Tientallen euro's armer gebeld naar Ziggo. Eerst de gedachte maar te monitoren en de decoder in te ruilen voor een nieuwe (zou volgens die eerste persoon zo kunnen). Teruggebeld en nee, er moet echt een monteur langs komen. Duidelijk afspraak met duidelijk time-window.
Stipt op tijd thuis, maar trof kaartje Ziggo in de bus dat ze al geweest zijn en natuurlijk geen tijd ingevuld. Omdat je ook andere dingen aan je hoofd hebt, dus bepaald niet blij. Ziggo gebeld, jammer maar dat wordt een nieuwe afspraak, die eindelijk na 15 minuten vruchteloos bellen kon worden gemaakt. 10 minuten later een monteur van Ziggo aan de deur, die waarschijnlijk wel ingelicht was over een boze klant. Hij pakte een simpele frequentie-analyzer en alle signalen/pieken en minima waren OK. Installeerde een nieuwe coax kabel van 5 meter, lekker slordig voor mijn 2 meter oudere exemplaar en toen bleef het werken. De kabel kostte niets, ik had hem ook met die lengte niet geaccepteerd, de monteur weg, volgende afspraak weer afgebeld. Maar uren later weer exact hetzelde, niet opgelost.
Toen ik weer een keer tijd had, Ziggo weer gebeld en uitgelegd (met electrotechniek/telecommnicatie & informatica als achtergrond) dat het vrijwel zeker het transport signaal moest zijn met ofwel totaal signaalverlies of de synchronisatie daarin gemultiplexed, en een veel kleinere kans de modulator van de zeer goed aangeschreven Samsung decoder. Even overleg met de teamleider die daar rond liep. 2 tot 3 minuten hangen en jawel, dat ik maar zelf op een ander adres bijvoorbeeld bij collega's moest gaan testen of het aan de decoder lag (waarschijnlijk trof ik het als man en techneut...vraag me af of ze dat een vrouw proberen te verkopen, al zijn er legio met die kennis). Ik heb gezegd dat ik geen medewerker van Ziggo was en daar niet van gediend was.
Overigens gemeld dat collega's mij linea recta zouden adviseren dit elders aan te kaarten, bij deze dus. Het signaal was volgens hen goed en hun verantwoording lag tot aan de aansluiting. Ik heb vermeld dat dat dan wel een continu werkende aansluiting moest zijn en ik zelf er een digitale frequentie analyzer op moest hangen voor een paar dagen om dat aan te kunnen tonen.
Ziggo doet dus niets en ze weigeren ook een nieuwe decoder op welke wijze dan ook, of een testexemplaar, te regelen. Tevens de persoon aan de telefoon gemeld dat ik hem niet specifiek op zijn kennis aan het testen was maar op zijn klantgerichtheid. Overigens ook dat in een andere gemeente andere frequenties van toepassing zijn en die modulator van de decoder het dan juist wel of niet doet en mogelijk op andere zenders/frequenties. Heb maar stellig vermeld dat ik een einde wilde breien aan het telefoongesprek, maar de persoon aan de andere kant, die van klantgerichtheid niet wilde weten, dacht me nog langer te kunnen vasthouden aan een zinloos gesprek op mijn kosten. Terugbellen kennen ze niet tenzij je aan een onderzoekje mee doet.
Wachten dan maar op Video on Demand, TV over IP, waarbij iedere Internet provider dat per gekozen zender(s) kan aanbieden via glasvezel of highspeed/quality koper, uiteraard HDTV en interactief mee doen aan shows, discussies, interviews en noem het maar op.
Ziggo met hun huidige instelling op gebied van klantgerichtheid gaat dan heus wel hun marktaandeel, wat nu voor TV/Radio per monopolie op de kabel is geregeld, zien dalen en snel ook. Kon ik morgen van Ziggo af zijn, dan zat ik dat dit hier nu digitaal te regelen....