Schandalige handelwijze
In 2007 hebben wij de, Ferry en Piet, een rondreis door Vietnam gemaakt met Het Schone Streven.
Een prachtige rondreis met vele mooie herinneringen, wat ons heeft doen besluiten Vietnam in 2011 opnieuw te bezoeken samen met enkele vrienden.
Onze medereizigers wilden niet meereizen met een grote groep, daarom hebben we contact gezocht met de reisleider van de reis van 2007, [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator], welke in Vietnam een reisbureau heeft genaamd CHI NHAÙNH COÂNG TY TRAÙCH NHIEÄM HÖÕU HAÏN HOAØN HAÛO - RETHO TOURS verder te noemen “Reisbureau”.
Een geweldige reisleider met een enorme kennis van het land, spreekt de taal vloeiend, is niet afhankelijk van zijn Vietnamese gids of chauffeur, en heeft een enorme betrokkenheid met Vietnam. Regelt alles tot in de puntjes en is zeer accuraat.
Samen met het Reisbureau hebben we de reis uitgestippeld, zijn tot een akkoord gekomen en zijn op 9 maart 2011 met onze reis gestart.
Belangrijk voor ons was daarbij dat we in Bac Ha in het Sao Mai hotel zouden overnachten omdat we op de reis van 2007 daar een erg traumatische ervaring hadden opgedaan.
Na aanvang van onze trip door Vietnam bleek echter dat ondanks de eerdere bevestiging en herbevestiging van de leiding van het Sao Mai hotel voor een tweedaags verblijf, dat we daar op 25 maart, de verjaardag van mijn vrouw, niet welkom waren.
Mondeling werd door het management van het Sao Mai hotel aan het Reisbureau als reden opgegeven dat Het Schone Streven bij monde van de reisleider van Het Schone Streven en de Vietnamese gids het Sao Mai hotel onder zeer grote druk zouden hebben gezet door mede te delen dat, als de groep het Reisbureau zou worden toegelaten, alle boekingen van het Schone Streven zouden worden geannuleerd.
Ook in de toekomst zou dan geen gebruik meer worden gemaakt van dit hotel.
Natuurlijk heeft toen het Reisbureau onmiddellijk contact opgenomen met Het Schone Streven.
In de reactie van Het Schone Streven naar het Reisbureau gaf Het Schone Streven als reden aan dat het Sao Mai hotel deze beslissing had genomen omdat het Reisbureau zeer ernstige bedreigingen geuit zou hebben aan het adres van de reisleider van Het Schone Streven en de Vietnamese gids en de groep van Het Schone Streven.
Dit was dus een duidelijk afwijkende versie van wat het Sao Mai hotel had medegedeeld.
Ons is echter uit niets gebleken dat door het Reisbureau bedreigingen zijn geuit aan het adres van de reisleider van Het Schone Streven en de Vietnamese gids dan wel de groep van Het Schone Streven. Sterker nog tijdens de reis zijn we de groep van Het Schoner Streven al in Hoi An en Hue tegengekomen en er was totaal geen sprake van enige vijandigheid van zijde van het Reisbureau jegens reisleider van Het Schone Streven en de Vietnamese gids. De wereld van gidsen, chauffeurs, organisatoren en reisleiders in Vietnam is maar klein hebben wij geleerd. Iedereen kent iedereen en overal waar wij kwamen werd RETHO TOURS zeer hartelijk ontvangen en was altijd van harte welkom. Dit duidde op geen enkele wijze op dreigementen op welke wijze en jegens wie dan ook. Het kan toch niet zo zijn dat op basis van verwachting van bedreiging de toegang wordt ontzegd. De politie bekeurt toch ook niemand omdat zij verwacht dat er door rood zal worden gereden. Mocht de reisleider van Het Schone Streven en de Vietnamese gids zich bedreigt hebben gevoeld, dan ware de juiste weg zich te melden bij de bevoegde autoriteiten.
• Later heeft het Sao Mai hotel na diverse SMS berichten en telefoontjes van het Reisbureau per mail bevestigd dat er nu sprake was van een overboeking, dat we één nacht moesten uitwijken en de volgende nacht wel welkom waren. Merkwaardig genoeg geschiedde dit pas nadat het Reisbureau naar de voorzitster van Het Schone Streven had gemaild. Natuurlijk werd er door Reisbureau bij het vernemen van de problemen met het Sao Mai hotel meteen een ander hotel gereserveerd voor het geval dat we daadwerkelijk niet zouden worden toegelaten. Bij het Reisbureau staat, naar onze mening en ervaring, het belang van de reiziger altijd voorop. Wat schetst echter onze verbazing toen we op 25 maart zo rond 17.00 uur, nadat we al ingecheckt waren in het andere hotel, toch van de receptionist van het Sao Mai hotel het bericht kregen dat we alsnog verwacht werden. Natuurlijk zijn we hier niet meer op in gegaan, waren inmiddels in een ander hotel in Bac Ha zeer gastvrij ontvangen met goede, verwarmde, kamers met zeer vriendelijk personeel en goede service.
• We vinden het onbegrijpelijk dat Het Schone Streven aan deze rancuneuze praktijken van haar medewerkers, de reisleider van Het Schone Streven en de Vietnamese gids , haar medewerking verleent.
• De escapades de reisleider van Het Schone Streven en de Vietnamese gids gedoogt en hierdoor een aantal reizigers ernstig benadeeld. Dit alles in naam van Het Schone Streven, en dat niet het belang van de reiziger, maar het gewin (van het Schone Streven, en de reisleider van Het Schone Streven en de Vietnamese gids ) voorop staat.
Wij hebben trouwens de reisleider van Het Schone Streven (die wij op onze reis in 2007 hebben ervaren als een reisleider die niets heeft met Vietnam, er weinig van weet, de taal niet spreekt en geheel afhankelijk is van de gids en de chauffeur) ontmoet op het grafcomplex van keizer Minh Mang in Hue en heb hem daar aangesproken met: 'Hallo, ik herken je nog uit een reis van 2007" ; de reisleider van Het Schone Streven antwoordde: "Ik ook" en liep door, mij verbouwereerd achterlatend.
Heeft daar ook mijn vrouw ontmoet, haar herkend maar ook niets gezegd.
Onbegrijpelijk hoe het Schijnheilige, sorry, Schone Streven dit heeft kunnen laten gebeuren.
Wij hebben al zeker 6 of 7 reizen met het Streven gemaakt maar een vervolgreis zit er niet meer in.
In brede kring zullen wij adviseren niet meer met deze organisatie te reizen.
Het “Schone Streven” : nooit meer
Ferry, Piet, Ad, Yvonne, Mari, Noor
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Het Scheinheilige Streven
Re: Het Scheinheilige Streven
Ik ben toch redelijk onderlegd, maar ik snap het probleem niet Kunt U dat in 2 zinnen duidelijk maken ?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07 apr 2011 23:39
Re: Het Scheinheilige Streven
Het hierboven geschetste artikel over reisorganisatie het schone streven is een volkomen non-topic die eigenlijk geen plaats verdient op dit forum van TROS radar.
Aan het woord zijn gekrenkte reizigers die hun persoonlijke mening ventileren naar aanleiding van een voorval in Vietnam. Deze personen zouden er goed aan doen eerst eens even een persoonlijk gesprek te hebben met het management van de stichting. Mailen en schrijven is prima, maar dan wel gericht aan de betrokken personen. Zou dit gesprek achter gesloten deuren dan niets hebben opgeleverd, hadden de reizigers in kwestie altijd nog hun grieven publiekelijk kenbaar kunnen maken.
Lezers van dit artikel raken nu verzeild in een kwestie die hen niet aangaat, omdat het hier niet gaat om een wanprestatie van het schone streven. De reizigers waren immers niet op reis met deze organisatie. Men dient er daarom voor te waken dat een dergelijk dispuut ongewild nare bijeffecten kan hebben voor mensen die de stichting niet kennen en nooit met hen op reis zijn geweest. Het negatieve blijft altijd langer hangen dan het positieve. De kleine burgerman die ‘overruled’ wordt door de grote organisatie….Ja, en wie geloof je dan?
Natuurlijk, men heeft het recht op vrije meningsuiting. Maar de grens tussen vrije meningsuiting en het opzetten van een lastercampagne is hier wel gevaarlijk flinterdun.
Beste mensen, fundeer uw klachten, spreek ze vervolgens persoonlijk uit. Mocht dit dan niet lukken, dan kan men nog altijd de media opzoeken. In dit geval moet een persoonlijk onderhoud tot de mogelijkheid behoren. Deze reizigers zijn al meerdere malen, 6 a 7 keer, met het schone streven op reis geweest. De stichting heeft hierdoor krediet bij hen opgebouwd die natuurlijk niet in een voorval kan en mag zijn opgebruikt. Aangenomen kan worden dat genoemde reizigers goede ervaringen met de stichting hebben gehad, anders waren ze niet zo vaak met hen op vakantie geweest. Er moet derhalve ruimte zijn voor een dialoog, want ik, als lezer, heb het gevoel dat er bij deze reizigers meer ongenoegen schuil gaat dan de brief doet vermoeden. Er is te ad hoc en te emotioneel gereageerd. In de brief werd tevens vermeld dat men in het recente verleden een traumatische ervaring heeft gehad in het genoemde en geboekte hotel. Deze wordt niet nader omschreven, maar kan wel een mede oorzaak zijn geweest tot het schrijven van deze brief. Begrijpelijk…je wilt iets verwerken..hebt je zinnen gezet op genoemde hotel..en dan kun je in eerste instantie het hotel niet binnen….En dan barst die innerlijke bom….
Nogmaals geen reden om op dit forum van radar te verschijnen en te gebruiken voor persoonlijke frustraties. Het recht op persoonlijk hoor en wederhoor zou hier van toepassing moeten zijn…De leiding van het schone streven waren niet persoonlijk in Vietnam aanwezig en konden zich onmogelijk verdedigen….
Aan het woord zijn gekrenkte reizigers die hun persoonlijke mening ventileren naar aanleiding van een voorval in Vietnam. Deze personen zouden er goed aan doen eerst eens even een persoonlijk gesprek te hebben met het management van de stichting. Mailen en schrijven is prima, maar dan wel gericht aan de betrokken personen. Zou dit gesprek achter gesloten deuren dan niets hebben opgeleverd, hadden de reizigers in kwestie altijd nog hun grieven publiekelijk kenbaar kunnen maken.
Lezers van dit artikel raken nu verzeild in een kwestie die hen niet aangaat, omdat het hier niet gaat om een wanprestatie van het schone streven. De reizigers waren immers niet op reis met deze organisatie. Men dient er daarom voor te waken dat een dergelijk dispuut ongewild nare bijeffecten kan hebben voor mensen die de stichting niet kennen en nooit met hen op reis zijn geweest. Het negatieve blijft altijd langer hangen dan het positieve. De kleine burgerman die ‘overruled’ wordt door de grote organisatie….Ja, en wie geloof je dan?
Natuurlijk, men heeft het recht op vrije meningsuiting. Maar de grens tussen vrije meningsuiting en het opzetten van een lastercampagne is hier wel gevaarlijk flinterdun.
Beste mensen, fundeer uw klachten, spreek ze vervolgens persoonlijk uit. Mocht dit dan niet lukken, dan kan men nog altijd de media opzoeken. In dit geval moet een persoonlijk onderhoud tot de mogelijkheid behoren. Deze reizigers zijn al meerdere malen, 6 a 7 keer, met het schone streven op reis geweest. De stichting heeft hierdoor krediet bij hen opgebouwd die natuurlijk niet in een voorval kan en mag zijn opgebruikt. Aangenomen kan worden dat genoemde reizigers goede ervaringen met de stichting hebben gehad, anders waren ze niet zo vaak met hen op vakantie geweest. Er moet derhalve ruimte zijn voor een dialoog, want ik, als lezer, heb het gevoel dat er bij deze reizigers meer ongenoegen schuil gaat dan de brief doet vermoeden. Er is te ad hoc en te emotioneel gereageerd. In de brief werd tevens vermeld dat men in het recente verleden een traumatische ervaring heeft gehad in het genoemde en geboekte hotel. Deze wordt niet nader omschreven, maar kan wel een mede oorzaak zijn geweest tot het schrijven van deze brief. Begrijpelijk…je wilt iets verwerken..hebt je zinnen gezet op genoemde hotel..en dan kun je in eerste instantie het hotel niet binnen….En dan barst die innerlijke bom….
Nogmaals geen reden om op dit forum van radar te verschijnen en te gebruiken voor persoonlijke frustraties. Het recht op persoonlijk hoor en wederhoor zou hier van toepassing moeten zijn…De leiding van het schone streven waren niet persoonlijk in Vietnam aanwezig en konden zich onmogelijk verdedigen….
Laatst gewijzigd door Global Traveller op 08 apr 2011 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Scheinheilige Streven
Beste Global Traveller,
Ik sluit me geheel bij uw mening aan. Topic starter is warrig in zijn betoog. Mogelijk is de emotionele gebeurtenis hem teveel geworden in het hotel.
Ik sluit me geheel bij uw mening aan. Topic starter is warrig in zijn betoog. Mogelijk is de emotionele gebeurtenis hem teveel geworden in het hotel.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 apr 2011 11:36
Re: Het Scheinheilige Streven
Of het Schone Streven scheinheilig is of niet kunnen wij niet over oordelen. Wel kunnen wij ons iets voorstellen bij het verhaal. Wij ervan overtuigd dat deze mensen weten waar ze over praten en zullen zeker contact gehad hebben met het Schone Streven. Onbegrijpelijk hoe het Schone Streven met hun klanten/(ex-)klanten omgaat. Reeds eerder tijdens onze reizen door Indonesie hebben wij hier en daar het e.e.a. gehoord over deze stichting. Locale gidsen en reisleiders in Indonesie zijn als de doods voor het management van het Schone Streven en moeten bij het minste geringste vrezen voor hun baan. In onze ogen is deze stichting zeker niet schoon te noemen. Wij zijn vorig jaar naar Vietnam geweest en hebben daarom bewust gekozen om niet met Schone Streven te gaan. Wij zijn met Sawadee geweest, een prachtige reis. Tijdens onze reis kwamen wij diverse malen de groep van Schone Streven tegen. Hun reisleider stelde zich op een gegeven moment bij ons voor als Vincent en vertelde ons dat hij ook voor Sawadee werkte, maar dat de reis van Sawadee niet goed in elkaar zat. Hij zou er wel voor zorgen dat dat op korte termijn zou veranderen. Wat een arogantie. Gelukkig kende onze eigen Vietnamese reisleider Hoc deze persoon en verzekerde ons dat dit absoluut niet het geval was en dat deze persoon reeds meerdere mensen in Vietnam tegen zich in het harnas heeft gewerkt.
Wat ons betreft geven wij deze 6 mensen gelijk, nooit met het Schone Streven op reis.
Wat ons betreft geven wij deze 6 mensen gelijk, nooit met het Schone Streven op reis.