LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belazerd door EasyJet

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Jochem06

Belazerd door EasyJet

Ongelezen bericht door Jochem06 »

In januari 2007 bleek mijn vlucht van Amsterdam naar Bristol geannuleerd. Ik kreeg de mogelijkheid van EasyJet aangeboden voor een vlucht naar London Luton een paar uur later. Eerst wilde ik echter zeker weten dat de extra vervoerskosten die ik hierdoor zou maken, door EasyJet vergoed zouden worden. Dit was het geval, werd mij door het EasyJet-personeel op Schiphol verzekerd.

Ik stuurde dus mijn treinkaartje (51 pond) van Londen naar Gloucester, mijn bestemming, naar EasyJet met de vraag om het te vergoeden (Inmiddels was mij ook via de telefoon door de klantenservice van EasyJet verzekerd dat het kaartje vergoed zou worden), Na eerst veel miscommunicatie van de kant van EasyJet, bleken ze mijn kaartje uiteindelijk niet te willen vergoeden, omdat ik meteen naar mijn bestemming gereisd was! Ze wilden alleen de reis van Luton naar de luchthaven van Bristol (mijn oorspronkelijke bestemming) vergoeden. Aangezien ik niet eerst naar Bristol gereisd was, kon ik mijn vergoeding vergeten!

Ik ben hier echt ontzettend kwaad over, want ten eerste heeft EasyJet meermalen beloofd mijn kaartje te vergoeden en hebben ze mij niets verteld over bovenstaande. Ten tweede is het antwoord natuurlijk belachelijk aangezien het ontzettend onlogisch is om een omweg te maken naar mijn bestemming via de luchthaven van Bristol. Ten derde is het nog belachelijker omdat een rechtstreekse reis van Luton naar Gloucester korter is dan de reis van Luton naar luchthaven Bristol!

Ik heb inmiddels juridisch advies ingewonnen. EasyJet heeft volgens Europese regels namelijk de plicht om mij volledig te informeren over al mijn rechten in geval van annulering van mijn vlucht.

Het was een interessante zaak werd mij verteld, maar mijn financiele belang is te klein om er iets mee te kunnen.

Het kan toch niet zo zijn dat EasyJet hier zo maar mee weg komt?! Heeft iemand misschien tips voor mij wat ik hier verder mee kan doen?

Dirkie

Re: Belazerd door EasyJet

Ongelezen bericht door Dirkie »

Voor zover als ik het begrijp gaat het hierom.
De oorspronkelijk vlucht was van Amsterdam naar Bristol.
Het alternatief was van Amsterdam naar London Luton met vergoeding van de extra vervoerskosten.

Het lijkt mij, dat EasyJet de vervoerskosten van London Luton naar Bristol moet vergoeden en dat willen ze ook.

Uw reisdoel was echter niet Bristol, maar iets anders. Maar volgens mij was EasyJet niet verantwoordelijk voor het vervoer van Bristol naar uw eindbestemming.

Maar het ligt er uiteraard wel aan, wat (zwart op wit?) afgesproken is met EasyJet. Waren dat de kosten van Luton naar Bristol of van Luton naar uw eindbestemming?

Jochem06

Dat is het hem juist. Volgens Europese regels moet EasyJet de kosten vergoeden naar de oorspronkelijke bestemming (in dit geval Bristol), of naar een, met de passagier overeengekomen, nabij gelegen bestemming. Dit staat in een Europese verordening over rechten van passagiers in geval van vertraging of annulering van de vlucht.

Ik had echter geen overeenkomst met EasyJet. Ze vertelden me simpelweg: "Bewaar de treinkaartjes en het komt allemaal goed". Ik ben dus naar mijn bestemming, Gloucester, gereisd; dat nogmaals, vanaf Luton een kortere afstand is dan naar de luchthaven van Bristol.

Daarom is het zo belangrijk wat er in het voorwoord van de betreffende verordening staat, namelijk: "dat de luchtvaartmaatschappij de reiziger volledig dient te informeren over hun rechten, opdat zij die effectief kunnen uitoefenen".

Hier heeft EasyJet duidelijk gefaald, maar ja, hoe valt dit te controleren en aan te tonen? Het is natuurlijk een ontzettend smerige streek, vooral omdat ze zowel op Schiphol, als via de telefoon, als in eerste instantie via een brief lieten weten dat mijn kaartje vergoed zou worden.

En des te smeriger om te schrijven dat ze een kaartje naar Bristol wel hadden willen vergoeden, terwijl dit juist duurder zou zijn geweest

Jochem06

Voor de duidelijkheid. Gloucester is niet een totaal andere bestemming dan Bristol, maar ligt daar heel vlak bij.

Gesloten