LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] brandstoftoeslag busreis EffeWeg

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Gert71
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2007 15:35

brandstoftoeslag busreis EffeWeg

Ongelezen bericht door Gert71 »

Ik heb voor mijn ouders een busreis naar Praag geboekt bij Efffeweg.nl Na de facturering en betaling krijg ik nu plotseling een naheffing ivm een doorgevoerde brandstoftoeslag. Kan dat zomaar, nadat de overeenkomst is gesloten, door mij volledig is betaald, een extra heffing in rekening brengen? Het gaat slechts om 8 euro, dus gaat het me om het principe.

Wie heeft ervaringen of tips?

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: brandstoftoeslag busreis EffeWeg

Ongelezen bericht door G7 »

Waarom mag een vliegmaatschappij je wel extra laten betalen en een bus/touringcarrbedrijf niet? Ook voor hen is alles duurder geworden tussen de tijd van boeking en weggaan.

Ik heb van mensen gehoord, dat toen de prijzen net aan het stijgen waren, zij die brandstoftoeslag aan de chauffeur moesten betalen, na eerst te zijn bericht daarover.

Of het nu zo charmant is, is een tweede.

Dit gebeurd trouwens niet alleen bij effeweg hoor! Doen die anderen ook.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: brandstoftoeslag busreis EffeWeg

Ongelezen bericht door geengast »

Nou, zo logisch is het allemaal niet.
Effeweg.nl is aangesloten bij de ANVR. Die voorwaarden maken overigens wel verschil tussen chartervliegreizen en overige reizen.
Voor busreizen geldt voor brandstoftoeslagen:
- tot 20 dagen voor vertrek mag er toeslag geheven worden, mits erbij wordt gezegd hoe de verhoging is berekend
- dit geldt enkel voor reizen die nog niet helemaal voldaan zijn
- de reiziger mag de verhoging afwijzen
- wijst de reiziger de verhoging af, dan heeft de reisorganisatie het recht de reisovereenkomst op te zeggen.

Dus: heeft u de hele reissom al voldaan (en is die ook binnen bij de organisatie) dan mag deze GEEN toeslag meer heffen!

Er zijn wel uitspraken dat een betaling maanden voor de vervaldatum geen reden is om onder de toeslag uit te komen. Dus of u de reissom heeft voldaan wordt meestal niet gerelateerd aan de werkelijke betaling, maar aan de datum dat reissom voldaan MOET zijn.

Gesloten