LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Vlavian
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2008 00:36

Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door Vlavian »

Heb samen met mijn vriendin een reis van 13 dagen geboekt bij Arke.nl. Op de site kon ik kiezen uit een 1 pk, een 3 pk, een suite of een 3pk budgetkamer.

Omdat ik ervan uitging dat de budgetkamer op een bezemkast zou lijken koos ik voor de 3 pk. Op mijn hotelvoucher stond een triple room genoemd. Tevens had Arke.nl als voorkeur (preferentie) aangegeven dat ik vroegboekkorting voor 12 nachten had ontvangen. Dit vond ik wel al vreemd, want dit hoort niet thuis op een voucher en helemaal niet als voorkeur.

Bij aankomst in het hotel bleek onze kamer een claustrofobisch achterafkamertje met twee bedden, een tv'tje, en een kast. Er was niet eens ruimte in de kamer voor onze koffers zonder dat deze in de weg stonden. Dit was duidelijk een 2 pk. Andere stellen zaten wel in 3 persoonskamers!

Ik heb geprobeerd een 3 persoonskamer te regelen bij de receptie. Deze zei dat dit echt een standaardkamer was, want die zou ik geboekt hebben volgens de voucher. De hostess van Arke geloofde hem op zijn woord. Ze bekeek de kamer en zei dat dit echt een triple room was. Dit terwijl zij een collega verving en pas voor het eerst in dit hotel van binnen zag. Een blinde kon nog wel zien dat daar nooit een derde bed in de kamer bijpaste!

Haar manager zou kijken of wij naar een ander hotel konden. Deze belde de volgende dag terug met de mededeling te hebben gebeld naar andere "zelfs veel duurdere all-inclusive hotels. Maar alles was vol" Ons voorstel was dat wij ons excursiegeld terug zouden krijgen (ong. 180,-) zodat wij dan een suite konden boeken (kostte 200,- extra voor 12 nachten). Maar toen sloeg ze een heel andere toon aan en vroeg ons waarom wij dachten recht op compensatie te hebben. Een minuut eerder zei ze nog veel durdere hotels gebeld te hebben!

Toen haalde ze de algemene voorwaarden erbij. Hierin staat dat Arke je in een 2 pk mag stoppen als je een 3pk geboekt heb wanneer je met 2 personen reist. Belachelijk! Ze bieden alleen maar 1 of 3 pk aan in dit hotel op de website, dus ik verwacht geen 2pk op dat complex om in weggezet te worden. Ze zei: "Wij als Arke staan goed bekend, dus dat kunnen wij gewoon maken". Met haar kwamen we dus niet verder.

We hebben een klachtenformulier laten invullen en ik heb een kopie gemaakt van de voucher met de preferentie. Heb foto's gemaakt van de 2 pk en een echte standard triple room zoals deze op de site van het hotel zelf wordt getoond.

Ik heb echt het gevoel genaaid te zijn door Arke en ik wil geld terugzien. Ik ga kijken of ik het op 'bedrog' kan gooien of die algemene voorwaarde als 'onredelijk bezwarend' (grijze lijst) kan aanwijzen.

Heeft iemand goeie tips om ze aan te pakken? Do's and do not's?

Met vriendelijke groeten,

Fabian

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door Mk »

Gewoon eerst een nette brief met je klacht, de foto's en een kopie van het klachtenformulier en evt. een redelijke termijn waarbinnen je reactie wil.

dia
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 dec 2007 10:06

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door dia »

hey waar en in welk hotel was dit?Heb ook ooit eens zo iets meegemaakt en vroeg mij af waar jij zat.

Vlavian
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2008 00:36

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door Vlavian »

Wij zaten in Comca Manzara, Bodrum, Turkije. Het gaat mij er ook om dat touroperators het volgens mij aan de lopende band doen, omdat mensen toch niet zo snel de moeite nemen om te klagen.

dia
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 dec 2007 10:06

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door dia »

Bij mij was het een ander,namelijk in Egypte on scharm el sheik.Wij hebben toen ook tegen de hostes geklaagd en ook bij ons waren alle andere hotels volzet.
Is al wel een paar jaar geleden.

007: reisagent
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:13

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

Meneer/mevrouw Vlavian,

U spreekt klare taal; u bent ontevreden over de verkregen kamer en u wilt geld zien! De vraag is alleen of u daadwerkelijk uw gelijk (en geld) zult krijgen want op de website van Arke staat het volgende over de kamers aangegeven:

Eenpersoonskamer
Een eenpersoonskamer kan een kwalitatief minder en/of minder gunstig gelegen kamer zijn dan bijvoorbeeld een tweepersoonskamer in dezelfde accommodatie.

Tweepersoonskamer
Dit is in de meeste gevallen een kamer voor 2 personen maar het kan ook voorkomen dat op uw accommodatievoucher een driepersoonskamer vermeld staat. Dit betekent niet dat u in een driepersoonskamer gehuisvest wordt. Indien u met 2 personen reist krijgt u een kamer voor 2 personen.

Drie- of vierpersoonskamer
In de meeste gevallen als er een drie- of vierpersoonskamer wordt gepubliceerd gaat het om een tweepersoonskamer waar een extra bed, bedbank of stretcher voor de 3e of 4e persoon wordt bijgeplaatst.

Familiekamer
Dit is een kamer voor minimaal 4 personen. Afhankelijk van uw accommodatie kan dit ook een twee- of driepersoonskamer zijn waar een extra bed, bedbank of stretcher voor de 3e of 4e persoon wordt bijgeplaatst.


Naar mijn bescheiden mening heeft u waarschijnlijk toch de kamer gekregen waar u voor geboekt heeft; ik ben echter ook van mening dat
het kamertype beter omschreven had kunnen zijn. In dit geval krijg ik overigens ook de indruk dat u geen kennis heeft genomen van deze informatie.

Ik ben zeer benieuwd naar de afloop van deze zaak en ik ga er van uit dat u dit hier t.z.t. zult vermelden.

Vlavian
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2008 00:36

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door Vlavian »

Tweepersoonskamer
Dit is in de meeste gevallen een kamer voor 2 personen maar het kan ook voorkomen dat op uw accommodatievoucher een driepersoonskamer vermeld staat. Dit betekent niet dat u in een driepersoonskamer gehuisvest wordt. Indien u met 2 personen reist krijgt u een kamer voor 2 personen.

Grappig feit is, dat ik helemaal geen tweepersoonskamer heb geboekt via de site. Op de site zelf wordt gesproken van een 3 persoonskamer. Dus geen 'triple room'. In deze algemene voorwaarden kan worden gelezen dat wanneer je een tweepersoonskamer boekt, deze kan worden aangegeven als triple room op de voucher. Er staat niet dat een driepersoonskamer wordt aangegeven als triple en dat dat betekent dat het een tweepersoonskamer gemaakt kan worden.

Daarnaast staat in het burgerlijk wetboek dat het in de algemene voorwaarden zetten dat van de afgesproken prestatie (een driepersoonskamer, dus geen triple tweepersoons of hoe ze het ook moeilijk willen maken) afgeweken mag worden ten nadele van de wederpartij (wij dus) volgens de wet niet mag. Het staat in de zwarte lijst van algemene voorwaarden. Arke mag wettelijk gezien dit beding niet eens in de algemene voorwaarden opnemen.

Ben benieuwd hoe dat uit zou pakken als zij daar door een arbitragecommissie op wordt aangesproken.

Mvg,

Fabian

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door Chief »

Wat ik mij nou afvraag was je vankantie wel leuk voor de rest, ik heb even bij vakantiereiswijzer gekeken en niets dan lof over dit hotel.
Jammer dat je het laat verzieken door zo'n klein pietluttigheidje.
Ik snap dit soort dingen nooit, ik vind het wat anders als je voor een drie persoonskamer heb geboekt en je komt in een twee en ze zetten er een extra bed bij.
Of zie ik het nou verkeerd en moeten mensen meer op hun strepen staan.

Vlavian
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2008 00:36

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door Vlavian »

Het hotel is idd goed voor de rest en er werd ook niks gezegd op internet over kleine kamers. Het staat bij de beste van Bodrum op Zoover en dat was ook een van de redenen dat wij dit hotel geboekt hadden.

Wij hebben onze vakantie niet verder laten verzieken door Arke. Wij hebben toen besloten dat wij dit naderhand zouden afhandelen. We heben niet gehad waar wij recht op hadden, daar gaat het om.

Mvg,

Fabian

007: reisagent
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:13

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

Grappig feit is, dat ik helemaal geen tweepersoonskamer heb geboekt via de site. Op de site zelf wordt gesproken van een 3 persoonskamer. Dus geen 'triple room'. In deze algemene voorwaarden kan worden gelezen dat wanneer je een tweepersoonskamer boekt, deze kan worden aangegeven als triple room op de voucher. Er staat niet dat een driepersoonskamer wordt aangegeven als triple en dat dat betekent dat het een tweepersoonskamer gemaakt kan worden.
Meneer, mevrouw Vlavian,

Blijkbaar wilt u er niet aan dat een "triple" hetzelfde is als een driepersoonskamer en om deze reden voelt u zich -om met uw woorden te spreken- "genaaid" èn wilt u geld zien. Naar mijn mening is "gehaaid" hier echter het juiste woord want ik krijg toch enigzins de indruk dat u op slimme wijze geld probeert terug te krijgen. Ik heb echter het vermoeden dat uw "claim" afgewezen zal worden omdat er op de website van Arke wel degelijk staat aangegeven dat een driepersoonskamer hetzelfde als een triple is. Onderstaand de letterlijke tekst:

Eenpersoonskamer; wij maken u erop attent dat wanneer u kiest voor verblijf in een eenspersoonskamer u er rekening mee dient te houden dat deze soms kwalitatief minder en/of minder gunstig gesitueerd is dan een tweepersoonskamer in dezelfde accommodatie.

Tweepersoonskamer; bij het reserveren van een tweepersoonskamer kan het voorkomen dat op uw accommodatievoucher een driepersoonskamer (triple room) vermeld staat. Dit betekent niet dat u in een driepersoonskamer gehuisvest wordt. Indien u met 2 personen reist krijgt u een kamer voor 2 personen.

Drie of vierpersoonskamer; in de meeste gevallen als er een drie- of vierpersoonskamer wordt gepubliceerd gaat het om een tweepersoonskamer waar een extra bed, bedbank of stretcher voor de 3e of 4e persoon wordt bijgeplaatst. Op uw accommodatievoucher staat een driepersoonskamer (triple) als de kamer voor maximaal 3 personen geschikt is of vierpersoonskamer (quadruple) als de kamer voor maximaal 4 personen te boeken is. Dit betekent niet dat u in een (grotere) drie- of vierpersoonskamer wordt geplaatst als u met 2 personen boekt.

Familiekamer; in sommige gevallen is een familiekamer een tweepersoonskamer waar voor de 3e of 4e persoon een extra bed, bedbank of stretcher wordt bijgeplaatst.


Uit het bovenstaande kan dus opgemaakt worden dat een driepersoonskamer heztelfde is als een "triple" en daarnaast staat ook keurig aangewezen dat u een tweepersoonskamer krijgt als u met twee personen reist. Kortom, het lijkt er toch sterk op dat u de juiste kamer heeft gekregen.

Uit de omschrijving van de kamers blijkt overigens ook dat een "triple" vaak een tweepersoonskamer met een extra (bijzet)bed is; nergens staat omschreven dat deze kamers groter of beter zijn!

En ja, het zal aan mijn beperkte verstandelijke vermogens liggen maar ik snap uw probleem niet zo goed; u bent met twee personen op reis geweest maar u had toch een slaapplek voor drie willen hebben? Had u graag nog een extra bed in uw blijkbaar toch al krappe kamer gehad? Of (waarschijnlijk de meest juiste conclusie) bent u gewoon teleurgesteld omdat de kamer veel kleiner was dan u had verwacht en geen mooi uitzicht had?

Ongetwijfeld zult u overtuigd blijven van uw gelijk en toetsing door een arbitragecommissie lijkt mij dan ook een héél goed idee. Ik raad u dan ook aan om u naar de Geschillencommissie Reizen te stappen nadat u een reactie van Arke heeft ontvangen; de reisorganisatie zal namelijk (zo goed als zeker) uw klacht ongegrond verklaren.

Ik hoop dat u de moeite wilt nemen om alle verdere ontwikkelingen hier te vermelden; ik ben zeer benieuwd hoe dit zal aflopen!

Vlavian
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2008 00:36

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door Vlavian »

Volgens mij snapt u het punt niet dat een tweepersoonskamer met ruimte voor een extra bed had betekent dat wij niet de hele vakantie over onze koffers heen hadden hoeven stappen om de kamer binen te komen. Dan had ik op de plek waar dat bed hoort de koffers kunnen zetten en had ik niks te klagen gehad.

Daarnaast het feit dat ik gezien heb watvoor kamers andere stellen hadden die wel voldeden aan de omschrijving die gegeven werd. U had er bij moeten zijn denk ik.

007: reisagent
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:13

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

Volgens mij snapt u het punt niet dat een tweepersoonskamer met ruimte voor een extra bed had betekent dat wij niet de hele vakantie over onze koffers heen hadden hoeven stappen om de kamer binen te komen. Dan had ik op de plek waar dat bed hoort de koffers kunnen zetten en had ik niks te klagen gehad.

Daarnaast het feit dat ik gezien heb watvoor kamers andere stellen hadden die wel voldeden aan de omschrijving die gegeven werd. U had er bij moeten zijn denk ik.
Mijn verstandelijke vermogens mogen dan beperkt zijn, ik snap het dus wèl. Sterker nog, mijn wat voorbarige conclusie dat uw teleurstelling louter voortkomt uit het feit dat de kamer nogal klein was blijkt dus precies te kloppen.

Duidelijk is dat u had verwacht in een grotere "triple" te verblijven en zelfs meende daar recht op te hebben; zoals in mijn vorige bijdrage al aangegeven geeft Arke keurig aan dat u in principe niet in een grotere kamer verblijft indien u met twee personen reist. Kortom uw "claim" lijkt mij nogal onterecht en het feit dat andere stelletjes (bij toeval) wèl een wat grotere kamer hadden betekent natuurlijk niet dat u dat u daar ook recht op had.

En ja, zoals u aangeeft had ik er bij moeten zijn (om het te begrijpen?). Gelukkig was ik dat niet; was dat wèl het geval geweest dan had ik het probleem binnen twee minuten opgelost. Zoals u al aangeeft stonden de koffers in de weg; ik weet zeker dat die ook elders opgeborgen hadden kunnen worden en dan had u dus inderdaad -zoals u schrijft- in het geheel niets te klagen gehad.

Vlavian
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2008 00:36

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door Vlavian »

Reacties als deze kun je maar beter niet plaatsen daar heb ik namelijk niks aan. Het gaat mij erom dat mensen op deze manier gewoon een poot uitgedraaid wordt wanneer zij voor wat extra geld ruimer denken te zitten. Nogmaals, de kamer was niet conform de gemaakte afspraak met Arke, dit heeft mijn vakantieplezier en comfort in dusdanige wijze beperkt dat ik vind dat daar wat tegenover dient te staan.

Niet moeilijk te begrijpen hoor, volgens mij.

007: reisagent
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:13

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

Reacties als deze kun je maar beter niet plaatsen daar heb ik namelijk niks aan.
Wederom heb ik u heel goed begrepen; u had natuurlijk gehoopt op bijval maar vooralsnog ben ik de enige die de tijd neemt om uitgebreid te reageren. En nee, bijval hoeft u van mij niet te verwachten want ik ben er vrijwel zeker van dat u wel degelijk de juiste kamer heeft gehad. Ik ga niet nog een keer van alles "quoten" maar het is wel degelijk zo dat alle kamertypen uitgebreid op de website van Arke staan omschreven, inclusief de vermelding dat als u iets met de omschrijving "triple" boekt u géén grotere kamer krijgt als u met twee personen reist.

In elk geval heeft u uw klacht/claim al aan Arke voorgelegd en ik ga er van uit dat u hier ook t.z.t. zult aangeven wat men u heeft geantwoord. Zeer waarschijnlijk zal men uw claim afwijzen maar u kunt natuurlijk altijd naar de Geschillencommissie Reizen gaan. Ik krijg de indruk dat u de onwrikbare overtuiging heeft gelijk te hebben dus dit lijkt me dan ook de juiste weg.

Tot slot, u geeft aan meer betaald te hebben voor een ruimere kamer maar als ik een kamer probeer te reserveren in dit hotel dan kom ik (behoudens de voordeelkamer) niets goedkopers tegen. Anders gezegd, er is geen "normale" tweepersoonskamer; er kan alleen maar geboekt worden voor de "triple" wat ofwel een tweepersoonskamer voor twee personen is of een (mogelijk iets ruimere) driepersoonskamer voor drie personen.

Op een punt heeft overigens gelijk; u heeft in het geheel niets aan mij reacties dus ik zal er verder het zwijgen toe doen (al is het maar omdat ik wel wat beters te doen heb); ik reken er echter wel op dat u laat weten hoe een ander is afgewikkeld, ook als u een minder gunstig antwoord ontvangt.

Vlavian
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2008 00:36

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door Vlavian »

God, hebben we beiden een onwrikbare overtuiging van ons gelijk. Jammer genoeg ben ik de benadeelde partij door Arke en jij niet.

Nog mensen die wel iets nuttigs te melden hebben in plaats van hun gelijk proberen te bewijzen?

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door rene117 »

sorry ik moet reisagend gelijk geven

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door sprookje »

Vladian,reisagent heeft gelijk en je gaat nergens je gelijk kunnen halen.
Maar wat wil je,geld terug of een reisbon voor volgende keer.
Je klacht is niet gegrond en dat zal arke je laten weten en de geschillencommisie reizen gaat ook geen tijd in jou steken.
Mensen zoals jij willen maar één ding,geld terug recupereren op wat voor manier dan ook.

007: reisagent
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:13

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

God, hebben we beiden een onwrikbare overtuiging van ons gelijk. Jammer genoeg ben ik de benadeelde partij door Arke en jij niet.

Nog mensen die wel iets nuttigs te melden hebben in plaats van hun gelijk proberen te bewijzen?
Nu had ik me voorgenomen om niet (meer) te reageren maar uw laatste opmerking, meneer/mevrouw Vlavian, schoot met toch een beetje in het verkeerde keelgat. In uw ogen heb ik niets nuttigs te melden maar ik wil u er toch even op wijzen dat ik tot op heden de enige ben die de moeite heeft genomen om uitgebreid te reageren!

Overigens ben ik helemaal niet bezig om mijn gelijk te bewijzen; dat is onmogelijk want u heeft namelijk gelijk! Volkomen terecht geeft u aan dat u bij reservering een driepersoonskamer (bezet door twee personen) te zien krijgt. Nogmaals, u heeft gelijk! Tevreden zo?

Tegelijkertijd echter staat op de website van Arke het volgende aangegeven:

Tweepersoonskamer; bij het reserveren van een tweepersoonskamer kan het voorkomen dat op uw accommodatievoucher een driepersoonskamer (triple room) vermeld staat. Dit betekent niet dat u in een driepersoonskamer gehuisvest wordt. Indien u met 2 personen reist krijgt u een kamer voor 2 personen.

En aldus heeft u vermoedelijk toch de juiste kamer gekregen ... en daarmee dus toch iets minder gelijk!

Rest nog de vraag hoe het kan dat andere stelletjes wèl in een echte "triple" verbleven; het antwoord is echter simpel. Het merendeel van de 96 kamers in dit hotel is vrij royaal van opzet (18 tot 20 vierkante meter) en kan gebruikt worden als drie- of zelfs vierpersoonskamer. Een klein deel van de kamers in dit hotel (om precies te zijn vijftien stuks) zijn "gewone" tweepersoonskamers (met een oppervlakte van zo'n 12 vierkante meter) en naar het zich laat aanzien bent u -al dan niet toevallig- in een van deze kamers ondergebracht.

Dit betekent overigens niet dat u bent benadeeld maar veel meer dat de anderen zijn bevoordeeld. Anders gezegd, u heeft niet minder gekregen dan waar u recht op had maar anderen hebben iets meer gekregen!

Vast en zeker zult u mijn reactie weer afdoen als "niet nuttig" maar -enigzins tegen beter weten in- was dit een hernieuwde (overigens laatste) poging om een en ander aan u uit te leggen; ik heb zèlfs de moeite genomen om wat feiten voor u op te zoeken. Van u verwacht ik uiteraard dat u hier zult aangeven of u al dan niet door Arke in het gelijk bent gesteld want ik ben erg benieuwd hoe dit af zal lopen!

PS
God, hebben we ...
Ik stel het op prijs als u Zijn naam niet ijdel gebruikt!

misty30
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2008 23:53

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door misty30 »

Ik vind toch wel dat je ontzettend zit door te drammen, reisagent.. Ik snap dondersgoed dat er een teleurstelling is, vooral als je je vakantie lang je nek breekt over de koffers.. Je betaalt een gruwel vermogen voor je vakantie: Mag je dan ook verwachtingen hebben?

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Arke maakt van 3 persoonskamer een 2 persoonskamer

Ongelezen bericht door rene117 »

hhhahaaje kan ze ook in een hoek zetten dan breek je ook niet je nek
of onder het bed ben je er ook van af

Gesloten