LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Autohuur via Ryanair bij GREENMOTION
Autohuur via Ryanair bij GREENMOTION
Via Ryanair een auto geboekt voor 26 april in Athene en vooraf betaald. Bij boeking vluchtnummer en aankomsttijd medegedeeld is 14.35 uur. Voor de zekerheid geboekt vanaf 12 uur 's-middags. Tot zover ok. Een medewerker van GREENMOTION stond ons op te wachten en bracht ons naar het kantoor
5 km van de luchthaven verwijderd, waar we om 15 uur aankwamen. Aldaar kregen we te horen, dat we een verpliichte "Upgrade" met bijbetaling van bijna het dubbele van de reeds betaalde som moesten afnemen vanwege te laat komen, dit hebben we dus geweigerd. Nadat de medewerkster overlegd had met haar manager, kregen we te horen, dat we twee opties hadden: 1) zwijgen en betalen of 2) elders een auto huren en het betaalde geld kwijtraken. Dit riekt naar chantage en/of oplichting. We hadden immers al van tevoren betaald vanaf 12 uur, dus onze auto had klaar moeten staan vanaf dat tijdstip. Punt uit[. Het hoofdkantoor van GREENMOTION Engeland heeft ons geantwoord, dat dit hun leveringsvoorwaarden zijn (die waren mij onbekend) en Ryanair antwoordde ons hierna, dat we ons toch richting GREENMOTION moesten wenden om verhaal te halen.
Het bekende "van het kastje naar de muur sturen" Ik vraag me ernstig af of zulke praktijken eigenlijk wel mogen?
Ik begrijp, dat als je vroeger komt, dat je moet bijbetalen, maar toch niet als je later komt. Je hebt toch immers al betaald voor een vastgelegde huurperiode??
5 km van de luchthaven verwijderd, waar we om 15 uur aankwamen. Aldaar kregen we te horen, dat we een verpliichte "Upgrade" met bijbetaling van bijna het dubbele van de reeds betaalde som moesten afnemen vanwege te laat komen, dit hebben we dus geweigerd. Nadat de medewerkster overlegd had met haar manager, kregen we te horen, dat we twee opties hadden: 1) zwijgen en betalen of 2) elders een auto huren en het betaalde geld kwijtraken. Dit riekt naar chantage en/of oplichting. We hadden immers al van tevoren betaald vanaf 12 uur, dus onze auto had klaar moeten staan vanaf dat tijdstip. Punt uit[. Het hoofdkantoor van GREENMOTION Engeland heeft ons geantwoord, dat dit hun leveringsvoorwaarden zijn (die waren mij onbekend) en Ryanair antwoordde ons hierna, dat we ons toch richting GREENMOTION moesten wenden om verhaal te halen.
Het bekende "van het kastje naar de muur sturen" Ik vraag me ernstig af of zulke praktijken eigenlijk wel mogen?
Ik begrijp, dat als je vroeger komt, dat je moet bijbetalen, maar toch niet als je later komt. Je hebt toch immers al betaald voor een vastgelegde huurperiode??
Re: Autohuur via Ryanair bij GREENMOTION
Als je autohuur boekt met vervoer tussen luchthaven en verhuurbedrijf, dan mag van u als klant verwacht worden dat u aanwezig bent op (ongeveer) het aanvangstijdstip van de huurperiode.
U meldt niet hoe hoog het bij te betalen bedrag is, maar die medewerker heeft toch 3 uur moeten staan wachten. Dat kost geld.
Voortaan zelf de transfer naar de autoverhuur regelen of boeken bij een maatschappij die op het vliegveld zit of de hele dag met pendelbusjes op en neer rijdt.
Ook dat kan vaak via Ryanair en ik heb er goede ervaringen mee. Tegen een haarscherpe prijs.
U meldt niet hoe hoog het bij te betalen bedrag is, maar die medewerker heeft toch 3 uur moeten staan wachten. Dat kost geld.
Voortaan zelf de transfer naar de autoverhuur regelen of boeken bij een maatschappij die op het vliegveld zit of de hele dag met pendelbusjes op en neer rijdt.
Ook dat kan vaak via Ryanair en ik heb er goede ervaringen mee. Tegen een haarscherpe prijs.
-
U spreekt dus een tijd af van 12:00u en komt om 14:35u aanzetten?
Topics als deze zijn al vaker voorbij gekomen dat mensen een andere tijd aangegeven dan dat ze daadwerkelijk komen. Waar je in hotelland een kamer huurt per nacht en wel een uurtje later kan komen, is dat bij de autoverhuur anders. Je boekt en betaald per 24 uur hier bij Greenmotion en je spreekt af wanneer je de auto komt ophalen. Dat u denkt veiligheidshalve een paar uur speling in te kunnen bouwen betekend voor de verhuurder een no show. U komt immers niet op het afgesproken moment. Wees blij dat er nog een mogelijkheid was om te auto mee te krijgen, ze hadden ook kunnen zeggen dat u niet op uw afgesproken tijdstip er was en dat daardoor de boeking geannuleerd is.
Topics als deze zijn al vaker voorbij gekomen dat mensen een andere tijd aangegeven dan dat ze daadwerkelijk komen. Waar je in hotelland een kamer huurt per nacht en wel een uurtje later kan komen, is dat bij de autoverhuur anders. Je boekt en betaald per 24 uur hier bij Greenmotion en je spreekt af wanneer je de auto komt ophalen. Dat u denkt veiligheidshalve een paar uur speling in te kunnen bouwen betekend voor de verhuurder een no show. U komt immers niet op het afgesproken moment. Wees blij dat er nog een mogelijkheid was om te auto mee te krijgen, ze hadden ook kunnen zeggen dat u niet op uw afgesproken tijdstip er was en dat daardoor de boeking geannuleerd is.
Meneer Ivo B. : Ik heb bij de boeking expliciet aangegeven wat de aankomsttijd is van de vlucht. U heeft niet goed gelezen, maar ik heb vermeld dat ik bijna het dubbele heb moeten bijbetalen en de medewerker van GREENMOTION heeft geen 3 uur moeten wachten, omdat hij wist met welke vlucht wij aankwamen. Ik heb het hem gevraagd heb, waarop hij antwoordde, dat hij de hele dag op passagiers stond te wachten. Dit was dus niet de chauffeur van het pendelbusje.
NeoDutchio. Uw redenering gaat absoluut niet op, want U gaat aan het feit voorbij, dat ik van tevoren BETAALD heb voor de AANGEGEVEN huurperiode. Ook U gaat aan het feit voorbij, dat ik van tevoren heb MOETEN aangeven wanneer en met welke vlucht en om hoe laat ik zou aankomen, de vlucht was op tijd.
NeoDutchio. Uw redenering gaat absoluut niet op, want U gaat aan het feit voorbij, dat ik van tevoren BETAALD heb voor de AANGEGEVEN huurperiode. Ook U gaat aan het feit voorbij, dat ik van tevoren heb MOETEN aangeven wanneer en met welke vlucht en om hoe laat ik zou aankomen, de vlucht was op tijd.
-
Je vergeet even dat een autoverhuurder geen oneindige grote parkeerplaats heeft om voor veel uren alle auto's te kunnen stallen. Auto's moeten zo snel mogelijk weg om plaats te maken voor de volgende. Stel dat een hoop mensen die voor 12 uur reserveren, pas na een paar uur komen. Dan kan je je toch ook wel voorstellen wat voor chaos dat wordt. Dus als een auto niet op de afgesproken tijd wordt opgehaald, gaat hij naar de eerstvolgende klant.
Uw verhaal is nog steeds niet erg sterk,
Als de verhuurder deze tegenstrijdigheid in uw communicatie al opmerkt, zou hij gedacht kunnen hebben dat uw vluchttijd verkeerd vermeld is (een logische gedachte), of dat het de vorige dag betreft, of dat iemand anders de auto (en daarna u) zal ophalen.
Het echte probleem is uw communicatie: waarom wilt u een auto huren vanaf 12:00 als u pas om 14:35 arriveert?
Nou en? U zult wel meer hebben moeten aangeven. Dat betekent niet dat dat de informatie is die het gedrag van de verhuurder zou moeten regeren. De verhuurperiode, bevestigd door uw betaling, is de belangrijkste informatie. Dat u uw vluchtgegevens heeft 'MOETEN' aangeven, vertelt u overigens nu voor het eerst.
Nogmaals waarom wilt u een auto huren vanaf 12:00 uur terwijl u pas 3 uur later aanwezig zult zijn om die auto in ontvangst te nemen?
Stel dat u last minute een vroegere vlucht genomen zou hebben. Laten we zeggen eentje met aankomsttijd 11:30 uur. U denkt, geen probleem, ik huur immers vanaf 12:00 uur. U heeft geen tijd meer, om als u dat zou willen, de verhuurder van deze wijziging in kennis te stellen, Afijn, u komt aan, en in geen velden of wegen is een huurauto te bekennen. Pas na 14:30 uur duikt de verhuurder met uw auto op. Wat zou uw reactie geweest zijn?
Goed advies van Ivo.w:
Voor de verhuurder is de huurperiode van belangrijker dan de aankomsttijd van een vlucht. De aankomsttijd van uw vlucht conflicteert met de huurperiode: het is onzinnig een auto te huren vanaf 12:00 uur indien met pas na 15:00 uur die auto in ontvangst zou kunnen nemen.Mostje schreef:Meneer Ivo B. : Ik heb bij de boeking expliciet aangegeven wat de aankomsttijd is van de vlucht.
Als de verhuurder deze tegenstrijdigheid in uw communicatie al opmerkt, zou hij gedacht kunnen hebben dat uw vluchttijd verkeerd vermeld is (een logische gedachte), of dat het de vorige dag betreft, of dat iemand anders de auto (en daarna u) zal ophalen.
Het echte probleem is uw communicatie: waarom wilt u een auto huren vanaf 12:00 als u pas om 14:35 arriveert?
Hij zei dat u het bedrag dat u extra moest betalen niet vermeldde. Dat klopt. Dus misschien toch goed gelezen?Mostje schreef:U heeft niet goed gelezen, maar ik heb vermeld dat ik bijna het dubbele heb moeten bijbetalen....
Waarom is dat relevant? Bovendien, hoe weet u zo zeker dat die medewerker dat wist? Dat u dat ergens opgeschreven hebt, betekent niet dat die medewerker dat wist.Mostje schreef:....en de medewerker van GREENMOTION heeft geen 3 uur moeten wachten, omdat hij wist met welke vlucht wij aankwamen.
U gaat mij toch niet vertellen dat u dat al wist bij het maken van de boeking en daarom dacht het maakt niet uit dat ik tegenstrijdige informatie verstrek over mijn vlucht en de huurperiode, want die man staat daar toch de hele dag te wachten?Mostje schreef:Ik heb het hem gevraagd heb, waarop hij antwoordde, dat hij de hele dag op passagiers stond te wachten. Dit was dus niet de chauffeur van het pendelbusje.
Dat doet op zich geen afbreuk aan de redenering van NeoDutchio. Wat in de voorwaarden staat is van belang.Mostje schreef:NeoDutchio. Uw redenering gaat absoluut niet op, want U gaat aan het feit voorbij, dat ik van tevoren BETAALD heb voor de AANGEGEVEN huurperiode.
Mostje schreef:Ook U gaat aan het feit voorbij, dat ik van tevoren heb MOETEN aangeven wanneer en met welke vlucht en om hoe laat ik zou aankomen, de vlucht was op tijd.
Nou en? U zult wel meer hebben moeten aangeven. Dat betekent niet dat dat de informatie is die het gedrag van de verhuurder zou moeten regeren. De verhuurperiode, bevestigd door uw betaling, is de belangrijkste informatie. Dat u uw vluchtgegevens heeft 'MOETEN' aangeven, vertelt u overigens nu voor het eerst.
Nogmaals waarom wilt u een auto huren vanaf 12:00 uur terwijl u pas 3 uur later aanwezig zult zijn om die auto in ontvangst te nemen?
Stel dat u last minute een vroegere vlucht genomen zou hebben. Laten we zeggen eentje met aankomsttijd 11:30 uur. U denkt, geen probleem, ik huur immers vanaf 12:00 uur. U heeft geen tijd meer, om als u dat zou willen, de verhuurder van deze wijziging in kennis te stellen, Afijn, u komt aan, en in geen velden of wegen is een huurauto te bekennen. Pas na 14:30 uur duikt de verhuurder met uw auto op. Wat zou uw reactie geweest zijn?
Goed advies van Ivo.w:
Ivo.w schreef: Voortaan zelf de transfer naar de autoverhuur regelen of boeken bij een maatschappij die op het vliegveld zit of de hele dag met pendelbusjes op en neer rijdt.
Helaas, maar ze geven het ook aan in hun voorwaarden. En u hebt geboekt vanaf 12:00, dus er is dan sprake van een no-show.
https://greenmotionautoverhuur.nl/terms
https://greenmotionautoverhuur.nl/terms
Je zou kunnen bepleiten dat deze voorwaarden onredelijk bezwarend zijn...maar om je gelijk te halen zal je daarvoor naar de rechter moeten. En ik kan niet inschatten wat je kansen zijn.16. Vertraagde ophaal of no-show
Reserveringen zullen tot maximaal 2 uur na de opgegeven reserveringstijd, geldig zijn. Hierna zullen deze worden beschouwd als een no-show. Bij een 'vertraagde ophaal' > 2 uur kan de huurder geen rechten aan de reservering ontlenen en zal met, de op dat moment beschikbare huurauto, genoegen moeten nemen. Hier kunnen kosten aan zijn verbonden. Ook vertraging van vluchten zullen worden onderworpen aan dit artikel.
Voor een reservering zonder een opgegeven aankomst vluchtnummer geldt dat de vestiging zich zal houden aan de, van toepassing zijnde, sluitingstijden. Voor omgeleide vluchten is er geen garantie dat de reservering kan worden omgeboekt naar een andere vestiging.
In alle gevallen geldt dat er geen restitutie (*) zal worden gedaan op reeds aanbetaalde bedragen.
(*) Gedeeltelijk (ongebruikte dagen) en/of geheel (no-show)
De verhuurder was vooraf op de hoogte gesteld van de vluchttijden. Als de aankomst 14.15 is en de auto wordt opgehaald om 15.00 dan is dat gewoon op tijd. De auto verhuurder heeft niet goed gekeken in de informatie die hem is verstrekt. Als het vliegtuig om 14.15 land, dan kan de auto niet voor 15.00 opgehaald worden. Dat de verhuurster voor een dagdeel moet betalen, dus de hele middag vanaf 12.00 doet daar niets aan af. Kennelijk is er een misverstand opgetreden, maar dat valt TS toch niet te verwijten als ze netjes de aankomsttijd van het vliegtuig heeft doorgegeven?renewouters schreef:Je vergeet even dat een autoverhuurder geen oneindige grote parkeerplaats heeft om voor veel uren alle auto's te kunnen stallen. Auto's moeten zo snel mogelijk weg om plaats te maken voor de volgende. Stel dat een hoop mensen die voor 12 uur reserveren, pas na een paar uur komen. Dan kan je je toch ook wel voorstellen wat voor chaos dat wordt. Dus als een auto niet op de afgesproken tijd wordt opgehaald, gaat hij naar de eerstvolgende klant.
Er is geen ook sprake van een reservering, de auto is vooraf betaald. De auto kan niet aan een andere klant gegeven worden, de auto is reeds verhuurd. Wordt de auto niet afgehaald, dan krijgt de verhuurder wel gewoon betaald voor de gehele periode waarvoor reeds betaald is, de verhuurder heeft geen enkel financieel risico.
-
Bij de betere verhuurbedrijven, die meestal kantoor op het vliegveld hebben, wordt er bij reservering gevraagd naar de vluchtnummers. Zij houden gewoon rekening met de klant bij vluchtvertragingen. Een keer zelfs meegemaakt dat het kantoor tot 1,5 uur na sluitingstijd opengehouden werd om de laatste en vertraagde vlucht van de dag te kunnen afhandelen. Die auto was ook tegelijk met het ticket van de luchtvaartmaatshappij geboekt en betaald (Easyjet + Europcar, warme douche waardig!). De vertraging was als gevolg van een staking van de luchtverkeersleiding.
Twee dingen verbazen mij in de zaak van de topic starter:
1) Deze autoverhuurder is blijkbaar partner van Ryanair voor het aanbieden van auto's na een vlucht. De verhuurder zou dus rekening MOETEN houden met de vluchttijden en eventuele vertragingen. Zeker indien ze bekend zijn met het vluchtnummer.
2) Indien de auto gehuurd en betaald is via de Nederlandse Ryanair website, dan zou Ryanair bij dit probleem het eerste aanspreekpunt moeten zijn. Het gaat hier om een niet goed geleverde dienst (de huur), waarvoor Ryanair het geld geïnd heeft. Het gaat niet om een geschil over een deuk of parkeerboete tijdens de huurperiode. Voor die laatste zaken zou de klant inderdaad naar de verhuurder verwezen kunnen worden.
Mijn advies: Stel Ryanair aansprakelijk voor de financiële schade en laat Ryanair zijn partner tot de orde roepen.
Twee dingen verbazen mij in de zaak van de topic starter:
1) Deze autoverhuurder is blijkbaar partner van Ryanair voor het aanbieden van auto's na een vlucht. De verhuurder zou dus rekening MOETEN houden met de vluchttijden en eventuele vertragingen. Zeker indien ze bekend zijn met het vluchtnummer.
2) Indien de auto gehuurd en betaald is via de Nederlandse Ryanair website, dan zou Ryanair bij dit probleem het eerste aanspreekpunt moeten zijn. Het gaat hier om een niet goed geleverde dienst (de huur), waarvoor Ryanair het geld geïnd heeft. Het gaat niet om een geschil over een deuk of parkeerboete tijdens de huurperiode. Voor die laatste zaken zou de klant inderdaad naar de verhuurder verwezen kunnen worden.
Mijn advies: Stel Ryanair aansprakelijk voor de financiële schade en laat Ryanair zijn partner tot de orde roepen.
-
Ryanair is intermediair. Je kan via hun boeken, maar de boeking komt niet bij Ryanair binnen. Je boekt rechtstreeks bij Greenmotion.arvandongen schreef: Indien de auto gehuurd en betaald is via de Nederlandse Ryanair website, dan zou Ryanair bij dit probleem het eerste aanspreekpunt moeten zijn. Het gaat hier om een niet goed geleverde dienst (de huur) en niet om een geschil over een deuk of parkeerboete. Voor die laatste zaken zou de klant inderdaad naar de verhuurder verwezen kunnen worden.
Mijn advies: Stel Ryanair aansprakelijk voor de financiële schade en laat Ryanair hun partner tot de orde roepen.
De voorwaarden zijn ook helder, je spreekt een tijdstip af wanneer je de auto komt ophalen. 2 uur na dit tijdstip is een no show. Als je aangeeft de auto op 12:00u te komen ophalen is het om 14:00u een no show.
Wel ben ik het met u eens dat een beetje fatsoenlijk verhuurbedrijf zich aan de vliegtijden moet houden. Maar dat doet deze verhuurder niet. Reden dus om de volgende keer een andere te nemen. Wellicht dat de prijs zich verhoud tot de service.
-
Even gekeken op de Ryanair website: Ik zie Greenmotion niet als autoverhuur-optie bij Ryanair voor vluchten NL-Athene.NeoDutchio schreef:Ryanair is intermediair. Je kan via hun boeken, maar de boeking komt niet bij Ryanair binnen. Je boekt rechtstreeks bij Greenmotion.
Voor de overige verhuur-bedrijven: Ryanair 'verkoopt' de huur aan de klant. Ryanair int het geld voor de huur. Ryanair ontvangt commissie voor het aanbrengen van de klant aan de autoverhuurder.
Ofwel: Bij mij zou Ryanair er niet zo gemakkelijk mee wegkomen.
Daarnaast: De autoverhuurder is volledig betaald voor de huurperiode. Als er extra parkeergeld betaald zou moeten worden voor de 'late aankomst', dan zou dat voor mij bespreekbaar kunnen zijn. Maar de verhuurder zou van mij geen enkel recht krijgen de door mij reeds betaalde auto te verhuren aan iemand anders. Dit op straffe van een schadeclaim tenzij er ter plekke een acceptabel alternatief aangeboden wordt.
In geval van een niet-vooraf-betaalde reservering, dan geldt het artikel van de voorwaarden waarnaar je verwijst en zou je gelijk hebben.