LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werk & Inkomen

Discussieer hier over thuiswerkcentrales en bedrijven die thuiswerk aanbieden.
geknepen

Werk & Inkomen

Ongelezen bericht door geknepen »

:(
Regelmatig ga ik solliciteren. Dit gaat veelal via uitzend of wervings/selectiebureau's.
Er worden door mij dan reiskosten gemaakt. Het uitzendwervingsbureau werkt meestal op basis van no cure no pay naar hun klant zeggen ze.
Ondertussen laten ze mij opdraven. Eerst bij hun eigen bureau en vervolgens bij hun klant. Ik denk meerdere kandidaten, wat ook blijkt uit de gesprekken die ik hoor tijdens de presentatie bij de klant van het bureau.
Ondertussen heb ik wel reiskosten gemaakt. Van deze kosten wordt nooit een cent door het betreffende bureau betaald.
Het is voor mij dan ook als een (kwetsbaar) persoon die werkt zoekt en tot alles bereid is dat deze reiskosten erg duur zijn. Terwijl deze kosten feitelijk bij het risico van de ondernemer/uitzendburau behoren. Wanneer je de medewerkers van het bureau erop wijst dat dit niet juist is wordt met stelling gesproken op HUN basis van no cure no pay.
Maar daar hoeft ik als sollicitant( toch niet in mee te delen?
Is dit niet een inmorele toestand van deze bureau's?
Graag wil ik hier eens aandacht aan besteden, tenslotte zijn de reiskosten voor mij de sollicitant telkens een hele ingreep in mijn beurs, terwijl het voor het bureau een fiscale aftrekpost is. Natuurlijk mag ik de kosten van solliciteren (de reiskosten) voor het verkrijgen van werk van mijn inkomen aftrekken, maar daarvoor moet ik een daarvoor in aanmerking komend inkomen hebben en moet ik het wanneer ik wel een inkomen heb dat aanvragen bij de belastingdienst dmv T-formulier. Waarbij dan ook weer geldt dat ik pas een jaar van de belastingdienst een mogelijke betaling (misschien na controle) dus over een veel een langere periode (mogelijk pas) en voor een deel terug krijg, terwijl het uitzendbureau dit direct in de administratie kan opnemen.Dit staat bij mij voor z'n uitzendbureau gelijk aan uitbuiterij van een sollicitant.
Hebben meerdere personen deze ervaring? En wat is er tegen deze uitbuiterij mogelijk???
Groet,
Een meerdere malen en door diverse bureau's uitgeknepen sollicitant.

D1RK

Re: Werk & Inkomen

Ongelezen bericht door D1RK »

Beoordeel of U kans maakt voor deze functie, dit voorkomt kosten.

Ook eerst bij het bedrijf waarvoor ze werven informeren en via bestaande personeel binnen komen werkte vaak beter!

Via huidige personeel soliciteren buiten deze bedrijven werkt vaak beter omdat je dan een andere ingang buiten de stapel om kreeg!

Omdat personeel dat Via Via binnen kwam beter en langer bleef en meer tevreden was zullen vele werkgevers hier voorkeur aan geven!

Als je te ver moet reizen gewoon dichterbij werk zoeken of verhuizen naar regio met meer werk!

geknepen

Re: Werk & Inkomen

Ongelezen bericht door geknepen »

Dank Je Dirk,
Wat je schrijft is mij natuurlijk ook bekend.
Blijft dat die ratten hun bedrijfskosten afwentelen op de sollicitant. Ze willen alleen maar over de rug van de sollicitant (als ze het werk/opdracht krijgen) verdienen.
Bedrijven moeten mijns inziens makkelijker personeel aannemen. maar door de verdomde mallotige regelgeveing (nb uit 1947!) doen de bedrijven dat niet en verleggen ze de ontslagprocedures naar de uitzendbureau's die ondanks de Nederlandese regelgeving hier wel bij varen. NB over de rug van hun medewerkers, zonder enige risico!
Groet,
Geknepen.

Gesloten