Aaargh! Ik vraag u oprecht, heer Olivier Martens: welke bestelling van mij??"Geachte heer/mevrouw Zachtaardig,
Gefeliciteerd met uw bestelling van de UPC Mediabox - Digital Video Recorder..."
Al Googlend begrijp ik dat UPC de dozenterreur ondanks alles - deze week zelfs kamervragen - doorzet.
Meteen gemaild dat ik de doos niet wil hebben, en voor alle zekerheid een briefje voor de postbode op de deur geplakt.
Het is niet zo duur: na introductiekorting €9,15 per maand. Maar ik wil gewoon zelf kunnen kiezen hoe ik TV kijk, en vooral: bij wie ik een product afneem.
Ik ervaar deze actie als een vernedering, omdat UPC mij kennelijk niet in staat acht zelf te beslissen over wat ik wens te consumeren.
Natuurlijk wil ook ik graag kunnen time-shiften zonder me druk te maken om hoeveel uur er op een videoband past. (Time-shiften = programma's bekijken op een ander tijdstip dan uitgezonden). Vreemd eigenlijk dat de aanbieders het verkopen op de hogere kwaliteit, terwijl het time-shiften, de pauzeer-optie, en niet te vergeten de doorzappen-bij-reclame optie, mij de werkelijke voordelen lijken.
Maar ik wil geen gedoe. Heb ik eigenlijk wel een digitaal signaal nodig voor een digitale video recorder (DVR)? En hoeveel apparaten die niet met elkaar praten heb ik dan nodig? Hoeveel afstandsbedieningen liggen er straks op de bank? En waarom lijkt het allemaal zo ingewikkeld te bedienen? Hoelang lig ik achter de televisie op de grond om de apparaten op de juiste manier met elkaar te verbinden? En dan weer naar voren om te kijken of ik beeld heb? En dan weer ruzie maken met alle vijf afstandsbedieningen? Terwijl mijn favoriete programma over 5 minuten begint? Hoe weet ik welke kabel waarin moet? En is het digitale televisie signaal de experiment-fase eigenlijk wel ontgroeid? En hoe weet ik dat UPC haar tarieven niet op gaat schroeven als ik dat ding een keer in huis heb?
De techniek is niet zo eenvoudig te doorgronden. Deels omdat aanbieders al bepaalde keuzes hebben gemaakt. Deels omdat een aanbieder als UPC mij als onwetende consument eigenlijk niet lijkt te willen informeren. Een goed artikel, van de hand van Erwin Boogert over de (on)mogelijkheden van digitale televisie vond ik hier.
Blijft natuurlijk de vraag welke aanbieder mij mag voorzien van het signaal en de -helaas onvermijdelijke- settopbox. Na de brief van vandaag, heb ik een goede reden om mijn goede geld niet aan UPC te besteden... nu maar eens onderzoeken hoe KPN het doet. Sinds ik daar ook mijn Internet betrek, en het wel zo overzichtelijk is om het aantal aanbieders te beperken. Anders is er altijd nog Versatel. De beste manier om invloed uit te oefenen... door het weloverwogen placeren van je euro (ik heb vandaag ook gestemd, maar dat zie ik als een stem op democratie).
... oh, en heb ik eigenlijk wel een digitaal signaal nodig, om te kunnen opnemen op DVR? Nee serieus, weet iemand of je een DVR kan krijgen die het analoge signaal omzet in digitaal ten behoeve van de opneemfunctie?... Ha! Volgens mij bestaat dat! Zag ik net op tweakers.net. Voor wat ik wil, heb ik dat hele digisignaal niet nodig! Kan het waar zijn? Dat zou wel verklaren, waarom de kabelboeren, UPC en kornuiten, almaar over de vermeende hoge kwaliteit (die ze niet echt leveren) doorzeuren... bomen, bos... ik ga maar weer eens verder lezen op Tweakers... gezellig tussen de techies...
Dames, heren, bedankt voor uw aandacht en succes met het vermijden van gedoe!
Veel groeten van Tess[/quote]