Ergens vind ik het wel een interessante discussie. Even heel zwart/wit gesteld kan Ziggo (of elke willekeurige andere provider) op elk moment "iets" veranderen waardoor in 1 klap alle digitale / interactieve ontvangers onbruikbaar worden, met een grote run op nieuwe ontvangers onstaat. Dit zou dus ook kunnen gebeuren met consumenten die net een paar maanden ervoor een nieuw kastje hebben aangeschaft, en dan ? Is het dan redelijk dat iemand na 2 maanden weer een nieuwe moet kopen ?bprosman schreef:De wet van de remmende voorsprong noemen ze dat. Inderdaad vraag ik me net als Linoge af of dat een Ziggo probleem is. Maar goed, die discussie hebben we hier vaker gehad.
Ziggo kan op deze wijze ineens een behoorlijke extra vraag naar nieuwe kastjes generenen wat weer extra omzet en winst oplevert, toch niet bepaald onbelangrijk voor een beursgenoteerd bedrijf.
Toen we kleurenuitzendingen kregen, werden niet alle zwart/wit TV's in een klap onbruikbaar. De meeste z/w TV's konden nog gewoon gebruikt worden, de uitzendigen konden gewoon bekeken worden alleen was het beeld nog steeds zwart/wit. Sommigen kochten al snel een KTV en anderen gingen pas over toen de oude z/w het begeven had. Wel werd het kijken naar een KTV gestimuleerd, zo is de BBC bijvoorbeeld juist snooker gaan uitzenden omdat die gekleurde ballen zo leuk uitzagen op een KTV.bprosman schreef: Toen we van Zwart/Wit naar Kleur gingen hebben we toen Nozema aansprakelijk gesteld en een "gratis" kleurentoestel geeist ?
Ook hier is dat niet van vandaag op morgen gegaan en hebben mensen ruim de tijd gehad om de switch te maken naar digitaal. Sommigen kregen zelfs 'gratis' ontvangers in bruikleen en anderen konden gebruik maken van een (scherpe) aanbieding om over te stappen.bprosman schreef:Of toen de analoge zenders uit de lucht gingen en alleen digitaal nog mogelijk was ?
In het verhaal van TS zou ik het best redelijk vinden als TS een nieuwe ontvanger zou kunnen kopen tegen de prijs die voor nieuwe klanten geldt.