway aan dat ze CI+ CAMs gaan gebruiken. Mijn TV van net een jaar oud doet alleen CI CAM, en staat dus niet op de lijst van gegarandeerd werkende toestellen. Het kan werken maar ze garanderen niets... Ik moet dus alsnog weer gewoon een decoder aansluiten als ik zenders uit het pluspakket wil bekijken!
Daarom zei ik, mits de decoders voor elke tv door CAIW volledig vergoed worden ;)
En nu het leuke van Caiway, als je TV een DVB-C tuner aan boord heeft, kan je zonder smart card het Basic pakket bekijken. Heeft je TV een DVB-C HD tuner aan boord kan je ook genieten van de HD kanalen uit het basis pakket. Je hoeft GEEN decoder aan te sluiten, alleen de coax kabel in de tv en de juiste codes van Caiway invullen.
Ik spreek sinds vanmiddag uit ervaring :mrgreen:

pbarendse

Ongelezen bericht door pbarendse »

suedje schreef:
gastje13 schreef:
En nu het leuke van Caiway, als je TV een DVB-C tuner aan boord heeft, kan je zonder smart card het Basic pakket bekijken. Heeft je TV een DVB-C HD tuner aan boord kan je ook genieten van de HD kanalen uit het basis pakket. Je hoeft GEEN decoder aan te sluiten, alleen de coax kabel in de tv en de juiste codes van Caiway invullen.
Niettemin moet ik nog steeds gaan investeren in extra apparatuur als ik de zenders uit het pluspakket wil kijken, de decoder heb ik namelijk nodig voor de TV in de slaapkamer...
vogels schreef:
De standaard Samsung decoder van Caiway geeft maar 1 zender weer
Dat kan. Maar dat is wat anders dan dat er geen decoders zouden zijn die 2 zenders tegelijk kunnen opnemen. De Humax is voor rond de 300 euro te koop op het www. Valt wel mee dus, al zo'n 100 euro goedkoper in een paar maanden tijd.
Je leest nog steeds niet goed... Het gaat er om dat ik twee verschillende zenders achter elkaar wil opnemen met dezelfde video. Met analoog lukt me dat uitstekend... Kun je mij uitleggen hoe ik dat zonder investering zou moeten gaan doen na 10-10-10?

pbarendse

vogels schreef:
Het gaat er om dat ik twee verschillende zenders achter elkaar wil opnemen
Ik lees prima en ik zeg dus dat dit mogelijk is met de 2 door mij genoemde decoders.

JIJ schreef dat dit onmogelijk was: .....Opnemen via de decoder is geen optie, want je kunt dan dus niet geprogrammeerd opnemen van verschillende zenders, iets dat ik vaak doe als ik een avond weg ben. Eerst een programma van zender 1 opnemen, daarna van zender 2: gaat je niet lukken met de decoder!......

Dat bestrijd ik dus terecht. Ja, als het allemaal weer niets mag kosten, dan houdt het op.
Het gaat me niet om het feit dat ik nieuwe apparatuur moet kopen. Dat moet van tijd tot tijd. Het gaat mij er om dat ik nu gedwongen word op korte termijn nieuwe apparatuur te kopen. Ik bepaal graag zelf wanneer ik mijn geld uitgeef en waar aan.

Bovendien was mijn stelling dat ik met mijn huidige apparatuur niet kon bereiken wat ik stelde, en wat nu dus met mijn huidige apparatuur wel mogelijk is. Ik word dus buiten mijn wil om beperkt in mijn mogelijkheden, daar heb ik een enorme hekel aan!

Ricardo2611

Ongelezen bericht door Ricardo2611 »

Ananloge TV van de jaren 50/60? Ik heb van het weekend uiteindelijk de digitale decoder maar geinstalleerd die ik 3 jaar geleden 'kreeg' van Caiway. En vervolgens proberen om Italie-Nederland te kijken.
Ik kon het niet volgen! geluid was 80% kraak en continu blokjes en/of zwart beeld. Ik ben maar weel heel gauw teruggeswitched nar het analoge beeld. Dat was perfect!
Dus heel leuk hoor dat met de tijd meegaan, maar zorg dan wel dat het werkt!

suedje

Ricardo2611 schreef:Ananloge TV van de jaren 50/60? Ik heb van het weekend uiteindelijk de digitale decoder maar geinstalleerd die ik 3 jaar geleden 'kreeg' van Caiway. En vervolgens proberen om Italie-Nederland te kijken.
Ik kon het niet volgen! geluid was 80% kraak en continu blokjes en/of zwart beeld. Ik ben maar weel heel gauw teruggeswitched nar het analoge beeld. Dat was perfect!
Ricardo,
loop eens de coax kabels naar de decoder, en de stekkers na. Misschien zit daar toch iets niet goed. Zitten er T-stekkers tussen de "muur" en je decoder?
Analoog is wat minder gevoelig hiervoor dan digitale tv.

Ricardo2611

Geen T-stekkers(we hebben maar 1 TV in huis). Wel gaat het kanaal door
- verlengsnoer (wanddoos naar TV-lokatie)
- VHS recorder
- verlengsnoertje
- nog een verlengsnoertje (1 was net tekort ;-)

Ik dacht dat digitaal betere kwaliteit was, maar het is blijkbaar ook erg gevoelig. Als ik nu ook weer alle kabels en stekkers moet gaan controleren/vervangen wordt het ook nog eens een heel gedoe dat overgaan naar digitaal.

Vreemd genoeg hebben sommige kanalen er meer last van dan de andere (Nederlandse kanalen veel last, ik probeerde ook andere kanalen en daar had ik nauwelijks last)

P.S. suedje, dat is nu precies wat ik zou willen. een TV met ingebouwde DVB-C (HD) tuner. Maar als je op het staatje kijkt van Caiway, kan je dan niet je pakket uitbreiden en is pay-per-event niet mogelijk.
Wat kost zo'n TV (in vergelijking tot een 'normale' (analoge ;) )

Ricardo2611

Het programmeren van opnames van 2 verschillende kanalen is wel mogelijk doordat er ook een timer functie zit op de decoder: daarmee kan je op een bepaald tijdstip de decoder op een bepaald kanaal zetten.
Je moet dan echter dus op 2 apparaten programmeren: 1 op de recorder allleen de tijdstippen, en op de decoder dus op welk kanaal hij staat

Makkelijk is anders, maar het kan

pbarendse

Op de Samsung decoder die door CaiWay is verstrekt is geen timerfunctie aanwezig... Dat wordt dus lastig.

suedje

Ricardo2611 schreef:Geen T-stekkers(we hebben maar 1 TV in huis). Wel gaat het kanaal door
- verlengsnoer (wanddoos naar TV-lokatie)
- VHS recorder
- verlengsnoertje
- nog een verlengsnoertje (1 was net tekort ;-)

Ik dacht dat digitaal betere kwaliteit was, maar het is blijkbaar ook erg gevoelig. Als ik nu ook weer alle kabels en stekkers moet gaan controleren/vervangen wordt het ook nog eens een heel gedoe dat overgaan naar digitaal.

Vreemd genoeg hebben sommige kanalen er meer last van dan de andere (Nederlandse kanalen veel last, ik probeerde ook andere kanalen en daar had ik nauwelijks last)
Moet je toch eens voor de gein een kabel direct uit de muur in de decoder stoppen, en de scart van de decoder direct in je tv. kijken of dit een betere kwaliteit oplevert. is dit niet zo, dan is er misschien iets met je signaal ontvangst aan de hand.

Ricardo2611 schreef:P.S. suedje, dat is nu precies wat ik zou willen. een TV met ingebouwde DVB-C (HD) tuner. Maar als je op het staatje kijkt van Caiway, kan je dan niet je pakket uitbreiden en is pay-per-event niet mogelijk.
Wat kost zo'n TV (in vergelijking tot een 'normale' (analoge ;) )
Je kan juist wel je pakket uitbreiden, en van Pay-per-event genieten, als je een TV hebt die in de lijst voorkomt van tv's die door Caiway gevalideert zijn.
Je hebt dan wel een smart card en een module nodig om in de tv te doen. Die module kost Euro 49,00 bij Caiway zelf (is goedkoper dan een nieuwe decoder, en je bestaande decoder gebruik je voor je recorder)
Ik heb zelf een 40inch, is toch wel groot als hij in de kamer staat. Deze was ongeveer Euro 750. Kleinere tv's zijn dus ook goedkoper. Laat je wel goed voorlichten bij een goede tv verkoper, voordat je met een verkeerde tv thuis komt. Bij Saturn, waar ik hem dan wel gehaald heb, moest ik de verkoper vertellen hoe of wat.

Sub_Rosa

Ongelezen bericht door Sub_Rosa »

suedje schreef:
gastje13 schreef:

Helaas, was het maar waar. Ik heb sinds kort een Philips tv met ingebouwde DVB-C en DVB-T tuner. Het zoeken van de digitale zenders via DVB-T was geen enkel probleem. Maar via DVB-C krijg ik geen enkele digitale zender!

Alles correct uitgevoerd (kabel geselecteerd, signaalsnelheid 6900, frequentie ingevoerd 554.00 Mhz). Maar er gebeurt helemaal niets. Caiway gebeld, en die weten het (natuurlijk) ook niet. Zij denken dat het misschien aan de Philips tv ligt.....

Nog meer mensen in regio IJsselstein met dit probleem? Help! :cry:

suedje

Sub_Rosa schreef:
suedje schreef:
gastje13 schreef:

Helaas, was het maar waar. Ik heb sinds kort een Philips tv met ingebouwde DVB-C en DVB-T tuner. Het zoeken van de digitale zenders via DVB-T was geen enkel probleem. Maar via DVB-C krijg ik geen enkele digitale zender!

Alles correct uitgevoerd (kabel geselecteerd, signaalsnelheid 6900, frequentie ingevoerd 554.00 Mhz). Maar er gebeurt helemaal niets. Caiway gebeld, en die weten het (natuurlijk) ook niet. Zij denken dat het misschien aan de Philips tv ligt.....

Nog meer mensen in regio IJsselstein met dit probleem? Help! :cry:
Op de site van Caiway staat een lijst met toestellen die getest zijn door Caiway, en waarmee dit wel werkt. Philips staat hier nog niet bij. Nu heb ik ergens gelezen dat Caiway wel Philips tv's ging testen om te kijken of die ook goed werken met DVB-C, maar ik kan even niet meer vinden waar. Ik denk dus dat het inderdaad aan de tv ligt. Wat is het type nummer?

Sub_Rosa

Dank voor je reactie.

Het typenummer is 32PFL8404H/12

Ik heb net met Philips gebeld, en zij adviseerden een software-upgrade. Uitgevoerd, maar helaas is het probleem hiermee niet opgelost.

Volgens Philips is het onzin dat Caiway DVB-C van Philips niet zou ondersteunen.

Ik ga ze weer bellen!

pbarendse

Die lijst zegt ook niets over het ondersteunen van DVB-C, want DVB-C is bij alle toestellen hetzelfde. Zorg wel even dat je de goede regiocode invoert (te vinden op de site van CaiWay).
De lijst met ondersteunde toestellen heeft te maken met ondersteuning van de CI+ CAM

Sub_Rosa

pbarendse schreef:Die lijst zegt ook niets over het ondersteunen van DVB-C, want DVB-C is bij alle toestellen hetzelfde. Zorg wel even dat je de goede regiocode invoert (te vinden op de site van CaiWay).
De lijst met ondersteunde toestellen heeft te maken met ondersteuning van de CI+ CAM
Krijg nou wat! :D
Ik zat ook al met die regiocode in m'n hoofd, maar zag nergens een optie om die in te vullen. Maar: niet geschoten is altijd mis, dus ik heb naar aanleiding van dit bericht die regiocode ingevoerd op de plek waar (volgens Caiway!!) de netwerkfrequentie (554.00) ingevoerd moet worden, en: bingo!

Heel hartelijk dank voor het meedenken! :)

suedje

sindela schreef:tot nu toe was ik ook tevreden met Caiway, maar het feit dat we nu verplicht worden apparatuur met DVB-C tuners te kopen is, bij de verplichte winkelnering als (monopolist) je via de kabel televisie wil kijken, een verkeerde keuze.
juich ook toe hoe ze bezig zijn met o.a. HD kanalen.
leg eens uit wat er dan wordt toegevoegd.....
En vanaf vandaag in het Caiway Bacic pakket :
RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, Eén en Ketnet/Canvas in HD
Bron: Caiway.nl

Schorpioen

Ongelezen bericht door Schorpioen »

Ricardo2611 schreef:Ananloge TV van de jaren 50/60? Ik heb van het weekend uiteindelijk de digitale decoder maar geinstalleerd die ik 3 jaar geleden 'kreeg' van Caiway. En vervolgens proberen om Italie-Nederland te kijken.
Dat probleem heb ik dus ook. Krakend geluid en blokkerig beeld.
Heb de kabel vanaf het kastje naar de tv al vervangen door een nieuwe. Bij de Cai speciale stekkertjes gehaald. Decoder al een keer laten omwisseln bij de Cai. Software update. Helaas alles zonder verbetering. :twisted:

Lees ik net dat ik als dank voor het inleveren van zenders per 1 januari € 0,50 per maand meer mag gaan betalen. :evil: :evil:
Leuk zo'n monopoly positie.

Klaas_

Ongelezen bericht door Klaas_ »

Ook ik baal er van dat CAIWAY helemaal digitaal gaat en nu met meerkosten wordt geconfronteerd (ontvangers) plus nog maar moet afwachten of mijn videorecorder en dvd-recorder nog wel zullen werken. Ik hoop niet dat ik mijn videorecorder en dvd-recorder bij het grof vuil kan zetten.

Helaas is er geen keuzemogelijkheid voor klanten om een andere aanbieder voor kabeltelevisie te kiezen, anders zou ik zeker overstappen naar een maatschappij die nog wel het analoge signaal doorgeeft. Denk er nu wel sterk over om dan maar Digitenne te nemen, al is het maar met de gedachte dat als ik met niks doen CAIWAY lijk te steunen (terwijl dat niet zo is). Het is in elk geval goedkoper.

Bovendien wordt het aansluiten van je tv en randapparatuur steeds complexer. Veel mensen kunnen niet meer zelfstandig het een en ander aansluiten. Dat vind ik ook een slechte ontwikkeling.

Hopelijk komt CAIWAY terug op haar beslissing. De klant zou centraal moeten staan en het lijkt mij dat veel klanten gedupeerd worden met deze volledige digitalisering.

Ricardo2611

Deze week viel de volgende klap in de bus:
vanaf 1 januari moet ik 15.95 p/m gaan betalen. Voor minder!! Ik betaal nu nog 12.95. 5 jaar geleden betaalde ik 7.95 p/m voor 35 zenders.Weliswaar analoog, maar prima beeld, en ik kon alles opnemen op 2 verschillende recorders, en nog weer een 3e programma kijken op de TV. Oftewel ik betall binnenkort dubeel zoveel en ik kan nog niet de helft meer.

Zoals vorige poster al zei, ik den er sterk oer weg te gaan, om alleen al maar aan Caiway duidelijk te maken dat je zo niet met klanten omgaat. Het enige is dat het nog altijd de makkelijkste keus is, de kabel.

Gesloten