LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ArkeFly: Vliegticket niet overdraagbaar

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
terbeek

ArkeFly: Vliegticket niet overdraagbaar

Ongelezen bericht door terbeek »

Hallo,

Een paar maanden geleden hebben wij bij Arkefly 2 tickets geboekt naar Cuba.
Hiervoor hebben wij destijds geen annuleringsverzekering afgesloten.
Nu heb ik een ongeluk gehad waardoor we deze vlucht niet kunnen bijwonen.
Wij waren in eerste instantie in de veronderstelling dat we deze tickets zouden kunnen verkopen, zeker gezien we pas begin november zouden vliegen

Nu lees ik in de voorwaarden van ArkeFly : http://www.tui.nl/binaries/tuinl/algeme ... rkefly.pdf

Dat een naamswijziging wel is toegestaan (27 euro, zie artikel 3.4), maar dat de tickets niet overdraagbaar zijn (Zie artikel 3.5)

Dit zou inhouden, dat we moeten annuleren tegen de door Arkefly vastgestelde annuleringskosten van 100% van de ticketprijs (artikel 3.3). Een pleister op de wond zou zijn, dat we de brandstoftoeslag en visumkosten kunnen terugvorderen bij ArkeFly.

Ik vraag mij het volgende af:
1) Wat wordt er precies verstaan onder een naamswijziging, en
2) Wat is het verschil tussen een naamswijziging en een in-de-plaats-stelling ?
3) Mag een luchtvaartmaatschappij wettelijk gezien stellen dat de vlucht niet overdraagbaar is ?
4) Is een luchtvaartmaatschappij waar je ALLEEN een ticket aanschaft niet gehouden aan ANVR voorwaarden? of geldt dit alleen voor pakketreizen? (ik heb ergens gelezen in de voorwaarden van ANVR dat een in-de-plaats-stelling mogelijk zou moeten zijn.)
5) Als deze tickets inderdaad niet overdraagbaar zouden zijn, is er dan misschien toch nog een omweg om deze tickets te verkopen ?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie !
Gerard

Juist ja

Re: ArkeFly: Vliegticket niet overdraagbaar

Ongelezen bericht door Juist ja »

1) Wat wordt er precies verstaan onder een naamswijziging

Lijkt me duidelijk. Er verschijnt een andere naam op het ticket dus is het een naamswijziging.

2) Wat is het verschil tussen een naamswijziging en een in-de-plaats-stelling ?

Om eerlijk te zijn: geen idee maar volgens mij geldt een in de plaatsstelling voor pakketreizen. Maar nogmaals, ik weet het niet zeker.

3) Mag een luchtvaartmaatschappij wettelijk gezien stellen dat de vlucht niet overdraagbaar is ?

Ja, dat zijn hun voorwaarden waar u bij boeking akkoord mee bent gegaan.

4) Is een luchtvaartmaatschappij waar je ALLEEN een ticket aanschaft niet gehouden aan ANVR voorwaarden? of geldt dit alleen voor pakketreizen? (ik heb ergens gelezen in de voorwaarden van ANVR dat een in-de-plaats-stelling mogelijk zou moeten zijn.)

Losse tickets vallen niet onder de ANVR Voorwaarden.

5) Als deze tickets inderdaad niet overdraagbaar zouden zijn, is er dan misschien toch nog een omweg om deze tickets te verkopen ?
Nee.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Volgens mij is het verschil tussen een naamswijziging en ticket overdracht als er bijvoorbeeld een foutje in je naam zit. Stel je heet Anna Maria en zo staat het in je paspoort, terwijl op je ticket Anne Maria staat. Dan moet je de naam wijzigen, omdat de naam op je ticket en de naam op je paspoort niet overeenkomen. Je zou dan misschien gelazer op het vliegveld kunnen krijgen bij de incheckbalie.

Je ticket overdragen zou dus inhouden dat er van Anna Maria Pieter Andreus gemaakt moet worden, dus dat er een geheel ander persoon meevliegt.
Arke kan dit inderdaad weigeren.

Zante

Ongelezen bericht door Zante »

1) Als je je naam verkeerd gespeld hebt, of niet je eerste voornaam volgens paspoort hebt doorgegeven oid.
2) Naamswijziging; wijziging in de naam die al geboekt stond. In de plaats stelling; het ticket overdragen aan iemand anders.
3) Bij lijndiensten is het altijd zo dat je je ticket niet kunt overdragen aan iemand anders, hoe vroeg van tevoren het ook is. Dit staat in de voorwaarden vermeld waarmee je akkoord gaat als je boekt, dus nee, Arkefly doet niets dat tegen de wet in gaat.
4) Er is een verschil tussen charters en lijndiensten, bij charters kan de naam inderdaad gewijzigd worden voor 27 euro, bij lijndiensten niet. Nogmaals, dit staat duidelijk vermeld (ik heb toevallig gisteren een lijndienstticket geboekt en heb voordat ik op 'definitief boeken' klikte de voorwaarden gelezen. Dan ben je van tevoren tenminste voorbereid op situaties als deze!)
5) Nee, het is hard, maar als je geen annuleringsverzekering hebt afgesloten en echt niet kunt gaan ben je gewoon je geld kwijt.
Daarom moet je dus ook altijd een annuleringsverzekering afsluiten!

Gesloten