LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis vakantie! Trap er niet in.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Lizette1960
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:04

Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door Lizette1960 »

Bij toeval vond ik dit op het internet. Dit riekt naar bedrog. Hoop dat er geen slachtoffers vallen. Ja ja, gratis.

http://www.flybuyholidays.com/nl/home.htm

Fluy Buy Holidays.

:evil:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dit lijkt op verkoopdemonstraties.

Je moet je laten voorlichten over produkten, en ik weet niet wat allemaal. Het produkt dat hier wordt aangeprezen, ik weet het niet 100 procent zeker, maar als ze er zo vaag over doen, reken maar dat het om timesharing gaat.

Het werkt doorgaans als volgt: je wordt gedumpt ergens in de middle of nowhere, en het enige dat daar te doen is: het bijwonen van een verkoopdemonstratie. Je bent gebonden aan bepaalde tijden, en hebt haast geen vrije tijd om zelf iets te ondernemen.

Wegener had een tijd geleden ook zoiets. Je kon gratis op vakantie, maar dat gratis bleek alleen mogelijk als je een tweede betalende persoon meenam, die dus voor jou en zichzelf betaalde. Alleen reizen ging wel, maar met een vieze toeslag.

Je ging met een bus 8 dagen naar Lido di Jesolo bij Venetie, was er maar 5 dagen, en in die tijd moest je aanwezig zijn bij 4 (vier)verkoopdemonstraties. Nee, ik ben er niet ingetrapt, ik heb de papieren toen tig keer gelezen, en daar stond het dus in. In het kleinste lettertype dat ze konden vinden, gedrukt aan de binnenkant van de envelop.

Gek he: het ging over wollen dekens, wondermatrassen, wonder-pannensets, gezondheidstroep, en nog van die zooi.

Dan betaal ik toch liever gewoon voor mijn vakantie, en kies zelf mijn dagindeling uit.

Lizette1960
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:04

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door Lizette1960 »

Het lijkt inderdaad op timeshare projecten. Men wil "vakanties" laten boeken. Trap er dus absoluut niet in. Het is al vaak genoeg een aandachtspunt geweest, en telkens weer zie je het weer verschijnen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
8)

mgerben
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jan 2006 17:01

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door mgerben »

Wat ze precies verkopen zie je niet.
Het valt overigens nog mee: ze claimen je maar één ochtend.
Voor de rest ben je gewoon vrij.

Wel verwacht ik dat de beschikbaarheid van de vakantie een probleem kan zijn; ik denk dat ze met deze 'gratis' vakantie hotelkamers vullen die anders leeg blijven.
Dus vergeet dat hoogseizoen maar.
U kunt altijd komen - mits er kamers beschikbaar zijn.

Oh, en de vlucht en het eten zijn natuurlijk niet inbegrepen!
Dus het is inderdaad 'bijna gratis'.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In een totaalpakket (vlucht, accommodatie, maaltijden) is het verblijf gewoonlijk de laagste kostenpost. Kijk maar eens als je ter plaatse bent, waar dan ook. Als je zo enthousiast bent dat je dan een week wil bijboeken, dan betaal je een relatief gering bedrag voor die extra week.

De vlucht hoeft immers alleen te worden verschoven (en die plekken op de eigenlijke terugvlucht komen heus wel weer vol), en dat gebeurt tegen administratiekosten. Die betaal je, plus de week verblijf.

Rekenvoorbeeldje: 1 week kost 400 euro, 2 weken 500 euro. Besluit je nog een week te blijven, dan betaal je die 100 euro per extra week, plus misschien 25 euro administratiekosten.

Maar daar gaat het hier dus even niet om: je wordt doorgaans in the middle of nowhere gedropt, en als je iets wil ondernemen, ben je aangewezen op een dure taxi of huurauto. Openbaar vervoer zal je in zo'n rimboe niet gauw aantreffen.

Het is uiteraard gissen, maar van Lido di Jesolo weet ik het van vrienden van mij, die dit hebben gedaan, en achteraf zeiden, dat ze goedkoper uit waren geweest, wanneer ze via de reguliere weg hadden geboekt. Is eind jaren negentig geweest, als ik me niet vergis.

wereldwijd
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2006 17:57

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door wereldwijd »

Fly Buy is niets anders dan een gratis verblijf in een prachtig resort van een timeshare organisatie. Niet achteraf weggestopt maar gewoon netjes op een toplokatie. Ja u bent verplicht een verkoopbijeenkomst bij te wonen, maar niet verplicht tot enige aankoop. Hier is dus geen sprake van oplichterij, zij die beweren van wel hebben geen idee waar ze het over hebben. Lekker een week met 4 personen in een 4 of 5 sterren resort en een kleine 2 uur luisteren naar een verkoper, niks mis mee toch? Zo'n gratis week kan je van alle timeshare bedrijven ter wereld krijgen. Zoals van Hilton, Marriott, Disney, Hyatt, Sheraton, ja ook zij zijn allen timeshare bedrijven en wel de grootste ter wereld. Typische hollandse kortzichtigheid om gelijk te roepen dat het oplichting is. Ga lekker een weekje naar het marriott in Marbella en geniet er van.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het is hier geen reclamesite, en dus niet de bedoeling promotie te maken voor iets waar je zelf misschien met je geld in zit. Daar mag je je eigen site voor gebruiken.

Hoe krijg je het bij elkaar verzonnen dat Hilton (om er maar 1 te noemen) timesharing is? Wanneer ik daar een kamer wil boeken, doe ik dat, zonder voor de volgende 25 jaar eraan vast te zitten. Dat is nou net het kwalijke van timesharing. Je gaat een enorm langdurige financiele verplichting aan, die je gewoon opgedrongen wordt. En die rommel hoef ik niet, al was de lokatie 10 sterren waard.

Het gaat om het systeem ZELF, dat nogal wat vragen oproept.

Ik ken in mijn omgeving echt helemaal niemand die zich voor 25 jaar wil verplichten om jaarlijks 2 weken naar hetzelfde complex te gaan. Na verloop van tijd wil je toch weleens wat anders.

Oh, en gratis vakantie is het beslist niet, hoor. Je moet je reis en maaltijden apart betalen, en omdat je die onderdelen apart nodig hebt, profiteer je niet van een pakket-reductie. In dat geval kun je net zo goed een pakketreis (reis, accommodatie, eten) boeken. Kom je tenminste terecht waar je dat zelf wil.

Ik heb veel reizen gemaakt, en zelfs de minste hotels, daar heb ik nog nooit 1 kakkerlak gezien. Het eten was misschien niet zo gevarieerd, maar wel goed verzorgd.

Timesharing is een systeem dat menigeen als een molensteen om de nek hangt. Ze zijn in de gladde praatjes getrapt, en hebben er soms 10.000 euro in geinvesteerd.

Alleen vanwege de verkoopmethode zou ik nooit hierop in gaan.

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door Mk »

Timesharing wordt wel degelijk door verschillende hotelketens aangeboden. Kreeg zelf een paar maanden terug ook een aanbod van een grote hotelketen (Sheraton geloof ik) om goedkoop een week te komen logeren in een nieuw resort. Wel met de aantekening dat je dan geacht werd je te laten informeren over timesharing mogelijkheden.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Neemt niet weg dat ik het een rare manier van klantenbinding vind.

De manier van werven staat me tegen, het doet me denken aan de gouden bergen die ze met MLM de mensen voorspiegelen (dikke auto, dikke villa en superdeluxe vakantie, en nog wat van die ongein)

Het gaat er dus om: ik wil die luxe helemaal niet om me heen, ik zou me er gewoon niet in thuisvoelen. Geef mij maar een leuk
3-sterrenhotel, waar niet van je wordt verlangd dat je de hele dag in driedelig grijs rondloopt, omdat dat nu eenmaal bij de stijl van de accommodatie hoort.

En gratis? Er staat: verblijf. Dat is iets anders dan een vakantiereis. Er staat niets over maaltijden, er staat niets over de manier om er te komen. Reken er maar op dat je die apart gaat betalen. En als je dan de totaalprijs van bijvoorbeeld een volpension-pakket ernaast legt, zul je zien, dat je goedkoper uit bent met volpension bij een touroperator naar keuze.

Ik heb het op de vakantiebeurs meegemaakt: ik kon zo een week in een luxe bungalow krijgen. Gratis en voor niets.

Ik ging dus doen wat ik niet kon laten: doorvragen, en nog eens doorvragen. Bleek het aanbod alleen te gelden als ik de eerste week wel betaalde, en alle maaltijden voor eigen rekening nam.

Hoezo, gratis?????? Mensen, laat je toch niets wijsmaken.

Er wordt beweerd dat je niet verplicht wordt om iets te kopen, respectievelijk je vast te leggen. Maar let op: dit soort arrangementen wordt aangeboden, om mensen ter plaatse lekker te maken, in de wetenschap dat ze in een zonnige en aantrekkelijke omgeving makkelijker over te halen zijn om zich aan een langdurig time-sharing contract te binden. De vakantie duurt net lang genoeg, om de zogenaamde afkoelingsperiode, de termijn waarbinnen je nog zonder kosten van het contract af kan komen, te laten verlopen.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 13 feb 2006 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door Mk »

Het gaat er dus om: ik wil die luxe helemaal niet om me heen, ik zou me er gewoon niet in thuisvoelen. Geef mij maar een leuk
3-sterrenhotel, waar niet van je wordt verlangd dat je de hele dag in driedelig grijs rondloopt, omdat dat nu eenmaal bij de stijl van de accommodatie hoort.
Dat jij dat niet wil is jouw zaak, maar volgens mij heb je wel een beetje een verwrongen beeld van luxe resorts. :lol: 3-delig grijs ben ik er nooit tegengekomen, wel de eis dat als je in het restaurant zit je een lange broek draagt en een t-shirt met mouwen. Ik vind het persoonlijk wel zo prettig dat ik me niet hoef te storen aan mensen die het nodig vinden om in een hemdje en een sportbroek in een restaurant te gaan zitten (het is gewoon een onsmakelijk gezicht).

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb geen verwrongen beeld van luxe resorts. Ik heb er verschillende gezien, en steeds hetzelfde beeld. Het is ook maar bij wijze van spreken, hoor, ik neem aan dat je best wel snapt wat ik bedoel.

In zulke omgeving wil ik dus niet op vakantie gaan. Natuurlijk, ik ben het met je eens dat je niet in campingsmoking in een restaurant moet gaan zitten.

Waar het mij om gaat: zonder dat ik zeker wist dat het om timesharing ging, blijkt het dat toch weldegelijk te zijn. Als ik me daartoe zou laten verleiden, en ik wil eens een jaartje niet op vakantie, geloof maar niet dat ik 1/25e deel van mijn investering terug krijg.

Net als bij MLM krijg ik bij timesharing een heel vieze smaak in mijn mond. Voorstanders zullen zeggen: dat komt omdat je niet weet wat timesharing is. Ik weet het dus wel. En om die reden zal ik er nooit mijn geld in steken.

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door Mk »

Voor de goede orde: ik ook niet. Niet alleen vanwege de verkooptechnieken, maar ook vanwege het feit dat je daar dan dus elk jaar naartoe moet.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik las net overigens op de site van die fly buy-toestand, dat er in dit geval wel eten bij inbegrepen zou moeten zijn, maar dat je niet verplicht wordt daar je aankopen te doen. Klinkt op zich niet onaardig, maar ik weet van een reisagente die een jaar of twee geleden in deze business heeft gezeten, een andere firma overigens die ik terugvond op de black-list, dat er weldegelijk druk op je wordt uitgeoefend.

En dan wordt met name ingespeeld op het schuldgevoel dat je krijgt, wanneer je in de watten wordt gelegd (en je wil er uit goed fatsoen iets voor terugdoen). De mensen die je in de watten leggen, verlangen er zogenaamd niets voor terug, maar er staat toch duidelijk dat ze graag willen dat je toekomstige vakanties bij hen boekt?

Ze is er na een jaar gillend weggelopen, omdat ze op deze manier niet met mensen om wenste te gaan.

Er moeten weldegelijk ''targets'' gehaald worden. En hoe bereik je die? Door mensen onder druk te zetten.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

ik weet uit eerste hand waar ik het over heb. Ik kan ook zo'n lijstje neerzetten, maar dan van alle timesharetroep die er is.

ik houd het bij een link

http://www.timesharingproblems.org/Time ... klist.html

Ik WIL niets te maken hebben met timesharing, dit geldt ook voor MLM.

Ik hoef die overdreven luxe allemaal niet. Maar jij dringt het anderen op, door te beweren dat het allemaal zuivere koffie is. Zuivere koffie is timesharing allerminst, en ik heb je al voldoende argumenten gegeven waarom ik dat vind.

Net als jehova's getuigen, en mlm-mensen, ben en blijf jij overtuigd van je eigen gelijk, en je snapt niet dat er mensen zijn, die jouw produkt (gedwongen 25 jaar lang 2 weken per jaar in overdreven luxe baden) helemaal niet zo zien zitten.

Lizette1960
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2006 19:04

Re: Gratis vakantie! Trap er niet in.

Ongelezen bericht door Lizette1960 »

[quote]Als onafhankelijk tussenpersoon in de reiswereld bemiddelen wij tussen touroperators en reislustige kandidaten.

Waarom wordt er niet meer informatie verstrekt over de betreffende touroperators. Zijn dit buitenlandse touroperators?

Is dit een reisbureau? Hotelkamerverkoop-kantoor?

Dat het hier om timeshare gaat was niet duidelijk. Tot er een reactie op dit forum geplaatst werd (Wereldwijd).

Of mensen timeshare willen of niet, dat is aan een ieder, maar wat meer duidelijkheid zou welkom zijn. Het woord "gratis" of in dit geval "bijna gratis"maakt veel mensen toch nieuwsgierig. En vergis je je niet, goedkope vliegtickets die zijn er wel, maar de luchthavenbelasting en overige toeslagen zijn in de veel gevallen de grootste kostenpost.

Gesloten