LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Beleid annuleringen
Beleid annuleringen
Wegens medische reden hebben wij onze vlucht met klm naar kigali een maand voor oorspronkelijk vertrek moeten annuleren. Wij hebben geprobeerd de datum van de vlucht te wijzigen of andere personen de vluchten te laten overnemen. Beide opties waren niet mogelijk bij KLM. We hebben niks terug gekregen, en uiteindelijk wachten we nu ook al 4 maanden op antwoord over restitutie van betaalde luchthavenbelasting. De afhandeling van de klacht door customer service is naar onze mening zeer klantonvriendelijk.
Hebben forumleden dezelfde ervaring met het strikte annuleringsbeleid van KLM of andere vliegtuigmaatschappijen?
Hebben forumleden dezelfde ervaring met het strikte annuleringsbeleid van KLM of andere vliegtuigmaatschappijen?
Re: Beleid annuleringen
Was er een (al dan niet doorlopende) annuleringsverzekering afgesloten ?
Re: Beleid annuleringen
nee, helaas niet. Maar dan nog is het vreemd als de verzekeringsmaatschappijen hiervoor zouden moeten opdraaien; of zie ik dat verkeerd?
Re: Beleid annuleringen
Met de gegeven informatie is het heel moeilijk om een zinnig antwoord te geven op de vraag.
Zo is het onduidelijk kom wat voor tickets het gaat. Er zijn namelijk zg. non-refundable tickets.
Waren de genoemde 'medische redenen' voldoende reden om de ticket te kunnen annuleren (bij een restitutie aanvraag kun je kiezen voor sterfgeval of ziekenhuisopname als reden, meer niet)
Heeft U de restitutie aangevraagd bij de ticket verkoper (reisagent of KLM zelf)
Kortom er zou meer informatie nodig zijn.
Zo is het onduidelijk kom wat voor tickets het gaat. Er zijn namelijk zg. non-refundable tickets.
Waren de genoemde 'medische redenen' voldoende reden om de ticket te kunnen annuleren (bij een restitutie aanvraag kun je kiezen voor sterfgeval of ziekenhuisopname als reden, meer niet)
Heeft U de restitutie aangevraagd bij de ticket verkoper (reisagent of KLM zelf)
Kortom er zou meer informatie nodig zijn.
Dat is niet vreemd. U boekt tickets en heeft dus de intentie om op reis te gaan. Nu kan het altijd voorkomen dat U niet kunt. De reden daarvan zal de reisaanbieder in principe een worst zijn. U annuleert en betaald annulerings kosten. En met een annulerings verzekering dekt U zich in voor het risico, dat U deze kosten moet betalen. Door het niet afsluiten van een annulerings verzekering draait U zelf voor de volledige annulerings kosten op.Maar dan nog is het vreemd als de verzekeringsmaatschappijen hiervoor zouden moeten opdraaien; of zie ik dat verkeerd?
Re: Beleid annuleringen
Dan wordt het een lastig (zoniet onmogelijk) geval, zij zullen dan heel snel iets zeggen in de trant van dan had u maar een annuleringsverzekering moeten afsluiten.
Dat is op zich niet raar, daar zijn annuleringsverzekeringen voor en is het risico van de verzekeraar. Mensen die een reis boeken (met annuleringsverzekering) betalen een bepaalde premie voor die verzekering. Meestal een percentage van de reissom. Middels een annuleringsverzekering is annuleren gedekt, mits aan een van de voorwaarden is voldaan die in de voorwaarden van deze verzekering staan. U bent in dat geval alleen de premie van de annuleringsverzekering kwijt. Bepaalde medische redenen zijn doorgaans gedekt.
In veruit de meeste gevallen gaan mensen gewoon op vakantie en ontvangt de verzekeringsmaatschappij het bedrag van de premie. Als de verzmij het goet doet, kunnen ze de reizen die daadwerkelijk geannuleerd worden terugbetalen uit alle ontvangen premies voor annuleringsverzekeringen en houden ze nog een winst over.
Wel altijd goed letten op de voorwaarden die genoemd zijn wat wel en niet gedekt is. Zo is bijvoorbeeld het overlijden van familie in de 1e of 2e graad wel gedekt maar van een beste vriend/vriendin niet. Dit kun je apart erbij verzekeren. Of is duurzame ontwrichting van huwelijk of geregistreed partnerschap wel gedekt en een "gewone" relatie niet enz. enz.
Dat is op zich niet raar, daar zijn annuleringsverzekeringen voor en is het risico van de verzekeraar. Mensen die een reis boeken (met annuleringsverzekering) betalen een bepaalde premie voor die verzekering. Meestal een percentage van de reissom. Middels een annuleringsverzekering is annuleren gedekt, mits aan een van de voorwaarden is voldaan die in de voorwaarden van deze verzekering staan. U bent in dat geval alleen de premie van de annuleringsverzekering kwijt. Bepaalde medische redenen zijn doorgaans gedekt.
In veruit de meeste gevallen gaan mensen gewoon op vakantie en ontvangt de verzekeringsmaatschappij het bedrag van de premie. Als de verzmij het goet doet, kunnen ze de reizen die daadwerkelijk geannuleerd worden terugbetalen uit alle ontvangen premies voor annuleringsverzekeringen en houden ze nog een winst over.
Wel altijd goed letten op de voorwaarden die genoemd zijn wat wel en niet gedekt is. Zo is bijvoorbeeld het overlijden van familie in de 1e of 2e graad wel gedekt maar van een beste vriend/vriendin niet. Dit kun je apart erbij verzekeren. Of is duurzame ontwrichting van huwelijk of geregistreed partnerschap wel gedekt en een "gewone" relatie niet enz. enz.
Re: Beleid annuleringen
Het zou nog vreemder zijn als de vliegmaatschappij ervoor zou moeten opdraaien. Een vlucht naar Kigali boek je in het algemeen wel meer dan een maand van tevoren, dus de kans is groot dat de KLM die stoel niet meer kan verkopen, of alleen tegen een heel lage prijs.letschert schreef:nee, helaas niet. Maar dan nog is het vreemd als de verzekeringsmaatschappijen hiervoor zouden moeten opdraaien; of zie ik dat verkeerd?
En wat Dirkie ook aangeeft, er zijn verschillende soorten tickets te koop, tegen verschillende prijzen. Tegen meerkosten kun je dus flexibiliteit 'bijboeken'.
Op http://www.klm.com/travel/nl_nl/plan_an ... /index.htm kun je alle varianten in één oogopslag zien. En als je bij die site een vlucht selecteert, kun je ook de verschillende prijzen voor de varianten zien. Ik heb een vlucht bekeken en de goedkoopste, inflexibele, variant kost 518 euro enkele reis, een variant die je kunt wijzigen (tegen kosten) kost 647 en een variant die je ook kunt annuleren (tegen kosten) kost 700.
Wijzigen of annuleren is bij KLM dus zeker wel mogelijk, maar daarvoor had je wel een ander soort kaartje moeten kopen. Dus het ligt niet aan de starheid van KLM. Je hebt nu een kaartje gekocht waarmee je het risico dat je niet met de vlucht mee kunt helemaal zelf neemt, waarbij het kaartje wel goedkoper is. Je had ook het risico kunnen afkopen met een duurder ticket, maar daar heb je niet voor gekozen. Dan is het dus ook je eigen risico als je niet met de vlucht mee kunt.
Re: Beleid annuleringen
Dank voor alle reacties! Ik snap heel goed dat vliegtuigmaatschappijen geen geld teruggeven bij sommige tickets (onze tickets waren 1000 euro per stuk en vielen, bleek achteraf, in de non-refundable categorie, voortaan zal ik daar beter op letten); wel blijf ik het raar vinden dat de datum of naam wijzigen niet mogelijk is, dit zou naar mening meer service-gericht zijn.
Re: Beleid annuleringen
Ook dat is soms afhankelijk van de ticket categorie. Er zijn flexibele tickets waarbij dit wel kan maar die zijn dan ook een stuk duurder. En er zijn budget tickets, die zijn goedkoper maar ook zo flexibel als gewapend beton in uitgeharde toestand.wel blijf ik het raar vinden dat de datum of naam wijzigen niet mogelijk is, dit zou naar mening meer service-gericht zijn.