bprosman schreef:
@Linoge,
Tip, zoek je juf of meester die je had op de lagere school eens op dit weekend, ga d'r op bezoek en vraag of hij/zij de termen "Letterlijk en Figuurlijk" nog eens uit wil leggen, er is daar destijds iets misgegaan namelijk.
Die leeft helaas niet meer, dus misschien kan jij het mij even uitleggen. Jij schijnt het aardig onder de knie te hebben. Hoe weet je bijvoorbeeld of iemand iets letterlijk of figuurlijk bedoeld?
Wat ik mij nog vaag kan herinneren van wat mij toen verteld is, dat je als je zo'n bewering maakt en je misvattingen wil uitsluiten je een zinsopbouw moet gebruiken als: "Of toen de analoge zenders uit de lucht gingen en alleen digitaal
door de lucht nog mogelijk was ?", Anders zou je namelijk door de gebruikte zinskeuze een bewering maken die niet alleen voor "de lucht"geldt. Je maakt het algemeen als het ware. Tenminste, dat hebben ze mij verteld.
Ik zal er natuurlijk wel helemaal naast zitten, maar dat ga jij me vast wel duidelijk maken met wat klinkende taal voorbeelden betreffende zinsopbouw en betekenis.