LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Sadewi
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jul 2005 12:02

Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Sadewi »

In de statuten van de "Vereniging van Eigenaren (V.V.E.)" van het appartementencomplex waar ik woon staat dat "Iedere op-, aan- of onderbouw zonder toestemming van de vergadering is verboden". Nu heb ik een aantal weken geleden dus zonder overleg een schotel antenne aan de buitengevel van mijn koop appartement (begane grond) geplaatst. Gisteren kreeg ik echter een aangetekende brief dat ik mijn schotel onmiddellijk moet verwijderen aangezien deze daar zonder toestemming is geplaatst. Kan dit zomaar? Kan de vereniging zomaar eisen dat ik mijn schotel weg haal? In de Nederlandse grondwet staat namelijk dat ik vrij ben om signalen uit de ether te onvangen. De Europese Commissie heeft in 2001 zelfs nog eens herinnerd aan artikel 28 en 29 van het EG verdrag, dat het vrije verkeer van goederen en diensten behandelt. Informatie en diensten door satelliet verspreid, moeten dus door alle burgers vrij afgenomen kunnen worden. Verder stelt de Europese Commissie dat gedecentraliseerde en lokale autoriteiten, zoals Gemeenten, deze rechten niet mogen beperken. N.m.m. vallen hier dus ook V.V.E. onder. Ook zij mogen deze rechten niet beperken. Er wordt wel gezegd dat ik mijn schotel eventueel zou kunnen behouden mits ik hem achter mijn schutting (hoogte 1.80 mtr) zou hangen zodat hij niet zichtbaar is vanaf de openbare weg. Echter, wanneer ik mijn schotel zo laag hang heb ik geen ontvangst meer. Tevens dreigt de V.V.E. met een rechtszaak (indien ik mijn schotel niet binnen 2 weken verwijder). De kosten van deze rechtszaak zouden dan voor mijn rekening komen. Wie kan mij zeggen of ik in dit geval in mijn recht sta en of de kosten van een eventuele rechtszaak inderdaad voor mijn rekening komen?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als in de statuten van de VVE staat dat dit niet mag zonder toestemming van de VVE dan kunnen ze inderdaad eisen dat je de schotel weer verwijderd.

Het ontvangen van signalen is inderdaad vrij, maar dit kan desnoods ook met een antenne in huis. De VVE is verantwoordelijk voor het onderhoud van het pand en dus ook de staat van het pand. Het aanbrengen van een schotel die ook nog vanaf de straat zichtbaar is is een verandering aan het pand en dient als zodanig goedgekeurd te worden door de VVE.

Je kunt dit voor de rechter laten komen, maar ik vrees dat je dan inderdaad veroordeeld zult worden tot het verwijderen van de schotel en het betalen van de kosten. De niet-instemming van de VVE zal zeer sterk meetellen.

Mijn appartement is niet mijn eigendom maar dat van de woningbouw. Als ik een schotel aan mijn balkon wil hangen zal ik ook toestemming moeten hebben ondanks dat het ontvangen van signalen vrij staat.

Sadewi
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jul 2005 12:02

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Sadewi »

Ik heb de schotel geplaatst om bepaalde turkse zenders te kunnen ontvangen. Zonder deze schotel kan ik de betreffende zenders niet ontvangen. Hiervoor wordt in mijn woonplaats ook geen alternatief geboden (UPC biedt op dit moment geen digitale televisie aan ivm aanpassing aan hun netwerk). Dus ik heb pp dit moment geen vrije ontvangst van signalen van de betreffende zender. Geldt dan nog steeds dat ik mijn schotel zal moeten verwijderen? EN wat betreft de kosten van een rechtszaak? Als de VVE een rechtszaak aanspant kunnen de kosten dan voor mijn rekening komen?

Gasssst

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Gasssst »

Waar jij mee te maken hebt is het appartementsrecht. Feitelijk heb je met de aankoop van je woning niet een huis, maar het recht op gebruikmaking van een huis verworven. In het kort gezegd is niet jouw apaartement jouw eigendom, maar het gehele comlex is jullie gemeenschappelijk eigendom. Van jou en al je buren. In de acte van splitsing is opgenomen welk deel van het complex exclusief door jou mag worden gebruikt. De vereniging van eigenaren is een rechtsorgaan en verplicht bij appartementencomplexen met de bedoeling de verantwoordelijkheid te nemen om zorg te dragen voor het onderhoud van het hele complex.
Hiertoe hanteert de vereniging statuten waarin zeer gebruikelijk is dat daarin is opgenomen dat er geen wijzigingen, binnen of buiten, aan de constructie mogen worden gemaakt, voorwerpen aan de balkons of de gevels of in de trappenhuizen worden gehangen, hoe de verdeelsleutel wordt bepaald bij onderhoudskosten, allemaal dat soort dingen, zonder de toestemming van de vereniging. En zonder twijfel heeft jouw VvE besloten dat niets aan het gebouw wordt opgehangen om te voorkomen dat het een zooitje wordt met iedereen zijn eigen vogelhuisje, geranium, schotel, christusbeeld, wasrek, tuinkabouter, hoefijzer of levensspreuk aan de gevel. Die statuten heb je bij de aankoop van je appartement van de notaris gehad.
Maar zelf ben je ook lid van de VvE die wettelijk ten minste één keer per jaar vergadert. Je zou daar het voorstel kunnen doen een uitzondering voor schotels te maken op dit punt, en als je meer dan de helft van je medebewoners mee krijgt laat je het in stemming brengen en is het voor elkaar.
Dit alles is onverminderd jouw recht om signalen uit de lucht te plukken, maar de Europese Commissie stelt niet dat op jouw VvE de verantwoordelijkheid rust je daartoe in staat te stellen. Er zijn wel meer voorbeelden aan te halen van zaken die jou door de conventies van rechten voor de mens zijn toegestaan maar in je flatje niet zullen kunnen.
Afhankelijk van de inhoud van de statuten van je VvE kunnen ze van je eisen de regels na te komen, eventueel via de rechter. En voor de rechtbank geldt dat degene die in het ongelijk wordt gesteld veroordeeld wordt tot het betalen van de kosten. Eerlijk gezegd denk ik dat je op dit moment financiële schade oploopt als je het tot een zaak laat komen.

Sadewi
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jul 2005 12:02

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Sadewi »

Ik ben gisteren alle bewoners in de flat langs gegaan en heb gevraagd of ze bezwaar hadden tegen de door mij inmiddels geplaatste schotel. Van de 18 appartementen zijn er op dit moment 11 mensen (exclusief mijzelf) die hebben aangegeven GEEN bezwaar te hebben. Zij hebben hiervoor ook een handtekening gezet op een door mij opgesteld formulier. Er zijn op dit moment 2 bewoners die hebben aangegeven WEL bezwaar te hebben. Kan ik nu wat met deze handtekeningen of heeft dit geen enkele waarde? Ik heb overigens alle bewoners wel gevraagd om naar de eerstvolgende leden vergadering te komen (aangezien tot op heden is gebleken dat er gemiddeld slechts 7 personen op de vergadering verschijnen) om daar hun stem nogmaals uit te brengen.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als 11 mensen het er mee eens zijn heb je in principe een meerderheid. Het is echter pas officieel als het in de eerst komende vergadering besproken en bekrachtigd wordt.

Daarna zou het geen probleem meer moeten zijn.

Gasssst

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Gasssst »

In de statuten staat ook opgenomen hoeveel leden er tenminste aanwezig moeten zijn voor stemmingen over wijzigingen en bij welke stemverhouding een voorstel wordt aangenomen. Zeven aanwezigen zouden voldoende kunnen zijn voor een rechtsgeldige stemming en bovendien kan je aan mensen die niet van plan zijn te komen een machtiging vragen om namens hen een stem uit te brengen.
Maar voor een goede verstandhouding met je buren denk ik dat je e.e.a. breed moet voorbereiden. Als je op de simpele wijze op de vergadering een wijziging doordrukt omdat jij per sé een schotel wil zou je wel eens ernstig gebrouilleerd kunnen raken met die zeven bewoners. Denk daarom eens na over de mogelijkheden die er nog meer zijn, zoals bijvoorbeeld een gezamelijke schotel op het dak, waarna iedereen zijn kabel kan opzeggen. Ik roep maar wat, ik heb geen idee wat dat kost, maar het lijkt me dat je met 18x15=270 euro per maand, 3240 euro per jaar, een voorziening aanlegt die in korte tijd is terugverdiend en aan iedereen extra mogelijkheden biedt bij een schone gevel.
Bij goed uitgewerkte plannen oogst je op de vergadering meer sympathie, ook bij de tegenstanders. En met het onderwerp 'schotel delen voor digitale televisie?' is ook dit onderwerp on-topic geworden.

Gasssst

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Gasssst »

Eigenlijk had ik je laatste bericht niet goed gelezen. Met je handtekeningen lijst begin je nu nog niet veel, alleen de statuten hebben rechtskracht. Je zal het toch via de vergadering moeten spelen. Het verhaal van die voorbereiding blijft overeind. Bewoners waarvan je nu verwacht dat ze je zullen steunen tijdens de vergadering omdat ze op je lijst staan, zouden wel eens van mening kunnen veranderen als de twee tegenstanders melden dat ze in dat geval, zich beroepend op het gelijkheidsbeginsel, op hun beurt de gevel zullen verfraaien met in neonlicht geanimeerde can-can danseressen. De statutenwijziging komt dan een stuk minder soepel tot stand kan ik je verzekeren.

Gast

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Gast »

beste sadewi

In tegenstelling tot wat anderen hierboven beweren mogen lokale overheden, dus ook de V.V.E., je niet beperken in de ontvangst van satelliet signalen. Het Verdrag van Rome is hier van toepassing. Wel mag, indien mogelijk, een alternatieve plaats voor de schotel worden aangewezen. Is dit echter niet mogelijk, bv door de stand van je huis of andere bebouwing dan zal geen enkele autoriteit jouw je schotel mogen ontzeggen, wat voor regeltjes zij ook in voorwaarden of statuten hebben opgenomen en of je huis nu je eigendom is of niet. Hier zijn al diverse rechtzaken over gevoerd, onder andere door een grote woningbouvereniging in dordrecht, en zij hebben allen hun rechtzaak verloren. Kijk eens rond op internet en je zult merken dat er voldoende jurisprudentie is en dat de V.V.E geen poot heeft om op te staan.
Succes

Gasssst

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Gasssst »

je zult merken dat er voldoende jurisprudentie is en dat de V.V.E geen poot heeft om op te staan
Dit is interessant. Heb je wat rolnummers van dergelijke zaken waar VvE statuten op basis van het Verdrag van Rome vernietigbaar bleken?

Vinboy
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 jul 2005 09:39

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Vinboy »

Het klopt dat je de schotel mag plaatsen. Zelfs de rijdende rechter heeft er een keer aandacht aan geschonken en ook die oordeelde op basis van het recht op informatie. Wel is het zo dat de VVE je een alternatief kan aanbieden voor een centraal satelliet systeem waar iedereen in de flat gebruik van kan maken

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door queenfan »

simpele oplossing.

Plaats de schotel op een buis, stal en maak deze stang/buis vast aan de reling van uw balkon.

Ben het met een eerdere reactie eens, je hebtgeen huis gekocht maar het exclusieve recht om dat deel van het geheel (het appartementencomplex) te gebruiken.

Goose
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 jun 2005 13:00

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Goose »

Mijn schotel staat op een metalen voet op mijn balkon.

Hij "kijkt' net over de betonnen rand van mijn balkon heen en is niet vanaf de straat te zien.

Ik woon op de vierde verdieping van een flatgebouw.

Dit werkt perfect :)

gastje`11

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door gastje`11 »

Deze schotel zal je moeten verwijderen. Het appartement is van jouw, de buitenmuur van iedereen en valt hiermee onder VvE. Ook de constructie het via een pijp aan de binnenkant te monteren gaat niet op, je schotel hangt nog steeds aan de buitenkant.

Je zal de schotel dus moeten verwijderen, de schade op eigenkosten moeten herstellen en pas na stemming in de algemene vergadering en na goedkeuring weer mogen ophangen.

Ok de zgn Conventie van Rome slaat nergens op, je wordt nl niet gehinderd in het ontvangen van het signaal, de plaatsing van de ontvanger is niet juist. Je kan vanaf je balkon of van binnenuit het signaal immers gewoon ontvangen.

Er wordt je geen enkel recht ontnomen, jij houdt je niet aan de opgestelde en door jou goedgekeurde regels van VvE. Bij aankoop ga je ermee akkoord, ben je de 1e eigenaar is er tijdens de bouw reeds een stemming over de statuten geweest, waarin deze zijn aangenomen.

Gast

Re: Toestemming vragen aan Vereniging van Eigenaren voor schotel

Ongelezen bericht door Gast »

http://europa.eu.int/eur-lex/nl/com/cnc ... 51nl01.pdf


Beste gastje 11

Voordat je nog meer onzin uitkraamt zou ik je willen aanraden bovenstaande link eens door te lezen. Het betreft de europese wetgeving op het gebied van schotels en sattelliet-ontvangst.

Uit jouw reactie bovenstaand maak ik op dat je werkelijk geen biet verstand hebt van schotelplaatsing of sattellietontvangst. Je moet mij maar eens uitleggen hoe je een sattelietsignaal moet ontvangen als je balkon toevallig naar het noorden wijst of zelfs van binnenuit je huis.

Ook jouw bewering dat de 'Conventie van Rome' nergens op slaat getuigt dat je werkelijk geen idee hebt waar je over praat.
Het betreft hier artikel 10 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden van 4 november 1950 (EVRM) Ook wel genoemd het 'Verdrag van Rome'
Dit verdragsartikel bepaalt dat eenieder recht heeft op vrijheid van meningsuiting, welk grondrecht ook de vrijheid omvat om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen. Algemeen wordt aangenomen, dat dit mede betrekking heeft op de ontvangst van televisiekanalen.

Dit verdrag heeft zowel betrekking op de relatie overheid-burger als tussen burgers onderling. Alle lagere overheden en instanties, daaronder inbegrepen landelijke, provinciale en gemeentelijke bestuurders, zullen zich moeten schikken naar dit verdrag, wat niet wil zeggen dat je recht op vrije televisieontvangst onbeperkt is.

Voor een soortgelijke uitspraak van de 'Rijdende Rechter' kijk op

http://www.rijdenderechter.nl/uitspraken61.html

Voor meer informatie over satellietontvangst in het algemeen en europese wetgeving in het bijzonder kijk op:

http://www.sat4all.com

Gesloten