LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoge annuleringskosten redelijk?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17 mar 2016 21:49
Hoge annuleringskosten redelijk?
Beste mede-forumgebruikers,
Ik heb 15 maart een vakantie geboekt via tjingo om midden juli 11 dagen lekker te genieten in turkije met mijn vriend. Na het boeken heb ik voor de zekerheid bij mijn werk nagevraagd of ik wel echt vrij kon krijgen dan, maar dat was helaas toch niet het geval.
Daarom heb ik binnen het uur na boeken, via de mail weer geprobeerd te annuleren. Nadat ik hierop na een werkdag nog steeds geen reactie had gekregen, heb ik vandaag telefonisch contact gehad om zekerheid te krijgen van de annulering. Volgens de telefonisch medewerker hebben ze de mail nooit binnen gekregen, ook al kan ik gewoon aantonen dat de mail verstuurd is in mijn uitgaande mail. Hoewel dit verder niet veel uitmaakt, toont dit wel aan dat ik binnen een uur de reis alweer geannuleerd wilde hebben.
Mijn probleem waar ik nu mee zit is niet dat de reis niet geannuleerd kan worden, maar dat de kosten van annulering naar mijn mening exorbitant hoog zijn. Ze verwachten namelijk een vergoeding van ongeveer 530 euro voor gemaakte kosten van een reis die totaal 1700 euro zou kosten. Hiervan is 400 euro voor de organisatie die de tickets boekt (alltours), 20 euro aan administratiekosten en 110 euro voor de annuleringsverzekering.
Tevens is er nog geen aanbetaling gedaan voor deze reis, waardoor ik me afvraag of er wel al kosten zijn gemaakt door de touroperator (hier kan ik natuurlijk niks over zeggen).
Mijn vraag is nu dus als volgt: Is het nog mogelijk dat ik nog onder deze kosten uit kan komen. of in ieder geval een verlaging van de kosten kan krijgen? En als dit niet het geval is omdat de vliegtickets door de organisatie al geboekt zijn of iets dergelijks, kan ik dan alsnog recht krijgen op de stoelen en proberen deze door te geven/verkopen aan iemand anders?
Met vriendelijke groet,
Mevrouw Brouwer
Ik heb 15 maart een vakantie geboekt via tjingo om midden juli 11 dagen lekker te genieten in turkije met mijn vriend. Na het boeken heb ik voor de zekerheid bij mijn werk nagevraagd of ik wel echt vrij kon krijgen dan, maar dat was helaas toch niet het geval.
Daarom heb ik binnen het uur na boeken, via de mail weer geprobeerd te annuleren. Nadat ik hierop na een werkdag nog steeds geen reactie had gekregen, heb ik vandaag telefonisch contact gehad om zekerheid te krijgen van de annulering. Volgens de telefonisch medewerker hebben ze de mail nooit binnen gekregen, ook al kan ik gewoon aantonen dat de mail verstuurd is in mijn uitgaande mail. Hoewel dit verder niet veel uitmaakt, toont dit wel aan dat ik binnen een uur de reis alweer geannuleerd wilde hebben.
Mijn probleem waar ik nu mee zit is niet dat de reis niet geannuleerd kan worden, maar dat de kosten van annulering naar mijn mening exorbitant hoog zijn. Ze verwachten namelijk een vergoeding van ongeveer 530 euro voor gemaakte kosten van een reis die totaal 1700 euro zou kosten. Hiervan is 400 euro voor de organisatie die de tickets boekt (alltours), 20 euro aan administratiekosten en 110 euro voor de annuleringsverzekering.
Tevens is er nog geen aanbetaling gedaan voor deze reis, waardoor ik me afvraag of er wel al kosten zijn gemaakt door de touroperator (hier kan ik natuurlijk niks over zeggen).
Mijn vraag is nu dus als volgt: Is het nog mogelijk dat ik nog onder deze kosten uit kan komen. of in ieder geval een verlaging van de kosten kan krijgen? En als dit niet het geval is omdat de vliegtickets door de organisatie al geboekt zijn of iets dergelijks, kan ik dan alsnog recht krijgen op de stoelen en proberen deze door te geven/verkopen aan iemand anders?
Met vriendelijke groet,
Mevrouw Brouwer
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Je stapt wel heel makkelijk over 1 ding heen voordat je gaat klagen over hoge kosten en rechten en zo. Je neemt zelf een risico met het boeken van een vakantie terwijl je nog niet weet of je wel vrij hebt op dat moment.
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Bij on-line boeken is er geen bedenktermijn.
Zie de voorwaarden van Alltours waarmee u akkoord bent gegaan:
http://images.alltours.nl/agb/nl/alltours_nl_s.pdf
Als ik even snel kijk, 25 procent van de reissom, bij 30 dagen of meer voor vertrek.
Wijze les, eerst vrij van werk, dan vakantie boeken.
Overigens is het verzenden van een mail nooit een garantie dat de ontvanger deze ontvangen, gelezen of begrepen heeft.......
De kosten van de annuleringsverzekering snap ik niet helemaal, of is dit de premie van de kortdurende annuleringsverzekering.
Zie de voorwaarden van Alltours waarmee u akkoord bent gegaan:
http://images.alltours.nl/agb/nl/alltours_nl_s.pdf
Als ik even snel kijk, 25 procent van de reissom, bij 30 dagen of meer voor vertrek.
Wijze les, eerst vrij van werk, dan vakantie boeken.
Overigens is het verzenden van een mail nooit een garantie dat de ontvanger deze ontvangen, gelezen of begrepen heeft.......
De kosten van de annuleringsverzekering snap ik niet helemaal, of is dit de premie van de kortdurende annuleringsverzekering.
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Dat van de annuleringsverzekering zal ze aangeklikt hebben ??
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Dat van de annuleringsverzekering zal ze aangeklikt hebben ??
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Dat lijkt me ook,prem schreef:Dat van de annuleringsverzekering zal ze aangeklikt hebben ??
De restkosten zijn redelijk te noemen,
Boeken en binnen een uur willen annuleren??, was Ts met de knopjes aan het spelen?
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
25% kosten bij annuleren is niet onredelijk. De annuleringsverzekering valt daar buiten, dat is iets wat je wel via de organisatie boekt, maar niet bij de organisatie en wat ook geen onderdeel van de reissom uitmaakt. Mogelijk geldt er voor de verzekering trouwens wel een bedenktijd, dat zou je even kunnen nagaan in de verzekeringsvoorwaarden.
(Ik vind 110 euro trouwens wel heel veel voor een annuleringsverzekering. Volgens mij kun je je daarvoor bij een verzekeringsmaatschappij en jaar voor verzekeren.)
(Ik vind 110 euro trouwens wel heel veel voor een annuleringsverzekering. Volgens mij kun je je daarvoor bij een verzekeringsmaatschappij en jaar voor verzekeren.)
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Alleen de vliegtuigstoelen behouden uit een pakketreis lijkt mij onmogelijk.
De gehele pakketreis doorverkopen zou nog wel kunnen, maar daar zijn vaak ook hoge kosten aan verbonden ivm alle wijzigingen en dus eigenlijk ondoenlijk.
Denk dat er niets anders op zit dan je forse verlies te nemen. TS kom je nog on-line om te laten weten wat je verder gadaan hebt ?
De gehele pakketreis doorverkopen zou nog wel kunnen, maar daar zijn vaak ook hoge kosten aan verbonden ivm alle wijzigingen en dus eigenlijk ondoenlijk.
Denk dat er niets anders op zit dan je forse verlies te nemen. TS kom je nog on-line om te laten weten wat je verder gadaan hebt ?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17 mar 2016 21:49
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Beste iedereen,
Bedankt voor de feedback.
Ten eerste wil ik even terug vallen op de 'wijze lessen' die ik heb gekregen haha.
Ik had het inderdaad beter aan kunnen pakken maar door de enthousiasme + dat ik al een soort akkoord had gekregen op de vakantie heb ik deze geboekt. Stom natuurlijk, Maar goed daar was niks meer aan te doen en ik richtte mij op het radar forum omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik geen oor aan genaaid krijg.
Wat de kosten betreft, ik zal mij inderdaad bij deze nederlaag neer moeten leggen en het bedrag betalen.
Bedankt voor de feedback.
Ten eerste wil ik even terug vallen op de 'wijze lessen' die ik heb gekregen haha.
Ik had het inderdaad beter aan kunnen pakken maar door de enthousiasme + dat ik al een soort akkoord had gekregen op de vakantie heb ik deze geboekt. Stom natuurlijk, Maar goed daar was niks meer aan te doen en ik richtte mij op het radar forum omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik geen oor aan genaaid krijg.
Wat de kosten betreft, ik zal mij inderdaad bij deze nederlaag neer moeten leggen en het bedrag betalen.
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Hoezo kunt u geen vrij krijgen, daar zijn echt hele goede redenen voor nodig, een werkgever mag zonder die redenen niet weigeren.
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
De helft van de afdeling is dan al met vakantie. Lijkt me voldoende reden.Quu schreef:Hoezo kunt u geen vrij krijgen, daar zijn echt hele goede redenen voor nodig, een werkgever mag zonder die redenen niet weigeren.
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
dan ga je toch niet zelf een reis afsluiten, wat voor werk doet Ts ???????? VIP ?ruitenheer schreef:De helft van de afdeling is dan al met vakantie. Lijkt me voldoende reden.Quu schreef:Hoezo kunt u geen vrij krijgen, daar zijn echt hele goede redenen voor nodig, een werkgever mag zonder die redenen niet weigeren.
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Eigenlijk is dit helemaal geen uitgemaakte zaak. U heeft het recht om een contract te ontbinden. Uit dit recht vloeit wel de plicht voort om de wederpartij de REDELIJKE kosten te vergoeden die hiermee gemoeid gaan. Het lijkt me moeilijk hard te maken dat de genoemde kosten al zijn gemaakt door de reisorganisatie en dus is er geen sprake van redelijke kosten.MvrBrouwer schreef:Beste iedereen,
Bedankt voor de feedback.
Ten eerste wil ik even terug vallen op de 'wijze lessen' die ik heb gekregen haha.
Ik had het inderdaad beter aan kunnen pakken maar door de enthousiasme + dat ik al een soort akkoord had gekregen op de vakantie heb ik deze geboekt. Stom natuurlijk, Maar goed daar was niks meer aan te doen en ik richtte mij op het radar forum omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik geen oor aan genaaid krijg.
Wat de kosten betreft, ik zal mij inderdaad bij deze nederlaag neer moeten leggen en het bedrag betalen.
Het probleem zit hem natuurlijk in het feit dat je om je gelijk te behalen wel naar de rechter of de geschillencommissie zult moeten en daar gaat veel tijd en extra kosten in zitten.
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Winstderving.
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Het lijkt me lastig om aannemelijk te maken dat door de annulering binnen 1 uur er winst is gederfd en dat het onmogelijk is deze reis aan iemand anders te verkopen. Er is hier geen sprake van een maatpak dat niet of moeilijk verkoopbaar is aan een ander maar een standaard product.prem schreef:Winstderving.
Redelijke schade moet aannemelijk en aantoonbaar zijn en wederpartij heeft een inspanningsverplichting deze schade zo veel mogelijk te beperken. Daarom lijken mij administratiekosten wel redelijk.
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
1 uurtje?
Als je eerst je werkgever gevraagd had en even gewacht met boeken is beter....
eigen schuld en bij het boeken ging je akkoord met hun voorwaarden.
Voorwaarden lezen en eerst denken, dan op bevestiging klikken en betalen.
Als je eerst je werkgever gevraagd had en even gewacht met boeken is beter....
eigen schuld en bij het boeken ging je akkoord met hun voorwaarden.
Voorwaarden lezen en eerst denken, dan op bevestiging klikken en betalen.
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Beter laat dan nooit. Je hebt blijkbaar een annulerings verzekering afgesloten. Dat betekent dat je, als je een geldige reden hebt, je het bedrag van 400 (de annulerings kosten) kunt indienen bij de verzekering.MvrBrouwer schreef:Ze verwachten namelijk een vergoeding van ongeveer 530 euro voor gemaakte kosten van een reis die totaal 1700 euro zou kosten. Hiervan is 400 euro voor de organisatie die de tickets boekt (alltours), 20 euro aan administratiekosten en 110 euro voor de annuleringsverzekering.
Re: Hoge annuleringskosten redelijk?
Hoewel de vraag hier al enige tijd bestaat is het uiteraard niet verstandig een dergelijk dure reis zonder toestemming van uw werkgever te boeken. In principe zonder annuleringsverzekering. U zou zich hebben kunnen beroepen op menig wets principe die herziening mogelijk maakt maar dat lijkt nu te laat. Daarnaast is dat ook een mogelijk onderdeel van bij ANVR/SGR aangesloten organisaties.