LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arke, prijsverhoging na verkeerde prijs op internet

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 22183
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Arke, prijsverhoging na verkeerde prijs op internet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:
alfatrion schreef:Waar leid jij uit af dat de prijs van 720 euro zo laag was dat deze nog niet eens bij een goede aanbieding te vinden zou zijn?
Uit het relatieve prijsverschil van 600,-. Dit is bijna een verdubbeling van de prijs.
Dus als Otto een vergelijkbare TV als in de Otto zaak had aangeboden voor 720 euro en hij wilde daar 600 euro meer voor hebben dan vind jij dat de koper niet niet had mogen verwachten? Waarom zou het Hof dan hebben aangegeven dat de bandbreedte loopt van 700 tot 1300 euro?
Emmy75 schreef:Eerlijk is eerlijk dan moet men wel dezelfde reis vergelijken qua accomodatie, verzorging, periode, reisduur enz en niet vergelijken tussen nu en hoogseizoen.
Dat is prima. Daarnaast moet er rekening gehouden met het feit dat de prijzen per uur verschillen en het ook uitmaakt per wanneer de reis geboekt wordt.
Emmy75 schreef:Als de reis 6600 had moeten kosten en die was nu geboekt voor 6000, dan denk ik dat men kan en mag denken dat dit een redelijke prijs is.
Ook dat is geen argument dat van toepassing is op art. 3:35 BW.

De koper kan niet ruiken wat de verkoper had gewild. De koper kan slechts een inschatting maken op grond van de prijzen zoals deze gebruikelijk is in de branche. En dat deze prijzen per uur veranderen, maakt dat lastiger en zal dus in het voordeel zijn voor de ondeskundige koper.

Wanneer de prijs van 6600 objectief onrealistisch laag is dan mag de koper er niet van uitgaan dat de verkoper dit wilde. Dat hij wel 6000 wilde doet hier niets aan af.

Dat gene wat de koper gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen kan niet afhankelijk gemaakt worden van wat de verkoper daadwerkelijk wilde, omdat hij dat niet kan ruiken.
Emmy75 schreef:Als andere aanbieders dezelfde reis (duur, accomodatie, verzorging, periode enz) aanbieden voor 1.000,- dan zou men kunnen verwachten dat deze prijs niet klopt.
Daar ben ik het niet mee eens omdat de koper dan zou moeten verwachten dat Arke structureel fouten maakt. Als je het structureel doet is het ook geen kenbare fout meer.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Arke, prijsverhoging na verkeerde prijs op internet

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:De koper kan niet ruiken wat de verkoper had gewild. De koper kan slechts een inschatting maken op grond van de prijzen zoals deze gebruikelijk is in de branche. En dat deze prijzen per uur veranderen, maakt dat lastiger en zal dus in het voordeel zijn voor de ondeskundige koper.
Het verhaal dat prijzen per uur zo enorm fluctueren gaat meer over het boeken van losse vliegtickets. Ik had het over een pakketreis, 2 verschillende dingen dus. Van pakketreizen fluctueren de prijzen lang niet in die mate en per uur als die van vliegtickets omdat een TO vaste afspraken maakt met de luchtvaartmaatschappij over ticketprijzen. Dus gaat dit voordeel niet op.

Bovendien zal de gemiddelde internetboeker echt niet als zo ondeskundig worden beoordeeld dat deze bijna naief te noemen is. Van de gemiddelde internetkoper (boeker) mag verwacht worden dat deze enigszins geïnformeerd is over de gangbare prijzen in de markt.
alfatrion schreef:Daar ben ik het niet mee eens omdat de koper dan zou moeten verwachten dat Arke structureel fouten maakt. Als je het structureel doet is het ook geen kenbare fout meer.
Structureel ? Daar ben ik het niet mee eens omdat dat enkel een ander voorbeeld betrof van de door u aangedragen Turkije reis voor 209 euro en dit in perspectief te zetten wat de koper redelijk mag verwachten. Bovendien kunnen we dan nog steeds niet beoordelen dat het structureel om fouten gaat. Indien zoiets zich toevallig in hetzelfde weekend zou voordoen, kan het nog eens zo zijn dat er 1 en dezelfde fout aan ten grondslag lag op de website waardoor alle prijzen fout vermeld waren.

Gesloten