LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HDMI kabel

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
maria baas

HDMI kabel

Ongelezen bericht door maria baas »

Ik heb DVD's met opgenomen films op mijn DVDrecorder die een slecht beeld geven.Dat is uit de tijd dat ik nog analoge televisie had. De films wil ik toch niet missen. Mij werd aangeraden de scartkabel te vervangen door een HDMIkabel. Dat zou het beeld kunnen verbeteren. Ook een ev. blu-rayspeler zou een beter beeld geven. Is dit zo of zal het toch niets uitmaken ?

tennis

Re: HDMI kabel

Ongelezen bericht door tennis »

Als de opgenomen dvds van slechte kwaliteit zijn, veranderd ook een HDMI Kabel niets.
Als jou dvd recorder en de tv een HDMI aansluiting hebben, zou ik er zeker over gaan, dan wordt de kwaliteit van de opname in vervolg ook beter.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

tennis heeft gelijk, alleen laat je niet overhalen om een hdmi kabel van bijv. Monster te kopen. zijn behoorlijk duur en geven echt geen beter beeld dan een gewone kabel van bijv. € 20 euro. voor een kabel van Monster betaal je al gauw €80 tot €100.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik heb bij buren een dure kabel die met 1 meter te kort was en €29,95 koste vervangen door een van Action... €3,95 en 1.5 meter lang dus nu past hun nieuwe meubel wel, en ik zie geen verschil tussen de kabels.
De Full HD TV en DVD recorder is dus zelfde gebleven!

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

stofzuigertje schreef:Ik heb bij buren een dure kabel die met 1 meter te kort was en €29,95 koste vervangen door een van Action... €3,95 en 1.5 meter lang dus nu past hun nieuwe meubel wel, en ik zie geen verschil tussen de kabels.
De Full HD TV en DVD recorder is dus zelfde gebleven!
Dit is toch een andere kwaliteit, dat de full HD TV en DVD recorder ook met deze werkt, geloof ik best, maar de beeldkwaliteit is toch anders!

wini25

Ongelezen bericht door wini25 »

Wellicht heb je wat aan deze informatie:
http://www.tvinformatie.com/wat-is-hdmi

Zodra de bron al van slechte kwaliteit is, dus in dit geval de DVD, zal ook een HDMI kabel hier inderdaad niets aan wijzigen. Je mag best wel wat geld uitgeven aan een dergelijke kable, want zoals ook al terecht wordt opgemerkt is een HDMI kabel van de Action wel van mindere kwaliteit dan een kabel van Monster Cable. Naast beeldoverdracht regelt een HDMI kabel ook het geluidstransport van de DVD naar de TV en vooral hier kan wel eens wat misgaan. Voor standaard werk zoals het kijken van televisie via een mediabox van de provider volstaat een HDMI kabel van de Action wel, maar bij films of Blu-Ray's zul je het verschil echt wel gaan merken.

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

Over een HDMI kabel gaan digitale signalen. Dit is de reden dat er geen enkel kwaliteitsverschil is tussen een dure 1,5m kabels en goedkope 1,5m kabels van de action.

Wanneer je een DVD met een opname in een lage resolutie afspeelt via een blu-ray speler, dan zal de software van de BR speler deze resolutie opkrikken. Dit kan het beeld drastisch verbeteren.

gijs2006

Ongelezen bericht door gijs2006 »

In de PCM (personal computer magazine) van januari staat een heel artikel over de verschillende HDMI-kabels. Conclusie van dat artikel is dat er wel degelijk kwaliteitsverschillen zijn. Echter, heb je wel degelijke apparatuur nodig om die verschillen in alle gevallen op te merken.

Het is een misvatting te denken dat omdat het om digitale signalen gaat er geen verschil in kwaltiteit kan zijn. Verschillen ontstaan o.a. bijvoorbeeld door de toleranties op de foutcorrecties van het signaaloverdracht. Goedkopere kabels kunnen hier vaker de mist mee ingaan. Hierdoor kan het zogenoemde jitter effect optreden. Vooral bij langere kabels kan de kwaliteit van de kabel meer meespelen. Bij korte kabels voldoen veelal de goedkopere varianten.

Maar nogmaals, op een oud beeldbuisje en simpel 5.1 of 2.1 geluidssetje zal je waarschijnlijk inderdaad geen tot weinig verschil opvallen.

Gr,
Gijs

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

Corect me if I'm wrong maar Jitter is toch een negatieve beinvloeding van he geluid, niet van het beeld ? In het geval van HDMI zou dit toch niet hoorbaar zijn via de speakers van de TV ?

Een geluidssetje kan toch alleen via een HDMI versterker lopen en die zit toch altijd voor de TV (TV wordt doorgelust vanuit de versterker) ?

Qua beeldbeïnvloeding kan toch alleen signaal verlies op langere afstand optreden (>6 meter) en dat zie je toch als het beeld blokkerige wordt ?

In ieder geval, als je bron een niet zo'n hoge resolutie heeft, dan doet een goede upscaler wonderen en die zit in de meeste BD spelers. Zelf gebruik ik altijd de upscaler van de Sony PS/3, ben ik erg tevreden over.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

@wiseger
audio over hdmi gebeurt steeds vaker aangezien tv's steeds vaker een ingebouwde dvb t/c ontvanger hebben, tv ontvangt het geluid, dan gaat het over hdmi naar je versterker.

Op korte kabels zul je weinig merken, langere kabels geven eerder storing door inductie, straling van buitenaf op je kabel. Duurdere kabels hebben hier minder last van. Het wel of niet hebben van gouden of koperen aansluiting staat hier los van, het gaat om de ommanteling van de kabel.

Gesloten