LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Doctor Zeppo Dunsel
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2013 21:05

Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Doctor Zeppo Dunsel »

Er zijn heel wat apparaten te koop waarmee men uitzendingen kan ontvangen en vroeger ging dat nog om analoge signalen. Analoge pakketten worden echter 'uitgekleed' en de providers pushen de consument richting digitale pakketten.
Nu hebben ze (de providers) hiervoor bedacht dat een CI+ module nodig is, en de meeste merken leveren apparaten (TV's, Harddiskrecorders enz.) die dat ook hebben.
Maar de providers hebben bepaalde eisen die ze stellen hieraan en ze certificeren bepaalde apparaten met CI+ modules. Het gaat denk ik om een soort (technische) garantie dat ze hun diensten naar behoren via gecertificeerde apparaten aanbieden. Bij andere machines dus niet!?!
Maar hoe zit het met die CI+ module apparaten die *niet* gecertificeerd zijn?
Wat voor nut hebben die dan nog als ze niet, of wellicht niet naar behoren functioneren bij de providers?
Wat zou men er nog verder mee kunnen doen, behalve dan analoge zenders oppikken?
:?:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door olaf79 »

De ene module kan bij de ene provider wel gecertificeerd zijn en bij de andere niet. Bovendien houdt de wereld niet op aan de grens van ons kikkerlandje. Er zijn in het buitenland ook mensen die wel eens tv kijken.
Certificering hebben niet alleen met de providers te maken. Providers zijn een doorgeefluik van content en de content makers stellen ook eisen aan dit soort producten. Dat idee stamt nog uit de tijd dat de tv een dom ding was en dat je keek naar wat programma makers ons op bepaalde tijden voorschotelden. Helaas duurt het altijd een tijd (zeg maar gerust een lange tijd) voordat de neanderthalers uit hilversum hun grotten verlaten en de wijde wereld intrekken.

Wonderwall
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 apr 2013 00:06
Locatie: Gronau

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Wonderwall »

Analoge zenders pik je op met een TV. Daar heb je geen module voor nodig. Een CI+ module zit ook niet standaard in je TV en al helemaal niet in je harddiskrecorder. Een CI+ module is een huplstuk waarmee je je smartcard rechtstreeks in je TV kan plaatsen, mits die een daarvoor geschikte tuner heeft. Het zijn niet de modules die gecertificeerd worden, maar de TV's.

Doctor Zeppo Dunsel
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2013 21:05

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Doctor Zeppo Dunsel »

Wonderwall schreef:Analoge zenders pik je op met een TV. Daar heb je geen module voor nodig. Een CI+ module zit ook niet standaard in je TV en al helemaal niet in je harddiskrecorder. Een CI+ module is een huplstuk waarmee je je smartcard rechtstreeks in je TV kan plaatsen, mits die een daarvoor geschikte tuner heeft. Het zijn niet de modules die gecertificeerd worden, maar de TV's.
Blijkens de titel en de inhoud van mijn post ben ik me daarvan bewust. :)
Overigens moeten ook recorders gecertificeerd zijn, niet alleen TV's. Ook recorders hebben in zich iets nodig waar de card in gaat. :) Zie bijvoorbeeld: https://www.ziggo.nl/#producten/televis ... rtificeerd

Laat ik de vraag concreter stellen:
Stel je woont in een Ziggo gebied en je wilt ook bij Ziggo blijven. Je ziet ergens een mooie TV of recorder, met goede (terechte en oprechte) reviews, die geschikt is voor digitale televisie in het algemeen. Dan moet je alsnog controleren of deze al door Ziggo gecertificeerd is! Want wat heb je er anders aan? Daarnaast nog een KPN abonnement nemen om alsnog van het digitale aspect van dat specifieke apparaat te kunnen genieten? Als je geen KPN wilt is je keuze dan toch echt beperkt denk ik tot puur en alleen door Ziggo gecertificeerde machines.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door bprosman »

Dan moet je alsnog controleren of deze al door Ziggo gecertificeerd is! Want wat heb je er anders aan?
Niet gecertificeerd wil niet zeggen dat een CI+ module niet werkt. Het is alleen dat dat desbetreffende apparaat niet door Ziggo getest is in die combinatie. In geval van klachten bij een niet gecertificeerde TV kun je alleen niet bij de Ziggo helpdesk terecht. Op zich niet zo een probleem want in 9 van de 10 gevallen is het toch de TV fabrikant die met een oplossing (meestal firmware update) moet komen als iets niet werkt.
Laatst gewijzigd door bprosman op 01 okt 2013 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Doctor Zeppo Dunsel
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2013 21:05

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Doctor Zeppo Dunsel »

olaf79 schreef:De ene module kan bij de ene provider wel gecertificeerd zijn en bij de andere niet. Bovendien houdt de wereld niet op aan de grens van ons kikkerlandje. Er zijn in het buitenland ook mensen die wel eens tv kijken.
Dat is natuurlijk ook waar! :lol:

Doctor Zeppo Dunsel
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2013 21:05

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Doctor Zeppo Dunsel »

bprosman schreef:
Dan moet je alsnog controleren of deze al door Ziggo gecertificeerd is! Want wat heb je er anders aan?
Niet gecertificeerd wil niet zeggen dat een CI+ module niet werkt. Het is alleen dat dat desbetreffende apparaat niet door Ziggo getest is in die combinatie. In geval van klachten bij een niet gecertificeerde TV kun je alleen niet bij de Ziggo helpdesk terecht. Op zich niet zo een probleem want in 9 van de 10 gevallen is het toch de TV fabrikant die met een oplossing (meestal firmware update) moet komen als iets niet werkt.
Het is dus meer een zichzelf indekken van Ziggo... Dat kan ik van hen wel begrijpen denk ik.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door sjohie »

Doctor Zeppo Dunsel schreef:Er zijn heel wat apparaten te koop waarmee men uitzendingen kan ontvangen en vroeger ging dat nog om analoge signalen. Analoge pakketten worden echter 'uitgekleed' en de providers pushen de consument richting digitale pakketten.
Nu hebben ze (de providers) hiervoor bedacht dat een CI+ module nodig is, en de meeste merken leveren apparaten (TV's, Harddiskrecorders enz.) die dat ook hebben.
Maar de providers hebben bepaalde eisen die ze stellen hieraan en ze certificeren bepaalde apparaten met CI+ modules. Het gaat denk ik om een soort (technische) garantie dat ze hun diensten naar behoren via gecertificeerde apparaten aanbieden. Bij andere machines dus niet!?!
Maar hoe zit het met die CI+ module apparaten die *niet* gecertificeerd zijn?
Wat voor nut hebben die dan nog als ze niet, of wellicht niet naar behoren functioneren bij de providers?
Wat zou men er nog verder mee kunnen doen, behalve dan analoge zenders oppikken?
:?:
Je kan er de encryptie module mee upgraden, mocht je tv-provider ervoor kiezen deze te veranderen? Nieuwe CI+ module in de CI slot, en klaar ben je. Dat heeft Ziggo al eens gedaan meen ik, maar dat viel samen met de grote vlucht in verkoop van platte TV's, dus dat heeft toen niet echt voor veel rimpels gezorgd. En het zorgt ervoor dat je niet fysieke TV A alleen voor provider B kan gebruiken, de meeste moderne TV's zijn voor zowel Ziggo als UPC gecertificeerd, dus als je verhuist hoef je geen nieuwe tv te kopen.

Ook kent die CI standaard een aantal opties voor smart-tv functies, maar die worden volgens mij niet veel toegepast. Dat gaat meestal via dedicated software van de TV fabrikant in het apparaat zelf, en/of via zo'n USB android tv-stick etc.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door bprosman »

Er is inmiddels ook een interactieve CI+ module :

https://www.ziggo.nl/#producten/televis ... lus-module

Doctor Zeppo Dunsel
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2013 21:05

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Doctor Zeppo Dunsel »

sjohie schreef:
Je kan er de encryptie module mee upgraden, mocht je tv-provider ervoor kiezen deze te veranderen? Nieuwe CI+ module in de CI slot, en klaar ben je. Dat heeft Ziggo al eens gedaan meen ik, maar dat viel samen met de grote vlucht in verkoop van platte TV's, dus dat heeft toen niet echt voor veel rimpels gezorgd. En het zorgt ervoor dat je niet fysieke TV A alleen voor provider B kan gebruiken, de meeste moderne TV's zijn voor zowel Ziggo als UPC gecertificeerd, dus als je verhuist hoef je geen nieuwe tv te kopen.

Ook kent die CI standaard een aantal opties voor smart-tv functies, maar die worden volgens mij niet veel toegepast. Dat gaat meestal via dedicated software van de TV fabrikant in het apparaat zelf, en/of via zo'n USB android tv-stick etc.
Ik heb ook de indruk dat dat soort features meer TV eigen is.

Doctor Zeppo Dunsel
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2013 21:05

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Doctor Zeppo Dunsel »

bprosman schreef:Er is inmiddels ook een interactieve CI+ module :

https://www.ziggo.nl/#producten/televis ... lus-module
Ja, inderdaad. Dat schrijdt ook maar voort. Telkens komt er iets nieuws om mensen te bewegen geld in de economie te pompen! :)

Overigens, mocht men toevallig bij Ziggo zitten aangesloten via een collectief (TOM) contract dat alleen TV signalen in één richting heeft, dan kan men geen gebruik maken van interactiviteit. Maar dat is een terzijde. :P

Doctor Zeppo Dunsel
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2013 21:05

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Doctor Zeppo Dunsel »

bprosman schreef:
Dan moet je alsnog controleren of deze al door Ziggo gecertificeerd is! Want wat heb je er anders aan?
Niet gecertificeerd wil niet zeggen dat een CI+ module niet werkt. Het is alleen dat dat desbetreffende apparaat niet door Ziggo getest is in die combinatie. In geval van klachten bij een niet gecertificeerde TV kun je alleen niet bij de Ziggo helpdesk terecht. Op zich niet zo een probleem want in 9 van de 10 gevallen is het toch de TV fabrikant die met een oplossing (meestal firmware update) moet komen als iets niet werkt.
Na dieper graven en surfen tref ik verhalen aan van mensen die elders een apparaat kochten dat niet gecertificeerd was, maar toch goed werkte! Bemoedigend op zich. Alleen of het met eventuele interactieve of on-demand-diensten werkte had hij nog niet uitgezocht.
Ik ga in ieder geval verder graven! :!:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door bprosman »

Overigens, mocht men toevallig bij Ziggo zitten aangesloten via een collectief (TOM) contract dat alleen TV signalen in één richting heeft, dan kan men geen gebruik maken van interactiviteit. Maar dat is een terzijde
Dat ligt aan je ontvanger, voor bijvoorbeeld een Cisco interactieve TV ontvanger (en de CI+ modulen) heb je inderdaad een zogenaamd "retourgeschikte" TV infrastructuur (versterkers e.d.) nodig.
Gebruik je echter een ontvanger als een Humax 5200c dan gaat het voor het interactieve deel benodigde verkeer via een internet aansluiting en vervalt de eis van een retourgeschikt netwerk.
Ja, inderdaad. Dat schrijdt ook maar voort. Telkens komt er iets nieuws om mensen te bewegen geld in de economie te pompen
Ach het heeft ook praktische voordelen, dan heb je op slaapkamer niet meer zo'n lompe interactieve ontvanger nodig.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door olaf79 »

Doctor Zeppo Dunsel schreef:
Wonderwall schreef:Analoge zenders pik je op met een TV. Daar heb je geen module voor nodig. Een CI+ module zit ook niet standaard in je TV en al helemaal niet in je harddiskrecorder. Een CI+ module is een huplstuk waarmee je je smartcard rechtstreeks in je TV kan plaatsen, mits die een daarvoor geschikte tuner heeft. Het zijn niet de modules die gecertificeerd worden, maar de TV's.
Blijkens de titel en de inhoud van mijn post ben ik me daarvan bewust. :)
Overigens moeten ook recorders gecertificeerd zijn, niet alleen TV's. Ook recorders hebben in zich iets nodig waar de card in gaat. :) Zie bijvoorbeeld: https://www.ziggo.nl/#producten/televis ... rtificeerd

Laat ik de vraag concreter stellen:
Stel je woont in een Ziggo gebied en je wilt ook bij Ziggo blijven. Je ziet ergens een mooie TV of recorder, met goede (terechte en oprechte) reviews, die geschikt is voor digitale televisie in het algemeen. Dan moet je alsnog controleren of deze al door Ziggo gecertificeerd is! Want wat heb je er anders aan? Daarnaast nog een KPN abonnement nemen om alsnog van het digitale aspect van dat specifieke apparaat te kunnen genieten? Als je geen KPN wilt is je keuze dan toch echt beperkt denk ik tot puur en alleen door Ziggo gecertificeerde machines.
Nee, elke tv werkt. Alleen als de CI+ module niet werkt heb je een losse digitale ontvanger nodig. Je kunt dan alsnog tv kijken. Die digitale ontvanger moet dan wel weer geschikt zijn voor het ziggo netwerk.
Een recorder zal ook werken tenzij het een digitale recorder is met interactieve tv optie. Deze optie is specifiek per provider anders, en dus moet de recorder dat ondersteunen per provider.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Doctor Zeppo Dunsel schreef:
bprosman schreef:
Dan moet je alsnog controleren of deze al door Ziggo gecertificeerd is! Want wat heb je er anders aan?
Niet gecertificeerd wil niet zeggen dat een CI+ module niet werkt. Het is alleen dat dat desbetreffende apparaat niet door Ziggo getest is in die combinatie. In geval van klachten bij een niet gecertificeerde TV kun je alleen niet bij de Ziggo helpdesk terecht. Op zich niet zo een probleem want in 9 van de 10 gevallen is het toch de TV fabrikant die met een oplossing (meestal firmware update) moet komen als iets niet werkt.
Het is dus meer een zichzelf indekken van Ziggo... Dat kan ik van hen wel begrijpen denk ik.
"Indekken" is niet het juiste woord. Geen enkel bedrijf kan helpen met producten die hen onbekend zijn.

Doctor Zeppo Dunsel
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2013 21:05

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Doctor Zeppo Dunsel »

bprosman schreef:
Overigens, mocht men toevallig bij Ziggo zitten aangesloten via een collectief (TOM) contract dat alleen TV signalen in één richting heeft, dan kan men geen gebruik maken van interactiviteit. Maar dat is een terzijde
Dat ligt aan je ontvanger, voor bijvoorbeeld een Cisco interactieve TV ontvanger (en de CI+ modulen) heb je inderdaad een zogenaamd "retourgeschikte" TV infrastructuur (versterkers e.d.) nodig.
Gebruik je echter een ontvanger als een Humax 5200c dan gaat het voor het interactieve deel benodigde verkeer via een internet aansluiting en vervalt de eis van een retourgeschikt netwerk.


Niet als het signaal dat Ziggo stuurt alleen maar geschikt is voor eenrichtingsverkeer en alleen maar voor televisie. Telefonie en internet zijn daar niet mogelijk. Zo is dat contract nu eenmaal. Voor telefonie en internet is men in dat complex aangewezen op KPN (of aanverwanten). All-in-One via KPN zou daar overigens wel mogelijk zijn.

Doctor Zeppo Dunsel
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2013 21:05

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Doctor Zeppo Dunsel »

olaf79 schreef:
Doctor Zeppo Dunsel schreef:
Wonderwall schreef: Laat ik de vraag concreter stellen:
Stel je woont in een Ziggo gebied en je wilt ook bij Ziggo blijven. Je ziet ergens een mooie TV of recorder, met goede (terechte en oprechte) reviews, die geschikt is voor digitale televisie in het algemeen. Dan moet je alsnog controleren of deze al door Ziggo gecertificeerd is! Want wat heb je er anders aan? Daarnaast nog een KPN abonnement nemen om alsnog van het digitale aspect van dat specifieke apparaat te kunnen genieten? Als je geen KPN wilt is je keuze dan toch echt beperkt denk ik tot puur en alleen door Ziggo gecertificeerde machines.
Nee, elke tv werkt. Alleen als de CI+ module niet werkt heb je een losse digitale ontvanger nodig. Je kunt dan alsnog tv kijken. Die digitale ontvanger moet dan wel weer geschikt zijn voor het ziggo netwerk.
Een recorder zal ook werken tenzij het een digitale recorder is met interactieve tv optie. Deze optie is specifiek per provider anders, en dus moet de recorder dat ondersteunen per provider.
Okay, dank je. Dat is helder. Men mag verder kijken dan puur en alleen certificering.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door bprosman »

Niet als het signaal dat Ziggo stuurt alleen maar geschikt is voor eenrichtingsverkeer en alleen maar voor televisie.
Het signaal wat Ziggo stuurt en op de kabel staat die het gebouw binnenkomt is altijd retourgeschikt. Het is de apparatuur IN het gebouw wat dat niet is en wat er waarschijnlijk ook voor zorgt dat Internet en Telefonie daar iet mogelijk is.

Doctor Zeppo Dunsel
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2013 21:05

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Doctor Zeppo Dunsel »

bprosman schreef:
Niet als het signaal dat Ziggo stuurt alleen maar geschikt is voor eenrichtingsverkeer en alleen maar voor televisie.
Het signaal wat Ziggo stuurt en op de kabel staat die het gebouw binnenkomt is altijd retourgeschikt. Het is de apparatuur IN het gebouw wat dat niet is en wat er waarschijnlijk ook voor zorgt dat Internet en Telefonie daar iet mogelijk is.
Okay, dat is dus wat er aan de hand is. Ik had me wat genuanceerder kunnen uitdrukken. :)
Maar het resultaat is dat de mensen aldaar geen all-in-1 kunnen nemen.
Ziggo klantenservice particulieren was daar vaak niet van op de hoogte (dat is misschien tegenwoordig anders). Ziggo voor bedrijven wel. Logisch want het is een bedrijfscontract. :D
Het is binnen Ziggo niet altijd helder welke adressen allemaal onder zo'n TOM contract vallen. Geeft soms problemen, die na een goede communicatie, goed kunnen worden opgelost. Ik was in ieder geval tevreden over de oplossing die Ziggo bood. Maar dat valt allemaal eigenlijk onder een ander onderwerp. We zijn lichtelijk Off Topic gegaan. 8)

Wonderwall
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 apr 2013 00:06
Locatie: Gronau

Re: Het nut van apparaten met CI+ module zonder certificering

Ongelezen bericht door Wonderwall »

Doctor Zeppo Dunsel schreef: Blijkens de titel en de inhoud van mijn post ben ik me daarvan bewust. :)
Overigens moeten ook recorders gecertificeerd zijn, niet alleen TV's. Ook recorders hebben in zich iets nodig waar de card in gaat. :)
Maar dus niet een CI+ module. Blijkens de titel en de inhoud van je post snap je er de ballen van. Je haalt meerdere dingen door elkaar.

Gesloten