D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02 jul 2022 08:19
D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Hallo allemaal,
Een paar weken geleden hebben wij via D-reizen een pakketreis geboekt naar Madeira. Direct na de boeking ontving ik een bevestiging van de reis. Echter kreeg ik 12 dagen na de boeking een bericht van D-reizen: het hotel waar wij zouden verblijven is overboekt en de onze vakantie wordt herroepen. De medewerker heeft gekeken naar een alternatief hotel, maar die zijn alleen beschikbaar voor een forse meerprijs (dit was minimaal 1/3 van de totale reissom tot nu toe). Verder bieden zij aan om onze reis kosteloos te annuleren.
Wat ik over herroepen van een vakantie heb gevonden is het volgende:
Hij kan zo nodig het aanbod, ook nog na jouw aanvaarding van het aanbod en eventuele bevestiging daarvan door hem, herroepen. De organisator moet de herroeping zo spoedig mogelijk doen, maar in ieder geval binnen 24 uur (ANVR-reizigersvoorwaarden artikel 4.4)
Nu zouden wij graag een alternatief hotel willen om de reis door te laten gaan. Omdat de fout niet door ons gemaakt is, verwacht ik dat D-reizen zal zorgen voor een alternatief. Volgens D-reizen kunnen zij zonder de meerprijs geen reis aanbieden. Ik vraag mij of af het terecht is dat wij deze meerprijs moeten betalen.
Een paar weken geleden hebben wij via D-reizen een pakketreis geboekt naar Madeira. Direct na de boeking ontving ik een bevestiging van de reis. Echter kreeg ik 12 dagen na de boeking een bericht van D-reizen: het hotel waar wij zouden verblijven is overboekt en de onze vakantie wordt herroepen. De medewerker heeft gekeken naar een alternatief hotel, maar die zijn alleen beschikbaar voor een forse meerprijs (dit was minimaal 1/3 van de totale reissom tot nu toe). Verder bieden zij aan om onze reis kosteloos te annuleren.
Wat ik over herroepen van een vakantie heb gevonden is het volgende:
Hij kan zo nodig het aanbod, ook nog na jouw aanvaarding van het aanbod en eventuele bevestiging daarvan door hem, herroepen. De organisator moet de herroeping zo spoedig mogelijk doen, maar in ieder geval binnen 24 uur (ANVR-reizigersvoorwaarden artikel 4.4)
Nu zouden wij graag een alternatief hotel willen om de reis door te laten gaan. Omdat de fout niet door ons gemaakt is, verwacht ik dat D-reizen zal zorgen voor een alternatief. Volgens D-reizen kunnen zij zonder de meerprijs geen reis aanbieden. Ik vraag mij of af het terecht is dat wij deze meerprijs moeten betalen.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Is de fout dan wel door D-Reizen gemaakt? Als een hotel te veel boekingen accepteert is dat toch ook overmacht bij de organisator van de reis, D-Reizen in dit geval. D-Reizen heeft een alternatief aangeboden, een ander hotel.Mathilde96 schreef: ↑02 jul 2022 09:31Omdat de fout niet door ons gemaakt is, verwacht ik dat D-reizen zal zorgen voor een alternatief. Volgens D-reizen kunnen zij zonder de meerprijs geen reis aanbieden. Ik vraag mij of af het terecht is dat wij deze meerprijs moeten betalen.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Gaat het om een pakketreis?
Dat gaat over herroepen kort na het sluiten van de overeenkomst. Je zou nog kunnen kijken naar "ontbindende voorwaarden", maar ik kan me niet voorstellen dat dit een legitieme grond op levert.Mathilde96 schreef: ↑02 jul 2022 09:31Wat ik over herroepen van een vakantie heb gevonden is het volgende:
Hij kan zo nodig het aanbod, ook nog na jouw aanvaarding van het aanbod en eventuele bevestiging daarvan door hem, herroepen. De organisator moet de herroeping zo spoedig mogelijk doen, maar in ieder geval binnen 24 uur (ANVR-reizigersvoorwaarden artikel 4.4)
Nee, dat denk ik niet. Als je wilt gaan dan kun je onder protest betalen en naderhand procederen over de meerprijs.Mathilde96 schreef: ↑02 jul 2022 09:31Ik vraag mij of af het terecht is dat wij deze meerprijs moeten betalen.
Dat is zeker geen overmacht. D-Reizen is een aantal verbintenissen aangegaan. Voor de uitvoering van die verbintenissen maakt zij gebruik en een of meerdere hulppersonen. Wie van een hulppersoon maakt is aansprakelijk voor diens handelen alsof het eigen handelen betreft. Als je er even over nadenkt dan is dat ook logisch: het hotel is aansprakelijk jegens D-Reizen, en dus kan D-Reizen de meerprijs van een ander hotel verhalen.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Hier is geen sprake van een onderaannemer maar van een derde partij waarmee een contract is gesloten.alfatrion schreef: ↑03 jul 2022 01:43Dat is zeker geen overmacht. D-Reizen is een aantal verbintenissen aangegaan. Voor de uitvoering van die verbintenissen maakt zij gebruik en een of meerdere hulppersonen. Wie van een hulppersoon maakt is aansprakelijk voor diens handelen alsof het eigen handelen betreft. Als je er even over nadenkt dan is dat ook logisch: het hotel is aansprakelijk jegens D-Reizen, en dus kan D-Reizen de meerprijs van een ander hotel verhalen.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Mijn compliment dat u de algemene voorwaarden lees. Echter, vol is vol.
D-reizen moet de best doen om u een gelijkwaardig alternatief te bieden. Het moeilijke is, iedereen boekt hetzelfde hotel vanwege een andere reden.
U kunt het beste D-reizen bellen of langsgaan bij een reisbureau (die bestaan nog) en zeggen dat u niet eens bent met de alternatief. Hopelijk komt D-reizen met een andere alternatief.
Ook u kunt op zoek gaan naar een alternatief in hetzelfde prijscategorie. Als het voor u een alternatieve optie is kan dit ook in een andere stad of land.
Als D-reizen niet tot een oplossing komt, maak dan gebruik van het contact formulier (www.d-reizen.nl/contact). Op www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodat ... jn-boeking kunt u een voorbeeldbrief vinden.
Of het terecht is dat u meerprijs moet betalen hangt af van het alternatief dat D-reizen u aangeboden heeft (al begrijp ik dat wat voor de ene persoon een alternatief is voor de andere persoon geen alternatief is) en wat het prijsverschil is tussen het oorspronkelijke reis en het door u voorgestelde alternatief. Bij een gelijkwaardig alternatief mag D-reizen het prijsverschil niet aan u doorberekend. Echter, u mag niet verwachten dat u van een 2 sterren naar een 5 sterren al inclusief hotel gaat.
Hou wel rekening mee als u akkoord gaat met een voorstel dan heeft u niet de mogelijkheid om achteraf te klagen.
Indien u met D-reizen niet uitkomt, neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Eventueel kunt u naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... es/reizen/ voor een bindend uitspraak.
D-reizen moet de best doen om u een gelijkwaardig alternatief te bieden. Het moeilijke is, iedereen boekt hetzelfde hotel vanwege een andere reden.
U kunt het beste D-reizen bellen of langsgaan bij een reisbureau (die bestaan nog) en zeggen dat u niet eens bent met de alternatief. Hopelijk komt D-reizen met een andere alternatief.
Ook u kunt op zoek gaan naar een alternatief in hetzelfde prijscategorie. Als het voor u een alternatieve optie is kan dit ook in een andere stad of land.
Als D-reizen niet tot een oplossing komt, maak dan gebruik van het contact formulier (www.d-reizen.nl/contact). Op www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodat ... jn-boeking kunt u een voorbeeldbrief vinden.
Of het terecht is dat u meerprijs moet betalen hangt af van het alternatief dat D-reizen u aangeboden heeft (al begrijp ik dat wat voor de ene persoon een alternatief is voor de andere persoon geen alternatief is) en wat het prijsverschil is tussen het oorspronkelijke reis en het door u voorgestelde alternatief. Bij een gelijkwaardig alternatief mag D-reizen het prijsverschil niet aan u doorberekend. Echter, u mag niet verwachten dat u van een 2 sterren naar een 5 sterren al inclusief hotel gaat.
Hou wel rekening mee als u akkoord gaat met een voorstel dan heeft u niet de mogelijkheid om achteraf te klagen.
Indien u met D-reizen niet uitkomt, neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Eventueel kunt u naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... es/reizen/ voor een bindend uitspraak.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Een hulppersoon is altijd een derde persoon. Een webwinkel gebruik maakt van PostNL voor de afgesproken bezorging maakt gebruik van een hulppersoon. Die onderaannemer is ook een derde persoon.
Angst is een slechte raadgever. Er wordt geen schikkingsvoorstel gedaan en ook geen finale kwijting afgesproken.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02 jul 2022 08:19
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Hallo,
Bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik een paar keer contact gehad via de mail. Volgens D-reizen zijn er geen fouten gemaakt en heeft het hotel na enkele dagen laten weten dat het volgeboekt is en reisorganisatie ITS heeft daarna de reis herroepen. Reisorganisatie ITS is niet aangesloten bij ANVR en daarom zijn de voorwaarden die ik in het eerdere bericht noemde niet op hen van toepassing. Wel staat er in hun voorwaarden dat de reis zo spoedig mogelijk herroepen had moeten worden (dit is niet gebeurt).
Wat ik kwalijk vind is dat wij het bericht pas na 12 dagen ontvangen, terwijl dit eerder bekent had moeten zijn. Nu onze vertrekdatum dichterbij komt, schieten de prijzen de lucht in. Even een voorbeeld: onze pakketreis zou in eerste instantie €1450 euro kosten, maar op dit moment is het minimale bedrag zo'n €2200 voor een verglijkbare reis. D-reizen zegt dat zij om die reden ook geen vergelijkbare reis meer kunnen aanbieden zonder een meerprijs. Nu kregen wij zojuist te horen dat zij onze reis inmiddels al geannuleerd hebben en het geld terug geboekt. Ze adviseert om zelf het hotel te boeken die zij als vervangende accommodatie heeft opgegeven, omdat wij ons geld al terug hebben gekregen. Overigens hebben wij nooit toegezegd dat wij de vakantie willen annuleren.
D-reizen geeft aan dat ze niet voor ons kunnen betekenen: er kan geen vakantie geboekt worden zonder forse meerprijs en zij kunnen geen schadevergoeding geven voor de extra kosten die wij nu zouden moeten maken om een vergelijkbare reis te boeken.
Bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik een paar keer contact gehad via de mail. Volgens D-reizen zijn er geen fouten gemaakt en heeft het hotel na enkele dagen laten weten dat het volgeboekt is en reisorganisatie ITS heeft daarna de reis herroepen. Reisorganisatie ITS is niet aangesloten bij ANVR en daarom zijn de voorwaarden die ik in het eerdere bericht noemde niet op hen van toepassing. Wel staat er in hun voorwaarden dat de reis zo spoedig mogelijk herroepen had moeten worden (dit is niet gebeurt).
Wat ik kwalijk vind is dat wij het bericht pas na 12 dagen ontvangen, terwijl dit eerder bekent had moeten zijn. Nu onze vertrekdatum dichterbij komt, schieten de prijzen de lucht in. Even een voorbeeld: onze pakketreis zou in eerste instantie €1450 euro kosten, maar op dit moment is het minimale bedrag zo'n €2200 voor een verglijkbare reis. D-reizen zegt dat zij om die reden ook geen vergelijkbare reis meer kunnen aanbieden zonder een meerprijs. Nu kregen wij zojuist te horen dat zij onze reis inmiddels al geannuleerd hebben en het geld terug geboekt. Ze adviseert om zelf het hotel te boeken die zij als vervangende accommodatie heeft opgegeven, omdat wij ons geld al terug hebben gekregen. Overigens hebben wij nooit toegezegd dat wij de vakantie willen annuleren.
D-reizen geeft aan dat ze niet voor ons kunnen betekenen: er kan geen vakantie geboekt worden zonder forse meerprijs en zij kunnen geen schadevergoeding geven voor de extra kosten die wij nu zouden moeten maken om een vergelijkbare reis te boeken.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
De vraag is dan of je hier zelf werk van wilt maken? Je kan altijd naar de rechter toe.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Dat de hotels duurder zijn geworden is geen excuus dat hun u geen andere vergelijkbare hotel kunnen aanbieden.
U heeft een vakantie geboekt bij D-reizen. Hun moeten voldoen aan de ANVR (en SGR) regels. Dit geeft normaal gesproken de mogelijkheid voor u om naar de geschillencommissie te gaan. Zie www.d-reizen.nl/informatie/klacht.
Echter, hun besteden de reis uit aan een Duitse reisbureau die nergens is aangesloten (tot zoverre ik kan inzien, ik ben niet thuis in Duitse regels).
Het grote vraag is bij wie u juridisch gezien een overeenkomst heeft (D-reizen of ITS) en hiermee of voor u de mogelijkheid bestaat om met deze constructie om gebruik te maken van de geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... es/reizen/)
Ik weet niet wanneer u op vakantie gaat, maar als u naar de geschillencommissie of de rechter gaat dan is de kans aanwezig dat de zaak na de vakantie dient.
Ik wil geen beloftes maken, maar u kunt de zaak voor laten komen en de eis indienen dat u het verschil tussen het bedrag dat u oorspronkelijke kwijt was en wat u nu kwijt bent terug wilt krijgen. Natuurlijk moet het dan wel een vergelijkbare reis zijn (vergelijkbare afstand, vergelijkbare hotel op een vergelijkbare locatie).
Nogmaals, ik doe geen beloftes (dit is voor een groot deel afhankelijk welke aanbod u is aangeboden), maar als ik in uw situatie zal zitten en de aangeboden aanbod is totaal iets anders dan het oorspronkelijke hotel (al is het logisch dat nooit 100% overeenkomt) dan zal ik proberen.
U heeft een vakantie geboekt bij D-reizen. Hun moeten voldoen aan de ANVR (en SGR) regels. Dit geeft normaal gesproken de mogelijkheid voor u om naar de geschillencommissie te gaan. Zie www.d-reizen.nl/informatie/klacht.
Echter, hun besteden de reis uit aan een Duitse reisbureau die nergens is aangesloten (tot zoverre ik kan inzien, ik ben niet thuis in Duitse regels).
Het grote vraag is bij wie u juridisch gezien een overeenkomst heeft (D-reizen of ITS) en hiermee of voor u de mogelijkheid bestaat om met deze constructie om gebruik te maken van de geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... es/reizen/)
Ik weet niet wanneer u op vakantie gaat, maar als u naar de geschillencommissie of de rechter gaat dan is de kans aanwezig dat de zaak na de vakantie dient.
Ik wil geen beloftes maken, maar u kunt de zaak voor laten komen en de eis indienen dat u het verschil tussen het bedrag dat u oorspronkelijke kwijt was en wat u nu kwijt bent terug wilt krijgen. Natuurlijk moet het dan wel een vergelijkbare reis zijn (vergelijkbare afstand, vergelijkbare hotel op een vergelijkbare locatie).
Nogmaals, ik doe geen beloftes (dit is voor een groot deel afhankelijk welke aanbod u is aangeboden), maar als ik in uw situatie zal zitten en de aangeboden aanbod is totaal iets anders dan het oorspronkelijke hotel (al is het logisch dat nooit 100% overeenkomt) dan zal ik proberen.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 04 jul 2022 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
De reis is al helemaal geannuleerd.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
D-Reizen is op een niet zo fraaie manier failliet gegaan. Daar zijn heel wat kwade reisondernemers in Nederland de dupe van geworden. Na heel lang gesteggel is afgelopen mei de merknaam -niet het bedrijf- voor 450.000,- aan 'prijsvrij' verkocht.
Wat er op dit moment achter het bedrijf zit en hoe betrouwbaar ze zijn, is niet te zeggen. Blijkbaar heeft u niet gecontroleerd hoe het bedrijf erbij staat,
In uw geval dient u op de boekingsbevestiging te kijken van D-Reizen. Staat daar letterlijk op "deze reis valt NIET onder de ANVR voorwaarden", dan bent u het zelf schuld en heeft u bewust het risico genomen een niet gedekte reis te boeken.
Staat het NIET op de boekingsbevestiging, dan valt D-Reizen alle schuld te verwijten en kunt u ze aanklagen. Dat heeft niets met verdere voorwaarden te maken, dan bent u gewoon besodemietert omdat D-Reizen -als ANVR deelnemer- geen niet-ANVR reis mag verkopen zonder dat heel uitdrukkelijk te vermelden.
Wat er op dit moment achter het bedrijf zit en hoe betrouwbaar ze zijn, is niet te zeggen. Blijkbaar heeft u niet gecontroleerd hoe het bedrijf erbij staat,
In uw geval dient u op de boekingsbevestiging te kijken van D-Reizen. Staat daar letterlijk op "deze reis valt NIET onder de ANVR voorwaarden", dan bent u het zelf schuld en heeft u bewust het risico genomen een niet gedekte reis te boeken.
Staat het NIET op de boekingsbevestiging, dan valt D-Reizen alle schuld te verwijten en kunt u ze aanklagen. Dat heeft niets met verdere voorwaarden te maken, dan bent u gewoon besodemietert omdat D-Reizen -als ANVR deelnemer- geen niet-ANVR reis mag verkopen zonder dat heel uitdrukkelijk te vermelden.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Dat is voor de casus van TS een irrelevant feit, omdat TS de reis enkele weken terug heeft geboekt en de verkoop van de naam in mei heeft plaatsgevonden.
TS heeft geen schuld. TS heeft een reis geboekt, is haar verplichting, en heeft gewoon recht op de reis.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Als je bij een ANVR lid boekt, dan zijn de ANVR voorwaarden automatisch van kracht
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Helaas is dat sinds enkele jaren niet meer waar. Er zijn een vijftal (meestal buitenlandse, maar ook enkele Nederlandse) reisorganisaties die bijna elk ANVR reisbureau verkoopt, die echter niet onder de ANVR reisvoorwaarden vallen. Daarom heeft ANVR verplicht dat heel duidelijk op je bevestiging te zetten.
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
16again schreef: ↑04 jul 2022 21:17Hoe moet ik dit dan lezen?geengast schreef: ↑04 jul 2022 20:33
Helaas is dat sinds enkele jaren niet meer waar. Er zijn een vijftal (meestal buitenlandse, maar ook enkele Nederlandse) reisorganisaties die bijna elk ANVR reisbureau verkoopt, die echter niet onder de ANVR reisvoorwaarden vallen. Daarom heeft ANVR verplicht dat heel duidelijk op je bevestiging te zetten.
https://www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdfANVR-Reizigersvoorwaarden 2022
...
Deze ANVR-Reizigersvoorwaarden gelden voor alle reizen die je bij een ANVR-lid boekt
Re: D-reizen herroept vakantie, alternatief met forse meerprijs
Voorbeeldje: begin mei heeft de SGR de 'vergunningen' van Schauinsland-Reisen GmbH en Alltours Flugreisen GmbH ingetrokken. Beide werden flink in Nederland verkocht, maar met de intrekking verloren ze de SGR dekking. Zonder SGR dekking kan men geen ANVR zijn.
Zo speelden nog meer dingen in de twee jaar dat de reiswereld helemaal overhoop werd gehaald. Er zijn dingen gebeurd (zoals hierboven) die eigenlijk een aanpassing van de voorwaarden zou moeten betekenen. Echter, de voorwaarden worden door ALLE partijen (ook Consumentenbond) gemaakt en dat is een langdurig proces.
Natuurlijk bieden de ANVR voorwaarden en de SGR een garantie voor goede uitvoering, maar tevens zijn er wat onregelmatigheden in de verkoop geslopen. Daarom de aanbeveling om op de bevestiging te zetten dat de ANVR voorwaarden niet gehandhaafd kunnen worden omdat de reisorganisatie daar geen lid van is,
Zo speelden nog meer dingen in de twee jaar dat de reiswereld helemaal overhoop werd gehaald. Er zijn dingen gebeurd (zoals hierboven) die eigenlijk een aanpassing van de voorwaarden zou moeten betekenen. Echter, de voorwaarden worden door ALLE partijen (ook Consumentenbond) gemaakt en dat is een langdurig proces.
Natuurlijk bieden de ANVR voorwaarden en de SGR een garantie voor goede uitvoering, maar tevens zijn er wat onregelmatigheden in de verkoop geslopen. Daarom de aanbeveling om op de bevestiging te zetten dat de ANVR voorwaarden niet gehandhaafd kunnen worden omdat de reisorganisatie daar geen lid van is,