LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bagage "kopen" bij Transavia

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Emmy75

Re: Bagage "kopen" bij Transavia

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@four-eyes,

Had deze persoon dan ook via internet van te voren de bagage gekocht?
Er geldt een voordeeltarief voor online of via het call centre vooraf de bagage bijboeken. Doe je dit pas op de luchthaven dan geldt het luchthaventarief tegen andere voorwaarden en tarieven. Het voordeeltarief is enkele tientjes maar het luchthaventarief kan gemakkelijk heel veel zijn.

Tja dan wordt de keuze aardig beperkt met het uitsluiten van al die luchtvaartmaatschappijen.. Ieder zijn keuze natuurlijk.. Maarja het is natuurlijk wel een beetje een luxeprobleem, zolang je nog op vakantie kunt gaan met het vliegtuig. Er zijn zat mensen die dit niet kunnen.

michaelz1981

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Een flesje water op Schiphol is nog duurder dan aan boord!Tja, je kan ook een leeg flesje meenemen en in de wc een flesje vullen na de controle ;)

Bovendien weet je ook niet of de mensen last minute een ticket hebben geboekt, want als je vroeg bij ben dan kan je vaak toch relatief goedkoop vliegen. Als je goedkoop wilt zijn, dan moet je wel een beetje creatief en Transavia verplicht je niet om met ze te vliegen, iets aan boord te kopen of bagage mee te nemen.

Emmy75

michaelz1981 schreef:Een flesje water op Schiphol is nog duurder dan aan boord!Tja, je kan ook een leeg flesje meenemen en in de wc een flesje vullen na de controle ;)
Hmm, nee dank je. Die tip sla ik liever over. Ik betaal nog liever veel geld voor een flesje dan deze onder de vieze kraan op de wc gaan vullen. Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste bacteriën te vinden zijn op kranen en deurklinken. Je kunt nog beter van de WC-bril eten :lol:

Daarnaast gaat het verhaal niet op voor alle bestemmingen. Bepaalde (verre) bestemmingen hebben de controle pas aan de gate en kun je het flesje nog steeds niet meenemen het vliegtuig in.
michaelz1981 schreef: Bovendien weet je ook niet of de mensen last minute een ticket hebben geboekt, want als je vroeg bij ben dan kan je vaak toch relatief goedkoop vliegen.
Het zou inderdaad ook een lastminute kunnen zijn. Alleen als het ticket direct op de luchthaven wordt gekocht kan er geen bagage meer worden bijgeboekt. Bij Transavia kun je tot 2 uur voor vertrek bagage boeken online tegen het voordeligere tarief. Je moet alleen zorgen dat je dat doet voor je online gaat inchecken.

Bianca41

Ongelezen bericht door Bianca41 »

Dit is dus duidelijk een verkoopstrategie om reizigers te doen denken dat het logisch is dat je extra betaald voor een koffer.
Persoonlijk lijkt me dat 1 koffer a 20 kg per 2 personen, om de incheck/wachttijd op de grond te verkorten, dan logischer is maar goed.

Bij de introductie gaf men aan dat de ticketprijs hierdoor verlaagd zouden zijn. Dit was alleen net na de start van deze introductie, daarna zijn de prijzen enorm gestegen. De ticketprijs is zelfs hoger dan vorig jaar. Schiphol heeft hogere belastingen als de regionale vlieghavens maar toch kunnen de "niet" prijsvechters een ticketprijs aanbieden op gunstigere tijdstippen voor in ons geval €80 minder incl. koffer a 20 kg! En dan hoef je ook niet voor je hapje en een drankje te betalen.
Hoe wil je al die handbagage a 10kg pp aan boord krijgen? Dan zijn zeker reizigers weer de pineut dat deze in het ruim worden gekwakt omdat er geen ruimte meer aan boord is. Creëer je niet lange rijen met deze belachelijke maatregel?
Als laatste is het wettelijk verplicht dat je een totaalprijs moet vermelden als je een ticket boekt. Je krijgt in het beginscherm alleen incl. 10kg pp handbagage te zien. In het volgende scherm moet je aangeven of je een koffer meeneemt. Let wel v.a. 15 kg. Een koffer moet bijna iedereen meenemen vanwege oa. het vloeistofverbod. Dit 2e scherm lijkt mij juridisch tegen het randje aan.

We reisden altijd graag met Transavia maar ze hebben een hele foute beslissing genomen door te denken dat reizigers hier instinken. Ik hoop dan ook dat ze dit snel herzien anders reis ik ook niet meer met deze maatschappij.

Emmy75

Bianca41 schreef: Persoonlijk lijkt me dat 1 koffer a 20 kg per 2 personen, om de incheck/wachttijd op de grond te verkorten, dan logischer is maar goed.
1 of 2 koffers labelen maakt qua wachttijd weinig uit. Het bespaart pas echt tijd als er geen ruimbagage is. Bovendien hoe wil je dit invoeren, 1 koffer per 2 personen ? Hoe zit het dan met alleenreizenden ? Dan gaan de 2 personen wel lekker los van elkaar mogen ze tenminste allebei een koffer meenemen. :mrgreen:

Het gaat meer om de extra kosten van de brandstof van het wel of niet meenemen van een koffer en daarom willen ze daarvoor apart laten betalen. Nu ben ik wel van mening dat voor een pakket/vakantie reis een koffer pp inbegrepen zou moeten zijn en dat het misschien niet handig is om dat zo te doen. Tja gelukkig hebben we nog wat keuzevrijheid met welke mij we vliegen.

brieziet

Ongelezen bericht door brieziet »

wij zijn in 2010 en 2011 in exact dezelfde periode (juni) naar Fuerteventura geweest.
In beide gevallen rechtstreeks bij transavia geboekt.

Dit jaar moest ik dus de bagage er bijkopen. Ik heb gekozen voor 20kg pp.
De uiteindelijke totaal prijs was gelijk (zelfs enkele tientjes goedkoper) dan vorig jaar.

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Dan heb jij echt mazzel gehad Brieziet, want ik probeer precies hetzelfde retourtje Gerona voor de maand September te boeken, net als vorig jaar, maar ben nu met alleen de handbagage stukken duurder uit dan vorig jaar op dezelfde datum met ruimbagage.

Dus ik denk dat jij toevallig een "leuke" aanbieding had, maar dat hebben ze momenteel even niet. Ik kan nu alleen voor een schappelijke prijs retour naar Barcelona ( voor ons ook goed ) met Easyjet vanaf Amsterdam en betaal daar zelfs minder dan vorig jaar bij Transavia voor. Zo zie je maar. Zelf ook goed opletten.

Bianca41

Ongelezen bericht door Bianca41 »

Tja Emmy, Ik probeer alleen maar een beetje logica te zoeken in deze onzinnige
geldklopperij. Ik zal het je niet adviseren om ooit apart van je reisgenoot te boeken mits je het risico wil lopen los van elkaar te zitten. In de jaren '90 hebben we veel naar/in de US gereisd en dan is het niet prettig als iedereen cabinetrolleys/tassen bij zich heeft. Het duurt een eeuwigheid voordat iedereen zit en het vliegtuig kan vertrekken. Op een vlucht werd onze trolley dus geweigerd omdat er al teveel personen met handbagage waren ingecheckt, ook al waren we daar 1,5h van tevoren.
Het gaat meer om de extra kosten van de brandstof van het wel of niet meenemen van een koffer en daarom willen ze daarvoor apart laten betalen.
Dit is dus niet waar, als je vanaf een vlieghaven vertrekt waar je goed zicht hebt op het vliegtuig dan weet je dat er meteen getankt wordt, niet totdat iedereen is ingecheckt en de koffers erin zitten.

En inderdaad, gelukkig kan je nu nog kiezen.

Emmy75

Bianca41 schreef:Tja Emmy, Ik probeer alleen maar een beetje logica te zoeken in deze onzinnige geldklopperij. Ik zal het je niet adviseren om ooit apart van je reisgenoot te boeken mits je het risico wil lopen los van elkaar te zitten.

Dat zullen veel mensen voor lief nemen als ze daardoor een koffer meer kunnen meenemen. Bovendien kun je dit vaak voorkomen door zelf online in te checken en je stoel te kiezen. Ik wilde ook aangeven dat het niet praktisch is om 1 koffer per 2 personen te doen.

Ik ben het ook niet eens met dit verschijnsel. Ze kleden op deze manier de ticketprijs weer helemaal uit waardoor je weer niet goed kunt vergelijken. Net zoals een paar jaar geleden en er vervolgens regels kwamen dat toeslagen inclusief vermeld moesten worden. Bovendien vind ik dat bij vakantievluchten gewoon een koffer inbegrepen zou moeten zijn.
Bianca41 schreef:
Het gaat meer om de extra kosten van de brandstof van het wel of niet meenemen van een koffer en daarom willen ze daarvoor apart laten betalen.
Dit is dus niet waar, als je vanaf een vlieghaven vertrekt waar je goed zicht hebt op het vliegtuig dan weet je dat er meteen getankt wordt, niet totdat iedereen is ingecheckt en de koffers erin zitten.
Dus al die kilo's bagage hebben geen invloed op het brandstofverbruik ? :roll: Ja er wordt wel bijgetankt maar minder kilo's betekent dat meer overblijft en op de volgende vlucht minder bijgetankt hoeft te worden. Het zou toch prettig zijn als er wat brandstof overblijft bij aankomst ipv een beetje te kort. Dus zoveel minder kilo's is op jaarbasis zoveel minder brandstofkosten.

Het vliegtuig wordt inderdaad vaak vooraf al bijgetankt. Maar dat doen ze toch vaak op basis van de afstand en het verwachte totaalgewicht. Hier zijn formules voor. Het verwachte totaalgewicht kunnen ze berekenen aan de hand van het leeg gewicht van het toestel (dat is een gegeven) en een gemiddeld gewicht van personen en bagage. Ze weten hoeveel tickets verkocht zijn voor een vlucht en wat per ticket de toegestane hoeveelheid bagage is. Dus kunnen ze totaalgewicht bij benadering uitrekenen.

Deze gegevens zijn ook belangrijk voor de piloot om te weten. Ten eerste heeft een vliegtuig net als een auto een maximaal laadvermogen. Er is al eens een kleiner vliegtuig gecrasht omdat dit overschreden werd en niet goed kon opstijgen. Het bleek dat ze met zwaar verouderde tabellen rekende van het gemiddelde gewicht van personen en er ineens een aantal extra personen moesten instappen. Ten tweede moet de piloot dit weten ivm vertrek- en opstijgsnelheid en weer veilig te landen en remmen enzo.

smilie

Ongelezen bericht door smilie »

Klopt Emmy, ze hebben toen 'gemiddelde' gewicht van passagiers verhoogd. We zijn immers in der loop van de jaren ook wat forser geworden :)

On topic, ik vind het eigenlijk maar eerlijk dat je voor bagage extra moet betalen. Heb je toevallig geen bagage, ben je goedkoper eruit. Neem je al je aardse bezettingen mee - dan moet je maar ervoor dokken.

Emmy75

smilie schreef:Klopt Emmy, ze hebben toen 'gemiddelde' gewicht van passagiers verhoogd. We zijn immers in der loop van de jaren ook wat forser geworden :)

On topic, ik vind het eigenlijk maar eerlijk dat je voor bagage extra moet betalen. Heb je toevallig geen bagage, ben je goedkoper eruit. Neem je al je aardse bezettingen mee - dan moet je maar ervoor dokken.
Yep.

Het probleem is dat je niet goed kunt controleren of het ticket echt goedkoper is geworden met het bedrag dat je nu moet betalen voor het koffer. Vaak zal al snel blijken dat dat ticket binnen een paar maanden hetzelfde gaat kosten als het voorheen kostte met koffer. Dan zijn we per saldo met zijn allen duurder uit want je krijgt immers minder voor dezelfde prijs.

Bij een vakantie pakketreis vind ik ook wel dat 1 koffer van zo'n 20 kg inbegrepen moet zijn naast je handbagagetrolly. Als je dan nog meer wilt meenemen en moet bijbetalen, prima. Je zit namelijk ook met allerlei regels over goederen die je wel en vooral niet in je handbagage mag stoppen en moet je vaak wel een koffer meenemen. Zoals een nagelvijl of klein schaartje voor eventueel een pleister of verband te knippen mag niet in de handbagage. Zonnebrand zijn weer vloeistoffen en mag ook niet. enz.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Iedereen zou max. 20 kg moeten kunnen meenemen en alles wat daarboven komt extra voor laten betalen.
Nu lijkt het alsof het ticket goedkoop is maar dan komt de bagage er nog bij. :twisted:

Gesloten