LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
aadmarleen
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2017 10:44

Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door aadmarleen »

Een paar jaar terug een toen dure smart televisie gekocht met als doel tv kijken en gebruik kunnen maken vd smart functionaliteit. Deze tv's waren toen nog schaars, je betaalde hier een heleboel meer voor in verband met de functionaliteit, dus lagen hier een hoop geld voor neer. Nu konden wij half vorig jaar plots het smartdeel en zodoende de apps niet meer gebruiken, de smart functionaliteit deed het zodoende plots niet meer. We zijn een tijdje bezig geweest met proberen uit te vinden waarom het plots niet meer werkte en hoe wij dit weer aan de praat konden krijgen, maar helaas. Hierom uiteindelijk Samsung zelf maar benaderd en zij gaven aan dat onze 5 jaar oud was en hierom zijn smartfunctionaliteit verloren had, jammer maar helaas aldus Samsung. Dus je koopt een dure tv (voor ons was dit een boel geld en voor deze tv's met smart betaalde je destijds het 3-voudige) voor bepaald doel en 5 jaar later kan je het niet meer voor dat doel gebruiken.... is dit normaal??? Kunnen wij hier werk van maken en hoe?? Mag dit zomaar zonder ook maar enige melding van hun kant? Met als doel dat we gewoon weer een nieuwe kopen.... :x

BL2
Berichten: 4885
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door BL2 »

Begrijp ik nu goed dat de functie bewust is uitgezet door Samsung ? Dat wel erg vreemd......
Hoe hebben ze dit gedaan, zijn de instellingen van de TV gewijzigd (op afstand) of signaal gewijzigd waardoor TV niets meer ontvangt ?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door berndv »

aadmarleen schreef:Een paar jaar terug een toen dure smart televisie gekocht met als doel tv kijken en gebruik kunnen maken vd smart functionaliteit. Deze tv's waren toen nog schaars, je betaalde hier een heleboel meer voor in verband met de functionaliteit, dus lagen hier een hoop geld voor neer. Nu konden wij half vorig jaar plots het smartdeel en zodoende de apps niet meer gebruiken, de smart functionaliteit deed het zodoende plots niet meer. We zijn een tijdje bezig geweest met proberen uit te vinden waarom het plots niet meer werkte en hoe wij dit weer aan de praat konden krijgen, maar helaas. Hierom uiteindelijk Samsung zelf maar benaderd en zij gaven aan dat onze 5 jaar oud was en hierom zijn smartfunctionaliteit verloren had, jammer maar helaas aldus Samsung. Dus je koopt een dure tv (voor ons was dit een boel geld en voor deze tv's met smart betaalde je destijds het 3-voudige) voor bepaald doel en 5 jaar later kan je het niet meer voor dat doel gebruiken.... is dit normaal??? Kunnen wij hier werk van maken en hoe?? Mag dit zomaar zonder ook maar enige melding van hun kant? Met als doel dat we gewoon weer een nieuwe kopen.... :x
zetten ze doelbewust de functie uit op afstand? Of kan de hardware de software die nu gebruikt wordt niet meer ondersteunen? Veel platformen zijn in 5 jaar tijd aardig vernieuwd. Een iPhone 4 kan je ook niet meer updaten naar de meest recente versie van iOS van apple, dat komt omdat die software niet meer goed functioneert met de aanwezige hardware.

Door de jaren heen zijn veel aanbieders van apps voor smarttelevisies ook nieuwere software en streamingplatformen gaan gebruiken. Dus kan het inderdaad gebeuren dat software van nu niet meer functioneert op hardware van 5 jaar geleden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door sjohie »

Er kunnen ook redenen in het spel zijn die zelfs voorbij Samsung, laat staan de verkoper van deze TV aan jullie, liggen. Zo zijn er bepaalde veiligheidsprotocollen die niet meer veilig zijn, wereldwijd in de ban gedaan, waardoor bepaalde oudere apps het gewoon niet mer doen. En zelfs een Samsung kan youtube de switch van flash naar het modernere html5 niet ongedaan laten maken. Ter info, bij de grote ddos aanval die aan een kant van Amerika het hele internet zo goed als lam legde een poosje geleden, waren ~25% van de gebruikte besmette apparaten zogenoemde "smart" devices, dus smart tv's, slimme thermostaten, van die domotica systemen als philips hue etc.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik ben van mening dat een TV, langer dient mee te gaan dan 5 jaar. De smart functies zijn een wezenlijk onderdeel van de tv, zelfs een aanschafoverweging geweest. Nu dit onderdeel niet meer werkt, en dit overduidelijk een probleem is dat niet door jou als gebruiker is veroorzaakt heb je recht om de koop wegens non-conformiteit te ontbinden. Je moet hiervoor bij de verkopende partij zijn, ik hoop dat die dan flink stampij gaat maken bij Samsung en samsung deze idioterie een halt toe roept. Samsung kan niet zomaar eenzijdig functionaliteit uit zijn tv slopen waarvoor de consument heeft betaald.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk niet dat Samsung zelf die functionaliteit 'uit de tv sloopt'. Ik denk dat de content-aanbieders geen content meer aanleveren in de protocollen en apps waar Samsung en de Samsung TV's mee kunnen omgaan. Dus je smart TV zal op zich wel werken, maar niemand wil er meer apps voor maken of content voor geven...

Net als dat bijvoorbeeld een kortegolfontvanger nog wel werkt, maar dat de wereldomroep er niet meer op uitzendt en de ontvanger dus voor veel mensen feitelijk nutteloos is.

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:Ik ben van mening dat een TV, langer dient mee te gaan dan 5 jaar.
O, maar de topicstarter kan nog steeds tv kijken op het ding, als ik het goed begrijp. De tv is dus wat het oorspronkelijke doel betreft nog niet versleten. Alleen werken sommige toegevoegde dingen niet meer. Geen idee of dit al dan niet te updaten is.

aadmarleen
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2017 10:44

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door aadmarleen »

Up te daten is het dus niet meer. De ondersteuning is door Samsung stopgezet voor oudere tv's. Heb hoop extra betaald voor iets wat maar paar jaar in de lucht zo blijven. Had ik toch voor aankoop of bij aankoop voor gewaarschuwd moeten worden vind ik. Dan had ik zo''n dure aankoop voor een tijdelijke functionaliteit zeker niet gedaan. Samsung klantenservice deed heel makkelijk, het werkt niet meer voor uw tv, kunnen u niet helpen, succes.....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door bprosman »

Gewoon blijven mopperen op Philips die het toch voor elkaar kreeg om de certificaten te verlengen en/of een compensatie bood in de vorm van een Chromecast. :lol:

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

aadmarleen schreef:Up te daten is het dus niet meer. De ondersteuning is door Samsung stopgezet voor oudere tv's. Heb hoop extra betaald voor iets wat maar paar jaar in de lucht zo blijven. Had ik toch voor aankoop of bij aankoop voor gewaarschuwd moeten worden vind ik. Dan had ik zo''n dure aankoop voor een tijdelijke functionaliteit zeker niet gedaan. Samsung klantenservice deed heel makkelijk, het werkt niet meer voor uw tv, kunnen u niet helpen, succes.....
Het doet me een beetje denken aan het gedoe met Windows XP, daar waren veel mensen ook niet zo blij mee toen de ondersteuning gestopt werd. Naderhand bleken er hier en daar toch nog wel wat mouwen aan te passen.

Wat ik me afvraag is hoe lang tv's nog geleverd zijn met de betreffende software. Is die levering vijf jaar geleden stop gezet, of drie jaar geleden, of recent? Dat kan verschil uitmaken in de verplichtingen die Samsung heeft. 'Denk ik', zei de leek die juridisch niet de sterkste is, maar die logisch probeert na te denken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door bprosman »

Het doet me een beetje denken aan het gedoe met Windows XP, daar waren veel mensen ook niet zo blij mee toen de ondersteuning gestopt werd.
Dat was na 13 jaar :roll:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:Ik ben van mening dat een TV, langer dient mee te gaan dan 5 jaar. De smart functies zijn een wezenlijk onderdeel van de tv, zelfs een aanschafoverweging geweest. Nu dit onderdeel niet meer werkt, en dit overduidelijk een probleem is dat niet door jou als gebruiker is veroorzaakt heb je recht om de koop wegens non-conformiteit te ontbinden. Je moet hiervoor bij de verkopende partij zijn, ik hoop dat die dan flink stampij gaat maken bij Samsung en samsung deze idioterie een halt toe roept. Samsung kan niet zomaar eenzijdig functionaliteit uit zijn tv slopen waarvoor de consument heeft betaald.
V.w.b. de standaard TV functionaliteit heb je gelijk. Maar de smartzaken veranderen dagelijks. Sommige diensten van 5 jaar geleden bestaan niet meer of zijn grondig veranderd. Geen enkele leverancier kan in zo'n omgeving langer dan een paar jaar vooruit kijken. Stel dat Netflix binnenkort overstapt op een andere codec die niet door de TV wordt ondersteunt, is het dan een slechte TV?

BL2
Berichten: 4885
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door BL2 »

aadmarleen schreef:.......Samsung klantenservice deed heel makkelijk, het werkt niet meer voor uw tv, kunnen u niet helpen, succes.....
Wat ik nog even mis, wat zegt de winkel alwaar de TV is gekocht. Immers dat is het eerste aanspreekpunt bij problemen.

alfatrion
Berichten: 21965
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

aadmarleen schreef:Een paar jaar terug een toen dure smart televisie gekocht met als doel tv kijken en gebruik kunnen maken vd smart functionaliteit. Deze tv's waren toen nog schaars, je betaalde hier een heleboel meer voor in verband met de functionaliteit, dus lagen hier een hoop geld voor neer. Nu konden wij half vorig jaar plots het smartdeel en zodoende de apps niet meer gebruiken, de smart functionaliteit deed het zodoende plots niet meer. We zijn een tijdje bezig geweest met proberen uit te vinden waarom het plots niet meer werkte en hoe wij dit weer aan de praat konden krijgen, maar helaas. Hierom uiteindelijk Samsung zelf maar benaderd en zij gaven aan dat onze 5 jaar oud was en hierom zijn smartfunctionaliteit verloren had, jammer maar helaas aldus Samsung. Dus je koopt een dure tv (voor ons was dit een boel geld en voor deze tv's met smart betaalde je destijds het 3-voudige) voor bepaald doel en 5 jaar later kan je het niet meer voor dat doel gebruiken.... is dit normaal??? Kunnen wij hier werk van maken en hoe?? Mag dit zomaar zonder ook maar enige melding van hun kant? Met als doel dat we gewoon weer een nieuwe kopen.... :x
Dit mag inderdaad niet zomaar. Je kunt hiervoor Samsung in rechte aanspreken, mits duidelijk is dat zij (onrechtmatig) hebben gehandeld. Ook kun je de winkelier aanspraken, mits duidelijk is dat dit ingebouwd in het toestel zit.

Mucha

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
aadmarleen schreef:Up te daten is het dus niet meer. De ondersteuning is door Samsung stopgezet voor oudere tv's. Heb hoop extra betaald voor iets wat maar paar jaar in de lucht zo blijven. Had ik toch voor aankoop of bij aankoop voor gewaarschuwd moeten worden vind ik. Dan had ik zo''n dure aankoop voor een tijdelijke functionaliteit zeker niet gedaan. Samsung klantenservice deed heel makkelijk, het werkt niet meer voor uw tv, kunnen u niet helpen, succes.....
Het doet me een beetje denken aan het gedoe met Windows XP, daar waren veel mensen ook niet zo blij mee toen de ondersteuning gestopt werd. Naderhand bleken er hier en daar toch nog wel wat mouwen aan te passen.

Wat ik me afvraag is hoe lang tv's nog geleverd zijn met de betreffende software. Is die levering vijf jaar geleden stop gezet, of drie jaar geleden, of recent? Dat kan verschil uitmaken in de verplichtingen die Samsung heeft. 'Denk ik', zei de leek die juridisch niet de sterkste is, maar die logisch probeert na te denken.
Die aangepaste mouw in het geval van XP, was, en is, dat je als klant bijbetaald voor langere ondersteuning. Wat voor topics zouden we hier hebben als Samsung dát voor zou stellen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door bprosman »

Die aangepaste mouw in het geval van XP, was, en is, dat je als klant bijbetaald voor langere ondersteuning
De belastingdienst heeft er in ieder geval meer dan een Miljoen Euro voor betaald.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

bprosman schreef:Gewoon blijven mopperen op Philips die het toch voor elkaar kreeg om de certificaten te verlengen en/of een compensatie bood in de vorm van een Chromecast. :lol:
Zo'n chromecast kun je natuurlijk ook zelf kopen en smart-dingen naar tv streamen mbv een laptop/smartphone/tablet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door sjohie »

bprosman schreef:
Die aangepaste mouw in het geval van XP, was, en is, dat je als klant bijbetaald voor langere ondersteuning
De belastingdienst heeft er in ieder geval meer dan een Miljoen Euro voor betaald.
Zo ken ik wel meer bedrijven. Een belangrijke reden is het feit dat XP het NetBUI netwerkprotocol nog ondersteunt, waar hogere windows versies dat niet meer doen. Als je daarmee een heel sluizencomplex bedient in het geval van RWS, dan is 10 à 15k/jaar betalen ipv voor vele miljoenen de upgrade van dat complex 2 jaar naar voren moet halen, een valide (zakelijke) beslissing. Idem een metaalbedrijf hier in de buurt, die hebben een nog lang niet afgeschreven CNC machine staan met een "controller" die op een embedded versie van XP draait.

Maar goed, dat is computersoftware wat op veel meer plekken, en voor veel meer dingen wordt gebruikt. Dit soort "smart" platformen voor TV's, vooral die uit de begintijd, wat die van ~5 jaar oud wel zijn, bleken niet altijd even toekomstbestendig als het gaat om de Apps die er op draaien. Als alle populaire apps, zoals die van youtube, netflix, en de diverse smaken "uitzending gemist" er niet meer op draaien door reden X of Y, is er ook weinig reden voor een Samsung om er nog tijd en geld in te steken.

jone
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 dec 2005 15:06

Re: Smart televisie is plots niet meer smart. Mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door jone »

Hier precies hetzelfde met een Philips tv, kreeg de melding dat tv langer dan 5 jaar geleden is geproduceerd en dat daarom de apps niet langer meer worden ondersteund.

Gesloten